Medische gegevens zelf beheren

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Re: Medische gegevens zelf beheren

Bericht door Giovedico delle Fate »

Petra schreef: 27 mar 2018 01:17
Waar ik wel voor pleit is dat beleid niet afhankelijk mag zijn van evt. beren op de weg. Als het gaat om principebesluiten.
Beleid zou juist altijd afhankelijk moeten zijn van de (eventuele) beren op de weg! Anders heeft beleid verder totaal geen zin, dan is het 'voor de Bühne'.
En 'principebesluiten' komen slechts hoogst zelden tot een werkbare realiteit. Wat heb je aan een principe, als deskundigen je van te voren al kunnen zeggen dat het niet gaat werken?

Volkswagen kan nú het principebesluit nemen dat ze vanaf 2030 alleen nog maar auto's willen maken die op zeewater rijden. Ze hebben nog geen idee hoe ze dat moeten realiseren en daarom is het ook een principebesluit. De technici echter zullen de VW directie vertellen dat er (zo goed als) geen kans is dat dit principebesluit verwezenlijkt gaat worden. En ze komen daartoe met talloze argumenten (beren op de weg). Wat moet de directie dan doen? Gewoon doorgaan met dat principebesluit? Of kunnen ze het wellicht beter aanpassen naar een realistischer doel?
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Petra schreef: 28 mar 2018 02:14
Hm tja... daar zit dan zo'n huisarts, met een lege maag, en een slecht humeur en.. , zo eventjes haar eerste indruk neer te pennen, een momentopname, die jij dan voor de rest van je leven in je medisch dossier hebt staan.
Hoe vaak zal het niet gebeurd zijn dat een patiënt het eigen dossier inkijkt en denkt.. hallooo daar, hoe kreeg je 't bij mekaar verzonnen.
Hoezo eerste indruk? Ik heb dat nog niet meegemaakt bij een huisarts. En ik heb er heel wat 'versleten' omdat ik ze niet goed genoeg vond in hun werk.

Wel zou het heel goed zijn als patiënten alles wat de dokter opschrijft meteen krijgen voorgelezen (zoals mijn dokter altijd doet). Je kunt dan samen overleggen of de formulering en de inhoud klopt, en of het noodzakelijk/zinvol is dat het in je dossier staat.

[OFF TOPIC]
En over onzin opschrijven gesproken: heb je wel eens aangifte gedaan bij de politie? Niet alleen kost dat krankzinnig veel tijd (2 uur voor een simpele klap op je smoel is zomaar niks), maar de verbalisanten lijken erop uit alles 'in hún eigen woorden' op te schrijven. En telkens als je ze corrigeert, maken ze er weer iets anders van 'in hún eigen woorden'. Dat gaat net zo lang door tot je het opgeeft en het maar laat voor wat het is, zolang het de waarheid maar niet teveel geweld aandoet. En 6 weken later krijg je dan een bericht dat het onderzoek niets heeft opgeleverd en dus wordt afgesloten.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Giovedico delle Fate schreef: 28 mar 2018 10:54
Wat heb je aan een principe, als deskundigen je van te voren al kunnen zeggen dat het niet gaat werken?

De technici echter zullen de VW directie vertellen dat er (zo goed als) geen kans is dat dit principebesluit verwezenlijkt gaat worden. En ze komen daartoe met talloze argumenten (beren op de weg). Wat moet de directie dan doen? Gewoon doorgaan met dat principebesluit? Of kunnen ze het wellicht beter aanpassen naar een realistischer doel?
Dromen zijn er om waargemaakt te worden! :D
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Giovedico delle Fate schreef: 28 mar 2018 11:09 Hoezo eerste indruk? Ik heb dat nog niet meegemaakt bij een huisarts. En ik heb er heel wat 'versleten' omdat ik ze niet goed genoeg vond in hun werk.

