Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Ingi
Ervaren pen

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 31 jan 2018 11:43 Ingi,

Ik wacht rustig op iets anders dan ontwijkende teksten.

Roeland
En ik wacht rustig op dat je je aannames toetst.

Ik had je ook nog een vraag gesteld over je expertise.
Reclame werkt met psychologische trucjes, dat zie je als leek al.
Als 14 jarige ooit een intensieve workshop gehad, toen was het
allemaal nog wat simpeler.. maar nooit vergeten.
Daar moppert niemand hier over, is er wel een topic over?

Reiki belooft in vergelijking helemaal niets, het houdt rekening met mogelijkheden
Ook dat het niet zo uit kan pakken als je graag zou willen. Een reden dat mensen ook kunnen afhaken of er juist niet aan willen beginnen.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 28 jan 2018 22:45
“Ingi” schreef:Het tweede is niet gericht op genezen en kan geen kwaad met een bekwame leraar.
De zogenaamde Wet van Ingi:
“Wat ik doe is niet gericht op genezen en ik ben (een) bekwame (leraar); dus doe ik geen kwaad.”

Tuurlijk niet; je befoefelt alleen maar met energetische doorgeverij die niet van die van Jomanda, Zijlstra of een Asyra-lichtpentoepasser valt te onderscheiden.

En dit forum is zo leuk omdat we hier juist niet alles wat jij *) schrijft of aanhaalt, voor zoete koek aannemen.
Hoe vaak je jezelf ook herhaalt.

Roeland
*). Of iemand anders
Het staat ook niet op dezelfde vragen verschillende antwoorden te geven.
Als iemand dat zou doen zou ik gauw wegrennen. Ook bij bewezen zaken.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 29 jan 2018 08:56
Ingi schreef:Reiki heeft te maken met het ontdekken van hinderlijke overtuigingen. En dat kan zeer confronterend zijn.
Ingi,

Deze vergat ik nog.
Geef svp voorbeelden van de soorten hinderlijke overtuigingen die je stelselmatig mee helpt ontdekken.
En wat jij dan doet als zo een ontdekking is gedaan. Overgaan op praten en zo psychotherapie bedrijven zonder titel?

En wat soort confrontaties bedoel je? Geef eens wat voorbeelden.

Het is namelijk uiterts ongeloofwaardig dat met wat handposities van de Reiki-scanner annex handopleggerr allerlei hinderlijke overtuigingen beter zouden bovenborrelen dan met het zitten in een edelsteenpyramide.

Roeland
Het is vooral ongeloofwaardig omdat er ook geen onderzoek over bestaat en Reiki niet is aangetoond. Dus moet je wel alles wat wordt gevoeld
aan fysieke zaken of wat verandert in je geestelijke of psychische gesteldheid toe schrijven aan toeval of verbeelding.

Voor acute heftige zaken stuur je iemand gewoon naar de huisarts. Of dat nu voor begin is van een Reiki cursus of erna.
Je gaat zeer zeker niet voor psychotherapeutje spelen. Net zoals je niet voor chirurg gaat spelen..Zelfde protocol.
Ben het zelf ook nog niet tegengekomen. Maar dat is wat ik doe of laat. En wil iemand begeleiding in zijn huidige
situatie, voor coaching levensvragen heb ik een opleiding. Daarin leer je ook wanneer je moet door verwijzen.

