Religieuze leiders in de ziel gekeken.

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Storm
Bevlogen

Re: Religieuze leiders in de ziel gekeken.

Bericht door Storm »

Gershom schreef: 26 jul 2018 12:32
Storm schreef:Of als Israël niet het beloofde land voor de Joden is wat is dan verschrikkelijk dat ze er dan denken recht op te hebben vanuit het O-T.
Citaat gecorrigeerd, Rereformed
Dat beloofde land moesten ze natuurlijk wel eerst veroveren op de toenmalige inwoners. Het is niet ongebruikelijk dat je bij het voeren van een oorlog, denkt dat de goden je wel zullen helpen. Maar als je bij herhaling dat land weer bent kwijtgeraakt, kan je dan steeds maar blijven claimen dat het jouw beloofd is? Als het land door een catastrofe ontvolkt zou raken, mag geen ander volk daar dan gaan wonen?
"Sorry mate", Ik weet dat u hier al generaties lang woont, maar het is mij beloofd. Kijk maar, zwart op wit. BIJBEL!! En niet eens in de kleine lettertjes.

De Islamieten, en de christenen is de hemel beloofd. Dat beloofd nog wat later. Want volgens de één heeft de ander daar geen toegang, vanwege een fout geloof. Joden willen daar niet heen. Op zich wel begrijpelijk. Wie zit er nu te wachten op sores tot in alle eeuwigheid?
@Gershom,
Nog steeds is er die gedachte bij veel Joden en christenen. Israël het beloofde land voor de Joden op grond van een geloofsboek, ook nu nog.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Gershom schreef: 26 jul 2018 12:37
heeck schreef: 26 jul 2018 08:06 Spijt lijkt me daarbij een van de meest vergallende opwellingen, maar omdat ik zelf niet van reli-huize ben is het wat makkelijk gezegd dat je nu alle vrijheid hebt om je tijd te wijden aan wat je interesseert.
Als je werkelijk gelooft, is die religie nu juist het enige dat je interesseert. En dat vreet vrije tijd.
Nah, hangt er toch erg vanaf of je de religie belijdt of bestudeert. Kost beide tijd, maar op geheel verschillende manier.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Storm schreef: 26 jul 2018 13:03
Gershom schreef: 26 jul 2018 12:32
Storm schreef:Of als Israël niet het beloofde land voor de Joden is wat is dan verschrikkelijk dat ze er dan denken recht op te hebben vanuit het O-T.
@Gershom,

Nog steeds is er die gedachte bij veel Joden en christenen. Israël het beloofde land voor de Joden op grond van een geloofsboek, ook nu nog.

Al veel eerder was "de wens om er te wonen" en het emigreren erheen als zionisme ontstaan.
Maar absoluut niet zo uitgebreid.
Pas na WO II is dat idee van recht ontstaan.
Misschien houden ze zich nu aan dat vermeende recht, omdat ze zich gesteund weten door zoveel onwel denkende christenen, die de voorzeggingen en God een handje willen helpen.
Echter in deze vorm is het toch echt niet joods.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Maria schreef
Al veel eerder was "de wens om er te wonen" en het emigreren erheen als zionisme ontstaan.
Maar absoluut niet zo uitgebreid.
Pas na WO II is dat idee van recht ontstaan.
Toen de catastrofe zich had voltrokken was het voor veel Joden duidelijk. Nergens ter wereld zou er een veilige plaats voor hen zijn. Zij zouden zich altijd moeten schikken naar de luimen van het land waarin zij verbleven. De enige manier was
de ouderwetse manier (en die is zeer joods) gewapenderhand een eigen staat veroveren. Hoewel niemand het voor mogelijk hield is dat gelukt. Je kunt je afvragen of je iemands land in beslag mag nemen. Wel...Het mag eigenlijk niet,maar het kan. Niemand vraagt zich nu nog af of de kolonisten in Amerika, de oorspronkelijke bewoners netjes gevraagd hebben of zij hun beste gebieden wilde overhandigen.
De steun van christenen?? Zie dat maar als een ereschuld voor 1400 jaar katholieke en christelijke verguizing.

Excuus voor de vergissing bij het quoten.
Ik wilde geen verwarring zaaien, maar zoiets gebeurt als je even niet goed oplet
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

heeck schreef: 25 jul 2018 14:17

Ik sta zo versteld van de bloedserieuze omgang met een gecultiveerde waan dat ik bijna gebiologeerd zit te kijken/luisteren.
Soms een sprankje feitelijke informatie zoals de reden waarom een reli-zuster het haar bedekt en een rabbi een keppel draagt, wat gezien de vrouwelijke rabbi, niet verplicht is.
Ik sla het voorlopig maar over. Het luisteren naar wanen is meestal stier vervelend. Misschien komt er nog een moment dat de nadruk ligt op indoctrinatie en het gegeven dat hun overtuiging slechts berust op aangeleerde gewoontes zonder dat er een wetenschappelijke onderbouwing aan vastligt. Dat de ballon waarin ze leven op vakkundige wijze door wordt geprikt.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Gershom schreef: 26 jul 2018 19:40
De steun van christenen?? Zie dat maar als een ereschuld voor 1400 jaar katholieke en christelijke verguizing.
Ja, veel zal(onbewust) met schuldgevoel te maken hebben. Nu slaat dat m.i weer door; zeker in evangelische kringen kan Israël geen kwaad doen.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

