De mythe van het absolute kwaad (Maarten Boudry)

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: De mythe van het absolute kwaad (Maarten Boudry)

Bericht door axxyanus »

Petra schreef: 18 apr 2018 06:57 2) Ok, de wetenschap toont enkel gevolgen. Of die positief of negatief zijn is een subjectieve interpretatie.
Ik dacht aan de meest gelukkig/meest ongelukkig landen. De Finnen zijn het meest gelukkig geloof ik. Dan kun je je afvragen waarom die mensen allemaal zo gelukkig/ongelukkig zijn, wat de gemeenschappelijke delers zijn, en wat je daarmee kan doen.
Dat is allemaal natuurlijk subjectief. Maar als je het hebt over welzijn bevorderen, dan gaat het toch ook om wat mensen vinden en voelen.
Natuurlijk. Maar stel nu dat er ergens een groep mensen zich op een afgelegen plek gaat vestigen en hun kleine gemeenschap inrichten naar andere waarden en normen dan welzijn. Stel dat zij waarden en normen hebben waardoor welzijn af en toe wat op de achtergrond verdwijnt. Zijn die mensen dan automatisch immoreel? Want dat is wel de implicatie als je welzijn gaat vereenzelvigen met moreel-goed.
Petra schreef: 18 apr 2018 06:57Volgens mij gaat het erom dat je die subjectieve gevoelens een algemeen kader kunt geven. En dan daarmee wetenschappelijk aantoont dat (roep wat) als het BNP van een land onder een x waarde ligt iedereen doodongelukkig is.
Daar heb ik geen probleem mee maar Sam Harris ontkent dat het voor hem daarover gaat. Wat jij hier beschrijft is een voorbeeld van wetenschap gebruiken om uit het leven te halen wat er mogelijkerwijs uit willen halen. Sam Harris ontkent expliciet dat hij het over dergelijke zaken heeft.

Wat natuurlijk paradoxaal is omdat voor de rest Sam Harris welzijn gebruikt als wat we uit het leven willen halen (of toch wat Sam Harris uit het leven wil halen) om dan te argumenteren hoe we wetenschap kunnen gebruiken om welzijn te vergroten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Axxyanus schreef:Heeck je bent hier zaken aan het verwarren. Niet alle waarden en normen ("oughts") zijn het zelfde. Je hebt minsten drie categorieën.
De normen en waarden die mensen horen te hebben. (De morele normen en waarden)
De normen en waarden die de samenleving verwacht/afdwing van haar leden. (De sociale normen en waarden)
De normen en waarden die nuttig zijn om bepaalde doelstellingen te bereiken (De functionele normen en waarden)
Wat Hume bedoelt is dat je uit de feitelijke situatie geen morele normen en waarden via argumentatie kan afleiden. Wat jij lijkt te begrijpen is dat men uit de feitelijke situatie niet zou kunnen afleiden naar welke sociale normen en waarden de mensen leven. Maar dat is dus iets anders.
Nee Axxyanus,

Het is me allemaal glashelder. Vandaar dat ik in 2014 al geen lust had in een practisch identieke discussie te stappen.
Zeker is me het verschil helder tussen het be- en veroordelen van andermans gedrag en het bestuderen ervan.
Een extra onderverdelen is daarbij nauwelijks relevant.

Al eerder merkte ik in dit topic op:
Zelf ben ik een pittige zwartkijker die niet zoveel verwacht van "uitgedachte" systemen.
Het gaat toch om een sociaal handhaafbaar afsprakensysteem dat de wederzijdse, kennelijk botsende belangen als een soort schokbrekersysteem zo dempt dat de hele meute zo een systeem wil onderhouden.
Dan zou het gaan om het onderscheiden en benoemen van verschillende soorten kwaad.
Om ze daarna te ontzenuwen, of te bestrijden of over te nemen.

