Hebben we een bron?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Hebben we een bron?

Bericht door Petra »

heeck schreef: 17 jan 2018 10:53 Wegens mijn expertise zet ik zonder enig aarzelen mijn weddenschap gelijk in:

Bron van Leven en Bewustzijn. In de Nieuwe Spiritualiteit of "New age beweging" wordt spiritualiteit doorgaans afgezet tegen de georganiseerde religie en ligt de betekenis van de spiritualiteit in de actieve en vitale verbinding met de kracht of het wezen van het diepere zelf en de Bron van Leven en Bewustzijn.
Wel wel Roeland.. een diepere zelf nog wel. :idea:
Zou die me dan die verdieping kunnen brengen waarmee ik je torentje kan bestormen want het schiet met mijn sprokkelhoutjes nou ook niet echt op. :?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Ingi schreef: 17 jan 2018 18:58 De bron van al het leven? De drive die ervoor heeft gezorgd en nog zorgt dat er überhaupt leven is? Het universum, en wat daar buiten nog bestaat. Vergelijk het met de oceaan en wij en de natuur en al wat leeft en materie is enz. zijn de druppels, de golven. We denken dat we de druppels of de golven zijn maar in wezen zijn we de oceaan. De verbinding is er, je bent het gewoon of je het nu weet of niet. Druppels en golven zijn vergankelijk zoals een levend organisme,,de oceaan als je het groter ziet (de oorsprong van de wereld) niet. Het is een metafoor die het redelijk uitlegt wat ik bedoel. De oceaan is neutraal ten opzichte van de druppels. Dus geen slechte of goede bron in die zin. Goed en slecht zijn termen van dualiteit. In het geheel lost het uiteindelijk op.
Ingi, misschien ben ik niet zo vlot van begrip want ik begrijp er niet veel van.

Al die druppels en de 'verbinding' met de oceaan; die ken ik wel uit het boeddhisme.
Er komen nogal wat misdadigers uit die oceaan voortgesproten dus ik heb nogal moeite met dat één voelen. Daarom vraag ik me af waarom je verplicht verbonden bent of je dat weet of niet. Eigenlijk dwing je mij nu tot verbondenheid, :shock: terwijl ik m.i. gewoon kan zeggen.. 'nou nee dankuwel beleefd, ik zoek wel een ander fijn watertje.'

Geen slechte of goede bron in die zin, zeg je.
Dan snap ik niet waarom je tevens zegt dat je 'in elke situatie dichtbij die bron blijft'. Wat heb je daar dan aan als die bron soms goed en soms slecht, of geen van beide is? Ik zie het hele punt dan niet om daar dichtbij te willen zijn.. waarom zou ik dat dan doen?
Wat maakt het nou uit of ik dichtbij of ver weg van een neutrale bron ben :?

Je had ook dit geschreven; Ingi wrote:
Ingi schreef: 17 jan 2018 18:58 Ik denk dat je zelfs Reiki niet meer nodig hebt als je als mens in staat bent terug te keren naar je natuurlijke staat...
Nou ben ik niet bepaald onder de indruk van de natuurlijke staat van de mens, en dan druk ik me nog mild uit. :roll:
Dus ook deze stelling vind ik erg lastig om te snappen.

Ik denk dan even aan al die mensen die we voor levenslang in het gevang moeten opsluiten omdát ze hun natuurlijke staat volgden.
Die natuurlijke staat van de mens verdient naar mijn mening nou niet bepaald een schoonheidsprijs. Sterker nog... het is juist door het beheersen van onze natuurlijke impulsen dat we nog een beeeetje met elkaar kunnen samenleven.

Waar je natuurlijke staat allemaal toe in staat is... :shock:
Dus hoe zie jij dat dan.. die natuurlijke staat?
Laatst gewijzigd door Petra op 18 jan 2018 06:09, 2 keer totaal gewijzigd.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef: 17 jan 2018 20:29 Ingi-1. .> Petra
De bron is een soort geheel voelen met alle tegenstellingen etc.
OK
En alleen de “juiste” Reiki brengt je in zo een gevoel?
Huh..waar haal je dit vandaan? Ik zie het nergens staan.

