Heringa veroordeeld wegens hulp bij zelfdoding

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gershom
Diehard

Re: Heringa veroordeeld wegens hulp bij zelfdoding

Bericht door Gershom »

Storm schreef
Maar toch.....een wet is nodig voor diegene die verkeerd bezig zijn. Kinderen die hun ouders als last ervaren, partners die elkaar als last ervaren.... of een fikse erfenis die wacht.
Die groep die zit me dwars...die groep daar zijn wetten voor nodig en niet, ga allemaal maar jullie gang.
Zeker maar er zijn al wetten die verkeerd gedrag bestrijden. Tegelijkertijd moet de wet goed gedrag niet totaal onmogelijk maken. Maar kinderen die hun ouders lastig vinden of op een erfenis azen is al eeuwenlang iets waarop je bedacht moet zijn
In dergelijke gevallen grijpt men over het algemeen naar middelen als rattenkruid in de brinta, of een nekslag met een bijl.

Een doodswens wordt vaak ruim van tevoren kenbaar gemaakt. Zoals mijn wens al jaren bekend is in mijn familie, en nu zelfs op het forum. Ook als ik dement mocht worden is die wens al schriftelijk vastgelegd bij mijn huisarts en instanties als "mijn laatste wens" Ik raad iedereen aan dit wel van te voren schriftelijk vast te leggen.
Kinderen die hun ouders als last ervaren??? Zijn die wel goed opgevoed?
Ik zet vraagtekens bij een groep mensen die ouders lastig vinden of een groep op erfenis azende mensen.
Dat zijn echt geen massaal opererende bendes die bij een liberale wetgeving denken "O nu kunnen wij onze gang gaan"
Dat zal zich beperken tot enkele individuele gevallen.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Gershom schreef: 05 mar 2018 19:27 Storm schreef
Maar toch.....een wet is nodig voor diegene die verkeerd bezig zijn. Kinderen die hun ouders als last ervaren, partners die elkaar als last ervaren.... of een fikse erfenis die wacht.
Die groep die zit me dwars...die groep daar zijn wetten voor nodig en niet, ga allemaal maar jullie gang.
Zeker maar er zijn al wetten die verkeerd gedrag bestrijden. Tegelijkertijd moet de wet goed gedrag niet totaal onmogelijk maken. Maar kinderen die hun ouders lastig vinden of op een erfenis azen is al eeuwenlang iets waarop je bedacht moet zijn
In dergelijke gevallen grijpt men over het algemeen naar middelen als rattenkruid in de brinta, of een nekslag met een bijl.

Een doodswens wordt vaak ruim van tevoren kenbaar gemaakt. Zoals mijn wens al jaren bekend is in mijn familie, en nu zelfs op het forum. Ook als ik dement mocht worden is die wens al schriftelijk vastgelegd bij mijn huisarts en instanties als "mijn laatste wens" Ik raad iedereen aan dit wel van te voren schriftelijk vast te leggen.
Ja, dat is natuurlijk het beste om te doen, je wensen schriftelijke vast laten leggen.
Kinderen die hun ouders als last ervaren??? Zijn die wel goed opgevoed?
Die zijn verpest door hun ouders, en willen wel de lusten maar niet de lasten.
Ik zet vraagtekens bij een groep mensen die ouders lastig vinden of een groep op erfenis azende mensen.
Dat zijn echt geen massaal opererende bendes die bij een liberale wetgeving denken "O nu kunnen wij onze gang gaan"
Dat zal zich beperken tot enkele individuele gevallen.
Nee misschien geen massaal opererende bendes, maar individuele gevallen? Wat ben je optimistisch, ach dat ben je meestal.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Storm schreef: 06 mar 2018 00:07
Gershom schreef: 05 mar 2018 19:27 Storm schreef
Die groep die zit me dwars...
Dan moeten die ouders ook maar oogsten wat ze zelf hebben gezaaid. Een van de meest essentiële dingen die je kinderen moet bijbrengen is de bereidheid voor elkaar te zorgen in tijden van ziekte en nood. Heb je twee of meer kinderen, dan gaat dat haast vanzelf. Wanneer er sprake is van één enkel kind, dan moet je daar soms wat meer aandacht aan besteden,
maar het is bepaald geen heksentoer.