En dat zie ik slecht van grond komen. *)

Roeland

*) Zie ook Sam Harris zijn benadering als er geen god-sized moraalridder bestaat:
https://www.youtube.com/watch?v=qZ-hkpqVlYw
De laatste vooral om je te laten zien waarom ik Harris aan heb gehaald: als voorbeeld van iets dat niet van de grond komt.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 18 apr 2018 10:46
Axxyanus schreef:Heeck je bent hier zaken aan het verwarren. Niet alle waarden en normen ("oughts") zijn het zelfde. Je hebt minsten drie categorieën.
De normen en waarden die mensen horen te hebben. (De morele normen en waarden)
De normen en waarden die de samenleving verwacht/afdwing van haar leden. (De sociale normen en waarden)
De normen en waarden die nuttig zijn om bepaalde doelstellingen te bereiken (De functionele normen en waarden)
Wat Hume bedoelt is dat je uit de feitelijke situatie geen morele normen en waarden via argumentatie kan afleiden. Wat jij lijkt te begrijpen is dat men uit de feitelijke situatie niet zou kunnen afleiden naar welke sociale normen en waarden de mensen leven. Maar dat is dus iets anders.
Nee Axxyanus,

Het is me allemaal glashelder. Vandaar dat ik in 2014 al geen lust had in een practisch identieke discussie te stappen.
Zeker is me het verschil helder tussen het be- en veroordelen van andermans gedrag en het bestuderen ervan.
Een extra onderverdelen is daarbij nauwelijks relevant.
Als het jouw allemaal zo glashelder is, waarom doe je dan de moeite niet om je argument te verduidelijken? Leg eens uit wat in Hume's visie hem zou beletten om uit praktische overwegingen de sociale normen en waarden te volgen, waardoor er helemaal geen risico zou zijn op verhongeren?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Toeval, per 13:39 inkomende, over moral superiority mag niet worden versmaad:
http://www.jesusandmo.net/comic/say/

R.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Axxyanus schreef:Leg eens uit wat in Hume's visie hem zou beletten om uit praktische overwegingen de sociale normen en waarden te volgen, waardoor er helemaal geen risico zou zijn op verhongeren?
Omdat het om zijn eigen verhongeren gaat stopt hij zijn eigen Ought-Is-credo even in de kast en verklaart zijn eigen belang moreel superieur bij zijn handelen. Zo goed mogelijk verpakt in wat jij "sociale normen en waarden" noemt.

En dat is waar dat Ought-IS-credo hoort; opgeborgen in de kast want het is op zijn best bruikbaar als aanbeveling bij het verwerven van betrouwbare=belangenvrije kennis.

Omdat de levende materie zich kenmerkt door het ten eigen nutte exploiteren van de omgeving kan de hele moraalfilosofie weinig anders zijn dan het verkennen van de verschillende wijzen waarop vooral mensen dat onderling doen. Grosso modo waar Harris naar verwijst als een verkennen van het morele landschap.
Omdat zo een landschap weergeeft hoe verschillende mores naast elkaar kunnen bestaan of ook soms onverenigbaar zijn, is het uit de kast halen van het Ought -IS-verwijt net zo zinvol als het een tekenaar verwijten dat die een potlood of houtskool gebruikt.

Onderstaande presentatie van Bostrom, die gaat over de dreigingen van artificial intelligence wordt illustratief als je beseft dat veel van de medemensen voor ons gewoon acteren als superieure artificial intelligence, waarvan de intenties ons vaak ontgaan.

De eerste is NL-ondertiteld.

"Zullen onze slimme machines ons helpen om de mensheid en onze waarden te behouden - of zullen ze hun eigen waarden hebben?"
https://www.ted.com/talks/nick_bostrom_ ... anguage=nl

https://www.youtube.com/watch?v=P0Nf3TcMiHo About badness

Roeland
Petra
Banned

Bericht door Petra »