Als je zelf Reiki hebt geleerd pas je dat op je zelf toe en verder leef je gewoon je leven.
Je past het zonder doel toe
en zo kan het bv. gebeuren dat je geleidelijk aan af kunt komen van je spreekangst.
Terwijl je het niet eens nodig had en er daarom niet meer aan hebt gedacht.
Blijkt het opeens ook nog van pas te komen.
Of dat je merkt dat je niet meer zo panisch bent bij de tandarts en er iets makkelijker na toegaat,
als je er al na toeging.
Een meer confronterend iets kan zijn dat je zomaar uit het niets lijkt besluit te gaan scheiden.
Als je een partner hebt die je een scene maakt kan het daarom al zeer confronterend zijn.
Of je gaat emigreren ook uit het lijkt niets..
Of je (jij niet neem ik aan) wordt op eens zwanger nadat je leven al had ingesteld op een kinderloos leven en bv een nieuwe carrière plant.
Of een wereldreis. Je gaat verhuizen terwijl je dat niet meer wilde of er niet eens aan gedacht had om dat te doen. Andere baan, die je nooit voor mogelijk had gehouden maar precies dat is wat je wilde. Dat soort zaken.
Of je merkt dat je geholpen wordt in een zeer zwaar rouwproces.
Meer berusting, minder paniek als je daar last van had.
Ondersteuning bij (gecompliceerde) rouwverwerking..je merkt dat het opeens een stuk soepeler gaat. terwijl je dat nooit voor mogelijk had gehouden.

Als je ervan uitgaat dat een effect van Reiki in eerste instantie ontspanning is klinkt dat niet spannend. Ontspanning zorgt dat er minder spanning
is zodat je vrijelijk kunt leven en daardoor ruimte komt voor zaken waar je nooit (meer) aan gedacht hebt of die knelden maar waar je totaal niets mee deed omdat je je er niet aan waagde. En er verder niets meer mee deed.

Op Skepsis was ooit een verhaal over Reiki, men gaf toen Reiki die schuld omdat een vrouw die dat ging beoefenen van haar man ging scheiden.
Die man was razend meen ik en Skepsis gebruikte het voor haar doeleinden. Zo ongenuanceerd...hopelijk is dat nu niet meer zo.
Ik kan het helaas nergens terug vinden.

Reiki behandeling
Een Reiki behandeling is tijdelijk.
Wil je voor iets (mogelijk) actueels een blijvend effect hebben heb je meer aan 7 behandelingen.
Je kunt je voorstellen dat dat na het stoppen van behandelingen het weer gaat vervagen.
Wat niet wegneemt dat dat wat gebeurt niet minder waard is.

PS. Als je niet wilt dat hier zending gebeurt moet je mij dit soort vragen niet meer stellen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Zo ben ik er nog niet achter wat het verschil (of de overeenkomst) is tussen reiki en earcandling?
En wellicht is het een optie je voor deze cursus (MBO-niveau) in te schrijven. Moeten we dit ook echt serieus nemen?
Een gebedsgenezer? "GEBED WERKT"! zal deze uitroepen. En, hij kan het nog bewijzen ook. Youtubes genoeg.

Allen beroepen zich op ondoorgrondelijke energetische (goddelijke) dimensies (bronnen) die aangeboord kunnen worden door ingewijden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi,

Dank voor je verdere detaillering van de mini-psychotherapie.

Alleen is me nog niet duidelijk hoe bij een ander dan jijzelf, die zaken met een Reiki-scan boven kunnen komen.
De behandelaar immers voelt wat en kan daarna pas in de weer met het energetisch doorgeven van de kosmische kracht aan de behandelde.

Wie geeft dat voelen door de behandelaar een naam of oorsprong?

En kan je ook verduidelijken hoe in de opleiding wordt afgecheckt dat de Reiki-behandelaar-in-wording blijk geeft van het vermogen tot "energetisch doorgeven"?
Ingi schreef:Het is vooral ongeloofwaardig omdat er ook geen onderzoek over bestaat en Reiki niet is aangetoond. Dus moet je wel alles wat wordt gevoeld aan fysieke zaken of wat verandert in je geestelijke of psychische gesteldheid toe schrijven aan toeval of verbeelding.
Er is, zoals ik heb aangedragen wel degelijk onderzoek gedaan. Maar dat zint je niet.
En als je zo duidelijk Reiki-resultaten claimt, dan is het erg gek dat de hele Reiki-goegemeente toch niet is gediend van wat simpel maar gecontroleerd turfwerk.

We zijn nu een maand in de weer, maar feitelijk terug bij "AF".

