Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Ingi
Ervaren pen

Re: Reiki Energetische misleiding

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 12 jan 2018 09:13
Petra schreef:Men wekt niets op. Energie is al aanwezig. Je maakt er gebruik van d.m.v. je handen en/of door je focussen. Dat laatste hoeft niet de hele tijd. Je kunt het vergelijken met eens stroom water die je een zetje geeft en dan uit zichzelf doorgaat.
Al blijfd je het eindeloos herhalen; het gaat om letterlijk niets:

De fantasie van het energetisch beïnvloeden, of wat jij energiewerk noemt.

Kenmerk van alle kwakzalvers en kwakhandelaren.

Roeland
Ik had het fijn gevonden als je ook dat onderzoek had genoemd waarin in ieder geval wel aanbevolen wordt om nog meer onderzoek te gaan doen.
En nu ben ik echt weg.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Waarom?
Bevlogen

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door Waarom? »

Ingi schreef: 11 jan 2018 12:40
Waarom? schreef: 11 jan 2018 10:23
Ingi schreef: 11 jan 2018 08:36
Het enige waar je hier wat aan hebt is dat er geen wetenschappelijk bewijs is.
Speculaties waarom mensen iets toch blijven doen terwijl dat zo is brengen je niet verder.
Dag Ingi,

Waarom mensen iets doen terwijl ze weten dat er geen bewijs voor is....daar hebben we sociologie voor om dat te onderzoeken.
Niks speculatiefs aan....heel verhelderend om te zien wat er in de krochten is verborgen.
We hoeven helemaal niet verder,....waarom zouden we achter zeepbellen blijven aanrennen?. Wieg van de mensheid, tijd om daar eens uit te klimmen..
Reiki -> (Pseudo) religie.
Uiteraard alles moet waterdicht verklaard worden.
Dag Ingi,
Ik vermoed dat dit sarcastisch of cynisch bedoeld is.. Maakt niet uit, ook dat is een argument van (pseudo) religie om hun leegheid te camoufleren.

Ik houd heel erg van klassieke muziek en o.a Bach. Jij zult zeggen : niet verklaarbaar waarom je dat mooi vind waarbij ik kan pareren dat het voor een groot stuk wel is...Opvoeding ( ook smaak en schoonheid is een stuk aangeleerd. Toen ik heel jong was vond ik het NIET mooi.), studie van de muziek laat onderliggende structuur zien waardoor schoonheid juist toeneemt. Zelfde kun je zeggen van eten, houden van je partner, sexualiteit, natuurverschijnselen zoals bliksem. Alsof diepere kennis, verklaring van iets dat je beleefd als mens het "genieten" in de weg zou staan. Een bliksem is geen direct antwoord van goden meer, maar ik beleef dit nog steeds met een mengeling van ontzag en "schoonheid".

(Pseudo) religie is gewoonweg camoufleren van "niets",...psychologisch helemaal verklaarbaar waarom een mens behoefte heeft aan religie,...alleen is t.o.v alle andere ervaringen van mens ( zoals muziek, eten ,etc ) het geloofde object ZELF niet onderzoekbaar (eerlijkste wetenschappelijke antwoord ) en voor de praktijk van alle dag een creatie van de menselijke geest,...die we daarom als illusie kunnen negeren. Jij maakt je toch ook niet druk met God, Jezus, Allah, Mohammed, Zeus, Wodan, Venus, Brahma om iets te noemen....??
En gebeuzel over energie is een heel erg zielige illusie...met dat taalkleed kun je niets meer...Er valt niets over te zeggen, hoogstens "ervaring" van mensen, die direct in placebo en illusies voor bijgelovigen kan worden geschaard. Inderdaad allemaal "ervaringen",....wieg van de mensheid, tijd om er uit te klimmen.
Laatst gewijzigd door Waarom? op 12 jan 2018 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi schreef:Ik had het fijn gevonden als je ook dat onderzoek had genoemd waarin in ieder geval wel aanbevolen wordt om nog meer onderzoek te gaan doen.
En nu ben ik echt weg.
Daar had noch heb je iets aan tenzij je voor Reiki-spijkers op laag water aan het zoeken bent.
En daar heeft het alles van.

Mensen die teleurgeteld zijn in gebrek aan resultaten bevelen altijd nader onderzoek aan. Standaard frase.
Onderzoeken over te weinig of niet-blind-random aangewezen proefpersonen is teveel van toevalligheden afhankelijk en dat weet de onderzoeker.
Wie dan toch publiceert weet dat schouder ophalen volgt.

