Schreef ik hier vrolijk.
Om me vervolgens af te vragen.. IS dat zo? Is het eigenlijk wel 's wetenschappelijk onderzocht?
Is het weer zo'n geromantiseerd vrouwendingetje? Of bestaat het fenomeen echt en is het verklaarbaar. Van mijn part dan maar weer door die chemische processen.
Kwam ik op: 1) Ja,het bestaat! 2) Ja, het is een mannending 3) We weten het niet 4) Nee, Het is een illusie.
Wat denken jullie
Wat mij verwondert is dat er bij 4 een conclusie gemaakt wordt terwijl het artikel alleen maar gaat over aantrekkelijk vinden. Nogal kort door de bocht. De betreffende wetenschapper die dit concludeert is dan ook.. een man!
En in Kijk heeft Giphart het niet over liefde maar seks.
1)
Cosmopolitan; Wow! Liefde op het eerste gezicht bestaat dus écht!
2)De wetenschap heeft gesproken, je kan echt in één oogopslag verliefd worden.
Kijk; ‘Liefde op het eerste gezicht is een mannending’
De verschillende onderzoeken naar de pijlen van Cupido spreken elkaar tegen. Volgens de een gelooft twee derde van de mensen dat liefde op het eerste gezicht wel degelijk mogelijk is, maar andere onderzoekers beweren dat 89 procent van de mensheid er juist niet in gelooft. Beide kampen zijn het er wel over eens dat het verschijnsel geen vrouwelijke zwijmelgedachte is, maar eerder een mannending.
3)Overigens is het beter te spreken van liefde ‘binnen één uur’ dan ‘op het eerste gezicht’, want er moet minstens een beetje worden gebabbeld voordat de liefde toeslaat. Vrouwen kunnen dan onbewust peilen hoe groot de woordenschat van de man en dus zijn intelligentie is, en wat zijn sociale status is. Daar hebben potentiële eerstegezichtsliefdes maximaal slechts 10.000 woorden voor nodig (als ze gemiddeld drie woorden per seconde praten). Dan pas slaat, bij vrouwen, de bliksem in.
Mens en gezondheid: Liefde is niet wetenschappelijk te begrijpen
4)Het blijkt dus moeilijk te zijn wat ‘liefde op het eerste gezicht’ nu precies inhoudt. Er is veel over onderzocht, maar niemand kan er echt iets over bewijzen. Er is onderscheid te maken tussen liefde en verliefdheid, maar of er naast ‘aantrekkingskracht op het eerste gezicht’ ook ‘liefde op het eerste gezicht’ bestaat, is niets te zeggen. Iedereen moet voor zichzelf bepalen of hij erin gelooft, of gewoon wachten tot hij zelf door cupido geraakt wordt. Zolang je in zijn macht bent kun je toch niet helder nadenken en het tegendeel beweren.
NOS; https://nos.nl/op3/artikel/2093617-wete ... en illusie
Liefde op het eerste gezicht bestaat niet, zeker niet op datingapps als Tinder of Happn. Of je iemand aantrekkelijk vindt, hangt namelijk af van de foto die je kort daarvoor hebt gezien.
Dat noem je restactivatie en dat werkt ook zo in het dagelijks leven. In de kroeg bijvoorbeeld. Stel dat je daar een goed gesprek met twee vrienden voert, waarvan de een bovengemiddeld knap is en de ander juist minder: in dat geval trekken ze beiden naar het gemiddelde toe. Oftewel, de een wordt knapper, de ander minder knap.
"Als je als hetero man op een feest staat met allemaal vrouwen, dan steekt er niemand echt meer bovenuit", zegt Van der Burg. Het maakt volgens hem niet uit of je man of vrouw bent.