Giovedico delle Fate schreef: ↑01 mei 2018 12:30
Ik heb mijn geringe hersenactiviteit wel degelijk ingezet om goed te lezen wat jij hebt geschreven. Maar jij hebt met jouw veel actievere hersenen niet begrepen wat ik wilde zeggen met mijn reactie.
Ik zal het nog eens proberen:
Het feit dat delen van hersenen 'actiever' zijn, zegt niets over de kwaliteit van wat er in die hersenen gebeurt.
Daarnaast zijn jouw hersenen misschien wel actiever tijdens - bijvoorbeeld - het lezen van mijn reactie, omdat je intussen ook aan de was denkt die nog gedaan moet worden, of wat er nu weer gegeten moet gaan worden, of hoe je zult reageren op de posts van andere forumleden, enz. enz. Misschien is dat ook de reden dat er vaak wordt gezegd dat vrouwen beter kunnen multitasken?
Ahaaaaa vandaar, ok. Die kwaliteit valt bar tegen idd.
Volgens mij klopt het hele multitask verhaal niet. Niemand kan dat echt en als je het wel probeert doe je dingen met beperkte aandacht.
Ik las het als een actiever deel wat o.a. gebruikt wordt om beter te kunnen concentreren. Dat zie ik als kunnen focussen. NU.. op dit stukje.
Pas als ik op submit geklikt heb ga ik weer denken aan de was. O jeeeee, nu denk ik toch aan de was. Heee verdorie, ik vind het helemaal niet leuk om aan de was te denken.
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra schreef: ↑03 mei 2018 10:06
Ahaaaaa vandaar, ok. Die kwaliteit valt bar tegen idd.
Volgens mij klopt het hele multitask verhaal niet. Niemand kan dat echt en als je het wel probeert doe je dingen met beperkte aandacht.
Ik las het als een actiever deel wat o.a. gebruikt wordt om beter te kunnen concentreren. Dat zie ik als kunnen focussen. NU.. op dit stukje.
Pas als ik op submit geklikt heb ga ik weer denken aan de was. O jeeeee, nu denk ik toch aan de was. Heee verdorie, ik vind het helemaal niet leuk om aan de was te denken.
Ik hoef niet aan de was te denken, want die heb ik gisteren al gedaan
Bij mijn weten kan iedereen tot op zekere hoogte multitasken. Stephen Jay Gould gaf ooit eens het voorbeeld van lopen en kauwgom kauwen tegelijk en ik heb als voorbeeld wel eens tegelijk ademhalen en praten bedacht. Dat laatste kan echt iedereen die kan praten.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
De Encyclopedist schreef: ↑06 mei 2018 18:11
Bij mijn weten kan iedereen tot op zekere hoogte multitasken. Stephen Jay Gould gaf ooit eens het voorbeeld van lopen en kauwgom kauwen tegelijk en ik heb als voorbeeld wel eens tegelijk ademhalen en praten bedacht. Dat laatste kan echt iedereen die kan praten.
ge moogt bij multitaksen natuurlijk het passief zenuwstelsel ni meetellen
alles wat onbewust gestuurd wordt gelijk organen, ademen, ... ook handelingen die we leren en zich in het onderbewustzijn verankeren zoals lopen, fietsen, kauwen,... horen daar bij
De Encyclopedist schreef: ↑06 mei 2018 18:11
Deze man doet drie dingen tegelijk. Heb ik nog geen vrouw zien doen
Leuk bedacht, maar ademhalen telt niet omdat dat een onbewust proces is (in de meeste gevallen). En als ik er over nadenk kan kauwgomkauwen dat ook zijn. En lopen ook, want je hoeft niet bij elke stap die je doet na te denken.
Wikipedia zegt hier o.a. dit over:
Hoewel het als multitasken wordt beschouwd, zijn vele van de 'beoefenaars' feitelijk bezig met snel switchtasken. Omdat het menselijk brein niet in staat is om meerdere enigszins complexe handelingen tegelijkertijd uit te voeren. Om die reden wisselen mensen die veel dingen tegelijk doen steeds, en soms enkele keren per seconde, van handeling. Exemplarisch is het handheld telefoneren als bestuurder in een rijdende auto, waarbij constant de concentratie wordt afgewisseld tussen het verkeer en het telefoongesprek.