Tot en met nu is Reiki naar alle verwachting een zaak van geestelijke zelfbevrediging omdat er legio verhalen zijn waarvoor soortgelijks wordt geclaimd.
Denk aan de Banga-piramide *), waarvoor ook wordt geclaimd dat er andere natuurwetten zouden zijn.

Roeland

*)
http://www.siemenbanga.nl/--piramides-werking--.html schreef:Een grote piramide is pas écht interessant. Je kunt ‘m gebruiken als energie oplader, als verander-manager, emotie-resetter, proces-coach, anti-depressivum, pathogenen-doder, wond-genezer en alles wat je nog meer kunt bedenken. Piramide energie heeft namelijk invloed op je levenskracht en je zelfherstellend vermogen en dat is niet niks. Omdat piramide energie inwerkt op alle niveaus, lichamelijk en geestelijk emotioneel kun je ze voor uiteenlopende zaken inzetten.
. . . .
Alles wat je in een piramide zet onttrekt zich aan de wetten die buiten de piramide gelden (zie het onderzoek van V. Kasnoholovets). In een piramide kom je in contact met ‘het grote geheel’. Een piramide is een plek die je in staat stelt het contact met jezelf, je binnenkant en het grote geheel te herstellen.
======
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Sommige therapieën worden per toeval ontdekt. Denk aan acupunctuur en iriscopie (diagnostiek).
Het filmpje hieronder lijkt bedoeld als satire, maar misschien zit er toch een grond van waarheid in. Vergelijkbaar met kleurentherapie, bloesemtherapie, klanktherapie enz.
Er is tenslotte geen enkel bewijs, dat het niet werkt. Laten we dus niet het kind met het badwater weggooien.

Despite the high cost of living.....
it remains popular.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 31 jan 2018 14:40 Ingi,

Dank voor je verdere detaillering van de mini-psychotherapie.

Alleen is me nog niet duidelijk hoe bij een ander dan jijzelf, die zaken met een Reiki-scan boven kunnen komen.
De behandelaar immers voelt wat en kan daarna pas in de weer met het energetisch doorgeven van de kosmische kracht aan de behandelde.

Wie geeft dat voelen door de behandelaar een naam of oorsprong?

En kan je ook verduidelijken hoe in de opleiding wordt afgecheckt dat de Reiki-behandelaar-in-wording blijk geeft van het vermogen tot "energetisch doorgeven"?

Er is, zoals ik heb aangedragen wel degelijk onderzoek gedaan. Maar dat zint je niet.
En als je zo duidelijk Reiki-resultaten claimt, dan is het erg gek dat de hele Reiki-goegemeente toch niet is gediend van wat simpel maar gecontroleerd turfwerk.

We zijn nu een maand in de weer, maar feitelijk terug bij "AF".

Tot en met nu is Reiki naar alle verwachting een zaak van geestelijke zelfbevrediging
Denk aan de Banga-piramide *), waarvoor ook wordt geclaimd dat er andere natuurwetten zouden zijn.

Roeland

*)
http://www.siemenbanga.nl/--piramides-werking--.html schreef:Een grote piramide is pas écht interessant. Je kunt ‘m gebruiken als energie oplader, als verander-manager, emotie-resetter, proces-coach, anti-depressivum, pathogenen-doder, wond-genezer en alles wat je nog meer kunt bedenken. Piramide energie heeft namelijk invloed op je levenskracht en je zelfherstellend vermogen en dat is niet niks. Omdat piramide energie inwerkt op alle niveaus, lichamelijk en geestelijk emotioneel kun je ze voor uiteenlopende zaken inzetten.
. . . .
Alles wat je in een piramide zet onttrekt zich aan de wetten die buiten de piramide gelden (zie het onderzoek van V. Kasnoholovets). In een piramide kom je in contact met ‘het grote geheel’. Een piramide is een plek die je in staat stelt het contact met jezelf, je binnenkant en het grote geheel te herstellen.
======
We waren meteen al terug bij af. Nooit anders geweest.

