Gershom schreef: ↑27 feb 2018 11:30
Petra schreef;
Dan zou ik in principe liever een 'vrij' beest met een fijn leven achter de rug opeten dan het idee hebben dat een beest mishandeld is voor mijn genoegen.
Dat mishandelen is wat nu gangbaar is en wat we blijkbaar óf accepteren of we worden vegetariër. Meer smaken zijn er niet.
Dus IK geloof in meer smaken... dat het ook anders moet kunnen.
Deze redenering doet mij denken aan een vergelijkbaar argument dat vaak gebruikt om stierengevechten te rechtvaardigen. Ment stelt dan dat de stier een heel wat beter leven heeft gehad dan het dier dat in de megastallen van onze vleesverwerkende industrie is gekweekt.
Dat iemand goed voor een dier (lees zijn kapitaal) zorgt rechtvaardigt op geen enkele manier dat je het daarna, in een volgepakte arena kunt doodmartelen, door een overmacht aan gewapende mensen.
Iedereen die graag vlees eet zal graag willen dat het dier een voortreffelijk (veel te kort) leven heeft gehad. Maar uiteindelijk kan dat de consument niets schelen. (Zolang hij de ellende zelf maar niet hoeft te zien) De prijs die er voor betaald moet worden bepaalt de mate van dierenleed. Hoe goedkoper het vlees hoe meer leed.
Maar deze overweging staat natuurlijk geheel los van het feit dat je een dier niet uit een asiel haalt om het te slachten, met als excuus dat het toch een beter leven heeft gehad dan het gemiddelde slachtvee. Dat is een kreupele gedachte.
Gershom, wat maak je me blij dat je zo uitgebreid schrijft.
Die vergelijking jachtlust met werklust vond ik leuk om te lezen.
Ook stierenvechten is een dier mishandelen.
Voor mij ligt daar het probleem, ik vind dat we dieren niet zouden moeten mishandelen.
Mishandelen zie ik heel breed; opsluiten in dierentuinen, opsluiten in de vleesindustrie en alles wat daarbij komt kijken alvorens het op mijn bordje terechtkomt.
Ik wil wel dieren eten, maar dan liefst in de wetenschap dat het dier voor mij geen pijn heeft geleden. (mentaal of fysiek.)
Tevens vind ik het idd. zeer vreemd dat men graag een wijntje bij het eten drinkt van (roep wat) een tientje, of een sigaretje na rookt van een tientje een pakje maar dat het eten van een voorheen levend wezen blijkbaar niks mag kosten. Ook hier snap ik het waarom niet van.
Maar enfin, we zijn er nog niet. Want ik ben nog steeds niet overtuigd van het feit dat ik dat zwijntje niet mag eten.
Ik snap wel dat het een door mensen bedachte regel is, zoals voor mij de hele maatschappij uit regels bestaat die je maar uit je hoofd moet zien te leren en waarbij ik me afvraag of er wel mensen zijn die het waarom ervan snappen.
Zoals bij vele vele dingen, snap ik ook hier het waarom niet. Het is blijkbaar zo afgesproken in onze cultuur, maar waarom
Jouw argument lezende, lees ik dat de kern van je betoog is dat het om een 'bestemmingplan' gaat.
Een zwijn met bestemmingsplan troeteldiertje mag ik dan niet eten.
En zwijnen met bestemmingsplan 'eetzwijntes' mag ik dan wel eten.
Een beetje net als met honden en katten. Die hebben in NL allemaal bestemmingsplan huisdiertje of troeteldiertje, en daarom is de regel dat je die niet mag eten.
Let op! ik schrijf regel, want als ik vraag waarom dan niet, dan is dat omdat het nu eenmaal een huisdier is.
Hier bij mij in Vietnam zijn honden en katten delicatessen.
In China at ik insecten en wormen en slang en krokodil en... enfin, noem maar op.
In Myanmar mocht ik veel eten, die kennen ook het fenomeen huisdier of troeteldier niet zo, maar daar was de witte koe weer foute foei.
Voor mij is het dus een kwestie van in welke cultuur bevind ik me, en dan maar de gangbare regels toepassen. Dus als ik in NL ben dan moet ik zeggen dat katten eten fout is, dat insecten smerig zijn en dat de witte koe heus wel gegeten mag worden.
In Vietnam zeg ik dat het normaal is om katten te eten en dat het niet uitmaakt of de kat uit het asiel komt of niet. Eten is eten.
Omdat ik de grote WAAROM achter al deze regels niet begrijp moet ik dus maar de regels zien te onthouden. Soms ga ik de fout in, omdat bv. de boel door mekaar gooi. Dan denk ik in NL dat ik geen witte koe mag eten bv.
Soms zijn de regels ook best wel complex om te begrijpen.
Neem bijv. een konijn.
Dat is in NL ook een huisdier. Ik zou dus gedacht hebben dat die onder bestemmingsplan 'huisdier of troeteldier' zou vallen.
Bleek men in NL massaal konijnen te eten met kerst!
Dus vroeg ik me af hoe die regel dan weer in elkaar stak.
Ik denk dat het dus uitmaakt of iemand het konijn bij geboorte een bestemming heeft gegeven.
Of dat je wel het konijn van een ander mag eten. Of eentje die niet niet lief is, maar wel alle andere konijnen.
God... en dan heb ik het alleen nog maar over hoe complex de regels zijn wat betreft het eten van dieren, en dan nog niet eens ALLE regels.
Het is in principe maar een klein momentje van je dag. Ken je nagaan hoe complex de rest van de dag verloopt met het speuren naar al die maatschappelijke regels