Niet echt. Je kunt ook prima kinderen verwekken bij vrouwen van 30 jaar!Giovedico delle Fate schreef: ↑26 apr 2018 10:12
En het feit dat de meeste mannen niet de hele dag achter jonge vrouwen aanzitten, wijst er volgens mij ook op dat mannen wellicht helemaal niet zo veel slechter zijn in impulscontrole dan vrouwen. Die arme mannen moeten me nogal een sterke impuls overwinnen, zeg! Het voortbestaan van hun genen staat immers op het spel!
Mannelijk vs. Vrouwelijk.
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Mannelijk vs. Vrouwelijk.
Ik wens u alle goeds
Zo zie je maar weer dat iedere mens uniek is en dat je geen standaardmaat hebt om iedereen naar te meten.Hopper schreef: ↑25 apr 2018 20:39Onbegrijpelijk dat thuiszorg daarvoor ingezet wordt. Vooropgesteld dat je oudere broer niet zwaar gehandicapt of chronisch ziek is uiteraard. Mannen van 50+ (en daar hoor ik ook bij) zijn prima in staat bedden te verschonen, wassen, plee boenen en eten te koken. En dat zie ik om mee heen ook. Een verstandige man zorgt uit zichzelf al dat hij die huishoudelijke taken machtig is.Maria schreef: ↑25 apr 2018 13:37 Maar vanwege de genoemde geringe zelfredzaamheid was deze aanvulling op het standaardpakket van thuiszorg er dus niet voor niets.
Ik denk, dat er daarom een goede reden voor is om te denken, dat mijn broer niet de enige was, die niet voldoende zelfredzaam was om zonder deze (betaalde) hulp verder te gaan.
Het aantal alleenstaanden neemt rap toe en niet-zelfredzaamheid moet je jezelf niet eens aan willen doen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
-
- Banned
vanaf pakweg 30 neemt zowel de kwaliteit vd cellen als het aantal, vooral ml. zaadcellen, dramatisch af.Peter van Velzen schreef: ↑27 apr 2018 03:25 Niet echt. Je kunt ook prima kinderen verwekken bij vrouwen van 30 jaar!
kans op miskramen, afwijkingen stijgt exponentieel + het is ook lastiger om zwanger te raken
prima is alleszins een relatief begrip hé
ge kunt op uw 30e zwanger raken maar op uw 20e zal het een pak rapper gaan
-
- Ervaren pen
Ik vind een vrouw van 30 nog heel jong! En als ik achter ze aan ga zitten, krijg ik zéker last met mijn omgeving...Peter van Velzen schreef: ↑27 apr 2018 03:25Niet echt. Je kunt ook prima kinderen verwekken bij vrouwen van 30 jaar!Giovedico delle Fate schreef: ↑26 apr 2018 10:12
En het feit dat de meeste mannen niet de hele dag achter jonge vrouwen aanzitten, wijst er volgens mij ook op dat mannen wellicht helemaal niet zo veel slechter zijn in impulscontrole dan vrouwen. Die arme mannen moeten me nogal een sterke impuls overwinnen, zeg! Het voortbestaan van hun genen staat immers op het spel!

Zo is dat! Daarom spreek ik ook liever van vrouwelijke en mannelijke eigenschappen.
Welke beiden in zowel mannen als vrouwen kunnen voorkomen.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
-
- Banned
dat laatste zou enkel kunnen als men bij die man een baarmoeder implanteert.Peter van Velzen schreef: ↑25 apr 2018 04:44 Dat de eigenschappen die mannen en vrouwen gemiddeld vertonen enigzins van elkaar afwijken, wil nog niet zeggen dat je van enig individu, zuiver aan de hand van de klaarblijkelijke sekse de eigenschappen kunt voorspellen. De enige eigenschap die daadwerkelijk vrijwel altijd verschilt, is dat een vrouw mogelijk een kind kan baren en een man nooit (tenzij het een transseksueel betreft).
of hem dat dan ineens een vrouw maakt?
Een vrouw die met kort haar rondloopt blijft natuurlijk een vrouw en die kunnen zwanger worden
ben ik ineens een vogel als je mij vleugels geeft waarmee ik zou kunnen vliegen? in acht genomen dat het technisch kan
Giovedico delle Fate schreef: ↑26 apr 2018 10:12 Ik heb het artikel waar je link naar verwijst gelezen. Er staat wat mij betreft niks nieuws in, maar het snijdt wel hout.
Wat me in het artikel echter wél trof, was de volgende passage:Ik vind het eigenlijk maar vreemd dat de evolutie nog niets heeft gedaan aan het gegeven dat mannen "hard wired" zijn om op jonge vrouwen te vallen, terwijl de samenleving dat niet (meer) accepteert. Dat is toch eigenlijk heel onmenselijk? Het is net zoiets als een vis, die evolutionair is toegerust om te zwemmen, verbieden om dat te doen. Ga maar lopen of met de bus.Anthropologists believe males are hard-wired to be attracted to young females as a core means to spread the gene pool. Thus, it is not unusual for men to be aroused by young women, but the evolution of society frowns upon it and laws protect it, in both cases raising the age of consent.
Ik zou zeggen: kijk eens in de kledingkast/schoenenkast van de gemiddelde vrouw. Of zijn vrouwen soms "hard wired" voor het doen van impulsaankopen en staat het voortbestaan van hun genen daarbij ook op het spel?
Ik had het verkeerde artikel gelinkt.

Die passage die jij aanhaalt is helemaaaaaaaal niet de kant die ik op wilde.
Ik ga nu ff het juiste artikel zoeken.
Schoenenkast? Ehh nououou. Ben ik zo van de lang leve de republiek maar wel flauwvallen vanwege die overheerlijke schoenen van Maxima.
Is het jou opgevallen? Vast niet! En zo ja.. dan zat je d'r vast niet zo bij te kwijlen als dit persoontje.

Laatst gewijzigd door Petra op 28 apr 2018 11:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Maria, je mag van mij alles betwijfelen.Maria schreef: ↑25 apr 2018 13:50Zou zomaar genuanceerd generaliserend denken kunnen heten.Petra schreef: ↑25 apr 2018 10:28 Dat ik als (gemiddelde) vrouw blijkbaar een hoger empathisch vermogen heb dan de (gemiddelde) man, is aangetoond. Soit.
Eeuwenlange onderdrukking heeft misschien wel tot een genmutatie geleid. Zou zomaar kunnen hè, dat vrouwen hun hersens zijn gaan gebruiken om het gebrek aan spierkracht te compenseren en die spierballenkracht voor eigen gewin te kunnen benutten.![]()
![]()
Mag ik dit zelfs betwijfelen, zo het al klopt, of dit genetisch is bepaald?

Herinnerde me wel dat ik ooit een link over vrouwen en empathisch geplaatst had, maar waaaaaaar.
Heb eindelijk de juiste link gevonden.

