Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door Petra »

Ingi schreef: 14 jan 2018 15:05 Dat was dan voor de tijd dat je er kritischer mee werd?
Klopt! Ik vond het altijd erg leuk, tot het me opviel dat mensen nogal beïnvloed kunnen worden door wat de 'handlezer', tarotzwever of sterrenwichelaar allemaal bij mekaar verzint. Toen ben ik er maar mee gestopt.
Ingi schreef: 14 jan 2018 15:05 Astrologische berekeningen gaan over bepaalde neigingen betref karakter maar daarmee doe je m.i. niet aan waarzeggerij.
Zeker wel. Je kunt de prachtigste dag tot dag voorspellingen doen aan de hand van de stand van de zon of de maan. En als je het een beetje kundig brengt geloven mensen het ook nog. Seen it been there done that. Maar ik kan dan ook erg goed verkopen. :lol:
Ingi schreef: 14 jan 2018 15:05 Ik denk dat je zelfs Reiki niet meer nodig hebt als je als mens in staat bent terug te keren naar je natuurlijke staat in die zin dat je weer wat meer op je gezonde mensenverstand en intuïtie of van mij part gevoel durft te vertrouwen. Ik heb het zelf ook niet meer zo nodig als dan in het begin, ik ben me meer bewust en ook bezig met Zelfkennis.
Hm sja, ik was ook altijd erg begaan met dat leuke buikgevoel. Tot ik Kahneman las. Blijkt dat ons gezonde menselijke verstand en ons buikgevoel ons nogal kunnen bedotten.
Die zelfkennis valt in de praktijk vaak nogal tegen. Schijnt dat FB jouw zelf beter kent dan jij. :lol: Maar goed, er worden natuurlijk niet voor niks al eeuwenlang boeken en boeken volgeschreven over dit onderwerp.
Filosofie betekende oorspronkelijk dan ook; 'een manier van leven.'
In de Griekse oudheid was het een groot goed, je leven wijden aan zelfzorg (souci de soi). Lijfspreuk van Socrates 'een leven zonder zelfonderzoek is het niet waard geleefd te worden.' Er is een einde aan gemaakt aan deze zelfzorg praktijken door religie die er pastorale zorg voor in de plaat zette.
Ingi schreef: 14 jan 2018 15:05 Je staat sowieso altijd in verbinding en als je vrij voelt dan ga je anders met allerlei obstakels om en blijf je in elke situatie dicht bij dat wat ik dan de bron noem.
In verbinding met wie of wat bedoel je?
Met andere mensen? Met jezelf?

Is wat jij de bron noemt een externe factor?
Waar zit die vrijheid dan als er een bron is die zich buiten jou bevindt waar je blijkbaar dichtbij moet zien te blijven?
Is het heel erg om ver weg van die bron te gaan? En hoe weet je dat dan?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Labyrint schreef: 15 jan 2018 23:39
heeck schreef: 15 jan 2018 22:43Ingi,
Energetische doorgeven is een bedriegelijk verzinsel.

Roeland
Kun je dat bewijzen?
Uiteraard op dezelfde wijze als andere wanen, waarbij de betrokkenen iets beweren wat op geen enkele wijze valt aan te tonen.

En in dit geval ook nog daverend in strijd is met wel bestaande verschijnselen en hun samenhang.

Te vergelijken met bijvoorbeeld “orgone”.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Nog een “aardig” voorbeeld dat illustreert hoe de expansiedrift van “energetisch” behandelaars telkens moet worden beteugeld:
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 228&acCode

