Misschien had ik moeten schrijven, dat zuiver altruïsme niet bestaat, maar dat klinkt voor mij als dubbel.Giovedico delle Fate schreef: ↑01 mar 2018 14:53Als je zegt "Altruïsme bestaat niet...", waar zou je altruïstisch gedrag dan onder willen brengen?
Altruïsme als begrip bestaat wel.
Verschillende vormen van gedrag zou je dus als altruïstisch kunnen omschrijven, maar als je het op de keper gaat beschouwen, dan is er altijd wel weer een reden om andere motivaties aan bepaald a- gedrag toe te beschrijven dan zuiver het belang van de ander.
Waarom het een beoordeling geven en in een tegengesteld hokje plaatsen?Ik kwam op egoïsme, al is dat misschien te sterk uitgedrukt, omdat het op mij nogal egoïstisch overkomt om anderen met jouw behoeftebevrediging op te zadelen. Temeer omdat er misschien wel degelijk ook een effectbejag bij komt kijken (dankbaarheid, bewondering, verheerlijking enz.)
Kan goed willen zijn en het beste voor de ander wensen niet samengaan met een goed gevoel over jezelf en je eigen manier van denken en handelen?
Waarom zou het één het ander uit moeten sluiten?
...........Hij/zij zal het geen probleem vinden als het een win-win situatie oplevert.
Bij narcisme is zelfs geen ruimte voor aandacht voor onbaatzuchtigheid.Misschien is altruïsme dan wel een vorm van narcisme?
Mi. is narcisme de ergste vorm van egoïsme met al het denken en handelen erop en eraan.
Voor mij een totaal ander onderwerp.