Voilá; Wij vrouwen hebben actievere hersenen dan mannen. We zijn empathischer en hebben betere impulsbeheerisng.
viewtopic.php?p=532864#p532864
https://www.scientias.nl/brein-vrouwen- ... an-mannen/
Actiever brein
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste hersengebieden van vrouwen significant actiever zijn dan die van mannen. Dat gold met name voor de prefrontale cortex – een deel van het brein dat van belang is voor de concentratie en impulsbeheersing – en het limbisch systeem – een deel van het brein dat betrokken is bij emoties en angst. De visuele en coördinerende hersengebieden waren bij de mannen weer meer actief.
Verklaringen
Het onderzoek kan bovendien een aantal verschillen tussen het gedrag van mannen en vrouwen helpen verklaren. Zo is op basis van de hersenactiviteit goed te verklaren waarom vrouwen empathischer zijn en meer zelfcontrole hebben. De verhoogde bloedstroom in het limbische systeem kan weer deels verklaren waarom vrouwen vatbaarder zijn voor angst, depressie, slapeloosheid en eetstoornissen, zo stellen de onderzoekers in het blad Journal of Alzheimer Disease. Het onderzoek opent de deur naar een beter begrip van de verschillen die er tussen het brein van mannen en vrouwen zijn. En kan uiteindelijk leiden tot behandelingen op maat, waarbij het brein van mannen net iets anders wordt aangepakt dan dat van vrouwen.
Overigens tonen steeds meer onderzoeken aan dat organen die in het mannenlijf zitten lang niet altijd vergelijkbaar zijn met dezelfde organen in het vrouwenlijf. Zo blijkt het hart van mannen bijvoorbeeld net iets anders te verouderen dan dat van vrouwen en kan een hartinfarct bij vrouwen gepaard gaan met heel andere symptomen dan bij mannen. Ook hebben onderzoekers aangetoond dat het mannenbrein een andere bedrading heeft dan het vrouwenbrein. Het laat zien hoe belangrijk het is om man- en vrouwverschillen in alle fases van wetenschappelijk onderzoek mee te nemen. Iets waarvoor Ineke Klinge, universitair hoofddocent Gender Medicine aan de Universiteit Maastricht in 2014 in een interview met Scientias.nl al pleitte.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Voor de verzameling van alle vrouwen en de verzameling van alle mannen is dat waar.Petra schreef: ↑28 apr 2018 10:58 Voilá; Wij vrouwen hebben actievere hersenen dan mannen. We zijn empathischer en hebben betere impulsbeheerisng.
Voor de individuele man of vrouw hoeft het helemaal niet waar te zijn. Er zijn zelfs vrouwelijke psychopaten.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen schreef: ↑30 apr 2018 02:42Voor de verzameling van alle vrouwen en de verzameling van alle mannen is dat waar.Petra schreef: ↑28 apr 2018 10:58 Voilá; Wij vrouwen hebben actievere hersenen dan mannen. We zijn empathischer en hebben betere impulsbeheerisng.
Voor de individuele man of vrouw hoeft het helemaal niet waar te zijn. Er zijn zelfs vrouwelijke psychopaten.

Dat geldt natuurlijk voor alle onderzoeken over mensen, omdat er nu eenmaal altijd gegeneraliseerd wordt. Of misschien is gecategoriseerd een beter woord in dit geval.
Er zijn zelfs empathische mannen.
-
- Ervaren pen
Peter, je schrijft dat die stelling 'waar' is (behalve voor het individu). Maar wat is nou toch 'waar'?Peter van Velzen schreef: ↑30 apr 2018 02:42
Voor de verzameling van alle vrouwen en de verzameling van alle mannen is dat waar.
Kan het ook zo zijn dat het alleen maar volgens de gebruikte onderzoeksmethode 'waar' lijkt? En wie weet is er een veel betere methode om dit te onderzoeken, maar kennen wij die (nog) niet.
Uiteindelijk maakt het mij overigens niets uit wie er nou empatischer is of meer hersenactiviteit heeft.
Lijkt me vooral vermoeiend om nóg meer hersenactiviteit te hebben. Wanneer moet je dan nog eens slapen?

Ook weer gevonden
Ik vond deze destijds bijzonder leerzaam.
The surprising neuroscience of gender inequality

Ik vond deze destijds bijzonder leerzaam.
The surprising neuroscience of gender inequality
Janet Crawford dives into the unconscious associations that are often made with regard to gender. It’s hard not to reflect on our own unconscious associations as she talks through how our brain creates associations to help us make sense of the world. Her empowering talk speaks to men and women alike, challenging us all to help create the shift from one of blame to one of action through engagement and curiosity.
-
- Ervaren pen
@Petra:
Nog even over die hersenactiviteit...
Dat 'aangetoond' is dat vrouwen een grotere hersenactiviteit hebben dan mannen, zegt toch eigenlijk alleen maar dát ze een grotere hersenactiviteit hebben? Het zegt bijvoorbeeld niets over waar die activiteit dan toe leidt. Zeg nou zelf: het kan toch ook – bijvoorbeeld – slechts betekenen dat vrouwen veel meer hersencapaciteit gebruiken dan mannen om tot dezelfde conclusies te komen? Misschien hebben ze complexere neurale verbindingen? Misschien zijn de hersenen van mannen effectiever? Je weet het allemaal niet...
Dat 'aangetoond' is dat vrouwen een grotere hersenactiviteit hebben dan mannen, zegt toch eigenlijk alleen maar dát ze een grotere hersenactiviteit hebben? Het zegt bijvoorbeeld niets over waar die activiteit dan toe leidt. Zeg nou zelf: het kan toch ook – bijvoorbeeld – slechts betekenen dat vrouwen veel meer hersencapaciteit gebruiken dan mannen om tot dezelfde conclusies te komen? Misschien hebben ze complexere neurale verbindingen? Misschien zijn de hersenen van mannen effectiever? Je weet het allemaal niet...

Nouououououououou, jou lezende denk ik dat...Giovedico delle Fate schreef: ↑30 apr 2018 12:07 @Petra:
Dat 'aangetoond' is dat vrouwen een grotere hersenactiviteit hebben dan mannen, zegt toch eigenlijk alleen maar dát ze een grotere hersenactiviteit hebben? Het zegt bijvoorbeeld niets over waar die activiteit dan toe leidt. Zeg nou zelf: het kan toch ook – bijvoorbeeld – slechts betekenen dat vrouwen veel meer hersencapaciteit gebruiken dan mannen om tot dezelfde conclusies te komen? Misschien hebben ze complexere neurale verbindingen? Misschien zijn de hersenen van mannen effectiever? Je weet het allemaal niet...![]()
die actievere hersenen van mij vooral gebruikt worden om... bijvoorbeeld te lezen wat er staat

En dan blijkt dat wij (vrouwen) die actievere hersenen blijkbaar benutten t.b.v. concentratie, impulsbeheersing, emoties en angst.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste hersengebieden van vrouwen significant actiever zijn dan die van mannen. Dat gold met name voor de prefrontale cortex – een deel van het brein dat van belang is voor de concentratie en impulsbeheersing – en het limbisch systeem – een deel van het brein dat betrokken is bij emoties en angst.
-
- Ervaren pen
Ik heb mijn geringe hersenactiviteit wel degelijk ingezet om goed te lezen wat jij hebt geschreven. Maar jij hebt met jouw veel actievere hersenen niet begrepen wat ik wilde zeggen met mijn reactie.Petra schreef: ↑01 mei 2018 11:07
Nouououououououou, jou lezende denk ik dat...
die actievere hersenen van mij vooral gebruikt worden om... bijvoorbeeld te lezen wat er staat![]()
En dan blijkt dat wij (vrouwen) die actievere hersenen blijkbaar benutten t.b.v. concentratie, impulsbeheersing, emoties en angst.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste hersengebieden van vrouwen significant actiever zijn dan die van mannen. Dat gold met name voor de prefrontale cortex – een deel van het brein dat van belang is voor de concentratie en impulsbeheersing – en het limbisch systeem – een deel van het brein dat betrokken is bij emoties en angst.

Ik zal het nog eens proberen:
Het feit dat delen van hersenen 'actiever' zijn, zegt niets over de kwaliteit van wat er in die hersenen gebeurt.
Daarnaast zijn jouw hersenen misschien wel actiever tijdens - bijvoorbeeld - het lezen van mijn reactie, omdat je intussen ook aan de was denkt die nog gedaan moet worden, of wat er nu weer gegeten moet gaan worden, of hoe je zult reageren op de posts van andere forumleden, enz. enz. Misschien is dat ook de reden dat er vaak wordt gezegd dat vrouwen beter kunnen multitasken?