Wel zou het heel goed zijn als patiënten alles wat de dokter opschrijft meteen krijgen voorgelezen (zoals mijn dokter altijd doet). Je kunt dan samen overleggen of de formulering en de inhoud klopt, en of het noodzakelijk/zinvol is dat het in je dossier staat.
Je ben blijkbaar assertief op huisarts gebied. Niet iedereen is dat. Niet iedereen weet wat er in zijn of haar dossier staat.
En al helemaal de ouwe stempel niet. Alsof je eigenste info tot medisch geheim der medici behoort.
Giovedico delle Fate schreef: 28 mar 2018 11:09 [OFF TOPIC]
En over onzin opschrijven gesproken: heb je wel eens aangifte gedaan bij de politie? Niet alleen kost dat krankzinnig veel tijd (2 uur voor een simpele klap op je smoel is zomaar niks), maar de verbalisanten lijken erop uit alles 'in hún eigen woorden' op te schrijven. En telkens als je ze corrigeert, maken ze er weer iets anders van 'in hún eigen woorden'. Dat gaat net zo lang door tot je het opgeeft en het maar laat voor wat het is, zolang het de waarheid maar niet teveel geweld aandoet. En 6 weken later krijg je dan een bericht dat het onderzoek niets heeft opgeleverd en dus wordt afgesloten.
Naar mijn weten kun je online aangifte doen. En je eigenste epistel indienen.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Petra schreef: 28 mar 2018 02:14 zo eventjes haar eerste indruk neer te pennen, een momentopname, die jij dan voor de rest van je leven in je medisch dossier hebt staan
zo werkt het natuurlijk niet
het is niet een arts die zomaar wat bijeen verzint hé
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Petra schreef: 29 mar 2018 04:02 Naar mijn weten kun je online aangifte doen. En je eigenste epistel indienen.
Petra, ik wil de pret niet bederven, maar komen wij ooit nog van het herhaaldelijk door jou gebezigde woord "eigenste" af?
Ik gun iedereen zijn eigen woordkeuze (uitzonderingen daargelaten), maar je zegt met dat woord iets anders dan je volgens mij wilt zeggen...

http://www.encyclo.nl/begrip/EIGENSTE
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Giovedico delle Fate schreef: 29 mar 2018 10:21
Petra schreef: 29 mar 2018 04:02 Naar mijn weten kun je online aangifte doen. En je eigenste epistel indienen.
Petra, ik wil de pret niet bederven, maar komen wij ooit nog van het herhaaldelijk door jou gebezigde woord "eigenste" af?
Ik gun iedereen zijn eigen woordkeuze (uitzonderingen daargelaten), maar je zegt met dat woord iets anders dan je volgens mij wilt zeggen...

http://www.encyclo.nl/begrip/EIGENSTE
:lol: Vreselijk die stopwoordjes.
Ik ga mijn uiterste best doen om het niet meer te bezigen. :angel12:

Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 29 mar 2018 09:08
Petra schreef: 28 mar 2018 02:14 zo eventjes haar eerste indruk neer te pennen, een momentopname, die jij dan voor de rest van je leven in je medisch dossier hebt staan
zo werkt het natuurlijk niet
het is niet een arts die zomaar wat bijeen verzint hé
Gek genoeg dacht ik toen ik dat schreef aan een onderzoek over rechters.
Waarbij gebleken was dat de meest, schijnbaar onlogische dingen, zoals een lege maag, humeur, ruzie gehad met de buurman, e.d. behoorlijk bepalend waren voor de uitspraak.

Gelet op wat jij schrijft, 'je zou denken .. dat een rechter redelijk objectief kan denken en niet zomaar wat bijelkaar verzint of zich zo laat beïnvloeden door .. Toch blijkt dat wel te gebeuren in de praktijk.
Misschien bij artsen ook :?

appelfflap
Banned

Petra schreef: 30 mar 2018 04:21 Gelet op wat jij schrijft, 'je zou denken .. dat een rechter redelijk objectief kan denken en niet zomaar wat bijelkaar verzint of zich zo laat beïnvloeden door .. Toch blijkt dat wel te gebeuren in de praktijk.
in je medisch dosier landen alleen maar zaken die medisch gestaafd zijn dmv verslagen
iemand voor je zitten hebben die manisch depressief is? Maar je kunt dat neit uit diens dossier afleiden omdat die alles gewist heeft?
lijkt me zelfs gevaarlijk

een verpleegeenheid die neit mag weten dat jij luiers draagt omdat je je daarover schaamt? ze zullen dat echt wel zelf ontdekken
lijkt me onverstandig en idioot om een patient dat soort macht te geven.

