Waarom? schreef: ↑10 jan 2018 10:03
Dag Ingi,
Iemand die een (Pseudo) religie aanhangt zou zo reageren: Weet jij wel hoe klein wij als mens zijn t.o.v God?. Hoe klein ons begrip is t.o.v de wijsheid van God..Een beetje bescheidenheid zou ons sieren....Zelfde mantra, maar dan in een ander taalkleed.
Ieder levend wezen op deze aarde neemt zich zelf serieus, en is gericht op het in leven houden van zichzelf en de soort. Ooit wel eens dieren NIET serieus bezig gezien met hun eten?. Dat ieder mens zich serieus neemt en moet nemen is een compleet teken van "gezondheid". En uiteraard zal de uitgestrektheid van het universum ons met huiver en bevreemding vervullen...Is geen andere vervreemding en huiver dan de mens die 10.000 als jager-verzamelaar in een eindeloos grote en gevaarlijke aarde stond....
De mens die zijn aardse leven veracht is of psychisch ziek of heeft een uitruil gedaan om niet geconfronteerd te zijn met zijn eigen sterfelijkheid en struggle for life......Het grote bedrog van alle (pseudo) religies en ietsismes en wat dan ook: het wordt beter na je dood, en zo niet dan heb je op de aarde de verkeerde keuze gemaakt.........
Je gedachten niet zo serieus nemen en er geen problemen van maken is maakt je vrij en dat is wat ik bedoel met bescheidenheid. Maar ook
dat is een ongelukkige woordkeuze en wekt weer verkeerde denkbeelden waar je weer van alles kunt maken zoals je ook doet in je bericht.
Je denken niet belangrijker maken dan het is..het gebruiken voor wat nodig is maar er geen probleem van maken als de verwachtingen van denkpatronen niet vervuld worden. Daar wordt je vanzelf gelukkiger van en hoef je verder niets voor te doen. Het postmoderne mensbeeld is een denkpatroon van waaruit allerlei dingen en gedachten gebezigd worden...zoals er ook andere zijn.
Een dier is gewoon en eet en speelt en doet en laat vanuit natuurlijke impulsen. Overleving is in eerste instantie een natuurinstinct. Een dier wat
stervende is maakt zich daar niet meer druk om. Ik ben van dieren omgeven en heb menig dier zien sterven. Als het zover is geven ze zich gewoon over en denken er niet meer over na of ze zichzelf nog kunnen redden. Nee ze sterven gewoon.
Ik ga ervan uit dat het veel minder denkt en zich dus ook niet druk maakt om als iets anders gaat ..het speelt in op de situatie. Ik zie het elke dag bij mijn hond..die rent de bal na en lijkt daar heel gelukkig mee te zijn zonder daar over na te denken. Hij blaft als het te lang duurt voordat ik de bal weer gooi maar gaat ook vrolijk verder als ik stop en in mijn zak stop. Dat bedoel ik met jezelf of beter gezegd je verwachtingen niet te serieus nemen. Het wordt ons aangeleerd dat we ons serieus moeten nemen. Dat heb je helemaal niet nodig om gelukkig te zijn..het werkt juist bevrijdend als je je denken doorziet en het niet als absolute waarheid ziet die koste wat koste gebezigd moet worden.
Inzien dat je met denkpatronen onze huidige maatschappij kunt besturen is totaal iets anders dan denken dat de wereld vergaat als het eens anders loopt. Dat bedoel ik met jezelf (je overtuigingen en je denken) niet zo serieus te worden. Daar wordt je juist gelukkiger van, niet ziek.
M
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.