Het "kunnen behandelen"wordt niet afgecheckt. Jij kunt zelf ook, misschien nog niet zo krachtig.Er wordt ook vergeleken met voor een afstemming en erna. Dat gaat middels een oefening met de handen. maar in principe zou je het in elk geval kunnen oefenen.De afstemming dient alleen voor eventuele blokkades. De cursus voor de technieken en theorie. Wat wel en niet mag. Dat soort dingen. Daarna ga je thuis met jezelf aan de slag.

Je leert geen Reikiscan in de basiscursus, die heb je niet nodig.Wat je in de eerste cursus leert zijn de handposities en hoe je metjezelf en later met anderen om hoort te gaan, waarop je moet letten. In principe ben je alleen kanaal, de rest bepaalt de ontvanger onbewust.

"Wie geeft dat voelen door de behandelaar een naam of een oorsprong" Ik begrijp deze vraag niet.

Omdat er legio verhalen zijn waar hetzelfde wordt geclaimd is voldoende voor dat het onzin is? Als dat zo is dat is het gewoon een andere manier. Zoals je meer recepten voor appeltaart hebt. Ik ken er zelf geen zoals Reiki. Kun je die noemen?

Piramide krachten komen toch ook uit de oudheid. Ik heb er zelf geen ervaring mee,
dus daar kan ik niet over meepraten.
Petra
Banned

Re: Oók op Afstand en Onaantoonbaar

Bericht door Petra »

heeck schreef: 31 jan 2018 09:48 Diagnose op afstand bedrijven we allemaal wel eens door iemands stem of uiterlijk te beoordelen als fit of mat en dergelijke.
Yep! :)
De grote truc van het handlezen, zelfs Tarot of... verzin 't maar.
Was ik verdomd goed in, dat wel.
Geef iemand een hand en jawel... je weet al een hele boel.

Handlezen is overigens niet zo moeilijk om goed in te zijn. Ik weet z'n naam niet meer, maar er was een zeer befaamd handlezer die gevraagd was om aan een wetenschappelijk onderzoek mee te werken. Zijn opdracht was om van alles wat hij dacht te lezen precies het tegenoverstelde te zeggen.
De reacties waren as usual, mensen waren verbijsterd hoe scherp en goed ie het allemaal zag.
Toen is de beste man van zijn handleesstoel gevallen; werd een contra prediker.

heeck schreef: 31 jan 2018 09:48 * Ondertussen de IDEAL-betaling van de behandelde bekijken,

Roeland
:lol:
Het was ook maar een grapje, leek me wel aardig om een vampierenbekkie op te sturen.

Ik had al 's geschreven dat ik een Reiki buurman had die mij een afstand behandeling had gegeven, tegen hoofdpijn was 't.
En en en ? Vroeg ie hoopvol. Maar toen ik zei dat ik toch maar een paracetamolletje ging pakken en geen ene drol gemerkt had van de behandeling was dat omdat ik me niet goed genoeg geconcentreerd had :lol:
-Als het van je eigenste concentratie afhankelijk is waar ben jij dan voor nodig, vroeg ik toen. Kon je die er ook niet een beetje bij instralen dan?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ingi schreef: 31 jan 2018 10:07
Petra schreef: 29 jan 2018 04:38
Whoehaha; You rock Ingi!
Ik was een beetje bevreesd dat je al te *cerebraal onanerend zou zijn. :wink:

N.B
In de schrijverswereld is er een aardige uitdrukking; 'show don't tell'. :idea:
Denk je dat je dat kan of heb je inderdaad zendingsdrang?

* Welbedachte woordkunsten weer. :lol:
Wat wil je dat ik beschrijf, hoe de individuele weg voor een ieder verloopt?
Hoe het voelt? Ik bedenk ook niets, ik probeer gewoon antwoord te geven op je vragen.