Ik zal het van mijn kant ook eerlijk van jou vinden als je nu eindelijk eens erkent dat je een leuke hobby hebt die verder niets voorstelt.
Ingi schreef:Ondertussen vond ik op een site die Roeland mij had aangereikt en waar hij zelf op had gezocht
ook een onderzoek waarin aangegeven wordt dat er in ieder geval aanwijzingen zijn dat Reiki
wel bij bepaalde zaken werkt en/of effecten laten zien. Maar dat het onderzoek zelf te klein o.d.
was en dat men aanbevelingen doet om er verder onderzoek na te verrichten.
Wie zo een enkel onderzoek met een vleugje hoop ofzo beziet die vergeet akuut alle andere onderzoeken.

Die vergeet ook de nonsens van het energetisch beinvloeden, waarvan nota bene is aangetoond dat het een fantasie is.

Dat wil zeggen dat alle overredingskracht geput moet worden uit de magische visioenen van de bedenker:
http://www.reiki.nl/interview.htm schreef:
met de grondlegger ~1922-1926

Is het een shinrei ryoho? (spirituele heelmethode)
Dat klopt, we zouden het shinrei ryoho kunnen noemen.
Hoewel, het is ook mogelijk om het lichaamstherapie te noemen,

omdat licht en energie straalt vanuit alle lichaamsdelen

van de persoon die de behandeling geeft.

Energie en licht straalt voornamelijk vanuit de ogen, de mond en de handen van de gever.
Tegelijkertijd houdt de gever de ogen voor een minuut of twee, drie gericht op de aangedane plekken van het lichaam, blaast er op of masseert ze lichtjes. Kiespijn, hoofdpijn, maagproblemen, zwellingen van de borst, zenuwpijn, blauwe plekken, snijwondjes, verbrandingen enzovoorts helen eenvoudig weg.

Chronische ziektes zijn niet zo eenvoudig te behandelen. Maar het is een feit dat slechts een enkele behandeling van een chronisch zieke al resultaat heeft.
Kortom een opgeblazen kusje op de zere knie.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

@Waarom..
ook even tussen de bedrijven door.
Nee het was niet cynisch bedoeld. Het lijkt me logisch want is er maar een opening zou je verder moeten zoeken.
En dat kwam ik dus tegen in een onderzoek op een site die Roeland aanreikte en waar hij zelf zocht.

Ik heb niet de behoefte om smoesjes of trucjes uit te halen om mijn bevindingen kracht bij te zetten.
Ik ben wat dat betreft gewoon oprecht en wie dat niet gelooft of er wat anders van maakt dat is jammer maar zijn/haar ding.

@Heeck
Dat enkel onderzoekje heb je wel verzwegen..daarvan afgezien kun je je sowieso afvragen in hoever deze voldoende zijn geweest,
Intussen lees ik nog op Duitse sites, wie zegt mij dat er niet nog meer onderzoeken zijn geweest die niet eens worden genoemd.
Daarvan afgezien heb ik geen bewijs meer nodig.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Ingi schreef: 11 jan 2018 22:53
Ingi schreef: 11 jan 2018 08:36
Het enige waar je hier wat aan hebt is dat er geen wetenschappelijk bewijs is.
Speculaties waarom mensen iets toch blijven doen terwijl dat zo is brengen je niet verder.
Dag Ingi,

Waarom mensen iets doen terwijl ze weten dat er geen bewijs voor is....daar hebben we sociologie voor om dat te onderzoeken.
Niks speculatiefs aan....heel verhelderend om te zien wat er in de krochten is verborgen.
We hoeven helemaal niet verder,....waarom zouden we achter zeepbellen blijven aanrennen?. Wieg van de mensheid, tijd om daar eens uit te klimmen..
Van mij hoeft ook niemand achter zeepbellen aan te rennen. Ieder zijn ding. En als ik het doe omdat ik het niet als zeepbel ervaar) dan is dat ook omdat ik niet geloof in dat wij als mens in staat zijn alles te begrijpen en te bevatten en definitief uit te zoeken en te beschrijven. En zo zullen er vast wetenschappers zijn die deze mogelijkheid ook beseffen anders ben je in mijn ogen niet open mind en beweeg je je binnen een kader van dat wat wij met ons huidige verstand kunnen begrijpen.

Een spirituele levenshouding met het doel tot verlichting van bv beperkende overtuigingen die verhinderen dat we ons volledige potentiaal kunnen benutten op een manier dat we heel en gezond kunnen leven. Een proces die op het onbewuste inwerkt en op alles wat ons hindert om een gelukkig mens te zijn. Zo ongeveer zou ik het formuleren.
Dag Ingi,

Ieder mens en elke wetenschapper moet beseffen dat we nooit alles begrijpen of begrijpen zullen. Anders wordt "kennis" al dan niet vermomd in een wetenschappelijk jasje tot een nieuwe religie. Kom je van de regen in de drup. Beroep op wetenschap of kennis is niet een laatste antwoord of autoriteit, er zullen altijd weer nieuwe vragen op een antwoord komen die NOG niet beantwoord zijn ( de verzuchting van Kant ) Maar er IS geen andere methode tot verkrijgen van kennis.

