Petra schreef: ↑22 apr 2018 11:11
Ga ik weer wat geks zeggen.
Val ik dan dood omdat de werkelijke werkelijkheid nu eenmaal zo is, of val ik dood omdat ik geloof/aangenomen heb, dat dat zo is?
En als ik wil weten wat nou waarheid is of objectieve waarheid hoe kan ik daar dan achter komen als ik alleen maar mijn eigen subjectieve ik of waarheid heb om mee te werken?
Je kunt toch op geen enkele manier jezelf eruit denken of wegdenken of buiten jezelf om denken of hoe je het ook moge noemen.
De werkelijk zoals die mij geopenbaard is, is dat de dood de enige zekerheid is die we hebben. Entropie, (cel)veroudering, ziekten, beschadiging door ongeval, zuurstoftekort...allemaal de ons bekende oorzaken waaraan we kunnen dood gaan. En dan kan je nog zo geloven in de onsterfelijkheid van de mens, als jij een half uur alle zuurstof wordt onthouden en je wordt vervolgens op een spoorrails gelegd waar een trein met volle snelheid overheen raast, overleef je dit naar alle waarschijnlijkheid niet. Onafhankelijk van welke visie dan ook. Misschien valt dit wel onder de ervarings-waarheden.
Maar uiteraard kun je altijd nog speculeren dat je gewoon uit de matrix wordt geschreven en dat je nooit geleefd hebt. Maar ook dat is weer een subjectieve oncontroleerbare werkelijkheid.
Ik vind de (mogelijk foutieve wetenschappelijke) wereld waarin ik leef iets gemakkelijker om te hanteren in relatie tot mijn medemensen.
Mijn (of jouw) denken doet er niet toe. Het is het gemeenschappelijke/collectieve denken (wetenschappelijke methode) dat ons de (bruikbare) werkelijkheid een beetje dichterbij heeft gebracht.
En ja...dat blijft een kwestie van vertrouwen. Ik heb dat vertrouwen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick