Censuur?
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Censuur?
Een website die tracht om aan te geven welk "nieuws" in werkelijkheid nepnieuws is, is op zich geen censuur, Wel loop je het risico zelf onjuiste berichten te plaatsen. De Duitse wet welke sociale media binnen 24 uur illegale uitingen moet verwijderen, is dat echter wel. HEt is mijns inziens alleen de rechterlijke macht, die kan bepalen of een bericht onwettig is. (vanwege laster, haat verspreiden of aanzetten tot misdrijven bijvoorbeeld).
Zolang daar geen uitspraak over gedaan is zijn ook de sociale media niet schuldig.
Ik wens u alle goeds
Re: Censuur?
Voorzitter EU-nepnieuws taskforce ziet ‘Europees keurmerk’ voor nieuws als ‘optie’
Ik vind kritiek en weerlegging en discussie over nieuws prima. Een EU keurmerk is over the edge. Het zal trouwens averechts werken. Het vertrouwen in de EU zakt per dag. Men verwacht leugens en newspeak uit deze hoek. (deze uitspraak verdiend dan ook vast een keurmerk) We zijn natuurlijk al zo vergiftigd door alle nep-nieuws, conspiracies dat dat eigenlijk al een beetje bewijst dat er al lang iets had moeten zijn als een EU keurmerk.
Ik vind kritiek en weerlegging en discussie over nieuws prima. Een EU keurmerk is over the edge. Het zal trouwens averechts werken. Het vertrouwen in de EU zakt per dag. Men verwacht leugens en newspeak uit deze hoek. (deze uitspraak verdiend dan ook vast een keurmerk) We zijn natuurlijk al zo vergiftigd door alle nep-nieuws, conspiracies dat dat eigenlijk al een beetje bewijst dat er al lang iets had moeten zijn als een EU keurmerk.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
- De Encyclopedist
- Ervaren pen
Mijn voorstel is dat de EU zelf een krant gaat uitgeven, met daarin alleen echt nieuws. Als titel stel ik voor De Waarheid.Labyrint schreef: ↑30 jan 2018 10:08 Ik vind kritiek en weerlegging en discussie over nieuws prima. Een EU keurmerk is over the edge. Het zal trouwens averechts werken. Het vertrouwen in de EU zakt per dag. Men verwacht leugens en newspeak uit deze hoek. (deze uitspraak verdiend dan ook vast een keurmerk) We zijn natuurlijk al zo vergiftigd door alle nep-nieuws, conspiracies dat dat eigenlijk al een beetje bewijst dat er al lang iets had moeten zijn als een EU keurmerk.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Pravda? Dat lijkt me nog een veel slechter plan!De Encyclopedist schreef: ↑30 jan 2018 10:56Mijn voorstel is dat de EU zelf een krant gaat uitgeven, met daarin alleen echt nieuws. Als titel stel ik voor De Waarheid.Labyrint schreef: ↑30 jan 2018 10:08 Ik vind kritiek en weerlegging en discussie over nieuws prima. Een EU keurmerk is over the edge. Het zal trouwens averechts werken. Het vertrouwen in de EU zakt per dag. Men verwacht leugens en newspeak uit deze hoek. (deze uitspraak verdiend dan ook vast een keurmerk) We zijn natuurlijk al zo vergiftigd door alle nep-nieuws, conspiracies dat dat eigenlijk al een beetje bewijst dat er al lang iets had moeten zijn als een EU keurmerk.
Ik wens u alle goeds
- De Encyclopedist
- Ervaren pen
Ok. Afdrukken op tabloidformaat, met als titel De Halve Waarheid, dan?Peter van Velzen schreef: ↑30 jan 2018 11:40Pravda? Dat lijkt me nog een veel slechter plan!De Encyclopedist schreef: ↑30 jan 2018 10:56 Mijn voorstel is dat de EU zelf een krant gaat uitgeven, met daarin alleen echt nieuws. Als titel stel ik voor De Waarheid.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Dat klinkt al eerlijker.De Encyclopedist schreef: ↑30 jan 2018 11:44Ok. Afdrukken op tabloidformaat, met als titel De Halve Waarheid, dan?Peter van Velzen schreef: ↑30 jan 2018 11:40Pravda? Dat lijkt me nog een veel slechter plan!De Encyclopedist schreef: ↑30 jan 2018 10:56 Mijn voorstel is dat de EU zelf een krant gaat uitgeven, met daarin alleen echt nieuws. Als titel stel ik voor De Waarheid.