axxyanus schreef: 18 apr 2018 10:20 Natuurlijk. Maar stel nu dat er ergens een groep mensen zich op een afgelegen plek gaat vestigen en hun kleine gemeenschap inrichten naar andere waarden en normen dan welzijn. Stel dat zij waarden en normen hebben waardoor welzijn af en toe wat op de achtergrond verdwijnt. Zijn die mensen dan automatisch immoreel? Want dat is wel de implicatie als je welzijn gaat vereenzelvigen met moreel-goed.
Over wiens welzijn gaat het dan?
Kom ik weer op mijn vraag.. of het welzijn van het individu ondergeschikt is aan het welzijn voor de groep?
Is dat een standpunt van Harris?
Wat is dan volgens jou een betere verwoording om het moreel goed mee aan te duiden? Want ik vind op zich welzijn helemaal niet gek gedacht.
axxyanus schreef: 18 apr 2018 10:20
Petra schreef: 18 apr 2018 06:57Volgens mij gaat het erom dat je die subjectieve gevoelens een algemeen kader kunt geven. En dan daarmee wetenschappelijk aantoont dat (roep wat) als het BNP van een land onder een x waarde ligt iedereen doodongelukkig is.
Daar heb ik geen probleem mee maar Sam Harris ontkent dat het voor hem daarover gaat. Wat jij hier beschrijft is een voorbeeld van wetenschap gebruiken om uit het leven te halen wat er mogelijkerwijs uit willen halen. Sam Harris ontkent expliciet dat hij het over dergelijke zaken heeft.

Wat natuurlijk paradoxaal is omdat voor de rest Sam Harris welzijn gebruikt als wat we uit het leven willen halen (of toch wat Sam Harris uit het leven wil halen) om dan te argumenteren hoe we wetenschap kunnen gebruiken om welzijn te vergroten.
Dan heb ik het blijkbaar niet zo goed begrepen als ik dacht. (Zal 's niet :lol: ).
Ik dacht juist dat Harris probeerde om een algemeen kader te vinden om wetenschap te gebruiken om, zoals jij zegt
'gebruiken om uit het leven te halen wat er mogelijkerwijs uit willen halen. Sam Harris ontkent expliciet dat hij het over dergelijke zaken heeft.
En dat noemt ie dan ''welzijnsbevordering'.
Als ie dat niet wilde wat wilde hij dan wél?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef: 18 apr 2018 10:46 Zelf ben ik een pittige zwartkijker die niet zoveel verwacht van "uitgedachte" systemen.
Het gaat toch om een sociaal handhaafbaar afsprakensysteem dat de wederzijdse, kennelijk botsende belangen als een soort schokbrekersysteem zo dempt dat de hele meute zo een systeem wil onderhouden.
Zeg dat er niet zo'n systeem is, hoe ziet de wereld er uit dan zonder schokbrekersysteem?
Geen systeem resulteert in een -ieder voor zich- systeem, denk ik.
Je kan er toch niet omheen dat waar mensen met elkaar moeten samenleven er systemen moeten zijn om dat te regelen.
(sprak de anarchist :lol: )

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 19 apr 2018 07:38
Axxyanus schreef:Leg eens uit wat in Hume's visie hem zou beletten om uit praktische overwegingen de sociale normen en waarden te volgen, waardoor er helemaal geen risico zou zijn op verhongeren?
Omdat het om zijn eigen verhongeren gaat stopt hij zijn eigen Ought-Is-credo even in de kast en verklaart zijn eigen belang moreel superieur bij zijn handelen. Zo goed mogelijk verpakt in wat jij "sociale normen en waarden" noemt.
Neen, hij hoeft zijn eigen belang helemaal niet als moreel superieur te verklaren. Je hoeft iets helemaal niet als moreel superieur te verklaren om het toch te willen nastreven. Als iemand graag schaakkampioen wil worden, dan zal hij toch de regels (sociale waarden en normen binnen de schaak­wereld) moeten leren en er zich naar gedragen. Hij hoeft daarvoor schaakkampioen willen worden of zelfs gewoon georganiseerd schaken helemaal niet als moreel superieur te verklaren. Hij hoeft de normen en waarden binnen de schaakwereld niet als moreel superieur te verklaren aan de nor­men en waarden binnen de wereld van de beeldende kunsten of binnen de industrie of binnen de academische wereld.

