Bijbelse groeicijfers.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Bijbelse groeicijfers.

Bericht door Rereformed »

Bonjour schreef: 11 mei 2018 18:09 De gelovige weet dat hij in een catch 22 situatie terechtkomt als ie de hele Bijbel letterlijk gaat nemen, genesis in het bijzonder. Dus, om gelovig te blijven neemt hij de delen met een korreltje zout, zoekt hij alternatieve betekenissen. Maar dat is een actie van de gelovige nu. Zoals Rereformed ook al opmerkte gaat het erom wat de schrijver bedoelde. Genesis 1 lijkt nu onmogelijk letterlijk te zijn bedoeld, maar Richard Carrier legt uit dat wanneer je de andere teksten die in die tijd de ronde deden meeneemt in het verhaal, het best letterlijk bedoeld kan zijn.
Precies, zo haalt dr. Paul in zijn boek joodse pseudepigrafen erbij om theïstische evolutionisten (vrijzinnige gelovigen) te laten zien dat ze net als de nieuwtestamentische schrijvers Genesis 1-11 heel letterlijk opvatten (zie mijn boekbespreking):
Mart-Jan Paul schreef:De pseudepigrafen hebben allerlei toevoegingen ten opzichte van de tekst van Genesis, maar zij gaan wel uit van de correcte beschrijving van de historiciteit van de daar genoemde gebeurtenissen. Dit betreft de schepping van de mens en ook de zondeval met allerlei gevolgen voor mens en dier. Die kern van de uitspraken bevestigt de eerdere conclusie vanuit het Nieuwe Testament.
Paul verwijst naar joodse geschriften als Jubileeën, waar melding wordt gemaakt van de schepping van engelen op de eerste dag, en verteld wordt dat God Adam met de dieren liet kennis maken gedurende zes dagen van de tweede week, en de schepping van Eva aan het eind van die week plaatsvond, waar verteld wordt dat Kaïn zijn zuster Awan tot vrouw nam en Seth zijn zuster Azure; naar 4 Ezra, waar men dezelfde theologie tegenkomt als in Paulus: ”O, Adam, wat heb je gedaan? Want hoewel jij het was die zondigde, was de val niet alleen van jou, maar ook van ons die jouw nakomelingen zijn. Want wat voor goed is het ons dat ons een eeuwig leven beloofd is, maar dat we daden gedaan hebben die de dood brengen.” , naar 2 Baruch, waar we alweer deze theologie kunnen lezen: ”O Adam, wat deed je aan allen die na jou geboren zijn?”, en naar een geschrift genaamd het Leven van Adam en Eva, waar een kinderachtig verhaal staat over Seth die door een dier werd aangevallen waarna Eva een behoorlijk filosofisch gesprek heeft met dat dier waarin ze door het wilde dier beschuldigd waordt van het eten van de vrucht, waardoor de natuur van dieren veranderde…
Born OK the first time
Mcmadtasty
Diehard

Bericht door Mcmadtasty »

Bonjour schreef: 11 mei 2018 18:09 De gelovige weet dat hij in een catch 22 situatie terechtkomt als ie de hele Bijbel letterlijk gaat nemen, genesis in het bijzonder. Dus, om gelovig te blijven neemt hij de delen met een korreltje zout, zoekt hij alternatieve betekenissen. Maar dat is een actie van de gelovige nu. Zoals Rereformed ook al opmerkte gaat het erom wat de schrijver bedoelde. Genesis 1 lijkt nu onmogelijk letterlijk te zijn bedoelt, maar Richard Carrier legt uit dat wanneer je de andere teksten die in die tijd de ronde deden meeneemt in het verhaal, het best letterlijk bedoelt kan zijn.
Wat de schrijver bedoelde is niet te achterhalen, want de schrijver is er niet meer. je kunt hem niet vragen, waarschijnlijk is zelfs niet eens bekend wie de schrijver was. Je kunt dus alleen maar denken achterhaald te hebben wat de schrijver bedoelde. Het enige wat je er in tegenkomt is je eigen geloof.
🤔😎😜😁😃😉👍
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mcmadtasty schreef: 11 mei 2018 18:26 Wat de schrijver bedoelde is niet te achterhalen, want de schrijver is er niet meer. je kunt hem niet vragen, waarschijnlijk is zelfs niet eens bekend wie de schrijver was. Je kunt dus alleen maar denken achterhaald te hebben wat de schrijver bedoelde. Het enige wat je er in tegenkomt is je eigen geloof.
Dat is een heel vervelende cop-out. Hetzelfde als wanneer een gelovige zegt dat de evolutietheorie maar een theorie is.
Het wordt enkel aangewend door mensen die hun persoonlijke geloof hoog en droog willen stellen.