Wat je daarna nog opschrijft ( een paar forum leden reageerden er al op ) : Taal mistbanken, zwarte woordkunst, totale verkrachting van begrippen en vernietiging van normale menselijke levensbegrippen. Verachting van wat je als mens bent, romantisering van (vroeger) bestaan als mens.
Religies schrijven in hun mystieke taal hetzelfde op, dezelfde verdichting met taal van psychiologsche verlangens..die niet vervuld kunnen worden.
(Pseudo) religies , kwakzalverij zoals Reiki scheppen de illusie om die diepe existentiële behoeftes wel te kunnen vervullen, nog erger..ze scheppen een illusie dat ze WETEN waar die diepe existentiële behoefte vandaan komen....een complete verwoesting en omkering van alle menselijke waarden
Laatst gewijzigd door Waarom? op 12 jan 2018 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi schreef:Dat enkel onderzoekje heb je wel verzwegen
Welja, van dik hout zaagt men veel zaagsel.

Reiki komt zelfs volgens de bedenker niet verder dan een nat kusje op de knie en nu zou ontdekt zijn dat het meer om het lijf heeft?

Heb ik iets gemist?

Je vlijtige afchecker,
Roeland
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Je vlijtige afchecker,
Roeland
Ik wist niet dat je überhaupt iets van mij was. :o

Ik weet ook niet of je iets gemist hebt..Usui heeft het niet over kusjes gehad. Wat het onderzoek betreft..dat het genoemde onderzoekje nog niets zegt als alle anderen niets aanwijzen dat snapte ik wel. Al denk ik dat een wetenschapper die serieus iets op het spoor is niet zo denkt en gewoon door wil zoeken totdat het definitief duidelijk is of er wel of niets gevonden kan worden.

Wat mij opviel eerst noem je Pubmed als een van de serieuze bronnen waar jij je resultaten op zoekt maar als ik dan vanuit dezelfde bron met iets kom betekent het helemaal niets. Dat klinkt niet naar een neutrale motivatie. Logisch zou zijn dat dan geen enkel onderzoek iets hoeft te betekenen als het uit dat blad komt. Er waren aanwijzingen maar dan zou meer onderzoek na gedaan moeten worden. Dat dat een Reiki clubje goed uitkomt is waarschijnlijke aanname maar dat heeft toch niets van doen met het resultaat van een onderzoek.

Wat mijn "hobby" die niets voorstelt en die ik toe moet geven: Als ik poppenhuizen inricht doe ik dat omdat ik dat leuk vind en al mijn creatieve vaardigheden in kwijt kan en van het resultaat kan genieten.Spirituele beoefening is een levensstijl een manier hoe met het leven in het algemeen omgaat en waar je prioriteiten liggen. Meditatie en spirituele ontwikkeling zie ik niet als hobby. Dus nee daar valt niets toe te geven. En dat het in de wereld van ratio niets voorstelt hoef ik niet toe te geven dat was al duidelijk.

Het spijt me heel erg maar de manier waarop ik tegen het leven aankijk heeft gewoon een andere insteek.
Wetenschap is een mooi handvat om dingen die voorkomen wat beter te begrijpen die begrepen kunnen worden.
Maar ratio is niet alles en als je dat denkt dan is het lastig om meer te zien.

En nogmaals ik respecteer de eis van onderbouwing en bewijsvoering maar ik mag wel mijn eigen insteek en levenswijze houden.

Misschien maar goed ook dat er niet meer onderzoek komt en/of niets bewezen wordt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Een heel passende afsluiting voor iets wat nu zeker geen geneeswijze is en het zonder bewijs ook niet zal worden.
“Ingi” schreef:Misschien maar goed ook dat er niet meer onderzoek komt en/of niets bewezen wordt.[/qoute]

Roeland
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Waarom? schreef: 12 jan 2018 12:29
Ingi schreef: 11 jan 2018 22:53

Dag Ingi,

Van mij hoeft ook niemand achter zeepbellen aan te rennen. Ieder zijn ding. En als ik het doe omdat ik het niet als zeepbel ervaar) dan is dat ook omdat ik niet geloof in dat wij als mens in staat zijn alles te begrijpen en te bevatten en definitief uit te zoeken en te beschrijven. En zo zullen er vast wetenschappers zijn die deze mogelijkheid ook beseffen anders ben je in mijn ogen niet open mind en beweeg je je binnen een kader van dat wat wij met ons huidige verstand kunnen begrijpen.