Roeland
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ingi schreef: 15 jan 2018 23:42
Wat ik bedoel met het zal me een worst wezen...niet dat het mij niet kan schelen wat wetenschap vind..Ik dacht altijd dat wetenschap de formule had dat wat niet is aangetoond nog niet betekent dat het daarom helemaal niet mogelijk is. Ik kan me ook niet voorstellen dat daar enig belang bij is om gerichter onderzoek te doen.
Het gaat hier om zeer gerichte claims. En die claims hebben dan betrekking op een bekend fenomeen in de wetenschap: energie(overdracht). Kijk, het is altijd mogelijk dat morgen de appels omhoog vallen i.p.v. omlaag en de wetenschap zal hier ook altijd rekening mee houden (met zekere marges van waarschijnlijkheid). Maar wartme-overdracht is tot op zeer grote mate van nauwkeurigheid te meten (zeer kleine fracties van graden) en dus ga ik er waarschijnlijkdshalve maar vanuit dat reiki niet gepaard gaat met een (nog onbekende) energieoverdracht.
Wat ik er wel mee bedoel dat je niet honderden duizenden of hoeveel het zijn mensen kunt negeren met hun ervaringen dat ze dat allemaal verzinnen of zich inbeelden. Een onderzoekje met een of twee behandelingetjes staat gewoon in geen enkele verhouding tot waarvoor het is bedoeld en de manier waarop het geacht gewordt te werken.
Dat betekent dat ik in ufo's moet gaan geloven. In heksen, astrologie, Allah, God en alle Hindoe-goden, ingestraald water van Jomanda, de gunstige uitstraling van aluminium piramides boven mijn hoofd en ga zo maar door! Je wilt niet weten waar mensen van overtuigd zijn en waar ze heilig vertrouwen in hebben. (Wordt ook psychologisch onderzoek naar gedaan uiteraard)
Niet al deze mensen zijn bedriegers en doen alsof. Ik denk de meeste niet. Infiltreer eens op het Reiki forum dan zul je zien dat ze allemaal heel serieus bezig zijn en niemand kwaad willen en doen. Bedankt in ieder geval voor de moeite. Als je daar niet naar wilt luisteren en ze allemaal voor gek verklaard dan heb ik medelijden omdat mensen blijkbaar helemaal niet meer durven te vertrouwen op hun eigen waarnemingen
Infiltreer eens op dit alchemie forum.
Dan zie je hoe serieus en welgemeend mensen kunnen zijn over totale nonsens.
Tenzij je vindt, dat de wetenschap ook dit serieus moet nemen...
Bedankt voor de moeite in ieder geval.
Geen dank, want het interesseert me wel.

p.s. De wetenschap neemt dit soort claims serieus en test ze daarom ook uitgebreid. "Helaas" zonder positief resultaat. Ik zou me er bij neerleggen, tenzij je wilt blijven geloven. Dat blijft een eigen keuze.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi heeft het niet over gewoon warmte.

Maar over iets dat enerzijds het voelen van blokkades toestaat en anderzijds het door laten stromen van kosmische energie richting behandelde toestaat en ook nog het helen op afstand bemogelijkt.

Dat alles zonder normaal detecteerbaar te zijn, zelfs niet voor de behandelaar zoals Emily Rosa aantoonde.

Een duidelijk geval van een tweede natuurkunde dus.

Reiki komt daarom pas echt goed tot haar recht in een:
https://skepp.be/nl/apparatuur/piramide-banga

Roelnd
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef: 16 jan 2018 17:48 Ingi heeft het niet over gewoon warmte.

Maar over iets dat enerzijds het voelen van blokkades toestaat en anderzijds het door laten stromen van kosmische energie richting behandelde toestaat en ook nog het helen op afstand bemogelijkt.

Dat alles zonder normaal detecteerbaar te zijn, zelfs niet voor de behandelaar zoals Emily Rosa aantoonde.

Een duidelijk geval van een tweede natuurkunde dus.

Reiki komt daarom pas echt goed tot haar recht in een:
https://skepp.be/nl/apparatuur/piramide-banga

Roelnd
Daar zou zelfs Dr. Leonard McCoy raar van opkijken! (Maar ik kende inderdaad het fenomeen. Instralen op afstand middels een foto!).
Anyway: Als je water kunt instralen, kun je dat met een foto ook!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Dikkemick,

Blij dat ik eindelijk kan geuren met mijn expertise!