Individuele gevallen die misbruik maken van leemtes in de wet zijn er altijd. Maar dat zijn geen groepen, bendes, hordes,
of legioenen. Dat zijn gewetenloze enkelingen. De Holleeders in onze maatschappij.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

@Storm en @ Gershom
Hier kan ik geen eieren van bakken.
Ik heb het laten staan zo en verwijs even naar Snelcursus quoten.
Vooral de laatste zin is belangrijk.
Eerst controleren via voorbeeldknop voorkomt problemen.
En dat in alle omstandigheden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Giovedico delle Fate schreef: 05 mar 2018 10:26 Haar psychiater was een groot tegenstander van euthanasie, dus die weg lukte niet.
Was er dan geen mogelijkheid om van psychiater te veranderen?
Giovedico delle Fate schreef: 05 mar 2018 10:26Zij zou in mijn ogen zéker gebruikmaken van een officieel toegestane uitweg. Daar twijfel ik geen moment aan. En juist al deze ervaringen maken dat ik zo'n groot voorstander ben van een wettelijke regeling voor gevallen zoals zij.
Bedankt voor de extra informatie.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Bericht door Giovedico delle Fate »

axxyanus schreef: 06 mar 2018 12:02 Was er dan geen mogelijkheid om van psychiater te veranderen?
Die vraag ligt natuurlijk voor de hand. Maar zoiets ligt vrij complex. Je moet niet vergeten dat zij al lange tijd in de hulpverlening zat en al heel wat hulpverleners had 'versleten'. Ik was daar toen niet bij, dus ik durf niet te zeggen of dat kwam doordat zij onwillig was, of omdat ze onvoldoende resultaat van de geboden hulp ondervond. Wat ik wél weet, is dat ze ten tijde van haar behandeling bij haar laatste psychiater (die overigens een 'rumoerige' reputatie heeft) wel degelijk een langere tijd 'stabiel' was. En bij zo'n psychiater loop je niet zomaar weg, al is hij een tegenstander van euthanasie.
Maar zoals ik al eerder aangaf, had zij in rustigere tijden nog steeds een doodswens, maar ondernam ze daar niet actief actie op. En als je in een dermate heftige rollercoaster zit dat je in een kleine 4 maanden tijd 4 keer een TS doet, heb je wel wat anders aan je hoofd dan een andere psych zoeken.
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

Beste Giovedico delle Fate,

Ik wil niet doen of ik begrijp wat je meegemaakt hebt, daarvan is geen sprake.

Nochtans snap ik wel wat van je beweegredenen. Halverwege de jaren 80 was mijn vader er slecht aan toe. Na een serie herseninfarcten kon hij zich niet noemenswaardig meer bewegen en eigenlijk niet spreken. Zijn taal was door en door gemompeld Nederlands (Frank Boeijen in het kwadraat), voor de buitenstaander Kreun, de enige taal die iedereen spreekt, maar niemand verstaat. Bij een van de laatste gesprekken die ik met hem had -hij was toen al enkele jaren opgesloten in een verpleegtehuis- maakte hij mij duidelijk dat hij geen zin meer had in het leven en hij vroeg me om hulp. Dat verpleegtehuis was rooms-katholiek en een gesprek met de artsen daar leidde tot niets. Euthanasie was nog niet bij wet geregeld en het gestichtsbestuur (enkele priesters waren lid) had de daar werkende artsen duidelijk gemaakt dat zulke praktijken niet alleen tot rechtsvervolging, maar ook tot de grootban zouden leiden.

Ik heb een paar weken mijn knopen geteld: zal ik op een onbewaakt moment met een kussen die ouwe verstikken. Ik was nog jong, ik studeerde nog, en heb besloten dat de kans dat het uit zou komen te groot was en de zaak gelaten wat-ie was. Een jaar later stierf Pa aan zijn laatste herseninfarct, alleen, midden in de nacht.

Ik weet nog steeds niet of ik het juiste heb gedaan. Voor mezelf vermoedelijk wel, maar ik denk dat ik, als ik wat minder naïef was geweest, wel wat beters had kunnen verzinnen. Bah.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Petra
Banned

Bericht door Petra »

De Encyclopedist schreef: 06 mar 2018 21:03 Beste Giovedico delle Fate,

Ik weet nog steeds niet of ik het juiste heb gedaan. Voor mezelf vermoedelijk wel, maar ik denk dat ik, als ik wat minder naïef was geweest, wel wat beters had kunnen verzinnen. Bah.
Dit is gewoon verschrikkelijk lastig, zelfs al neem je je voor om het te doen, zie het maar 's te doen, en het daarna ook nog 's een plekje te geven.

Mijn oma vroeg het ook, aan mij. Om een kussentje op haar snuitje te drukken, zoals ze dat zelf noemde. Ik heb het haar bezworen dat ik het zou doen. In geval ze niet meer zelfstandig of goed genoeg uit haar operatie zou komen.
Gelukkig heeft mijn vader het met een arts goed opgelost. Ze had zoveel pijn dat de morfine steeds verhoogd moest worden tot ze stierf.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

De Encyclopedist schreef: 06 mar 2018 21:03 Beste Giovedico delle Fate,

Ik wil niet doen of ik begrijp wat je meegemaakt hebt, daarvan is geen sprake.

Nochtans snap ik wel wat van je beweegredenen. Halverwege de jaren 80 was mijn vader er slecht aan toe. Na een serie herseninfarcten kon hij zich niet noemenswaardig meer bewegen en eigenlijk niet spreken. Zijn taal was door en door gemompeld Nederlands (Frank Boeijen in het kwadraat), voor de buitenstaander Kreun, de enige taal die iedereen spreekt, maar niemand verstaat. Bij een van de laatste gesprekken die ik met hem had -hij was toen al enkele jaren opgesloten in een verpleegtehuis- maakte hij mij duidelijk dat hij geen zin meer had in het leven en hij vroeg me om hulp. Dat verpleegtehuis was rooms-katholiek en een gesprek met de artsen daar leidde tot niets. Euthanasie was nog niet bij wet geregeld en het gestichtsbestuur (enkele priesters waren lid) had de daar werkende artsen duidelijk gemaakt dat zulke praktijken niet alleen tot rechtsvervolging, maar ook tot de grootban zouden leiden.

Ik heb een paar weken mijn knopen geteld: zal ik op een onbewaakt moment met een kussen die ouwe verstikken. Ik was nog jong, ik studeerde nog, en heb besloten dat de kans dat het uit zou komen te groot was en de zaak gelaten wat-ie was. Een jaar later stierf Pa aan zijn laatste herseninfarct, alleen, midden in de nacht.