Dat men niet weet wie het schreef, en zelfs niet weet wanneer precies het geschreven werd, is overigens van geen belang in deze. Men kan via de talloze teksten die zijn overgebleven wel degelijk weten hoe de antieke mens dacht. Zie mijn vorige bijdrage als illustratie.
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

@ Rereformed
Grotendeels ben ik het met je eens, dat weet je.
Toch zie ik hoe mensen op verschillende manieren zingeving uit de Bijbel halen, waarvan ik delen kan begrijpen en zelfs in mee kan gaan in de zin van lektuur waaruit je kunt leren hoe mensen voelen en reageren en dat sinds alle tijden.
Ik heb dat al geschreven.

Dit topic is gestart met heel veel getallen en cijfers.
Dat is de achtergrond vanwaaruit ik schreef wat ik schreef.
Het exacte, haast wiskundige lezen van de Bijbel en die dan, op punten waar het niet klopt, op een even exacte wiskundige manier aan de kant zetten.

Ik spreek vanuit mijn eigen kennis en ervaringen her en der opgedaan.
Vanuit mijn verleden binnen de orthodox protestante kerk en later vanuit interesse voor wat mijn medemensen me te zeggen hebben.
Hoe mensen hun geloof en de basis daarvan ervaren.
Hoe de katholiek geen idee heeft waar je het allemaal over hebt, omdat zij een totaal andere weg bewandelen voor de basis van hun geloof.
Hoe de vrijzinnig gelovige denkt zich te kunnen handhaven als christen, meen ik te kunnen begrijpen.

Jij spreekt als de gestudeerde theoloog en vanuit de weg die jouw persoonlijke weg was.
Feiten zijn feiten en voldoen ze niet daaraan dan is het lulkoek.

We zitten met een ontzettende brede kloof in het communiceren hierover, waarvan ik de essentie probeerde aan te geven.
Op basis van verkeerd en verschillend begrip tussen wat er door ons geschreven is, en de conclusies daaruit getrokken, zie ik geen zin om op mijn manier hierover door te gaan.
Ik heb dat eerder vermoed en heb me dan ook zelden laten verleiden om het te proberen en er verder op in gegaan.

Misschien begrijp je best wat ik bedoel, maar ben je alleen een heel andere mening toegedaan.
Het zij zo.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Rereformed schreef: 11 mei 2018 18:50 Dat is een heel vervelende cop-out.
.........
Misschien vind dat ook wel van mijn reactie. :wink:
Dat ik het hier bij wil laten, omdat mijn kennis en debat vermogen niet zover gaat, dat ik hier op een rationele manier in verder kan zonder in herhalingen te vallen van die passages waarin ik het idee heb verkeerd te worden begrepen in wat ik bedoelde te schrijven en daar helemaal in te duiken.
Ik heb daar ook niet de tijd voor nu, nu ik krap in mijn tijd zit en vanaf morgen een paar weken weinig online kan zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Maria schreef: 11 mei 2018 19:01
Rereformed schreef: 11 mei 2018 18:50 Dat is een heel vervelende cop-out.
.........
Misschien vind dat ook wel van mijn reactie. :wink:
Dat ik het hier bij wil laten, omdat mijn kennis en debat vermogen niet zover gaat, dat ik hier op een rationele manier in verder kan zonder in herhalingen te vallen van die passages waarin ik het idee heb verkeerd te worden begrepen in wat ik bedoelde te schrijven en daar helemaal in te duiken.
Ik heb daar ook niet de tijd voor nu, nu ik krap in mijn tijd zit en vanaf morgen een paar weken weinig online kan zijn.
Een debat over vrijzinnig geloof kan slechts moeizaam gevoerd worden aangezien dat geloof geen rationele basis heeft. Maar zolang men zich op de bijbel wil baseren is het geen freewheelen, dat wrijf ik vrijzinnigen graag onder hun neus.

Laat iedere bijbelgelovige, "de katholiek die geen idee heeft waar het in de topic opener over gaat, omdat zij een totaal andere weg bewandelen voor de basis van hun geloof" zelf uitleggen hoe men het probleem dat in de topic-opener wordt aangereikt, denkt te kunnen oplossen.

Laat de gelovige antwoorden op mijn vraag: Indien de bijbel aantoonbaar niet klopt wat betreft gegevens die we kunnen nachecken, om welke reden zou de bijbel gelijk hebben wanneer het over zaken vertelt die niet voor onderzoek vatbaar zijn?
Born OK the first time
Plaats reactie