Annyway... wat is er dan OK aan?

Mocht dit zo zijn.. waarom zou je dat dan willen?
Ik bedoel... waarom zou ik me geheel met tegenstellingen willen voelen? Wat heb ik daar dan aan?
Ook dit snap ik de ballen van.

Me niet geheel voelen met tegenstellingen omdat ze nu eenmaal tegengesteld zijn is naar mijn idee toch ook een prima gevoel. :?

Ennehhh.. zég dat ik op een dag bedenk dat ik best wel zin heb om me geheel te voelen met alle tegenstellingen... heb ik daar dan de bron bij nodig?

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

De Bron van Ingi,

Zal ergens liggen in het land Fantasia.
Reiki is daarmee verbonden. Ofzo.

Ik neem afscheid van fantasia-teksten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ingi schreef: 17 jan 2018 23:15 Evolutie en alle verleden en huidige processen moeten ergens door worden aangestuurd.
Volgens mij ga je hier in je redenatie de mist in. Waarom?
Moeten random mutaties worden aangestuurd?
Moet de selectie van exemplaren worden aangestuurd?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Ik antwoord even algemeen en o.a. voor Heck en Petra.
Dat werkt even wat prettiger dan opnieuw digitale forum bladzijdes vullen..met teksten die toch niet aankomen.
Deze ook niet maar dan is het in ieder geval wat beknopter.

http://www.advaitaweb.nl/artikelen/Alex ... staat.html

Hij heeft het goed, zelfs de beschrijving van een natuurlijke staat heeft valkuilen en kan een tunnelvisie bevatten.

Wij denken dat wij mensen zijn met eigen gedachten en dat die onze staat van zijn uitmaken. We zijn uiteindelijk ook maar gewoon levende wezens met bepaalde aanleg en aangeboren eigenschappen. De rest is (hopelijk) een leuk aanvulling maar is wel aangeleerd. Je naam, je gedachten, de manier waarop je je leven leid, dingen die je belangrijk vind.

Met natuurlijke staat wordt een mens benaderd die zich niet laat overheersen door zijn zelf verzonnen ego en alle aanverwante zaken/gedachten maar er wel nuttig gebruik van maakt. (dus nee geen criminelen die hun ego kronkels en belangen volgen) En zich ook niet laat vangen..door dogmas en weet dat hulpmiddelen zoals wetenschap maar ook energiewerk en Zelfkennis beoefenen vergankelijk zijn.

Wie met Advaite vedanta bezig is weet dat je al je gedachten en overtuigingen op waarheid kunt onderzoeken. Als je dat grondig doet besef je hoe vergankelijk alles is en hoe we gehecht zijn aan dingen die iets voorstellen maar weer verdwijnen en geen absoluute waarheid zijn. En dan geef je ze juiste plaats, gebruik je ze nuttig en benut je zo hun tijdelijke waarde..maar verlies je je niet in het geloof/ de hechting erin. En voel je je in staat om er verandering in te brengen indien nodig als je herkent dat het bv. niet meer nuttig is of zelfs schadelijk is.

En dat begint al bij de kleinste dingen. Dat geldt net zo goed voor de gewone mens..zonder fanatieke geloof ergens in maar zeker ook voor fanatieke gelovigen als ook voor fanatieke freethinkers of fanatieke aktivisten of fanantieke reiki beoefenaars die denken dat niets anders meer telt. Het bewijs hiervoor kun je zelf uitzoeken.

En daarmee bedoel ik niet dat je geen naam meer mag hebben of geen wetenschap meer mag beoefenen. Of geen kerstmis meer mag vieren of geen Allah meer mag volgen. En wat we nog meer zo bezigen. ;Leer wel de juiste plaats van alles zien in plaats van het door te drukken voor je eigen gelijk. Dat is wat ik bedoel.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi,

Eindelijk onverbloemde zending.

