experimenten m.b.t. homeopathie

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: experimenten m.b.t. homeopathie

Bericht door heeck »

dikkemick schreef: 03 jan 2018 18:18
heeck schreef: 03 jan 2018 09:10
Mogelijk heb ik me intenser bewmoeit met allerlei aan claims op basis van mooi verpakte leuterpraat.

Het eerste antwoord:
Verliefdheid kan je zelf ervaren en verliefd gedrag kan door anderen worden herkend.
Er zijn geen gevoelens zonder stoffelijke basis.

Het willen omkeren van de laatste zin geeft de meeste verwarring.

Roeland
Wel, geloof me: Ik begrijp je aversie tegen wanpraktijken en financieel uitkleden van goedgelovige mensen.
Maar ik blijf van mening dat ALS ik een patiënt gerust kan stellen met een shotje fysiologisch zout, ik daar niet verkeerd aan doe.
En ook die patiënt bij wie de hoofdpijn afneemt na het slikken van een suikerpil heb ik geen moeite.
Ben jij arts?
Of meet je je die rol nu even aan?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef: 03 jan 2018 19:43
dikkemick schreef: 03 jan 2018 18:18 ... ALS ik een patiënt gerust kan stellen met een shotje fysiologisch zout, ik daar niet verkeerd aan doe.
En ook die patiënt bij wie de hoofdpijn afneemt na het slikken van een suikerpil heb ik geen moeite.
Ben jij arts?

Roeland
Wij (als beroepsgroep) zijn HBO-geschoold (ondergewaardeerd) personeel dat steeds meer artsentaken moet uitvoeren, maar dus beslist geen arts zijn. Echter, na ruim 20 jaar ervaring met angstige patiënten ga je inschatten wie gevoelig is voor een strenge aanpak, een aai over de bol, een resolute eerlijke aanpak of een placebo. Eerlijkheid heeft (helaas) niet bij iedereen het gewenste effect. Eerlijkheid zorgt er dan voor dat er 2 anesthesisten aan te pas moeten komen (i.p.v. dat spuitje zout of die aai over de bol).
Hoe jij hier zo fel tegen kunt blijven ageren is mij een groot raadsel.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

dikkemick schreef: 03 jan 2018 20:23
heeck schreef: 03 jan 2018 19:43
dikkemick schreef: 03 jan 2018 18:18 ... ALS ik een patiënt gerust kan stellen met een shotje fysiologisch zout, ik daar niet verkeerd aan doe.
Ben jij arts?

Roeland
Wij (als beroepsgroep) zijn HBO-geschoold (ondergewaardeerd) personeel dat steeds meer artsentaken moet uitvoeren, maar dus beslist geen arts zijn. Echter, na ruim 20 jaar ervaring met angstige patiënten ga je inschatten wie gevoelig is voor een strenge aanpak, een aai over de bol, een resolute eerlijke aanpak of een placebo. Eerlijkheid heeft (helaas) niet bij iedereen het gewenste effect. Eerlijkheid zorgt er dan voor dat er 2 anesthesisten aan te pas moeten komen (i.p.v. dat spuitje zout of die aai over de bol).
Hoe jij hier zo fel tegen kunt blijven ageren is mij een groot raadsel.
Omdat ik je in de discussie vond draaien heb ik helderheid nagestreefd.
Dat is dus ageren voor.
Roeland
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef: 04 jan 2018 09:54 Omdat ik je in de discussie vond draaien heb ik helderheid nagestreefd.
Dat is dus ageren voor.
Roeland
En heb je je gewenste helderheid?
Want ikzelf heb dat nog niet. Ik heb, zoals gezegd, niets met homeopathie en vind het oplichting (en misschien zelfs soms niet eens altijd bewuste oplichting!). Maar ik vind ook dat sommige mensen baat hebben bij die andere geestesgesteldheid door de vermeende werking van deze watertjes. Ze menen zich beter te voelen.
En dat dit soms effect kan hebben, heb ik proberen aan te tonen met mijn eigen placebo/homeopathie middeltje: Het fysiologisch zout. Echter: voorzichtigheid is geboden en geld vragen is not-done!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef: 02 jan 2018 10:01
Petra schreef:Zo nee, dan noemen we het maar weer gezellig gebabbel. Hetgeen m.i. ook een therapeutische werking heeft.
Maar beduidend minder dan de homeopathie claimt.
En dat is het misleidende aan jou met je "noemen we het maar weer"

Jij weet voor jezelf de grens te trekken, maar al die minder ervarenen die worden bij bosjes belazerd, vernacheld en befoefeld op een manier die jij voor jezelf buiten de deur denkt te houden.