Reiki is op zich voor iedereen een bruikbaar instrument.
Maar als je je niet over je gedachte heen kunt zetten, dat het bewezen moet zijn dan uiteraard niet, want dan ga je het niet eens proberen.
In die trant had ik het bedoeld.
Ik snap je verwarring. Ben zelf gaan schrijven, toen ik het eenmaal toe ging passen en alle overbodige prietpraat eruit haalde bleef er nog maar één zinnetje over. Geen uitgever die daar een boek voor wil uitgeven. :lol:

Ik bedoelde meer in de zin van ehhh .. 'the action speaks louder then the words.' Ik denk dat dat ook is waar Hopper (bron) op doelt of zelf doet of probeert te doen of hoe je het ook zeggen wilt.

Enfin, ik probeerde je maar een weggetje uit deze discussie te geven. :)

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Vilaine schreef: 31 jan 2018 18:54 Sommige therapieën worden per toeval ontdekt. Denk aan acupunctuur en iriscopie (diagnostiek).
Het filmpje hieronder lijkt bedoeld als satire, maar misschien zit er toch een grond van waarheid in. Vergelijkbaar met kleurentherapie, bloesemtherapie, klanktherapie enz.
Er is tenslotte geen enkel bewijs, dat het niet werkt. Laten we dus niet het kind met het badwater weggooien.
Kleuren met name zijn prachtige onderzoeken naar gedaan. Kleur werkt. (Al was het maar 'n verkeerslicht :wink: )
Voor mij is dat het punt niet.
Waar het mij om gaat is dat dingen niet te groot worden gemaakt. Of tot enige echte verheerlijkte waarheid worden verheven.

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi schreef:Piramide krachten komen toch ook uit de oudheid. Ik heb er zelf geen ervaring mee,
Dat je deze optie open houdt verklaart waarom je die van Reiki serieus neemt.
De natuurkunde zou wereldwijd op zijn kop moeten om jouw opvattingen, en ook die van Banga, en andere energetische wonderen, te huisvesten.

Dat zal niet gebeuren, maar omdat voor jou het totaal van de samenhangende natuurkunde niet telt, omdat je die niet kent, legt die voor jou geen gewicht in de schaal.

De conclusie is dat je het onbestaanbare cultiveert en een soort mentaal geblinddoekt ezeltje-prik met de door jou behandelden uithaalt.
Altijd een surprise waar de geblinddoekte de staart heeft opgehangen terwijl de behandelde de ezel verplaatst.

Het is verbazingwekkend dat zo een op nonsens gebaseerd behandelen zoveel beoefenaars kent.
In feite schandalig.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 01 feb 2018 08:14
Ingi schreef:Piramide krachten komen toch ook uit de oudheid. Ik heb er zelf geen ervaring mee,
Dat je deze optie open houdt verklaart waarom je die van Reiki serieus neemt.
De natuurkunde zou wereldwijd op zijn kop moeten om jouw opvattingen, en ook die van Banga, en andere energetische wonderen, te huisvesten.

Dat zal niet gebeuren, maar omdat voor jou het totaal van de samenhangende natuurkunde niet telt, omdat je die niet kent, legt die voor jou geen gewicht in de schaal.

De conclusie is dat je het onbestaanbare cultiveert en een soort mentaal geblinddoekt ezeltje-prik met de door jou behandelden uithaalt.
Altijd een surprise waar de geblinddoekte de staart heeft opgehangen terwijl de behandelde de ezel verplaatst.

Het is verbazingwekkend dat zo een op nonsens gebaseerd behandelen zoveel beoefenaars kent.
In feite schandalig.

Roeland
Ik heb vooral de gewoonte om nergens een oordeel over te willen hebben, behalve daar waar het praktisch en functioneel is en ik het zelf ook zeker weet. Ik kan niet alles kennen en weten wat wel zou moeten werken en wat niet. Zoals ik al zei, ik ken het helemaal niet, alleen van naam. ik
lees nu voor het eerst dat het niet strookt met de natuurkundige wetten.

Als piramide healing niet werkt, waarom zou dat ook een geldig argument voor Reiki moeten zijn?