Geen getuigenissen aan de voordeur maar op dit forum.

Mamma mia, dat Reiki ook daarop is gestoeld?

R.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 18 jan 2018 15:14 Ingi,

Eindelijk onverbloemde zending.

Geen getuigenissen aan de voordeur maar op dit forum.

Mamma mia, dat Reiki ook daarop is gestoeld?

R.

Beetje krom (mij?) zendingswerk te veronderstellen en/of in de schoenen te schuiven terwijl het hier regel is dat je hoort uit te leggen wat je bezielt zodat je daar weer op af kunt bouwen. Als ik niet kan onderbouwen. Jij was diegene die opperde dat ik er niet zo makkelijk van af kwam. en ik meer moest vertellen..tot je zag dat ik het in een ander topic uitlegde. Waar hebben we het dan over? Om zendingswerk of om gehoor aan de forum regels te geven? Ik vind benadering op die manier zo ontzettend flauw.

Ik vond Reiki onderwerpen ook niet thuis horen in een homeopathie topic. Hier wordt wel meer over een kam geschoren. Apparaten bioresonantie oorkaarsen behandeling nog wat = Reiki? Dan weet je gewoon niet waar je het over hebt wat Reiki betreft.

Reiki is dus niet zendingswerk gestold. Ook niet op dit forum. Uitleg zie boven.
Usui zelf bood het ook niet aan, hij werd gevraagd om te onderwijzen en zo is het begonnen. En dat is nog steeds de grondhouding, je mag het in het algemeen als mogelijkheid aanbieden maar meer ook niet. Je mag er niemand mee lastig vallen. Meer dan het bericht in mijn eerste topic wilde ik ook niet schrijven, het ging mij alleen om verduidelijking wat Reiki niet is en de onjuistheden vaststellen. N.a.v. wat ik hier in een ander topic over Reiki had gelezen. Het maakt mij verder niet uit dat het hier verguist wordt. Jullie vragen zelf door en dat is ook prima. Maar je weet niet eens waar je het over hebt en het stoort me wel als van daaruit allerlei onzin uitkraamt die niets met Reiki van doen hebben. En dat mag ik net zo goed zeggen.

Niks wetenschappelijks aan als je aannames koestert zonder serieus in alles te duiken en ook de verschillen te zien en waarom die er zijn.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi,

Het gaat niet om wat jou bezielt, maar om het verklaren en onderbouwen van geclaimde en gesuggereerde Reiki-effecten.
De bron leek daarbij niet onbelangrijk, maar blijkt een soort bezielingsdoel te zijn.

En ook gaat het niet om alleen jouw Reiki-richting, maar van alle die zich openbaar presenteren.

Roeland
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 18 jan 2018 17:01 Ingi,

Het gaat niet om wat jou bezielt, maar om het verklaren en onderbouwen van geclaimde en gesuggereerde Reiki-effecten.
De bron leek daarbij niet onbelangrijk, maar blijkt een soort bezielingsdoel te zijn.

En ook gaat het niet om alleen jouw Reiki-richting, maar van alle die zich openbaar presenteren.

Roeland
Snap ik maar daarom is het nog geen zendingswerk (en dus ook niet op dit forum) wat je aan hand van een bericht van mij concludeerde.

Het zijn mijn bevindingen en misschien nog die van anderen die er dieper over nadenken.
Usui heeft geen uitvoeringe bevindingen over de bron gedaan
Daar wordt alleen maar gesproken over mogelijke verlichting
en spirituele energie waar gebruik van wordt gemaakt.
In het westen Univerele levensenergie.

Het heeft dus niets met Reiki van doen.