Ik wens u alle goeds
-
appelfflap
- Banned
logischerwijze zou de Bild Zeitung+ hun website dus verboden moeten worden.Peter van Velzen schreef: ↑30 jan 2018 02:48 De Duitse wet welke sociale media binnen 24 uur illegale uitingen moet verwijderen, is dat echter wel.
ik zie dat niet rap gebeuren,
Labyrint, ik zie dat je Lubach serieus neemt. Kan ik je vertellen dat het dagen ervoor al uitgebreid door de NOS is behandeld. Door Nieuwsuur onder andere.
Maar die neem jij weer niet serieus begrijp ik?
Maar die neem jij weer niet serieus begrijp ik?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ik ben gewoon tegen alle journalistieke censuur (en die uit de EU verordend). De NOS op zichzelf heeft daar niets mee te maken. Die doen ook maar wat ze moeten doen.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)

Moest ik even delen
Peter van Velzen schreef: ↑30 jan 2018 02:48
Een website die tracht om aan te geven welk "nieuws" in werkelijkheid nepnieuws is, is op zich geen censuur, Wel loop je het risico zelf onjuiste berichten te plaatsen. De Duitse wet welke sociale media binnen 24 uur illegale uitingen moet verwijderen, is dat echter wel. HEt is mijns inziens alleen de rechterlijke macht, die kan bepalen of een bericht onwettig is. (vanwege laster, haat verspreiden of aanzetten tot misdrijven bijvoorbeeld).
Zolang daar geen uitspraak over gedaan is zijn ook de sociale media niet schuldig.
De vraag is wat precies nepnieuws is. Je hebt sowieso al te maken met interpretatie van nieuws, het is nu éénmaal geen exacte wetenschap.
Zo kun je prima iets als nieuws brengen wat achteraf blijkt te zijn gelogen. Dus iemand wordt geïnterviewd en blijkt leugens te verkondigen. Moet je dan eerst nagaan of de persoon liegt en het dan pas uitzenden? Want het is bekend dat mensen de eerste interpretatie het best onthouden. Als je dit later wilt corrigeren is het kwaad al geschied. Dus mensen die nu nepnieuws verspreiden zullen dan overstappen op interviews met eventuele neppersonen die het nieuws brengen. Hoever moet je gaan om een bron te controleren? Je kunt dan uiteindelijk het predikaat 'journalistisch ondeugdelijk' op een site plakken. Maar een makkelijk verhaal wordt dit niet.
Joris Luyendijk schreef in zijn boek 'het zijn net mensen' ook al over hoe nieuws wordt gebracht. Zo krijg je bijvoorbeeld op CNN en heel ander verhaal te horen dan op Al Jazeera. Niet dat het om nepnieuws gaat, maar de interpretatie kan totaal anders zijn. Volgens mij is het totaal onmogelijk om onafhankelijk nieuws te brengen wat maar op één manier geïnterpreteerd kan worden.
Erger nog is dat journalisten op EUeren gaan lopen, moeten van hun baas, op hun woorden en conclusies moeten passen, alles commercieel moeten afwegen, en kranten bang worden dat zij aangemerkt worden als een foute krant door een EU, die daar kosten noch moeiten voor spaart de ongehoorzame kranten in de pas te laten lopen. En wanneer zij dat nalaten deze kranten ten onrechte van onzorgvuldige of onprofessionele verslaggeving te beschuldigen.lanier schreef: ↑31 jan 2018 11:20 Dus iemand wordt geïnterviewd en blijkt leugens te verkondigen. Moet je dan eerst nagaan of de persoon liegt en het dan pas uitzenden? Want het is bekend dat mensen de eerste interpretatie het best onthouden. Als je dit later wilt corrigeren is het kwaad al geschied. Dus mensen die nu nepnieuws verspreiden zullen dan overstappen op interviews met eventuele neppersonen die het nieuws brengen. Hoever moet je gaan om een bron te controleren? Je kunt dan uiteindelijk het predikaat 'journalistisch ondeugdelijk' op een site plakken. Maar een makkelijk verhaal wordt dit niet.
