Je hebt je huiswerk in elk geval goed gedaan! Compliment!dikkemick schreef: ↑13 mei 2018 19:44Het heeft zeker een rijke geschiedenis (zoals ook Nederland dat heeft), maar zou 9 van de 10 inwoners wel echt weten waarom ze willen afscheiden? Pluspunt: Ze hebben het stierenvechten als eerste verboden.Giovedico delle Fate schreef: ↑13 mei 2018 15:00Aangezien het over gevoelens gaat, laat zich dat niet zo eenvoudig uitleggen.
Ik kan je aanraden om het artikel over Catalonië in de Wikipedia eerst maar eens te lezen. Dan gaat er wellicht al iets dagen...
Een korte samenvatting:
1. Catalonië werd in 1496 onderdeel van het Spaanse koninkrijk vanwege het huwelijk van Ferdinand van Aragon en Isabelle van Castilië.
2. De bom barstte voor het eerst in 1640, tijdens de Eerste Catalaanse opstand, waarin de bevolking van Catalonië in opstand kwam tegen de Spaanse overheersing.
3. Grootschalige conflicten bleven daarna lange tijd uit, maar de Catalanen kwamen nog regelmatig in opstand.
4. Tot de jaren dertig was het rustig tussen Spanje en Catalonië. De uitbraak van de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) bracht hier weer verandering in. De Spaanse dictator Francisco Franco verbood zoveel mogelijk wat Catalaans was, omdat dat volgens hem niet tot het Spaanse rijk hoorde. De Catalaanse cultuur werd gedurende zijn bewind hardhandig onderdrukt.
5. Na de dood van Franco in 1975 kwam er voor heel Spanje, inclusief Catalonië, een einde aan de dictatuur
6. De onrust nam in de loop van de 21e eeuw weer toe en het aantal Catalanen dat afscheiding ziet zitten, groeit de laatste jaren sterk. Catalanen ergeren zich vooral aan de hoge belastingafdracht en de eigenzinnige houding van de Spaanse regering.
Wellicht is er iets met de belastingafdracht te regelen, want alleen is tenslotte maar alleen!
Ik heb werkelijk geen flauw benul of 9 van de 10 Catalanen weet waarom Catalonië zich zou willen afscheiden van Spanje. Zo goed als ik geen idee heb of 9 van de 10 Nederlanders écht voorstander is van de monarchie. Er zijn nu eenmaal altijd mensen die zich er niet over uitspreken, of die geen of weinig politieke interesse ten toon spreiden. Feit is dat bij de laatste officiële stemming de partij van Puidgemont langs democratische weg een meerderheid heeft behaald. En dat is volgens mij niet iets wat je moet willen negeren als regering in Madrid, laat staan dat je dat onwettig verklaart. Want daarmee doe je de democratie wel een hele dikke das om de nek.