Petra schreef: ↑11 okt 2018 04:55
Is magnetisme wetenschappelijk, grenswetenschappelijk, alternatief of kwakzalverij?
https://magnetisme.nu/fibromyalgie/
Fibromyalgie
FIBROMYALGIE, EEN HERSENAANDOENING
Er is iets aan de hand in de hersenen van mensen met fibromyalgie, en dan vooral met de microglia. .................
In dit Nederlandstalige artikel voor FES magazine (toegankelijk voor geïnteresseerde leken) schreef dr. Ruud Kortekaas al in 2015 dat fibromyalgie primair een hersenaandoening lijkt te zijn. Dat is recentelijk bevestigd door een team .............
BEHANDELING VAN FIBROMYALGIE MET MICROTMS
Als fibromyalgie inderdaad een hersenaandoening is, zul je ook de hersenen moeten beïnvloeden om de symptomen te verminderen. Er zijn zes placebo gecontroleerde studies gedaan met magnetische hersenstimulatie (TMS) tegen de symptomen van fibromyalgie. Alle zes lieten ze verlaagde pijnscores zien na TMS (uiteraard vergeleken met placebo-TMS). De afname in pijnscore varieert van 19 tot 82%.
Ik zou het graag op een goede wetenschappelijke manier onderzocht zien.
Tot nog toe heb ik voor wat betreft het behandelen van de meeste ziekten, waarop het wordt toegepast, nog geen afdoende bewijzen gezien, dat het dit magnetisme is, wat de duidelijke niet weg te denken reden van de genezing was.
Fibromyalgie is algemeen erkend als een weke delen rheumatische aandoening.
Wat wil zeggen: Een aandoening van het beweginsapparaat, maar niet van de botten en gewrichten.
Het woord zegt het al: pijn van spier bindweefsel en spieren.
Dat fibromyalgie in de eerste plaatst een hersenaandoening is staat nog te bezien.
Want nergens geldt meer dan bij deze ziekte: Wat was er het eerst? De kip of het ei?
Is er eigenlijk wel een aandoening, die niet een beeld laat zien van een hersenactiviteit?
Is er eigenlijk wel een methode van behandeling via of van de hersenen, die niet een verandering in de hersenactiviteit laat zien?
Onderzoek daarnaar is zeker nuttig.
Maar om tot deze conclusie te komen bij fibromyalgie lijkt me wat te kort door de bocht.
Alle chronische pijnen veroorzaken een verandering in het wezen van mensen.
En dat zowel fysisch als psychisch.
Wat is er het eerst bij dit soort patiënten, wat zij melden?
Altijd spierpijnen.
Maar het is goed, zeker bij deze patienten, om door te vragen.
De chronische pijn tgv. ik noem maar wat, met als gevolg de geestelijke veranderingen, die de patiënt ondergaat na verloop van langere tijd?
Of de psychische oorzaak, die kan lijden tot een lichamelijke reactie en op de langere duur een disfunctioneren van dat lichaam?
Verwezen vanuit het artikel uit TO.
https://magnetisme.nu/fibromyalgie/
De werking van microTMS op pijn is onderzocht in in een MRI-scanner en het blijkt dat de microTMS een direct effect op de genoemde pijnmatrix heeft.
Een uitgebreid Nederlandstalig artikel over de behandeling van fibromyalgie kunt u hier downloaden.
https://magnetisme.nu/wp-content/upload ... versie.pdf
Een hoop gepraat over onderzoeken en moeilijke woorden en dan opeens:
Deze studies zijn in overeenstemming met de conclusie uit mijn vorige artikel
dat in de hersenen van mensen met fibromyalgie duidelijke veranderingen zijn
gevonden, want TMS, tDCS en PEMF werken allemaal op het hoofd en
beïnvloeden de hersenactiviteit.
Er zijn zoveel dingen, die de hersenactiviteiten beïnvloeden.
Dit is te summier om als bewijs te zien.
Als dat de reden is, dat magnetisme voor de hersenen heilzaam kan zijn, en dus voorgeschreven zou kunnen of moeten worden, dan ben ik weg.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.