Een spirituele levenshouding met het doel tot verlichting van bv beperkende overtuigingen die verhinderen dat we ons volledige potentiaal kunnen benutten op een manier dat we heel en gezond kunnen leven. Een proces die op het onbewuste inwerkt en op alles wat ons hindert om een gelukkig mens te zijn. Zo ongeveer zou ik het formuleren.
Dag Ingi,

Ieder mens en elke wetenschapper moet beseffen dat we nooit alles begrijpen of begrijpen zullen. Anders wordt "kennis" al dan niet vermomd in een wetenschappelijk jasje tot een nieuwe religie. Kom je van de regen in de drup. Beroep op wetenschap of kennis is niet een laatste antwoord of autoriteit, er zullen altijd weer nieuwe vragen op een antwoord komen die NOG niet beantwoord zijn ( de verzuchting van Kant ) Maar er IS geen andere methode tot verkrijgen van kennis.

Wat je daarna nog opschrijft ( een paar forum leden reageerden er al op ) : Taal mistbanken, zwarte woordkunst, totale verkrachting van begrippen en vernietiging van normale menselijke levensbegrippen. Verachting van wat je als mens bent, romantisering van (vroeger) bestaan als mens.
Religies schrijven in hun mystieke taal hetzelfde op, dezelfde verdichting met taal van psychiologsche verlangens..die niet vervuld kunnen worden.
(Pseudo) religies , kwakzalverij zoals Reiki scheppen de illusie om die diepe existentiële behoeftes wel te kunnen vervullen, nog erger..ze scheppen een illusie dat ze WETEN waar die diepe existentiële behoefte vandaan komen....een complete verwoesting en omkering van alle menselijke waarden

Wat zijn normale menselijke levensbegrippen?

Dat er geen andere methode is jammer maar waarschijnlijk logisch binnen onze natuurwetten. Maar kan niemand zich werkelijk niet voorstellen
dat er meer mogelijk is dan we op dit kleine stukje kosmos kunnen bevatten en uitvinden? Zonder dat je daarom meteen denkt dat ik psychologisch niet in orde benen allerlei haat koester naar mensen en terug verlang naar vroegere barre tijden? Persoonlijk ervaar ik dat als mijn woorden in de mond leggen . Ik ben er niet vatbaar voor. Sorry. Dat het niet begrepen wordt ligt niet aan mij. Ben je als je zuiver rationeel denkt überhaupt in staat om andersdenkenden te accepteren?

Ik heb ruiterlijk toegegeven dat er geen bewijs is maar daarom haat ik nog geen mensen of zou ik terug in het verleden willen. Aub niet.

Zodoende: Natuurlijk weet ik vanuit dat standpunt ook niet hoe of energie stroomt en dat het niet bewezen is dat je daardoor een ontwikkeling door kunt maken en inzichten op doen. Het kan mijn niet schelen! Ik vertrouw op wat ik ervaar omtrent het hele gebeuren en dat overtuigt mij nog steeds.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 12 jan 2018 19:53 Een heel passende afsluiting voor iets wat nu zeker geen geneeswijze is en het zonder bewijs ook niet zal worden.
“Ingi” schreef:Misschien maar goed ook dat er niet meer onderzoek komt en/of niets bewezen wordt.[/qoute]

Roeland
Dat was het al niet ,weet je nog?

Ik zei dit om een hele andere redenen. maar laat maar..
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Ingi schreef: 12 jan 2018 20:02
heeck schreef: 12 jan 2018 19:53 Een heel passende afsluiting voor iets wat nu zeker geen geneeswijze is en het zonder bewijs ook niet zal worden.

Roeland
Dat was het al niet ,weet je nog?

Ik zei dit om een hele andere redenen. maar laat maar..
Maar als je dit als afsluiting wilt zien..volgens mij is er alles wel gezegd. Of je zou nog serieuze vragen of opmerkingen hebben.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi,

Stuur me maar een PB als je weer een website oid opent.
Ik ben bijzonder geïnteresserd in de marketingtechnieken die bij franje-geneeswijzen worden gehanteerd..

Roeland
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 12 jan 2018 20:26 Ingi,

Ik ben bijzonder geïnteresserd in de marketingtechnieken die bij franje-geneeswijzen worden gehanteerd..

Roeland

Ik stuur je misschien een pb maar om een andere redenen.
Heb een vraag aan je. Ik denk er over na.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi schreef: 12 jan 2018 20:50

Roeland

Geen PB buiten die ene, want ik ben heel sterk voor het openbaar houden van alle uitwisselingen.
R.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 12 jan 2018 21:45
Ingi schreef: 12 jan 2018 20:50

Roeland

Geen PB buiten die ene, want ik ben heel sterk voor het openbaar houden van alle uitwisselingen.
R.
Neem aan dat je die "ene" vanwege privacy wilt..dezelfde redenen had ik ook.
Plaats reactie