Hoewel het onderwerp eigenlijk geen humor toe schijnt te laten, heb ik toch erg genoten van jouw wijze van schrijven, en vooral om de Frank Boeijen vergelijking heb ik hardop gelachen. Gelukkig maar dat ik niet in de hel kan komen (daar ben ik al geweest, het is er niet zo fijn).
Ik snap heel goed wat je schrijft over je vader. Je afweging en ook je besluit. Dat besluit was toen goed, want je hebt het immers welbewust genomen.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Gershom schreef: 14 mar 2018 22:56 Giovedico delle Fate schreef
Ik zie het als iets wat gebeurd is, waar ik ontegenzeglijk veel van geleerd heb, iets wat bij mij hoort, iets wat in zekere zin onvermijdelijk was, iets wat wellicht zelfs noodzakelijk was.
Terugblikkend kan je dat zeggen natuurlijk, maar als buitenstaander ben ik meer geneigd te denken aan stom toeval. Je leert een aardige vrouw kennen. Wordt verliefd en dat is per definitie een toestand van neurotische brein-beneveling. Je ziet dan de zaken niet langer zoals ze zijn, maar zoals jij ze wenst. Alles dat in strijd komt met die wensen wordt weggeredeneerd: "Ze vertoont wel vreemde trekken, maar dat hoort bij haar". Sterker nog, het maakt haar aantrekkelijker dan ze al is.
Er is na de hele geschiedenis veel wrok in mij achtergebleven. Maar dat is iets dat met de jaren slijt. En nu denk ik vooral: het was veel, het was zwaar, maar nu is het achter de rug.
Wraakgevoelens zijn altijd contraproductief. Je hebt er niets aan en het brengt je geen stap verder
Gelukkig ben je al bezig dat achter je te laten. Dat het vaak te veel en te zwaar geweest is behoeft geen betoog. Menig ander zou in een dergelijke spiraal van misère volledig zijn doorgedraaid.
Geloof mij, dat gaat niet geheel zonder hobbels. Zo vind mijn vrouw dat ik regelmatig nét iets te veel aan Bacchus offer (en ze heeft uiteraard gelijk). Maar ik schik die dingen in den minne en hoop nog vele jaren voort te kunnen leven.
En hier zie ik de valkuil. Dat wat jij "iets" noemt is natuurlijk veel te veel. Als het "iets teveel was"
zou het jouw vrouw niet opvallen. Maar je moet het nu al "in der minne schikken". En je zegt dat jij dat doet. Maar doet je vrouw dat ook? Vrouwen zij vaak bereid erg veel te pikken van het voorwerp van hun adoratie. Maar als je in hun hart kijkt zie je vaak iets anders. Zij houden het voor zich juist vanwege de "minne"...Je wilt het nog jaren volhouden schrijf je. Een lofwaardig streven, maar je weet dat alcohol je hersencellen vernietigd? En vernietigde cellen worden niet vervangen.
Dat was mijn motivatie om in één dag radicaal te stoppen. Als je ontbijt bestaat uit een hele fles wodka, dan offer je niet ietsjes teveel aan Bacchus. Maar dat zei ik wel want je wilt niet waar hebben dat je die fles niet kunt laten staan. Stop met dat offeren nu het nog kan, want je staat voor een afgrond. Alle ellende kan nog lang niet verwerkt zijn, daarvoor was het te heftig. En dan is drank een prachtig middel om alles naar de achtergrond te drukken. Kan je eerlijk voor de spiegel tegen jezelf zeggen:"Ik ben niet afhankelijk"?
Ik hoor wel van je als ik spoken zie, of waar ik mij wel niet mee bemoei?? Hou je vooral niet in want ik kan wel iets hebben
Muziek, natuur, dieren, (sommige) mensen, ze helpen mij allemaal om te genieten van wat er nog wél is. Het is niet altijd makkelijk, maar als de zon schijnt...
Muziek is er tenminste in overvloed. Natuur wordt al vrij zeldzaam, Dieren? ja, wespen muizen, spinnen, muggen, fruitvliegjes, bedwantsen, en naaktslakken... Je moet er een beetje oog voor hebben maar ze zijn er best.
Ik klink bijna als een predikant (getver!) Ik hoop – heel naïef – dat ik je hiermee een piepklein hartje onder je riem kan steken.
Vriend, je hebt een goed hart. Maar ik heb (nog) geen ondersteuning nodig. Al vind ik het leuk aangeboden
Ik leef op een rustige manier verder, en overzie met heldere blik wat voor mij ligt. Op deze manier leef ik in vrede, in de stellige overtuiging dat ik de regie in eigen hand houd.
Om te beginnen vind ik je een wijs man. Wijs en eigenwijs. Ik beschouw beiden als een goede eigenschap.
Ik heb dit antwoord naar dit topic verplaatst omdat ik het thema veel te zwaar vind voor in een luchtig topic over profane muziek (YouTube).

De wraakgevoelens zijn wel achter de rug. Er is ook niemand meer om wraak op te nemen...