Ik zie trouwens bij jouw bericht 18.01 staan. Het is nog maar kwart over vijf geweest. Ha en op mijn bericht is het opeens ook zo laat. Maakt niet uit het viel me op.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingi schreef: 17 jan 2018 23:23
dikkemick schreef: 17 jan 2018 21:50 @Ingi: Het is Rene Fransen, vandaar dat je Henk niet bent tegengekomen denk ik.
En geloof en wetenschap samen @Ingi. Kijk hier eens naar.

Geloof en wetenschap gaan NIET samen.
Klopt toen in nog een keer keek kwam ik alleen nog ene Rene tegen. Bedankt voor de link, Engels luisteren wordt lastig.
Ik kan proberen de vertaalknop te gebruiken. Maar ik heb hieronder uitgelegd wat ik bedoel. Van buitenaf bekeken niet vanuit
de kant van de wetenschap en ook niet vanuit de kant van het geloof. Met geloof bedoel ik overigens geen god of religie.
Ik vind het jammer dat wetenschap niet de overgang kan zien tussen beide. Gelovigen ook vaak niet daarom bedoel ik dat er ook niet mee.
Ik zie het zonder moeite of ik het uit kan leggen weet ik nog niet.
Engels, Frans of Bulgaars: De conclusie is (a.d.v. onderzoeken, statistieken en polls) dat godsgeloof en evolutie blijkbaar niet samengaan. Maar dat is hier wel veel te off topic.
Maar met geloof bedoel ik ook geloof in aansturen (zoals je verderop vermeld), geloof in een universele reiki-energie etc. Het ZIJN beweringen over de werkelijkheid en ik ben zo star te denken dat de wetenschap de enige discipline is die hier iets zinnigs over kan vertellen.
Iets bestaat wel of iets bestaat niet. En er zijn methoden bedacht dit uit te zoeken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Roeland
[/quo
Reiki effecten worden niet gesuggereerd, mensen blijken echt iets te voelen (doorgaans warmte). Dus geen suggestie, maar evenals bij het spuitje water een effect. Dat dit effect NIET door reiki-stralings-energie (of water) wordt overgebracht mag duidelijk zijn!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

dikkemick schreef: 18 jan 2018 18:50

Roeland
Reiki effecten worden niet gesuggereerd, mensen blijken echt iets te voelen (doorgaans warmte). Dus geen suggestie, maar evenals bij het spuitje water een effect. Dat dit effect NIET door reiki-stralings-energie (of water) wordt overgebracht mag duidelijk zijn!
Dat zijn niet de geclaimde/gesuggereerde effecten, anders sloofde ik me niet zo uit.
Mijn hypothese is dat Reiki niets meer om het lijf heeft dan het menen iets te voelen.
Beduidend anders dan “jouw illegale” placebo-ontstresser.
R.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef: 18 jan 2018 18:57

Dat zijn niet de geclaimde/gesuggereerde effecten, anders sloofde ik me niet zo uit.
Mijn hypothese is dat Reiki niets meer om het lijf heeft dan het menen iets te voelen.
R.
Het 'voelen' van een eefect tijdens een reiki-'behandeling' is hetzelfde als je rustig voelen worden na een spuitje water. Beiden berusten op
het placebo-effect/de suggestie. Want ja, de persoon meent werkelijk iets te voelen! Het verschil is dat ik weet dat dit suggestie is en dat Ingi meent dat er werkelijk 'gestraald' wordt.
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

dikkemick schreef: 18 jan 2018 19:05
heeck schreef: 18 jan 2018 18:57

R.
Het 'voelen' van een eefect tijdens een reiki-'behandeling' is hetzelfde als je rustig voelen worden na een spuitje water. Beiden berusten op
het placebo-effect/de suggestie. Want ja, de persoon meent werkelijk iets te voelen! Het verschil is dat ik weet dat dit suggestie is en dat Ingi meent dat er werkelijk 'gestraald' wordt.
Er wordt niks gestraald..grrrrrr daar huiver ik net zo als jullie van mijn "geloof" in Reiki.
Plaats reactie