Als ik aan "freudiaans" denk, dan denk ik altijd aan freudiaanse versprekingen.Giovedico delle Fate schreef: ↑06 mar 2018 17:06 Zit ik er erg ver naast als ik vooronderstel dat jij nogal een tegenstander van de Freudiaanse denkbeelden bent?
Het idee dat onderliggende onbewuste gebeurtenissen oorzaak kunnen zijn voor psychosomatische ziekten was niet helemaal nieuw, maar veel sterker door Freud uitgewerkt.
De richting van zijn gedachten was dus helemaal niet zo gek.
Maar deze gedachte was niet nieuw.
Freud heeft veel overgenomen van zijn voorgangers, die vooral via hypnose werkten.
De problemen beginnen bij zijn interpretaties.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anna_O.#I ... door_Freud
Aan de hand van het verhaal van Anna O. alias Bertha Pappenheim (1859–1936), wordt meer duidelijk wat ik bedoel.
Hij presteerde het zelfs dr Breuer te gaan analyseren op zijn onbewuste seksuele verlangens.De casus opende Freuds ogen voor de betekenis van de catharsis en baande de weg voor zijn uiteindelijk revolutionaire psychoanalytische inzichten.
Vanuit de correspondentie met Breuer over Anna O. kwam Freud bovendien tot nieuwe interpretaties van haar hallucinaties en symptomen. Hij leidde ze vooral terug tot de verstikkende omgeving waarin ze leefde en meer in het bijzonder gaf hij allerlei verklaringen van seksuele aard. Zo verhaalde Freud later in een brief aan Stefan Zweig dat Breuer Anna O. een keer krimpend van de buikpijn had aangetroffen, uitroepend: “het kind van dokter B. komt eraan”. Verschrikt liep Breuer weg en droeg de behandeling van Anna O. tijdelijk over aan een collega. “Op dat moment”, schreef Freud, “had Breuer de sleutel in handen, maar hij was niet bereid hem te gebruiken”. Volgens Freud had Anna O. (Bertha P.) bij Breuer slapende Oedipale verlangens gewekt naar zijn eveneens Bertha geheten moeder, die als jonge vrouw gestorven was toen hij nog maar drie jaar was. Breuer had zelf grote moeite “om alles maar op de seksualiteit te gooien”. Uiteindelijk zou de discussie over de interpretatie van de casus bijdragen aan de verwijdering tussen beide mannen in de loop van de jaren 1890.
Het zijn zijn verklaringen en verhalen eromheen die van hem een joker maken in mijn ogen.
Wat ik van hem weet en ken, zijn vooral zijn verklaringen, bij hysterie, die hij vooral weet aan seksuele storingen.
Nu zijn er duidelijk 2 verschillende soorten hysterie, waarvan ik het idee heb dat die in die tijd door elkaar werden gebruik, en waar dezelfde oorzaak gezocht werd. Verdrongen herinneringen.
Het hysterische gedrag, wat met ongecontroleerde emotionele uitbarstingen gepaard gaat en de de stoornis die hier bedoeld wordt en tegenwoordig conversie stoornis wordt genoemd.
En door Freud: heel vaak verdrongen seksualiteit en bijbehorende gevoelens.
En dat over vrouwen, waarvan toen toch al echt bekend was, dat vrouwelijke eicellen zich niet ophopen.Aan het einde van de negentiende eeuw, de beginjaren van de psychoanalyse, werd veel onderzoek naar hysterie gedaan door de Franse neuroloog Jean-Martin Charcot.
Op basis van zijn werk ontwikkelde Sigmund Freud zijn theorie over conversieneurosen, waarbij psychische problemen zich uiten in lichamelijke symptomen (zie zijn beschrijving van de ziektegeschiedenis van Anna O.). Meer specifiek gebruikte men het woord hysterie voor de onrust die men waarnam bij seksueel onbevredigde vrouwen. Van hysterie was sprake wanneer het eigen zaad dat de vrouw zou produceren, zich ophoopte en niet geloosd kon worden bij gebrek aan seksuele contacten. Voor de behandeling bracht de vroedvrouw of de arts uitkomst: door de vrouwelijke genitaliën te masseren trachtte men deze vrouwen tot orgasme te brengen en daarmee de onrust weg te nemen. Ook werden hiervoor waterstralen en (later) vibrators gebruikt.
Ik heb geen cases kunnen vinden van mannelijke patiënten, die behandeld werden, maar die er wel degelijk zijn.
Maar ook bij hen veroorzaakt opgehoopt sperma geen problemen.
Ik wil hier niet teveel over gaan uitweiden, maar mijn voornaamste probleem is misschien mijn eigen gevoel wat hier opspeelt, nog voordat ik hier nuchter over kan denken en verder ga zoeken of er toch nog wel positieve ontwikkelingen waren ondanks deze gedachtegangen.
Misschien ben ik daarom wat al te negatief.
Misschien ben ik gefrustreerd door wat ik in mijn leven tegenkwam, en wat vrouwen maar al te vaak, nu nog, over zich heen krijgen.
Te vaak uit spraken gelezen en gehoord als : "Sjagrijnig? Die moet nodig een beurt krijgen."
Persoonlijk werd ik eens voor frigide uitgemaakt toen ik naast iemand wat zat te drinken aan een bar en niet in wilde gaan op uitnodigingen tot sex.