Opbouwende en strenge kritiek en discussie op verslaggeving en kranten die herhaaldelijk de feiten duidelijk ontlopen (zonder rectificatie van een vergissing) is uiteraard een noodzaak maar dit zou een twist zaak tussen de rivaliserende kranten moeten zijn. Niet de politiek. De EU mag hooguit haar kritiek onderbouwd in de media uiten of dan desnoods een rechtzaak aanspannen tegen een krant met transparante (we kijken dan allemaal mee) en goed onderbouwde kritiek en bewijs. Heeft de aanklager de EU die bewijzen niet dan krijgt de krant een vergoeding wegens commerciële schade wegens laster. Zoiets.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik ben het geheel en al met deze paragraaf eens. Het is dan wel van belang dat we onafhankelijke rechters hebben,Labyrint schreef: ↑31 jan 2018 12:35 Opbouwende en strenge kritiek en discussie op verslaggeving en kranten die herhaaldelijk de feiten duidelijk ontlopen (zonder rectificatie van een vergissing) is uiteraard een noodzaak maar dit zou een twist zaak tussen de rivaliserende kranten moeten zijn. Niet de politiek. De EU mag hooguit haar kritiek onderbouwd in de media uiten of dan desnoods een rechtzaak aanspannen tegen een krant met transparante (we kijken dan allemaal mee) en goed onderbouwde kritiek en bewijs. Heeft de aanklager de EU die bewijzen niet dan krijgt de krant een vergoeding wegens commerciële schade wegens laster. Zoiets.
Ik wens u alle goeds
Ja , dat zou erg zijn als dat waar is.Labyrint schreef: ↑31 jan 2018 12:35 [
Erger nog is dat journalisten op EUeren gaan lopen, moeten van hun baas, op hun woorden en conclusies moeten passen, alles commercieel moeten afwegen, en kranten bang worden dat zij aangemerkt worden als een foute krant door een EU, die daar kosten noch moeiten voor spaart de ongehoorzame kranten in de pas te laten lopen. En wanneer zij dat nalaten deze kranten ten onrechte van onzorgvuldige of onprofessionele verslaggeving te beschuldigen.
Dus zou het niet meer dan fair zijn als jij jouw kritiek ook onderbouwd. Ken jij journalisten die op eieren moeten lopen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Weet ik niet. Maar het lijkt mij een negatief gevolg dat een EU keurmerk (dat boven je redactie hangt) met zich mee zou kunnen brengen. Je wil al directeur niet dat je krant schade gaat leiden. De man heeft ook kinderen en een gezin. Ook niet leuk wanneer je als journalist een te strakke broek aan moet. Voorzichtig moet zijn. Of het moet je als journalist niet uitmaken. Dat is misschien nog wel erger.Fish schreef: ↑31 jan 2018 14:47Ja , dat zou erg zijn als dat waar is.Labyrint schreef: ↑31 jan 2018 12:35 [
Erger nog is dat journalisten op EUeren gaan lopen, moeten van hun baas, op hun woorden en conclusies moeten passen, alles commercieel moeten afwegen, en kranten bang worden dat zij aangemerkt worden als een foute krant door een EU, die daar kosten noch moeiten voor spaart de ongehoorzame kranten in de pas te laten lopen. En wanneer zij dat nalaten deze kranten ten onrechte van onzorgvuldige of onprofessionele verslaggeving te beschuldigen.
Nee. Die ben ik dan waarschijnlijk sneller vergeten door het zachtjes meedeinen. Die vallen minder op. Ik ken er wel een paar die naar mijn idee niet op eieren lopen. En een algemene kritiek hebben op hun vak; de journalistiek. Ongeacht ik het nou met alles eens ben maar graag naar luister zijn dat bijvoorbeeld een Karel van Wolveren, Willem Middelkoop, Stan van Houcke, Wierd Duk..