Via onder andere de pasfoto genezen (of uitlezen) is het domein van de radionica; lees maar:
https://skepp.be/nl/apparatuur/radionica

Ietsje na het begin, in bijzonder over het Etre-apparaat.

Roeland
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef: 16 jan 2018 19:21 Via onder andere de pasfoto genezen (of uitlezen) is het domein van de radionica; lees maar:

Roeland
...RADIONICA is het verklikwoord voor "genezen op afstand MET EEN APPARAAT" door een pasfoto, een haar, een schilfertje huid of iets dergelijks in te leveren....
Maar dit was bij de oude wijzen al bekend!
Afbeelding
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

dikkemick schreef: 16 jan 2018 20:03
heeck schreef: 16 jan 2018 19:21 Via onder andere de pasfoto genezen (of uitlezen) is het domein van de radionica; lees maar:

Roeland
...RADIONICA is het verklikwoord voor "genezen op afstand MET EEN APPARAAT" door een pasfoto, een haar, een schilfertje huid of iets dergelijks in te leveren....
Maar dit was bij de oude wijzen al bekend!
Afbeelding
Misschien een vraagje @Ingi
Wat denk jij van voodoo?
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Ingi schreef: 15 jan 2018 23:50 Een wat genuanceerder bericht..In Duitsland is de kloof veel kleiner, er is herkend beroep en men werkt veel beter samen.. en idd kaf onder het koren heb je overal. Die schaden juist de goede mensen. Het voorbeeld van de moeder en het kusje wordt wel eens genoemd in een Reiki cursus. Wellicht een overblijfsel. Alleen wat warmte en suggestie hoe moet dat blijvende effecten geven als er verder geen enkele verbinding is. Ik heb alleen begrepen dat energie niet is aangetoond, dus daarmee overtuig je geen was echte tegenstander. Er wordt alles bij gehaald om die mensen maar zwart te maken. En dan ben je m.i. ook niet meer wetenschappelijk bezig maar laat je je ook drijven door persoonlijke motieven.
Ik vrees toch dat hier -zelfs onder Vrijdenkers- enige dogmatiek speelt.
Sommige mensen gaan bijvoorbeeld uit van het materialisme als wereldbeeld.
Zaken die daarbuiten vallen, worden direct afgewezen.

Overdracht van energie valt buiten dit wereldbeeld.
Terwijl warmte overdracht een eenvoudige, bekende vorm is van overdracht van energie - overigens ook toegepast in regulier medische behandelingen (zoals hyperthermie). Dit geldt ook voor andere vormen van energie overdracht, zoals lichttherapie, bestraling van tumoren, röntgendiagnostiek...
Met als verschil dat we de vorm van energie kennen en de werking kunnen verklaren, en daar schort het doorgaans aan bij alternatieve therapieën. En helaas opent dat de deur voor interessant klinkende verkoop van lucht.

Omgekeerd blijkt dat een pil die chemisch gezien geen enkele werkzame stof bevat, in veel gevallen toch aantoonbaar effect heeft op een ziekteproces (de bekende placebo). Hoe verklaart de materialist dit?

Ik sluit zeker niet uit dat bijv. het placebo effect, de persoonlijke aandacht van de behandelaar of wellicht simpel de warmte uit zijn handen de mogelijke effecten van Reiki verklaren. Daarmee verdwijnt de magie, maar kan een behandeling nog steeds effect hebben.