Je hebt natuurlijk gelijk dat mijn "iets te veel" een licht understatement was. En het klopt ook niet dat mijn vrouw de enige is die dat vond, want ik vond dat zelf ook. Maar het is nu ook weer niet zo ernstig als jij beschrijft. Laten we het zo zeggen: de fles wijn ging doorgaans wel leeg, en soms zelfs nog een deel van de tweede, maar dan had ik er de volgende dag al veel last van. Sterke drank (whisky was mijn 'ding') heb ik jaren geleden al afgezworen. Bij het ontbijt drinken heb ik voor het laatst gedaan toen ik een jaar of 18 was (Kellergeister, brrrrr). Ik bespreek mijn alcoholgebruik open en eerlijk met mijn huisarts. In januari hebben mijn vrouw en ik een hele maand, cold turkey, geen druppel alcohol gedronken (net als vorig jaar) en ik drink sinds een week nooit meer dan 2 glazen wijn. Dus ik ben op de goede weg.

Natuur is hier toch nog steeds in overvloed. Ik woon in het Gooi en het zou je verbazen hoe veel natuur hier tussen de verstedelijkte gebieden nog is. "Het barst hier van de omgeving" En alles op loopafstand, om jouw terminologie te gebruiken. Al kan het uiteraard altijd beter. Ik heb mijn 2 honden en die laat ik 6 keer per dag uit, waarvan ten minste 1 keer langdurig op de hei of in het bos. Dat doe ik voor hen, maar zeker ook voor mezelf! Verder hebben we nog een kat van 18 en veel huisstofmijten, waar ik helaas knetterallergisch voor ben.

Leef jij maar rustig voort. Ik wil daar op geen enkele wijze iets aan af doen. En dat ik met je mee leef, zegt iets over mij en niet over jou. Je verhaal greep me, dus moest ik weer zo nodig reageren. Maar ik denk wel af en toe: had ik vroeger maar zo'n opa gehad...
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

Giovedico delle Fate schreef
Wijs en eigenwijs. Ik beschouw beiden als een goede eigenschap.
De wijsheid is onbereikbaar want de eigenwijsheid blijft maar voor haar voeten lopen.
Dus ik ben op de goede weg.
Het is goed dat te horen. Ik beschreef het zo schril als waarschuwing, omdat ikzelf in die afgrond getuimeld ben. Ik weet hoe makkelijk dat gaat, vooral als je zaken wilt vergeten. Er is veel moed voor nodig om eerlijk de zaken te zien zoals ze zijn, zonder pogingen het goed te praten of weg te redeneren. Jij kunt die moed klaarblijkelijk opbrengen, en dat wekt bewondering.
Intussen ben ik het stadium voorbij dat ik gewoon een glas wijn zou kunnen drinken. Ik mag nog geen rumboon eten. Want ik ben nu eenmaal alcoholist, ook al sta ik vijftien jaar droog. Mijn vrouw drinkt wel elke dag een glaasje wijn bij het eten.
Natuur is hier toch nog steeds in overvloed. Ik woon in het Gooi en het zou je verbazen hoe veel natuur hier tussen de verstedelijkte gebieden nog is. "Het barst hier van de omgeving"
Ik woon eveneens in het Gooi, en het verbaast mij hoe weinig er nog van de natuur over is. Toen ik kind was kon ik van Laren naar Hilversum en vandaar naar Bussum en Naarden lopen zonder vast te lopen op een snelweg. Dat is niet langer mogelijk. Alles is verdeelt in kleine kaveltjes en begrensd door snelwegen. Stilte is er niet meer. In natuur hoor je uitsluitend vogels en het ruisen van de wind.
Nu hoor je zelfs op zondagmorgen een irritant gezoem van autobanden op asfalt. Dag en nacht. Wij zijn daar helaas zo aan gewend dat wij ons er pas van bewust worden op een autoloze zondag.
Ik heb mijn 2 honden en die laat ik 6 keer per dag uit, waarvan ten minste 1 keer langdurig op de hei of in het bos. Dat doe ik voor hen, maar zeker ook voor mezelf! Verder hebben we nog een kat van 18 en veel huisstofmijten, waar ik helaas knetterallergisch voor ben.
Tot voor kort had ik nog vier honden. Van drie heb ik afscheid moeten nemen. Ik mis ze nog iedere dag,maar zo is het leven. Op een dag houd het op. Mijn laatste hond is nu een jaar of tien schat ik. Zij is een Galgo en die zijn taai. Dus wij kunnen nog een aantal jaren met haar doorbrengen. Een paar jaar geleden
was ik vaak te vinden op het hondenforum. Na verloop van tijd bleek dat een aantal van de leden
hun hond uitlieten op hetzelfde stuk hei waar ik dagelijks mijn ronde liep. Wij waren lange tijd langs elkaar heen gelopen zonder dat wij een idee hadden dat wij elkaar elke dag tegenkwamen.
Als mijn laatste hond dood is, en mijn vrouw nog leeft, nemen wij wel een kat. Eigenlijk zijn katten veel mooier dan honden. En ook de totale onafhankelijkheid van katten vind ik heel aantrekkelijk.
Zij hebben ons niet echt nodig, een hond wel. Zonder ons is een hond ten dode opgeschreven. Een kat leeft dan gewoon verder! Aan het eind van onze straat woont een poesje van 23 jaar. Zij is stokdoof, en erg mager. Maar bij mooi weer zit zij buiten op de uitkijk, want zij houdt van mensen.
Als ik langs haar tuin loop begint zij hard te roepen en wil even begroet worden. Mijn hond is een felle jager, maar dit poesje heeft zij geadopteerd. Het is "haar" huisdier geworden.
Wat heb jij eigenlijk voor honden?
had ik vroeger maar zo'n opa gehad...
Ja hoor eens, je kunt niet alles hebben.
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Gershom schreef: 15 mar 2018 12:31
Ja hoor eens, je kunt niet alles hebben.
Oh, en waarom dan wel niet?