PietV. schreef: 26 jul 2018 20:03
heeck schreef: 25 jul 2018 14:17

Ik sta zo versteld van de bloedserieuze omgang met een gecultiveerde waan dat ik bijna gebiologeerd zit te kijken/luisteren.
Soms een sprankje feitelijke informatie zoals de reden waarom een reli-zuster het haar bedekt en een rabbi een keppel draagt, wat gezien de vrouwelijke rabbi, niet verplicht is.
Ik sla het voorlopig maar over. Het luisteren naar wanen is meestal stier vervelend. Misschien komt er nog een moment dat de nadruk ligt op indoctrinatie en het gegeven dat hun overtuiging slechts berust op aangeleerde gewoontes zonder dat er een wetenschappelijke onderbouwing aan vastligt. Dat de ballon waarin ze leven op vakkundige wijze door wordt geprikt.
PietV,
Mijn obsessieve kijkgedrag komt deel voort uit de verwachting dat ik door de uitzendingen heen beter de patroonovereenkomsten tussen de aansmeerbaarheid van kwakzalvers- e reli-wanen zal zien.

Roeland
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

heeck schreef: 26 jul 2018 22:21

PietV,
Mijn obsessieve kijkgedrag komt deel voort uit de verwachting dat ik door de uitzendingen heen beter de patroonovereenkomsten tussen de aansmeerbaarheid van kwakzalvers- e reli-wanen zal zien.

Roeland
Een goed uitgangspunt Roeland. Misschien ga ik met deze gedachte binnenkort uitzending gemist opzoeken. Adieu God keek ik ook met een soort geveinsde interesse. Welke argumenten brengen de "adieu-ers" en welke muur trekt Tijs van den Brink op. Maar op een gegeven moment weet je het wel en zie je steeds dezelfde patronen. De gelovige heeft zich volledig geïmmuniseerd en rationele, emotionele of een schop onder de kont ketsen af. Tot de persoon in een identiteitscrisis komt door factoren die hem boven het hoofd groeien en daarna komen de existentiële vragen en valt de schil er soms af. En dat kan een tsunami, 9-11, onverwacht sterfgeval, kinderen die afvallig worden een partner die afdwaalt of welke aangrijpende gebeurtenis dan ook.
Aan de foto's van de religieuze leiders te zien zijn het mensen die al langdurig nadenken over niets. En dan heb je een trits filosofen tot je beschikking die hier ook eindeloos over hebben nagedacht. Dikke boeken hebben geschreven en de uiteindelijke uitkomst als je het nuchter analyseert is niets.
Naar de kapper gaan is ook een vorm van zingeving.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

PietV schreef: . . De gelovige heeft zich volledig geïmmuniseerd en rationele, emotionele of een schop onder de kont ketsen af. Tot de persoon in een identiteitscrisis komt door factoren die hem boven het hoofd groeien en daarna komen de existentiële vragen en valt de schil er soms af. En dat kan een tsunami, 9-11, onverwacht sterfgeval, kinderen die afvallig worden een partner die afdwaalt of welke aangrijpende gebeurtenis dan ook. . .
Kijk, daar heb je al zo een patroonovereenkomst. Bijvoorbeeld met aanhangers van de idee dat ziektes met de juiste instelling *) kunnen worden voorkomen.

Zolang je niets overeenkomt en niet te veel malligheid slikt kan je je heel ver, en soms -dat is het beroerde- te ver laten exploiteren.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar eerder in een leven optredende patronen.

Heel nuchter bezien past binnen dat spectrum ook alle opwinding over nepnieuws en zelfs de ontbrekende overheidscontrole op ontoelaatbare handelswijzen:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/neem- ... og-beperkt

*) En daar zijn dan weer een dozijn ofzo richtingen in te onderscheiden.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

De uitzending van Maandag de 11e augustus, Coen Verbraaks “Kijken in de ziel” (van) religieuze leiders” moet je echt terugkijken!

Het is bijna potsierlijk om zo een polonaise van intens voorgestane en ook nog slecht verenigbare breinbesmettingen voorbij te zien trekken.
Je zal er toch in verstrikt zitten!

Roeland
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Dank voor de kijktip Roeland. Zet hem op het lijstje uitzending gemist.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Zometeen, 21:10, weer een nieuwe uitzending op NPO2. Veel kijkplezier! :D
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Plaats reactie