Maar wat betekent spiritualiteit voor jou? Naar wat ben je nu juist op zoek?
Misschien is de vorm wel belangrijk om tot de inhoud te komen? Neem nu het gereedschap om met inhoud om te gaan: Een taal. Je hebt natuurlijk de keuze om je taal te kiezen waarin je een bepaalde inhoud wil uitdrukken maar eens je die taal gekozen hebt, bepaalt de inhoud in grote mate de vorm waarin je je boodschap zal moeten gieten als je wil hopen die inhoud enigszins nauwkeurig over te brengen. En je zal die vormgeving toch redelijk goed moeten beheersen alvorens je je op een degelijke manier met inhoud kan bezighouden.Maria schreef: 26 aug 2018 19:33 Al zoekende daarnaar kom je van alles tegen.
Jammer, dat je steeds dit soort plaatjes krijgt, als je zoekende bent.
En ik ben dit soort plaatjes beu.
Ze vertellen me ondertussen na jaren zoeken, dat het dan meer gaat om de vorm dan de inhoud.
En het ventileren van de eigen unieke belevenis.
Moet dat dan? Wat verwacht je juist van spiritualiteit?
Ik krijg een beetje de indruk dat je verwachtingen te hoog gespannen zijn. Laten we spiritualiteit met muziek vergelijken. Je hebt best wat muzikanten die in een soort vervoering raken tijdens een optreden en die ook dat soort vervoering kunnen opwekken bij hun publiek. Stel nu voor dat je dat soort vervoering ook wil kunnen opwekken. Dan kan je moeilijk verwachten om op korte termijn die "aansluiting" te vinden. Je zal toch een zeker meesterschap t.o.v je instrument moeten komen alvorens dat zal lukken. En ook hier zal vorm een belangrijke rol spelen, een piano is nu eenmaal geen klarinet.Maria schreef: 26 aug 2018 19:33Rationeel zoeken naar het spirituele blijkt vrij uniek te zijn.
Misschien moet ik gewoon stoppen met zoeken.![]()
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Ik probeer toch steeds af en toe weer, met het verlangen die aansluiting te vinden.
Maar hoe probeer je om dat te bekomen? Ga je op zoek naar de momenten waarin dat op een of andere manier spontaan gebeurt of probeer je een manier van leven te cultiveren waarin je gemakkelijker tot dat soort aanvoelen komt?Maria schreef: 26 aug 2018 19:33Soms denk ik die te vinden in de manier waarop Rereformed spiritualiteit vindt in zijn muziek, in de kunst en in prachtige natuur.
Voor mij mag hij vaker berichten van zijn manier om spiritualiteit te beleven.
Je kunt dat alleen tonen via beelden en geluid en een korte bijdrage.
Het in en het aanvoelen van iets en elkaar, waardoor je dat moment van vrede met alles kunt ervaren omdat het is zoals het is en wordt geaccepteerd.
P.S.
Ik ben op die moment "Zen of het konijn in ons brein " van Tom Hannes aan het lezen. Die lijkt een redelijke poging te doen om tot een rationele benadering van Zen-Boeddhisme te komen. Maar ik vrees dat het risico is dat het dan niet meer voldoende spiritueel aanvoelt. Maar dat kan je uiteindelijk alleen maar zelf beantwoorden.