je kunt el aanduiden wie wat mag weten, dat kun je reguleren. de psycholoog hoeft niet te weten dat je 3 valse tanden hebt

je voorbeeld met de rechter raakt wal noch kant, je insinueert hier dat artsen zomaar lukraak mogen schrijven over jou wat ze willen :)
zo werkt het niet
Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 30 mar 2018 06:31
Petra schreef: 30 mar 2018 04:21 Gelet op wat jij schrijft, 'je zou denken .. dat een rechter redelijk objectief kan denken en niet zomaar wat bijelkaar verzint of zich zo laat beïnvloeden door .. Toch blijkt dat wel te gebeuren in de praktijk.
in je medisch dosier landen alleen maar zaken die medisch gestaafd zijn dmv verslagen
iemand voor je zitten hebben die manisch depressief is? Maar je kunt dat neit uit diens dossier afleiden omdat die alles gewist heeft?
lijkt me zelfs gevaarlijk

een verpleegeenheid die neit mag weten dat jij luiers draagt omdat je je daarover schaamt? ze zullen dat echt wel zelf ontdekken
lijkt me onverstandig en idioot om een patient dat soort macht te geven.

je kunt el aanduiden wie wat mag weten, dat kun je reguleren. de psycholoog hoeft niet te weten dat je 3 valse tanden hebt

je voorbeeld met de rechter raakt wal noch kant, je insinueert hier dat artsen zomaar lukraak mogen schrijven over jou wat ze willen :)
zo werkt het niet
Ik heb geen flauw idee wat er precies in medische dossiers staat of dat artsen persoonlijk geïnspireerde notes erbij zetten.
Wat ik wel weet is dat er nogal wat strijd kan zijn tussen artsen en patiënten om inhoud waar ze het niet mee eens zijn,
Wat ik ook weet is dat mijn jongste 2x foutief gediagnosticeerd was. En dat er dus fouten in kunnen staan.

:lol: kant nog wal.. maar ook rechters mogen niet 'voorschrijven' wat ze willen'. Nee, ik insinueer niet dat ze maar lukraak wat opschrijven. Ik stel dat rechters en artsen mensen zijn die fouten kunnen maken, soms zelfs blijkbaar op basis van onlogische gronden.

Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Petra schreef: 30 mar 2018 08:05
Wat ik ook weet is dat mijn jongste 2x foutief gediagnosticeerd was. En dat er dus fouten in kunnen staan.
Maar Petra, als je weet dat jouw jongste 2x fout gediagnosticeerd is, dan heb je er toch zéker voor gezorgd dat dat in het dossier werd gecorrigeerd... Waarmee ik maar wil aangeven dat je ook in de huidige situatie wel degelijk invloed op je dossier kunt uitoefenen. En dat er genoeg mensen zijn die dat ook nu verzuimen te doen, maar zich er vervolgens wél druk over maken dat het 'niet zou kunnen'.
appelfflap
Banned

Petra schreef: 30 mar 2018 08:05 Ik heb geen flauw idee wat er precies in medische dossiers staat
ik weet perfect wat er in MIJN medisch dossier staat, klopt er iets kan ik dat inhoudelijk aanvechten
ik weet dat er heel wat zaken zijn/bestaan waar mensen zich voor schamen. geef die mensen de mogelijkheid om hun medisch dossier eenzijdig te censureren en dan kun je het hele idee van zo'n dossier, snel inzicht voor hulpverleners, beter ineens afschaffen.

in mijn dossier staan ook zaken die ik niet leuk vind, maar die wel medisch relevant kunnen zijn in bepaalde gevallen
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Petra schreef: 29 mar 2018 03:56 Dromen zijn er om waargemaakt te worden! :D

According to scientists, the bumblebee's body is too heavy and its wing span too small. Aerodynamically, the bumblebee cannot fly. But the bumblebee doesn't know that and it keeps flying.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Petra schreef: 29 mar 2018 03:56
Dromen zijn er om waargemaakt te worden! :D
Je verwart dromen met dagdromen...
Dromen zijn er om orde in de opslag in je harses te scheppen :wink:
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Petra schreef: 29 mar 2018 04:02
Je ben blijkbaar assertief op huisarts gebied. Niet iedereen is dat. Niet iedereen weet wat er in zijn of haar dossier staat.
En al helemaal de ouwe stempel niet. Alsof je eigenste info tot medisch geheim der medici behoort.[/quote
Ja, dat ben ik. En ik snap dat niet iedereen dat is. Dus laten we voor die lui 'van de oude stempel' (zoals mijn ouders) en de laaggeletterden en nog zo wat groeperingen een digitale portal bouwen. En zie: opeens kunnen ze allemaal hun eigen dossier prima beheren, en snappen ze ook precies wat wel- en wat niet relevant is voor eventuele vervolghulpverlening. :wink:
Plaats reactie