Maar het simpelweg vooraf met zekerheid stellen dat er geen effect kan zijn, lijkt me inderdaad niet erg wetenschappelijk.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

gerard_m schreef: 16 jan 2018 21:15
Ingi schreef: 15 jan 2018 23:50 Een wat genuanceerder bericht..In Duitsland is de kloof veel kleiner, er is herkend beroep en men werkt veel beter samen.. en idd kaf onder het koren heb je overal. Die schaden juist de goede mensen. Het voorbeeld van de moeder en het kusje wordt wel eens genoemd in een Reiki cursus. Wellicht een overblijfsel. Alleen wat warmte en suggestie hoe moet dat blijvende effecten geven als er verder geen enkele verbinding is. Ik heb alleen begrepen dat energie niet is aangetoond, dus daarmee overtuig je geen was echte tegenstander. Er wordt alles bij gehaald om die mensen maar zwart te maken. En dan ben je m.i. ook niet meer wetenschappelijk bezig maar laat je je ook drijven door persoonlijke motieven.
Ik vrees toch dat hier -zelfs onder Vrijdenkers- enige dogmatiek speelt.

Overdracht van energie valt buiten dit wereldbeeld.
Terwijl warmte overdracht een eenvoudige, bekende vorm is van overdracht van energie - overigens ook toegepast in regulier medische behandelingen (zoals hyperthermie). Dit geldt ook voor andere vormen van energie overdracht, zoals lichttherapie, bestraling van tumoren, röntgendiagnostiek...
Met als verschil dat we de vorm van energie kennen en de werking kunnen verklaren, en daar schort het doorgaans aan bij alternatieve therapieën. En helaas opent dat de deur voor interessant klinkende verkoop van lucht.

Omgekeerd blijkt dat een pil die chemisch gezien geen enkele werkzame stof bevat, in veel gevallen toch aantoonbaar effect heeft op een ziekteproces (de bekende placebo). Hoe verklaart de materialist dit?

Ik sluit zeker niet uit dat bijv. het placebo effect, de persoonlijke aandacht van de behandelaar of wellicht simpel de warmte uit zijn handen de mogelijke effecten van Reiki verklaren. Daarmee verdwijnt de magie, maar kan een behandeling nog steeds effect hebben.

Maar het simpelweg vooraf met zekerheid stellen dat er geen effect kan zijn, lijkt me inderdaad niet erg wetenschappelijk.
Het blijft fijn iemand te lezen die genuanceerder schrijft. Ik begrijp helemaal de scepsis vanuit wetenschappelijk denken. Zo is het dan ook weer.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 16 jan 2018 21:15
Dat reiki geen effect heeft op mensen heb ik nooit gezegd. Evenals het spuitje zoutoplossing dat een kalmerende werking op een persoon kan hebben, voelen sommige mensen warmte als als er reiki beoefend wordt. En dat wetenschap (of de vrijdenker) niet open staat voor claims, is denk ik ook niet waar. Maar waar ligt de grens m.b.t. serieus nemen van claims die al jaren onderzocht zijn, maar geen resultaat hebben opgeleverd?
Hoe lang moet je open blijven staan? Sta jij nog steeds open voor voodoo?
Persoonlijke ervaringen/claims zijn nooit voldoende om door de wetenschap dan als feit geaccepteerd te worden. De studies die tot nu toe gedaan zijn concluderen dat reiki noch schadelijk is, noch kan genezen.
Dat de wetenschappelijke methode de enige methode is om dergelijke claims te onderzoeken lijkt me evident.

Maar kijk eens naar deze indrukwekkende lijst. Hoeveel moeten 9moge) er nog volgen?
Acupressure Neuro-linguistic programming Spiritual Mind Treatment Acupuncture Nutritional healing Structural Integration
Alexander Technique Nutritional supplements Support groups Apitherapy Orgonomy T’ai chi ch’uan
Aromatherapy Orthomolecular medicine Thai massage Auriculotherapy Osteomyology Traditional Chinese medicine
Autogenic Training Osteopathy Traditional Korean medicine Autosuggestion Pilates Traditional Japanese medicine
Ayurveda Polarity Therapy Traditional Mongolian medicine Bach Flower Therapy Pranic healing Traditional Tibetan medicine
Chiropractic Qigong Thalassotherapy Crystal healing Radionics Therapeutic Horseback Riding
Cupping therapy Rebirthing (breathing) Therapeutic Touch Ear candling Reflexology Tibetan Eye Chart
Electromagnetic therapy Reiki Trager Approach Enemas Rolfing (Structural Integration) Transcendental Meditation
Feldenkrais method Seitai Therapy Trigger Point Therapy Hypnotherapy Self-hypnosis Tui Na Moxibustion Shiatsu Visualisation Music therapy Siddha medicine Water Cure (therapy) Naturopathic medicine Sonopuncture Yoga New Thought Sound Therapy Zang Fu Theory

