Er is een broodje aapverhaal over een antwoord dat Gandhi gegeven zou hebben op de vraag van een journalist:TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑07 feb 2018 19:51Dat is aanvechtbaar.De Encyclopedist schreef: ↑07 feb 2018 19:30Integendeel. Daaruit blijkt dat er niks wetenschappelijks te zeggen valt over het bestaan van technologische buitenaardse beschavingen, uitsluitend speculatie.
Maar die discussie wil ik hier niet voeren, daar ze niet onder het Topic valt.
Journalist: What do you think of Western civilization?
Gandhi: I think it would be a good idea.
Of Gandhi dat gezegd heeft of niet is niet zo belangrijk, het gaat me om het idee dat het nog niet zo duidelijk is dat wat mensen doen ook een beschaving vormt. Ik kan dan ook niet uitsluiten dat er geen enkele beschaving bestaat in het universum. Het lijkt het me nuttig de term te definiëren. Om het niet te moeilijk te maken definieer ik een technologische beschaving als
Wezens die opzettelijk de technologie hebben ontwikkeld voor ruimtevaart en daarmee een hemellichaam bereikt hebben, dat door het vacuüm van de ruimte van hun oorsprong afgescheiden is.
Ik weet dat mensen dat in 1969 volbracht hebben door met Apollo 11 van de aarde naar onze maan te reizen en daar te landen. Wie dat ontkent raad ik aan daarover een nieuw onderwerp te beginnen. Dit is niet de plaats voor discussie daarover.
Ik eis niet dat die ruimtevaarders levende wezens zijn zoals we die kennen, ik aanvaard ook een robotbeschaving, zo die al mogelijk is. Ik eis wel dat dat bezoek aan een ander hemellichaam fysiek door een of meer van die wezens is en niet in gedachten.
Ik ben op zoek naar een discussie op wetenschappellijke grondslag, dus niet op basis van speculatie, over de vraag of een andere beschaving dan mensen in het universum bestaat, die hetzelfde kunstje heeft volbracht. Uit het feit dat mensen op de maan hebben rondgelopen volgt dat het mogelijk is. Uit het feit dat het mogelijk is volgt dat het mogelijk is voor andere wezens, zo die bestaan. Uit het feit dat het mogelijk is volgt niet dat het ook gebeurd is.
Het zijn feiten dat het heelal groot is, heel groot, en dat het heelal heel veel sterren bevat. Daar kan van alles gebeurd zijn en ik twijfel er niet aan dat er ook van alles gebeurd is, maar we weten niet wat, we kunnen er slechts naar raden. Dat raden omvat zelfs de mogelijkheid dat we de enigen zijn die ruimtevaart bereikt hebben.
Wat zouden wetenschappelijke, dat wil zeggen op feiten gebaseerde, argumenten kunnen zijn die het bestaan van een of meer buitenaardse, niet-menselijke technologische beschavingen plausibel maakt? Ik ken ze niet.