Een beter argument is dan toch dat Reiki niet is aangetoond. Ik vind het argument niet voldoende omdat ik het zelf ervaar. Oke ik weet dat kan ik mij verbeelden, ik zie dat dus niet, dat ik het mij verbeeld. Misschien verklaart dat ook het verbazingwekkende aantal beoefenaars. Dat zijn ook allemaal mensen die niet zien dat ze het zich moeten verbeelden. Ik ken er velen van, ik zit ook op een Reiki forum. Voor mij is dat de reden waarom ik Reiki beoefen. Het werkt voor mij, jij zou zeggen dat ik dat geloof. Ik ben er ooit via via met in aanraking gekomen. Toeval.

Een leuke metafoor..die ezel. Je kunt het beeldig brengen.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ingi schreef: 01 feb 2018 00:33 Omdat er legio verhalen zijn waar hetzelfde wordt geclaimd is voldoende voor dat het onzin is?
In combinatie met het feit dat er steeds opnieuw niets aangetoond kan worden, zou ik dat bevestigend beantwoorden. Het is natuurlijk nooit uit te sluiten dat er toch iets van aan is, maar tot er betrouwbare informatie komt die op een werking wijst, lijkt me die kans te verwaarlozen.

Vanaf wanneer zou jij anders iets als onzin bestempelen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Hopper
Banned

Bericht door Hopper »

Petra schreef: 01 feb 2018 03:21

Ik bedoelde meer in de zin van ehhh .. 'the action speaks louder then the words.' Ik denk dat dat ook is waar Hopper (bron) op doelt of zelf doet of probeert te doen of hoe je het ook zeggen wilt.

Ik heb geen verstand van reiki, anders dan ik op internet lees. Maar ik kan me een pijn voorstellen (die ik uiteraard heb ervaren, anders wist ik het niet) waarbij je je graag aan reiki overgeeft. Echter, als je sceptisch bent dan zal het volgens mij nooit wat doen. De kwestie is dus of de pijn erg genoeg is om je scepsis (overtuiging) te verdrijven.

Ik vermoed dat er ook veel nep in dit wereldje zit. Als men (veel) geld vraagt is waakzaamheid geboden. Dan is men bezig iets te verkopen wat men zelf gratis verkrijgt.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Hopper schreef: 01 feb 2018 18:02 Ik heb geen verstand van reiki, anders dan ik op internet lees. Maar ik kan me een pijn voorstellen (die ik uiteraard heb ervaren, anders wist ik het niet) waarbij je je graag aan reiki overgeeft. Echter, als je sceptisch bent dan zal het volgens mij nooit wat doen. De kwestie is dus of de pijn erg genoeg is om je scepsis (overtuiging) te verdrijven.

Ik vermoed dat er ook veel nep in dit wereldje zit. Als men (veel) geld vraagt is waakzaamheid geboden. Dan is men bezig iets te verkopen wat men zelf gratis verkrijgt.
Dat hoeft niet, wat je zeker hebt dat er een groepering in de Reiki wereld zit, die sowieso veel geld voor een tweede en derde cursus vraagt. En daar wordt dan een dogma aan verbonden om het te verkopen. Dat zijn de mensen van de Reiki Alliance. Mijn eerste Reiki leraar heeft ons dat toen verteld, hij is weggegaan bij deze vereniging. Je hebt verenigingen die de prijzen en de kwaliteit bewaken. Een Reiki leraar moet een drietal of soms vier certificaten kunnen laten zien. En daar staat de naam van diens leraar of opleidingsinstituut op. Een cursus beslaat wel 2 dagen bv. Ik vind het niet meer dan normaal dat je daar wel wat voor mag vragen als je wilt. Voor je tijd uiteraard, niet voor de Reiki. Maar wil je dat niet vind je ook gratis cursussen op het internet. Alleen dan mis je wel de begeleiding van je Reiki leraar. Die is volgens traditie een heel leven lang. Als dat nodig is. Mensen van het eerste begin kunnen mij nog contacteren.
Laatst gewijzigd door Ingi op 01 feb 2018 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie