Ik ben een paar weken op vakantie geweest en steeds maar even op FT in kunnen loggen, waardoor ik de discussie wel af en toe kon binnen halen en enigszins heb gevolgd.
Mijn reactie kan alleen maar zijn, datgene wat ik in de openingspost heb geschreven.
Zonder taboe is voor mij niet hetzelfde als zonder zelf nadenken, waarom en in welke vorm cartoons of moppen het gewenste resultaat zullen opleveren.
Ik schreef dan ook.
Zonder taboe betekent dus niet dat alles zomaar kan.
Wel, dat we hier mogen afrekenen met een item wat taboe is vanwege aangenomen dogma's, die als universeel geldende waarheden worden gehouden zonder dat daar algemeen aannemelijke redenen voor zijn.
Dat dit wel heel sterk beïnvloed wordt door persoonlijke achtergronden, meningen en smaak moge duidelijk zijn.
Maar dat betekent ook dat we redenen kunnen hebben om ze ter discussie te stellen en er onze mening over kunnen geven.
In hoeverre is het ethisch om maar zomaar alles eruit te flappen of neer te plempen al naar gelang onze onderbuikgevoelens van dit moment?
Ik begrijp tussen neus en lippen door en vanuit diverse bronnen, dat de geplaatste moppen/cartoons niet altijd evenveel door iedereen gewaardeerd worden, als de plaatser ervan graag zou willen.
Er gaan stemmen op om strenger te modereren en andere om dat juist niet te doen.
Wat het gewenste resultaat is, is hetgeen wat de plaatser belangrijk vindt hoe het overkomt, en niet de lezer.
Het mag best een keer gezegd worden dat hij zijn doel voorbij schiet.
Of wat kritischer moet zijn met het eerst beoordelen of de cartoons wel zo geschikt zijn voor hier, omdat ze ook dogma's ( maar dan weer andere) kunnen versterken.
Maar daarnaast zijn wij ook een forum met doelstellingen.
Lees ze nog eens door.
Wat mij betreft gaat "zonder taboe" op FT heel ver.
Heel veel verder dan mijn eigen persoonlijke smaak en gevoel.
Vooral dat laatste maakt het niet gemakkelijker om te modereren in een topic als dit, want feitelijk geldt dat voor iedereen, die een beetje kritisch kan denken.
Neem de blz. in het cartoon topic eens door.
Steeds dezelfde soort cartoons rijgen zich aaneen met soms slechts een enkele afwisseling.
Het effect slaat dood!!!!!!!!!!!!
Dat moet de inzender toch ook kunnen weten en inzien en dat kan toch niet zijn bedoeling zijn.
(Wat mij opviel trouwens is dat er veel kopieën van afbeeldingen niet meer te zien zijn, omdat ze elders gewist zijn.)
Er kan hier gereageerd worden met discussie, met op en aanmerkingen als daar behoefte aan is.
Eerder is ergens geschreven dat cartoons voor zich moeten spreken.
Doen zij dat niet, dan kunnen er een paar woorden bij geplaatst worden.
Uitleg en discussie erover ter plekke slaat idd. ook dood.
Dat is dan ook duidelijk meer het doel van dit topic.
Graag zelfs.
Want het onderwerp blijft punten hebben voor discussie.
Ook wat we onder humor verstaan.
Ik heb de laatste tijd wat tegenwicht proberen te bieden als er blz. lang vrij harde ongenuanceerde anti-moslim cartoons te zien zijn van één of twee inzenders en er geen andere leden zorgen voor broodnodige variatie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.