Het zou zomaar kunnen..als je onbewust in je leven staat..en dat doet wat je ouders je voorkauwen.Ik had het geluk dat ik als kind al zelfstandig dacht en mijn eigen dingen doorzette. Voor de rest komt dat idee vanuit misleid zijn voort uit je eigen denken en wat je ervan vind als een mens daarin afwijkt van jouw voorstelling ervan. En daar horen godsdiensten en meditatieve beoefeningen blijkbaar niet bij. Het probleem is ook niet werkelijk de inhoud van dat denken maar wel dat men vaak gelooft dat het eigen denken de maatstaf zou moeten zijn. En van daaruit ontstaat de strijd, in het groot worden dat dan oorlogen o.d.dikkemick schreef: ↑02 mar 2018 18:09 GGD!
Toch denk ik dat je ooit misleidt bent door iemand die ook oprecht in reiki geloofde. Ik noem daarom gelovigen ook misleid. Zij zijn doorgaans in de jeugd al geïndoctrineerd en voor hun bestaat er zoals je weet maar 1 waarheid. Ik denk dus dat ze op misleiding berusten. Geen bewuste misleiding, want de opvoeders geloven uiteraard wat ze op de kinderen overbrengen. Jij zal op die wijze wellicht met reiki in aanraking gekomen zijn. Iemand die er oprecht in geloofde en jou wist te overtuigen.
En heeft een gelovige bewijs nodig voor zijn/haar God? Natuurlijk niet. Heb jij bewijs nodig voor je (geloofs)overtuiging? Nee, uiteraard niet. De overeenkomst voor beiden is nl. dat er geen bewijs is, maar dat je toch bewijs ziet! Geldt voor beiden!
Ik twijfel dan ook geen moment aan je oprechtheid, zoals ik dat bij de godsgelovige ook niet doe. Mara ik blijf toch denken dat beiden misleid zijn.
Het gaat vaak niet alleen om het goede doel wat we verdedigen. Dat zien maakt veel duidelijk daarin. Maar als de bereidheid tot dat zien niet is en die zie ik niet echt, ook niet bij andere kritische onderwerpen, misleid je je zelf wellicht net zo dan die onbewuste godsdienstige die niet bewust voor zijn geloof gekozen heeft. Mensen die anders denken worden min of meer in de pan gehakt onder het motto, want alleen het bewijs telt. Bij mij ben je daarmee echt aan het verkeerde adres zelfs al zou ik tot de ontdekking komen dat iets echt anders is als ik eerst dacht.