axxyanus schreef: 12 aug 2018 17:50
In welke omstandigheden werd die vrouw dan om haar mening gevraagd?
Misschien te weinig, hoe moeten wij dat weten?
Maar genoeg om een indruk te krijgen.
Als je hier en daar wat leest en als je hier en daar een eerlijk gesprek aangaat, zul je dat zelf kunnen lezen en horen.
Ik heb dat iig. in mijn leven regelmatig gedaan.
Daar hoef ik geen exacte voorbeelden voor aan te dragen
Maria schreef: 12 aug 2018 13:04Gewoon een eerlijk aannemen, dat vrouwen hierin ook een eigen mening hebben, die heel verschillend zou kunnen zijn onderling, komt blijkbaar niet bij hen op.
Voor mij wordt dan degene, die ze uitspreekt niet gerespecteerd, maar behandeld als iemand, die je niet verantwoordelijk kunt stellen voor een eigen mening.
Er is een verschil tussen iemand niet verantwoordelijk stellen voor een eigen mening en twijfelen aan het feit dat de omstandigheden waarin die vrouw om haar mening gevraagd werd, voor haar voldoende veilig waren om eerlijk voor haar mening uit te komen. Als er een redelijk vermoeden van onderdrukking is, is het niet voldoende dat je dat gewoon even vraagt.
Dat geldt voor alle precaire zaken.
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen, dat er veel te weinig spontaan en eerlijk gesproken kan worden.
Dat veel vrouwen in een soort dwangsituatie leven.
Dat is helemaal niet de issue hier.
Het gaat om het gegeven dat zoveel mensen dat wel denken te weten en dat ongenuanceerd voor alle moslima's zo verkondigen.
Het gaat mij om al die keren dat ik tegenkom, dat er over het hoofd heen van de betreffende vrouwen een vaststaande mening verkondigd wordt over de ander, die lang niet altijd gebaseerd is op de feiten.
Misschien dat een dergelijk vermoeden van onderdrukking onterecht is maar het maakt de zaken wel ingewikkelder dan iemand gewoon verantwoordelijk stellen voor de eigen mening.
Iedereen kan gewoon een eigen mening hebben.
Of die mening ook klopt of dat die mening is gevormd door drogredenen doet zelfs niet ter zake.
Dus ook een moslima mag haar mening hebben, wat dat dan ook mag zijn en wat de reden dan ook moge zijn.
Zo gaan wij om met mensen.
Zo kunnen we een eerlijke gezonde discussie aangaan met ieder zijn argumenten en met gelijkwaardige partners.
En zo kunnen we erachter komen, wie wel en niet voor zichzelf kan opkomen.
Wij horen niet te gaan wijzen en zeggen........."zij zal wel niet durven en/of toneelspelen .............", want het is zeker dat zij wordt onderdrukt".........., "want zo gaat dat bij moslims".
Ik heb moslims en anderszins religieuzen privé meegemaakt, genoeg om daar heftig tegen te protesteren, dat dit algemeen zou zijn.
Daarbij:
Vergeet niet, dat het de vrouwen zijn, die kinderen in hun eerste belangrijke jaren opvoeden.
Zeker tot hun 10-12e jaar hebben zij de meeste invloed.
In dit soort culturen zijn en blijven het vaak de moeders, die alles bepalend kunnen zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.