Met het gemiddeld ouder worden van mensen en met de teloorgang van onze verzorgingsstaat worden sommige mensen steeds creatiever in het bedenken van mogelijkheden binnen de mantelzorg.
Wie zit er midden in de realiteit van het verschijnsel dementie en wat doen en denken we in dit verband?
Een prachtig initiatief en een goed idee zou je zeggen.
"Wie wil er koffie met haar drinken?"
AALSMEER - Wandelen, schilderen of naar het theater. De dementerende Marianne heeft veel interesses en zoekt iemand die af en toe met haar mee op pad gaat. Haar dochter Annabel doet via Twitter een oproep naar de ideale vrijwilliger. "Lieverd gezocht!"
Annabel en haar broer bezoeken hun dementerende moeder meerdere keren per week, maar dat is niet genoeg. "De dagen zijn lang en we zijn op zoek naar een vrijwilliger die haar af en toe wil bezoeken," vertelt dochter Annabel.
Demente mensen zijn niet achterlijk, hebben vaak een druk sociaal leven gehad, maar het korte termijn geheugen gaat achteruit en ze gaan in hun denken en herinneringen steeds verder terug in de jaren.Moeder Marianne heeft jarenlang gewerkt, onder andere als stewardess bij de KLM en als commercieel directeur. Ze had altijd een druk sociaal leven. "
Vaak komen zelfs herinneringen uit het verleden sterker weer terug.
Veel demente mensen functioneren nog heel goed, zolang de aandacht niet hoeft naar recente gebeurtenissen."Het is niet zo dat alle lol uit mijn leven is," vertelt moeder Marianne. "Ik sta nog altijd heel positief in het leven."
Maar een beetje extra gezelschap kan geen kwaad. "Ik houd van wandelen, van schilderen en tekenen en ik ga graag naar het theater. En je mag me altijd meenemen naar het strand."
Bij voorkeur is het tweerichtingsverkeer met de vrijwilliger. "Mijn moeder kan helpen met de Nederlandse of Franse taal, of helpen met honden uitlaten."
Als je binnen de omgang daar het accent kunt laten, is het zeker nog mogelijk om van tweerichtingverkeer te spreken.
Als je de flarden gesprekken, waardoor het lijkt alsof ze in het verleden leven erbij kunt nemen en juist aandacht aan kunt geven aan de betreffende onderwerpen, kunnen alle partijen zo nog uren plezier aan elkaar beleven.
De reacties op het eigen twitteraccount van Anabel zijn oha. positief.
Op de Facebook pagina van NH nieuws komen direct ook de waarschuwingen en negatieve commentaren.
Maar wel begrijpelijk voor wie het nieuws bijhoudt en rekening houdt met de gevaren ervan en de eventuele "creatieviteit" van degenen die aan zo'n soort oproep gehoor geven.
Voor dit topic:NN: Ik vind uw oproep heel begaan en infintief maar pas op voor al het onkruid tussen de rozenstruiken, en het spijdt mij niet dichterbij te wonen, alle succes toe gewenst..
NN: Hoe dom kun je zijn? om in deze tijd zo'n oproep te doen! Daar komen ongure types op af!!!
NN: Niet doen alleen bekende mensen Dit is geen leuke wereld Annebel Heijen, sterkte.
NN: Heel gevaarlijk deze oproep.
Misschien tips voor omgang met demente mensen.
Maar ook de gevaren, die er op de weg liggen als je zelf dement wordt of één van je geliefden.
Mijn positieve conclusie moet zijn: Goed idee.
Maar ook: Houd de afspraken zelf in de hand, ook later als je bezoekers niet elke keer ook zelf ontmoet, want mensen kunnen van gedachten veranderen.
Ga de personen na en laat hen zoveel mogelijk privé gegevens geven.
Dit, totdat ze voor zover mogelijk bewezen hebben vertrouwd te zijn.
Maar ook dat kan niet alles voorkomen, want we moeten niet vergeten dat dit ook geldt voor de mensen van de officiële Zorg en Zorginrichtingen.
Ook daar zul je je moeten indekken tegen misbruik van vertrouwen.