Er is in die zin wat veranderd dat ik meer accepteer dat het is zoals het nu is, ik accepteer mijn twijfel en zie wel waar het uitkomt. In de begin periode dat ik hier meelas en af en toe wat schreef dacht ik dat ik het geloof achter mij moest laten. Minder omdat men mij niet als rationeel denker zag maar meer omdat ik hier steeds meer las dat geloven moreel verwerpelijk is en ik dat zelf ook begon te geloven...Maria schreef: ↑03 jul 2018 17:52Ja, ik begrijp het helemaal.
Ik heb het idee de laatste tijd, dat je steeds duidelijker wordt in je uitingen.
Of dat ook geldt voor je overtuiging is niet direct te merken, want je zit al langdurig in het proces van rationeel scheiden waar je wel of niet achter kunt staan.
Het gevoelsmatige lijkt daar wat achteraan te hollen of soms ook niet.
Stukje bij beetje, maar zeker niet alles bij het vullis.
Vandaar ook mijn vraag of daar iets in verandert de laatste tijd.
Hoe je omgaat met de teksten waar je niets (meer) mee kunt, of zelfs afwerend tegen bent.
Komt dit vaker voor, is dat al lang en/of is er verandering?
Dus ik was bezig met het gevecht van het "moeten'' loslaten. Ik wist dat in depressieve periodes dat ook mijn valkuil was; ik moet wandelen dan wordt ik beter, ik moet muziek draaien dan voel ik me beter, gele gordijnen kopen dan wordt het weer zonnig in huis.. Maar al dat moeten hielp niet. Moeten dat haalt je naar beneden, af en toe doe ik dat nog.
Ik heb niet zoals jij een aversie tegen geloven vanuit het verleden. Alleen mijn schoonvader riep die aversie op, maar ik heb hem te kort gekend en ging steevast tegen hem in.
Ik heb een aantal dominee's en pastoors bij mijn facebook vrienden; en ik geniet van hun omgaan met geloof. Je begrijpt het al, niet te zware broeders en zusters. Een aantal hebben een homoseksuele relatie en staan op de kansel. Helaas zie je dat hier niet veel langskomen. Ik begrijp dat wanneer je geloven als; "voor de gek houderij ziet", je razend kunt worden. Ja op wie eigenlijk? Je ouders, hun ouders, god waarin je niet gelooft.
Vorige week overleed de "atheïstische dominee" Klaas Hendrikse. https://www.nieuwwij.nl/opinie/in-memor ... hendrikse/
Wat bezielde zo'n man? Was het de lafheid van geen knopen door kunnen hakken? Neuh hij kreeg bijna heel kerkelijk Nederland over hem heen.
Hij heeft ze gezongen de psalmen, net als Maarten t'Hart dat nog dikwijls doet, deze speelt af en toe zelfs in de zondagse dienst als er geen organist is.
Ik ben geen atheïst, maar als ik het rijtje af ga van wat ik nog geloof dan staat er vaker ...'ik betwijfel het' dan; ik geloof.
Ik heb hier eenmaal zo'n trap in mijn buik gevoelt, zodat het intense pijn deed, maar ik begreep het; ik ben hier op een Vrijdenkers forum.
Maar al zou men mij hier (figuurlijk) in elkaar trappen, iets wat niet gebeurd dan nog kan ik niet zeggen; ik moet stoppen met dat wat voor mij nog geloof is. Dus zo sterk is het nog wel.
@Maria;
Er zijn christenen die vrijzinnig geloven hoe zie je dat?
Er zijn vrijzinnige moslims hoe zie je dat?
Er zijn vrijzinnige Joden hoe zie je dat?