Maria-verering

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Re: Maria-verering

Bericht door Giovedico delle Fate »

Maria schreef: 28 mar 2018 13:09
Wat is daar nog aan uit te leggen?
[...]
Eigenlijk zolang, besef ik nu, als het proces bij mij zelf heeft geduurd.
Nog best een mooi en lang verhaal voor iets waar niets aan uit te leggen valt... :wink:
Ik stelde mijn vraag vooral om jou te verleiden om er iets meer over te schrijven dan alleen het statement an sich...
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Giovedico delle Fate schreef: 28 mar 2018 13:37 Nog best een mooi en lang verhaal voor iets waar niets aan uit te leggen valt... :wink:
Ik had het ook bij 3 zinnen kunnen laten.
Dat was wsl. ook genoeg geweest. :wink:

Maar ik wilde het eigenlijk ook schrijven als reactie binnen dit bericht.
Niet zozeer Maria-verering.
Daar heb ik niets mee als ex-protestant en ik ga dat ook niet vertalen naar een oer-moeder.
Maar meer in de zin van: wat is vereren, bewonderen, een heel speciale vorm van respect geven in je leven van alledag?
Een vast plekje geven in het rijtje van mensen, die veel voor je betekenen en waar je tegen op ziet.

Soms hoor je mensen zeggen, dat je die misschien ook moet hebben, een voorbeeld om te kunnen volgen.
Zoals bepaalde groepen christenen ook zeggen steeds in gedachten houden: WWJD: What-would-Jesus-do?

Het zijn vaak momentopnames in een bepaald stukje leven, die voor jou van toepassing zijn en waar je iets aan zou kunnen hebben.
Maar als het er op aan komt heb je niets, sta je in de kou.
Het is ook een soort volwassen worden, als je dat niet meer nodig hebt, denk ik nu.
Gewoon een fijne relatie met mensen, die mensen zijn zoals jij en ik, met alles er op en er aan, zoals heel veel goede dingen, maar ook een fiks aantal dingen waaraan je een gloeiende hekel hebt.
En op gelijkwaardige voet leven.
En die er gewoon zijn.
Dat is het streven.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Maria schreef: 28 mar 2018 15:10
Het zijn vaak momentopnames in een bepaald stukje leven, die voor jou van toepassing zijn en waar je iets aan zou kunnen hebben.
Maar als het er op aan komt heb je niets, sta je in de kou.
Het is ook een soort volwassen worden, als je dat niet meer nodig hebt, denk ik nu.
Gewoon een fijne relatie met mensen, die mensen zijn zoals jij en ik, met alles er op en er aan, zoals heel veel goede dingen, maar ook een fiks aantal dingen waaraan je een gloeiende hekel hebt.
En op gelijkwaardige voet leven.
En die er gewoon zijn.
Dat is het streven.
Mooi Maria!
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Giovedico delle Fate schreef: 28 mar 2018 09:25
Waaruit blijkt in dit verhaal nou dat je 'maar één ding' echt beter kunt dan de rest? Misschien kun je wel duizend dingen beter dan 'de rest'.
Ik nam de woorden van Storm op als grapje, naar ik nu zie terecht, en heb er olijk op doorgegrapt. Vandaar het: :wink:
Maar ik heb Storm dan ook een beetje op een voetstuk staan. :lol:

@Maria; Mooi gezegd.
Je verwoord veel beter dan ik wat ik tegen ideoliseren heb. :D Altijd al heb gehad eerlijk gezegd, maar als kind kun je het helemaal niet goed verwoorden, dus nam ik maar een Spargo poster. :lol:

Overigens, gezien mijn baas in eigen hoofd-, baas in eigen buik-, baas over eigen valpartijen-principes...vind ik dus ook dat er maar eentje is die mij op een voetstuk kan plaatsen, en dat ben ik zelluf. :wink:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Petra schreef: 29 mar 2018 04:03 Overigens, gezien mijn baas in eigen hoofd-, baas in eigen buik-, baas over eigen valpartijen-principes...vind ik dus ook dat er maar eentje is die mij op een voetstuk kan plaatsen, en dat ben ik zelluf. :wink:
Je doet maar.
Jou ondertussen een beetje kennende en intaxerend, zul je er ook regelmatig een keertje van af kukelen en moet je weer moeite doen om jezelf bij je nekvel te pakken om er we erop te kunnen gaan staan. :lol:

Maar blijf dat volhouden aub. :wink:
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Petra schreef: 29 mar 2018 04:03
Overigens, gezien mijn baas in eigen hoofd-, baas in eigen buik-, baas over eigen valpartijen-principes...vind ik dus ook dat er maar eentje is die mij op een voetstuk kan plaatsen, en dat ben ik zelluf. :wink:
Tja, in dat geval gaat jouw stelling, dat je dan vooral beter kunt vallen, wel op natuurlijk...
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Maria schreef: 29 mar 2018 05:54
Petra schreef: 29 mar 2018 04:03 Overigens, gezien mijn baas in eigen hoofd-, baas in eigen buik-, baas over eigen valpartijen-principes...vind ik dus ook dat er maar eentje is die mij op een voetstuk kan plaatsen, en dat ben ik zelluf. :wink:
Je doet maar.
Jou ondertussen een beetje kennende en intaxerend, zul je er ook regelmatig een keertje van af kukelen en moet je weer moeite doen om jezelf bij je nekvel te pakken om er we erop te kunnen gaan staan. :lol:

Maar blijf dat volhouden aub. :wink:
Ja hoor Maria;'blijven volhouden', zegt jouw inschattend taxatie vermogen.

Er stond niet voor niks 'KAN'. Dat wil niet zeggen dat je dat ook doet. Het wil vnl. zeggen dat je niet wilt dat een ander dat doet.

Overigens; als ik alle inschattingen en taxaties van anderen serieus zou nemen, dan werd het een vrij tegenstrijdige toestand gezien mijn immer groeiende lijst aan toegekende eigenschappen op dit forum. :lol:
Van waarom denk je zo min over jezelf en oppervlakkig, ongenuanceerd, bevriezen, makkelijke prooi en onverschillig tot geëngageerd, agressief, dominant, clown, rauwdouwer, hypocriet. Maar de mooiste vond ik; een stevige dominante persoonlijkheid die ook nog eens arrogant is en radicaal geestelijk manipuleert. :lol:
Dan heb ik er nu dus 'regelmatige voetstuk afkukelaar' bij kado gekregen, die zichzelf bij het nekvel grijpt om er maar weer op te kunnen staan. :lol:

En zo kabbelen we voort van momentopname naar momentopname; taxerend, labelend en categoriserend met als maatbekertjes.. die geïdealiseerde helden en heldinnen? Jezelf? De oermoeder? Jezus?

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Giovedico delle Fate schreef: 29 mar 2018 10:24
Petra schreef: 29 mar 2018 04:03
Tja, in dat geval gaat jouw stelling, dat je dan vooral beter kunt vallen, wel op natuurlijk...
Natuurlijk! In dát geval wel.
Het is namelijk een hele stoute uitspraak die afgestraft moet worden. :lol:
We mogen anderen hoog plaatsten en vereren maar niet onszelf.

Hoge bomen vangen veel wind hè. We willen niet dat bomen tot grootse hoogte kunnen groeien.
We willen bescheiden en nederige bomen, die knielen voor de goden zodat ze klein blijven.
We willen anderen idealiseren en idoliseren, maar als ze dat dan ook met zichzelf doen, dan vinden we dat opeens niet zo leuk meer.

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Petra schreef: 30 mar 2018 02:33 Er stond niet voor niks 'KAN'. Dat wil niet zeggen dat je dat ook doet. Het wil vnl. zeggen dat je niet wilt dat een ander dat doet.
Dank voor je verduidelijking van hoe jij het ziet en bedoelde.
Dat maakt het dan wel weer wat helderder. :wink:
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Petra schreef: 30 mar 2018 03:14
Natuurlijk! In dát geval wel.
Het is namelijk een hele stoute uitspraak die afgestraft moet worden. :lol:
We mogen anderen hoog plaatsten en vereren maar niet onszelf.

Hoge bomen vangen veel wind hè. We willen niet dat bomen tot grootse hoogte kunnen groeien.
We willen bescheiden en nederige bomen, die knielen voor de goden zodat ze klein blijven.
We willen anderen idealiseren en idoliseren, maar als ze dat dan ook met zichzelf doen, dan vinden we dat opeens niet zo leuk meer.
Overal waar je in jouw betoog 'we' schrijft, kun je er wat mij betreft aan toevoegen: "(m.u.v. Giovedico)" :wink:
Plaats reactie