Ja verdorie zeg. Net toen ik dacht iets ervan te snappen ga jij het weer veranderen.ChaimNimsky schreef: ↑29 mar 2018 17:11De M-theorie (10 ruimte dimensies & 1 tijd-dimensie).Peter van Velzen schreef: ↑24 mar 2018 05:04 Die 11 dimensies komen - meen ik - uit de string-theorie.
Deze dimensies zijn nodig voor de mathematische consistentie -- zonder deze dimensies klopt het niet. Maar deze dimensies kunnen niet worden geobserveerd of daadwerkelijk worden voorgesteld (behalve de eerste 4 tijd-ruimte dimensies uiteraard). Er kan slechts worden gesteld dat ze bestaan.
Het is een beetje vergelijkbaar met de Banach-Tarski paradox welke de mathematische mogelijkheid bewijst om van een object meerdere objecten te maken die mathematisch exact gelijk zijn aan het originele object. Je voorstellingsvermogen zegt dat dit niet kan, maar het kan desondanks.
Tijd, snelheid en luchtdruk, etc. overschrijden de eerste 4 dimensies niet. Snelheid is gewoon de afstand gedeeld door de tijd. Dimensioneel kan afstand worden bepaald als M0L1T0, tijd als M0L0T1 & snelheid daarmee dus als M0L1T-1.Peter van Velzen schreef: ↑25 mar 2018 05:40 (...) Het aantal dimensies is slechts 3 + 1 (tijd) + 1 (snelheid) + 1 (luchtdruk) = 6.
Ik vond het wel logisch klinken; die temperatuur e.d.
Alleen die 5D dan maar ff. Daar bevinden zich immers de lichtwerkers. Ik probeer me een beeld te vormen van waar zij zich bevinden dan, wat zien ze wat ik niet zie.
Waarom is die nodig voor wiskundige rekenmodellen? Zeg dat er maar 4 dimensies zijn dan heb je de rest niet nodig. Ook niet om mee te rekenen lijkt me.
Banach-Tarski ehhh...ik heb je YT nog niet gezien, maar is dat dat ene balletje wat dubbel bestaat?
In Down the Rabbithole of what the bleep kwam dat voorbij.
Ga later nog wel ff naar die Yt van je kijken, leuk!