Ik snap wat je zegt over de alomtegenwoordige herrie van verkeer in het Gooi. Maar ik kom net terug van een fikse wandeling bij de Eukeberg in Huizen, en omdat de wind nu eens niet uit West of Zuid-West komt, hoor je de snelweg daar nu helemaal niet. Wij gingen daar vroeger vaak kamperen bij de NTKC.

Mijn honden zijn ook heel close met de poes. Zij loopt zelfs af en toe mee met het late avondrondje. Heel gezellig.
Ik heb een Zwitserse Witte Herder van 6 ½ en een Australian Shepherd van ruim 3. Een teefje en een reutje, maar daar doen ze niet meer aan :wink: Ik vind het een groot feest met dat stel. Zie de foto...
.
IMG_0161.jpg
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Gershom
Ja hoor eens, je kunt niet alles hebben. :D Gershom.....een witte herder! :shock:

@Giovedico delle Fate; mooie honden. Misschien lopen jullie ook wel op dezelfde heide.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Giovedico delle Fate
Ervaren pen

Storm schreef: 15 mar 2018 13:48 @Gershom
Ja hoor eens, je kunt niet alles hebben. :D Gershom.....een witte herder! :shock:
Hoezo "shock"?
@Giovedico delle Fate; mooie honden. Misschien lopen jullie ook wel op dezelfde heide.
Zou best kunnen want ik bezoek zowat alle natuurgebieden in het Gooi op regelmatige of onregelmatige basis. En zéker die waar honden los mogen lopen (al loopt mijn 'witje' altijd aan de lijn).
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

@Giovedico delle Fate
Ach wat een mooie hondjes. En ook nog behorend tot de herdershonden waar nog steeds mijn hart naar uitgaat.

En ja, je kunt niet alles hebben omdat er dan niets meer te wensen overblijft. Zonder wensen wordt het leven doods. Alleen al om die reden zou ik geen staatsloterij willen winnen.
A) Zoveel miljoen kan ik niet meer opmaken.
B) Je kunt al je wensen vervullen. Dat zou alle spanning uit mijn bestaan halen.
Het enige dat ik kan bedenken is het verdelen onder mijn kinderen. Maar dan bederf ik hun leven. Dat zijn zij vast niet met mij eens...Pas veel later zullen zij zeggen: "Ouwe, je had weer eens gelijk met je ongelijk".
Plaats reactie