Petra schreef: 11 jan 2018 04:42
De perfecte mens bestaat niet.
Dus ook mijn hakken gaan in het zand als ik op de vingers word getikt door iemand die zélf ...
Dit doet mij herinneren aan mijn dotterbehandeling nadat ik een hartinfarct had gekregen.
In die tijd rookte ik 2 pakjes sigaretten per dag en uit financiële nood maakte ik de sigaretten zelf met filterhulzen en zo'n apparaatje. In alle opzichten, erop terugkijkend, was het armoe troef.
Tijdens het dotteren was ik bij kennis en werd ik streng toegesproken door de arts die de wond in mijn lies dicht drukte en alle tijd had om te preken tegen me. Roken was slecht (dat wist ik al) en ik moest daar onmiddellijk mee stoppen. Ik was het met de man volledig eens.
Na het dotteren lag ik op een kamer en keek ik uit het raam.
Wat zag ik? Daar stond de arts die de wond dicht drukte en een hele preek had gehouden tegen mij over het foute van mijn roken.
En wat deed hij? Juist! Hij stond daar buiten te roken!
Ik confronteerde de man met mijn bevindingen en hij schaamde zich dood. Hij was zich er niet van bewust dat hij in het zicht van de afdeling cardiologie buiten rookte.
Ik ben zelf gestopt. Moeiteloos. Geen afkickverschijnselen en geen enkel verlangen naar rookwaar. Gewoon omdat ik er helemaal klaar mee was, geen enkel voordeel zag in roken maar juist heel veel nadelen. Ik maakte de keuze voor de volle 100% om niet meer te roken en dat was dan dat. Ik had nooit gedacht dat stoppen met roken zo simpel en makkelijk zou zijn.
Inmiddels heb ik in de 13 jaar niet roken een middenklasse auto uitgespaard. Niet dat ik die auto heb, maar heb het geld wel uitgespaard voor leuke dingen.