Jouw weigering om het onderscheid te maken in de verschillende vormen van "ought" betekent dat je de visie van Hume en bij extentie die van de moreel-skeptici niet juist kunt weergeven. Voor hen is dat onderscheid wel belangrijk. Dus als zij dat onderscheid wel maken dan kan jij niet beweren dat ze hun eigen credo in de kast zetten, door dat onderscheid van tafel te vegen. Weigeren de verschillen te zien achter de verschillende "oughts" is weigeren te zien dat achter het zelfde woordbeeld, verschillende betekenissen schuilgaan, wat leidt tot equivocaties en uiteindelijk tot het aan­pak­ken van een strawman i.p.v. de werkelijke positie.
heeck schreef: 19 apr 2018 07:38Omdat de levende materie zich kenmerkt door het ten eigen nutte exploiteren van de omgeving kan de hele moraalfilosofie weinig anders zijn dan het verkennen van de verschillende wijzen waarop vooral mensen dat onderling doen. Grosso modo waar Harris naar verwijst als een verkennen van het morele landschap.
Neen, daar verwijst Harris niet naar. Harris verwijst met zijn moreel landschap niet naar wat mensen in de praktijk doen. Harris verwijst met zijn landschap naar wat mensen horen te doen. Daar is hij heel duidelijk over.
heeck schreef: 19 apr 2018 07:38Omdat zo een landschap weergeeft hoe verschillende mores naast elkaar kunnen bestaan of ook soms onverenigbaar zijn, is het uit de kast halen van het Ought -IS-verwijt net zo zinvol als het een tekenaar verwijten dat die een potlood of houtskool gebruikt.
Het gaat hier niet om verwijten, het gaat hier om het vaststellen van een feit. Er op wijzen dat een zogezegde breatharian in de praktijk weldgelijk eet, is niet het zelfde als hem verwijten dat hij eet. Of als een tekenaar beweert zijn tekening te maken door de gewoon met zijn vingers over een blad te gaan terwijl hij vanuit zijn aura de koolstof uit de lucht trekt die dan de tekening vormt. Er op wijzen dat die persoon in werkelijkheid een stuk pod­lood­stift onder zijn nagels heeft zitten is niet het zelfde als hem verwijten podlood te gebruiken.

Op dezelfde manier is er op wijzen dat Sam Harris van een moreel imperatief vertrekt, terwijl hij dat ontkent, niet het zelfde als hem verwijten dat hij vanuit een moreel imperatief vertrekt. Russel Blackford bv verwijt Sam Harris helemaal niet dat hij van een ought vertrekt. Hij legt gewoon uit dat Sam Harris van een heel grote ought vertrekt ook al beweert die zelf van niet.

Als Sam Harris gewoon had vertrokken van hoe we door rond te kijken kunnen vaststellen dat er omstandigheden zijn waarin mensen zich beter voelen dan in andere omstandigheden, dat mensen over het algemeen een voorkeur hebben voor die eerste omstandigheden en dat we dus min of meer van een gemeenschappelijke moraal kunnen uitgaan op dat punt. Dat er ook omstandigheden die bevorderlijk zijn om mensen tot welzijnde individuen te laten opgroeien en andere omstandigheden die daar nadelig voor zijn en dat wetenschap ons kan helpen die omstandigheden te her­ken­nen en te creëren en dat op die manier wetenschap ons kan helpen in het verwezenlijken van die gemeenschappelijke moraal. Als Sam Harris zich beperkt zou hebben tot dergelijke uitgangspunten dan zou Sam Harris heel wat minder weerwerk ontvangen hebben.

Maar Sam Harris heeft zich niet tot het bovenstaande beperkt, want het bovenstaande kan je allemaal doen zonder dat wetenschap morele uit­spra­ken doet, zonder dat je vertrekt van moreel-realisme. Dus als jij belangstelling hebt in de zaken zoals beschreven in de paragraaf hierboven en geen belangstelling heb in de discussie rond is en ought, dan raad ik je aan om niet naar Sam Harris te verwijzen Sam Harris is een van de mensen die dat soort zaken erdoor mengt en door naar Sam Harris te verwijzen vergroot je de kans dat de discussie die jij naar het lijkt wil houden daardoor "besmet" geraakt.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Petra schreef: 19 apr 2018 08:25
axxyanus schreef: 18 apr 2018 10:20 Natuurlijk. Maar stel nu dat er ergens een groep mensen zich op een afgelegen plek gaat vestigen en hun kleine gemeenschap inrichten naar andere waarden en normen dan welzijn. Stel dat zij waarden en normen hebben waardoor welzijn af en toe wat op de achtergrond verdwijnt. Zijn die mensen dan automatisch immoreel? Want dat is wel de implicatie als je welzijn gaat vereenzelvigen met moreel-goed.
Over wiens welzijn gaat het dan?
Kom ik weer op mijn vraag.. of het welzijn van het individu ondergeschikt is aan het welzijn voor de groep?
Deze vraag is hier niet aan de orde. Het gaat om een groep mensen met gedeelde waarden en normen. Ze zijn het er met elkaar eens dat hun waarden en normen als gevolg hebben dat welzijn af en toe naar de achtergrond verdwijnt. Dat is de prijs die ze bereid zijn te betalen voor de prioriteiten die zij via hun normen en waarden stellen.

Zijn deze mensen nu automatisch immoreel?
Petra schreef: 19 apr 2018 08:25Is dat een standpunt van Harris?
Dat lijkt een gevolg te zijn van zijn standpunt.
Petra schreef: 19 apr 2018 08:25Wat is dan volgens jou een betere verwoording om het moreel goed mee aan te duiden? Want ik vind op zich welzijn helemaal niet gek gedacht.
Ik betwijfel dat er goede verwoording zijn, als je het wil reduceren tot specifieke doelstellingen.

Petra schreef: 19 apr 2018 08:25Ik dacht juist dat Harris probeerde om een algemeen kader te vinden om wetenschap te gebruiken om, zoals jij zegt
'gebruiken om uit het leven te halen wat er mogelijkerwijs uit willen halen.
Wat mij betreft is Sam Harris hier heel verward. Als hij het kader schets en de zaak dus theoretisch benadert dan ontkent hij dat het dit is wat hij wil doen, als hij daarna uitlegt hoe dat in zijn werk zou gaan, valt het merendeel van zijn voorbeelden daar toch weer onder.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Axxyanus schreef:Russel Blackford bv verwijt Sam Harris helemaal niet dat hij van een ought vertrekt. Hij legt gewoon uit dat Sam Harris van een heel grote ought vertrekt ook al beweert die zelf van niet.

Als Sam Harris gewoon had vertrokken van hoe we door rond te kijken kunnen vaststellen dat er omstandigheden zijn waarin mensen zich beter voelen dan in andere omstandigheden, dat mensen over het algemeen een voorkeur hebben voor die eerste omstandigheden en dat we dus min of meer van een gemeenschappelijke moraal kunnen uitgaan op dat punt. Dat er ook omstandigheden die bevorderlijk zijn om mensen tot welzijnde individuen te laten opgroeien en andere omstandigheden die daar nadelig voor zijn en dat wetenschap ons kan helpen die omstandigheden te her­ken­nen en te creëren en dat op die manier wetenschap ons kan helpen in het verwezenlijken van die gemeenschappelijke moraal. Als Sam Harris zich beperkt zou hebben tot dergelijke uitgangspunten dan zou Sam Harris heel wat minder weerwerk ontvangen hebben.
Ja, daar ben ik het duidelijk mee eens.
Jouw weigering om het onderscheid te maken in de verschillende vormen van "ought" betekent dat je de visie van Hume en bij extentie die van de moreel-skeptici niet juist kunt weergeven. Voor hen is dat onderscheid wel belangrijk. Dus als zij dat onderscheid wel maken dan kan jij niet beweren dat ze hun eigen credo in de kast zetten, door dat onderscheid van tafel te vegen. Weigeren de verschillen te zien achter de verschillende "oughts" is weigeren te zien dat achter het zelfde woordbeeld, verschillende betekenissen schuilgaan, wat leidt tot equivocaties en uiteindelijk tot het aan­pak­ken van een strawman i.p.v. de werkelijke positie.
Ik had dat al verduidelijkt en ik weet niet wat ik daar verder aan kan bijvijlen.
Misschien helpt het je als ik zeg dat het gaat om een omwisselen van hoofd- en ondersortering van aspecten?