Ear candling is een favoriet van mij! Mensen nemen onderstaande serieus!
Afbeelding
Einstein/Mick
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

@Petra

Je buikgevoel kan je altijd bedotten, maar dan is het ook niet je buikgevoel.En je verstand kun je zeker om te tuin leiden. Maar al dat is nog geen bewijs ervoor dat mensen daarom niet in staat zijn om vast te kunnen stellen of ze in verloop van tijd geen wezenlijke veranderingen kunnen ervaren, nadat het jaren lang altijd hetzelfde is geweest. Natuurlijk waterdicht is het niet en je kunt je vergisssen..maar als je zeker weet dat dat niet zo is moet je daarom dan maar je leven uit handen gaan geven en de wetenschap gaan geloven omdat die het zegt. Want overtuigd ben je dan nog niet.

Het enige bewijs wat er is dat de werking van Reiki niet is aangetoond waarvan ik de onderzoeken te mager vind.
Maar oke..dat lijkt tenminste ergens op.

De rest van de argumenten mist net zo goed onderbouwing als het spot betreft of persoonlijke ervaringen zoals je apparaten verhaal.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Ingi schreef: 17 jan 2018 00:18 @Petra

Je buikgevoel kan je altijd bedotten, allen dan is het niet je buikgevoel. En je verstand kan je misschien ook om te tuin leiden. Kun je rekening mee houden als je dat weet. En deze mogelijkheden zijn nog geen sluitend bewijs ervoor dat mensen daarom niet in staat zijn om vast te kunnen stellen of ze in verloop van tijd geen wezenlijke veranderingen kunnen ervaren als ze Reiki beoefenen en er samenhangen te ontdekken zijn. Natuurlijk waterdicht is het niet en je kunt je vergissen..maar als je zelf wel zeker weet dat dat niet zo is moet je daarom dan maar je leven uit handen gaan geven en de wetenschap gaan geloven omdat die het zegt. Het is ook een kwestie van Zelfkennis en dat is geen proces van een weekje met een paar behandelingetjes.

Het enige bewijs wat er is dat de werking van Reiki niet is aangetoond waarvan ik de onderzoeken te mager vind. Maar oke..dat lijkt tenminste nog ergens op.

De rest van de argumenten mist net zo goed onderbouwing als het spot betreft of persoonlijke ervaringen zoals je apparaten verhaal. Niet verkeerd bedoeld, ik begrijp je zorg. Maar ik heb ook zeer heftige ervaringen mee gemaakt en weet ook hoe goed het kan zijn in dergelijke situaties. En dat heeft niets te maken met aan laatste strohalmen klampen om het onvermijdelijke ongedaan te krijgen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Gerard_m schreef:Ik vrees toch dat hier -zelfs onder Vrijdenkers- enige dogmatiek speelt.

Gerard,
Je maakt een denkfout.
Als het alternatief van materialisme zou zijn dat er wonderen bestaan dan introduceer je een principieel onverklaarbnaar zijn en dat maakt handelen in of dankzij dat buiten het materialisme vallende onmogelijk.

Zou je bedoelen dat het gaat om iets wat nog gekend moet raken dan is het een kwestie van tijd en goed turven om uit te maken of het bijzondere fenomeen wel bestaat.
Vooral regelmatig optredende fenomenen zoals Reiki-behandelingen zijn prima te onderzoeken.

Dat is gebeurd met tot op heden negatieve resultaten die ik eerder al heb aangehaald.

Roeland
2 corr.: typo
Laatst gewijzigd door heeck op 17 jan 2018 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie