Bij mensen is mooi grotendeels afhankelijk van symmetrie.
Bepaalde symmetrische verhoudingen worden in het algemeen mooi gevonden.
Dat klinkt mij minder subjectief in de oren dan je dus zou denken als we het over mooi hebben.
Moderator: Moderators
Bij mensen is mooi grotendeels afhankelijk van symmetrie.
Vandaar dat bij Rubens, Dali, Van Doesberg, Gauguin, Toorop, Krop, Appel, Jonk en ga zo maar door, zovele van hun werken symmetrisch zijn?
De schoonheid van een kunstwerk is iets heel anders dat de schoonheid van een mens. Symetrie in de kunst betekent helemaal niet dat jouw groeiproces zonder storingen is verlopen en zegt dus niets over de vraag of je geschikt bent om kinderen mee te verwekken.heeck schreef: ↑04 jun 2018 16:01 Vandaar dat bij Rubens, Dali, Van Doesberg, Gauguin, Toorop, Krop, Appel, Jonk en ga zo maar door, zovele van hun werken symmetrisch zijn?
En terwijl zoveel andere dieren hun scheiding in het midden hebben is dat bij mensen juist niet zo en valt dus eerder te verdedigen dat asymetrisch over het algemeen een zekere hogere kunstwaarde verraadt.
Roeland
Je haalt dingen door elkaar.heeck schreef: ↑04 jun 2018 16:01Vandaar dat bij Rubens, Dali, Van Doesberg, Gauguin, Toorop, Krop, Appel, Jonk en ga zo maar door, zovele van hun werken symmetrisch zijn?
En terwijl zoveel andere dieren hun scheiding in het midden hebben is dat bij mensen juist niet zo en valt dus eerder te verdedigen dat asymetrisch over het algemeen een zekere hogere kunstwaarde verraadt.
Roeland
Dan komen we op de asymetrische dier-uitrustingen, die juist getuigen van extra kracht?!Peter van Velzen schreef: ↑05 jun 2018 04:21De schoonheid van een kunstwerk is iets heel anders dat de schoonheid van een mens. Symetrie in de kunst betekent helemaal niet dat jouw groeiproces zonder storingen is verlopen en zegt dus niets over de vraag of je geschikt bent om kinderen mee te verwekken.heeck schreef: ↑04 jun 2018 16:01 Vandaar dat bij Rubens, Dali, Van Doesberg, Gauguin, Toorop, Krop, Appel, Jonk en ga zo maar door, zovele van hun werken symmetrisch zijn?
Roeland
Peter,Peter van Velzen schreef: ↑06 jun 2018 03:46 Ik denk dat de assymetrische opsmuk juist de natuurlijke symetrie van het gezicht duidelijker maakt. Niemand zal dergelijke kunstgrepen verwarren met het resultaat van groeistoornissen.
Zie de inhoud van je hoofd in hetzelfde licht, dan snap je hopelijk het punt wat ik daar probeerde te maken.
Maar nee. Metzinger wil mijn dolfijntjes aan de ketting leggen, ze zijn *volgens hem namelijk niet nuttig genoeg. Ze doen teveel aan cerebraal lummelen. Hij maakt er een aandoening van i.p.v. een normale menselijke eigenschap.
Sterker nog, hij wil dat de overheid zich met mijn dolfijntjes gaat bemoeien!![]()
Door al dat mind-wanderen met mijn dolfijntjes kan ik namelijk niet genoeg geconcentreerd focussen.
We hebben allemaal een attentie deficit!
Waar ik hem niet over hoor, is dat de overheid én de farmaceutische industrie, én een flink deel v/d bevolking zich daar idd. allang op hebben gestort. We hebben ook een prachtige term voor deze vreselijke aandoening ADD!
Volgens Metzinger lijden we nu dus allemaal aan ADD. Dat zijn inmiddels zoveel mensen met hem eens dat de Adderall en Ritalin niet meer aan te slepen zijn. Helaas ook voor gezonde mensen". Maar wat is nog gezond? Nu we allemaal onder deze aandoening gebukt gaan.![]()
Toegift:https://www.theguardian.com/science/2017/dec/08/yale-psychologist-john-bargh-politicians-want-us-to-be-fearful-theyre-manipulating-us-for-their-own-interest schreef:As the year’s end draws near, many of us look back and reflect on what we got right and got wrong during the past 12 months. For some, this will be a less agreeable experience than for others, but however you feel about your behaviour in 2017, you will almost certainly assume that the choices you made were your own.
You could not, according to John Bargh, be more wrong. The Yale psychologist has just written a book, Before You Know It, about the eye-opening extent to which our actions are dictated by forces within us to which we are almost entirely oblivious. Who knew, for example, that we feel less hostile to people different to ourselves after washing our hands? Or that the reason why you’re feeling so friendly is the cup of piping hot coffee you are holding? Or that parents who want to encourage their children to be generous will have more success by turning the room temperature up than by telling them to share? . . . .
RoelandAs he writes: “Refusing to believe the evidence, just to maintain one’s belief in free will, actually reduces the amount of free will that person has.”
Aardig stukje over vrije wil, het meeste was me wel bekend.
Geeft niks, ik wacht wel op een volgende mogelijkheid om erover te ehhh...
Dat is de kern van de (jarenlange) zoektocht van Foucault. (zie mijn vorige post)
Ik heb nog ergens een proefschrift, waarin de lijn van zijn hele oeuvre, ontwikkeling en denken beschreven is."..er bestaat geen vaststelling van de waarheid zonder een wezenlijke (op)stelling ten opzichte van het andere. De waarheid is nooit hetzelfde. Waarheid kan alleen in de vorm van de andere wereld, het andere leven bestaan."