Roeland
Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef: 19 apr 2018 07:38 Onderstaande presentatie van Bostrom, die gaat over de dreigingen van artificial intelligence wordt illustratief als je beseft dat veel van de medemensen voor ons gewoon acteren als superieure artificial intelligence, waarvan de intenties ons vaak ontgaan.

De eerste is NL-ondertiteld.

"Zullen onze slimme machines ons helpen om de mensheid en onze waarden te behouden - of zullen ze hun eigen waarden hebben?"
https://www.ted.com/talks/nick_bostrom_ ... anguage=nl

https://www.youtube.com/watch?v=P0Nf3TcMiHo About badness

Roeland
Hij schat het nogal rooskleurig in.
AI's onze menselijke waarden laten leren. Yeah right, alsof ze die niet beter zullen kunnen bedenken.
Misschien moeten we ons maar niet al te druk maken om die 'end of humanity'.
Wie weet zijn we juist door bijzonder slimme AI's op onze aardse zoo geplempt waar we niet al te veel universeel kwaad kunnen aanrichten in onze niet-al- te-grote mensentuin. :lol:

Petra
Banned

Bericht door Petra »

axxyanus schreef: 19 apr 2018 12:04 Natuurlijk. Maar stel nu dat er ergens een groep mensen zich op een afgelegen plek gaat vestigen en hun kleine gemeenschap inrichten naar andere waarden en normen dan welzijn. Stel dat zij waarden en normen hebben waardoor welzijn af en toe wat op de achtergrond verdwijnt. Zijn die mensen dan automatisch immoreel? Want dat is wel de implicatie als je welzijn gaat vereenzelvigen met moreel-goed.

Deze vraag is hier niet aan de orde. Het gaat om een groep mensen met gedeelde waarden en normen. Ze zijn het er met elkaar eens dat hun waarden en normen als gevolg hebben dat welzijn af en toe naar de achtergrond verdwijnt. Dat is de prijs die ze bereid zijn te betalen voor de prioriteiten die zij via hun normen en waarden stellen.

Maar dat ligt er toch aan?
Zeg dat het gaat om nu investeren voor de toekomst? Iedereen heeft het wat minder zodat het nageslacht het wat beter krijgt.
Of sja, zie het als sparen voor je pensioen. Dan ben je nu wat minder welvarend, wellicht wat minder huidig welzijn met het oog op toekomstig welzijn.
Dan kun je dat niet immoreel noemen. :?

De vraag is voor jou niet aan de orde. Maar ik ben toch nog steeds reuze benieuwd naar het antwoord.
Over wiens welzijn heeft Harris het?
Gooien we dan idd iemand van de brug omdat de brug dan net niet instort. En is dat dan immoreel of juist niet?
axxyanus schreef: 19 apr 2018 12:04
Petra schreef: 19 apr 2018 08:25Wat is dan volgens jou een betere verwoording om het moreel goed mee aan te duiden? Want ik vind op zich welzijn helemaal niet gek gedacht.
Ik betwijfel dat er goede verwoording zijn, als je het wil reduceren tot specifieke doelstellingen.
Is dit niet het probleem dan? Het is toch gewoon lastig om de juiste bewoording te vinden waardoor er altijd genoeg te bekritiseren valt. Dan zou je niet moeten fixeren op woordgebruik maar op bedoelingen.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Petra schreef: 20 apr 2018 07:19
axxyanus schreef: 19 apr 2018 12:04 Natuurlijk. Maar stel nu dat er ergens een groep mensen zich op een afgelegen plek gaat vestigen en hun kleine gemeenschap inrichten naar andere waarden en normen dan welzijn. Stel dat zij waarden en normen hebben waardoor welzijn af en toe wat op de achtergrond verdwijnt. Zijn die mensen dan automatisch immoreel? Want dat is wel de implicatie als je welzijn gaat vereenzelvigen met moreel-goed.

Maar dat ligt er toch aan?
Neen, als de vraag was geweest: "Zijn deze mensen nu immoreel?", dan had je kunnen riposteren: "Maar dat ligt er toch aan." Maar dat was de vraag niet. De vraag was of je nu genoeg weet om deze mensen als immoreel te bestempelen --- dat was de bedoeling van dat woordje "automatisch".
Petra schreef: 20 apr 2018 07:19De vraag is voor jou niet aan de orde. Maar ik ben toch nog steeds reuze benieuwd naar het antwoord.
Over wiens welzijn heeft Harris het?
Gooien we dan idd iemand van de brug omdat de brug dan net niet instort. En is dat dan immoreel of juist niet?
Ik vrees dat we dat antwoord niet eenduidig uit Harris' geschriften kunnen halen. Ik heb een sterk vermoeden dat hij dat immoreel zou vinden maar kan je geen verwijzing bieden waaruit je dat duidelijk kan opmaken.
Petra schreef: 20 apr 2018 07:19 Is dit niet het probleem dan? Het is toch gewoon lastig om de juiste bewoording te vinden waardoor er altijd genoeg te bekritiseren valt. Dan zou je niet moeten fixeren op woordgebruik maar op bedoelingen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Het probleem is dat wij nu eenmaal onze bedoelingen via woorden moeten overbrengen en niet alle warrigheid is gemakkelijk te overbruggen. Als iemand zichzelf lijkt tegen te spreken, welke van de tegensprekende uitspraken is dan zijn juiste bedoeling? Wil Harris nu werkelijke een vorm van moreel-realisme verdedigen en heeft hij niet door dat zijn praktische voorbeelden dat niet ondersteunen of is zijn bedoeling meer praktisch en heeft hij niet door dat hij het zich onnodig moeilijk maakt door de indruk te wekken dat hij vanuit een moreel-realisme vertrekt?

Mijn voorlopige inschatting is dat eerste omdat hij o.a. in zijn TED-praatje, het volgende zegt:
Sam Harris schreef: Now, it's often said that science cannot give us a foundation for morality and human values, because science deals with facts, and facts and values seem to belong to different spheres. It's often thought that there's no description of the way the world is that can tell us how the world ought to be. But I think this is quite clearly untrue. Values are a certain kind of fact. They are facts about the well-being of conscious creatures.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

heeck schreef: 19 apr 2018 13:57
Ik had dat al verduidelijkt en ik weet niet wat ik daar verder aan kan bijvijlen.
Misschien helpt het je als ik zeg dat het gaat om een omwisselen van hoofd- en ondersortering van aspecten?
Neen, dat helpt niet en ik vind je verduidelijking ook niet relevant voor dit specifieke punt.

Je uitspraak kwam min of meer neer op het inconsistent verklaren van Hume's visie en bij uitbreiding dat van de moreel-sketici. Het gaat dus om een vorm van interne kritiek. Jouw beoordeling dat het gaat om omwisselen van hoofd- en ondersortering van aspecten is een externe kritiek. Jij kan dus best de hele benadering van de moreel-skeptici maar niets vinden omdat ze in jouw ogen de hoofd- en ondersortering omdraaien. Daaruit volgt echter niet uit dat als zij hun visie min of meer consistent volgen dat ze dan verhongeren. Als zij in hun ogen de hoofd- en ondersortering juist hebben aangepakt dan kan men niet beweren dat hun visie inconsistent is, gebaseerd op jouw aannamen dat ze die hoofd- en ondersortering omgedraaid hebben.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Axxyanus schreef:Daaruit volgt echter niet uit dat als zij hun visie min of meer consistent volgen dat ze dan verhongeren.
Dat klopt minstens min of meer *) omdat jij me jouw gedachten in de mond legt.

Roeland

*) Jouw introduceren van "min of meer" vind ik echt uit het dagelijks leven gegrepen.

Natuurlijk gaat het helemaal niet om een consistent zijn, maar om het verhongeren als gevolg van een altijd eerst extreem veel tijd kostend bepalen in welk deel van je eigen redeneringen je leeft voor je een ander kunt benaderen om in jouw eten te voorzien.

Dat was alles en voor het overige had ik mijn onwil om over moraal-filosofie te corresponderen al overduidelijk gegeven en bij deze herhaald.

Mijn weerzin onspruit uit mijn eigen leven: als ik alles lees waar dit forum (praise this forum) al aanleiding toe geeft, dan heb ik geen tijd meer om te eten, laat staan te koken.
=====
Plaats reactie