Beestjes noem ik liever bij de naam. Homeopathie is gevaarlijk bedrog en dat heb ik aangetoond.
Met pluimballetjes verschuif je hooguit jouw eigen speelnet, maar niet het echte.

Roeland
Ja ja ja allemaal ja. Ik vind het prima hoor om ten strijde te trekken tegen misbruik, maar daarmee hoef je niet de therapeutische werking van de ehhh -pfff hoe mag ik 't noemen zonder dat t meteen weer als v r e s e l i j k e k w a k gezien wordt- gewone hulpvaardige medemens.

Je gaat niet in op de hoofdpijnkwestie. Ik ga niet op speur maar weet me nog vaag te herinneren dat jij iets hoofdpijn behandeling achtigs deed wat m.i. reiki of kwak genoemd zou kunnen worden.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

dikkemick schreef: 04 jan 2018 10:02 En heb je je gewenste helderheid?
Want ikzelf heb dat nog niet. Ik heb, zoals gezegd, niets met homeopathie en vind het oplichting (en misschien zelfs soms niet eens altijd bewuste oplichting!). Maar ik vind ook dat sommige mensen baat hebben bij die andere geestesgesteldheid door de vermeende werking van deze watertjes. Ze menen zich beter te voelen.
En dat dit soms effect kan hebben, heb ik proberen aan te tonen met mijn eigen placebo/homeopathie middeltje: Het fysiologisch zout. Echter: voorzichtigheid is geboden en geld vragen is not-done!
Ik mocht vroegah gaarne de Tarot waarzegster uithangen. En handlezen deed ik ook. :)
Vond het schokkend om te zien hoe slap/zwak en beïnvloedbaar de gemiddelde mens is, ben er daarom ook maar mee gestopt. Men neemt het zooo serieus en komt liefst eindeloos terug voor meer.
Mensen laten zich idd makkelijk besodemieteren. Dus ik snap de strijd tegen het gespuis heus wel. Allemachtig prachtig, daar niet van.
Maar het staat m.i. los van het feit dat je 'beïnvloeden' ten goede en ten kwade kunt benutten. En dat het volgens mij vnl te maken heeft met aandacht, waarbij het me niet zou verbazen als de positieve geneeskrachtige werking van wat voor placebo/aandacht dan ook wetensch. aangetoond is of kan worden.

Ik zie homeopathie dan ook als een aandacht/placebo gezelligheidsdingetje.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Petra, Dikkemick,

Natuurlijk heb je hele lieve, niets riskerende handelingen.
Zo om en nabij elk vierde bericht heb ik dat beaamd.

Maar wat ik jullie nog geen enkele keer heb horen verduidelijken dat is hoe de botteleek
die welmenerij kan onderscheiden van oplichterij door empatisch begaafden.

Roeland
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

heeck schreef: 04 jan 2018 14:22 Petra, Dikkemick,

Maar wat ik jullie nog geen enkele keer heb horen verduidelijken dat is hoe de botteleek

Roeland
Gewoon. Zodra er geld voor de 'behandeling' gevraagd wordt.
Einstein/Mick
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Petra schreef: 04 jan 2018 12:28 Ik zie homeopathie dan ook als een aandacht/placebo gezelligheidsdingetje.
Zo kun je het ook zien. Bovendien kun je je chemische troep dan wegdoen. Chemotherapie breekt je af, bloeddruk en hart medicatie is puur gif. Infectieziekten kunnen heel gezellig met verdund water behandeld worden.

Dus het advies is: Houd je aan het advies van de homeopaat, stop met alle schadelijke chemische middelen, schadelijke operaties enz.
Als homeopathie werkt bij hoofdpijn, verkoudheid en griep moet het ook wel bij kanker werken.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vilaine schreef: 04 jan 2018 14:50
Petra schreef: 04 jan 2018 12:28 Ik zie homeopathie dan ook als een aandacht/placebo gezelligheidsdingetje.
Zo kun je het ook zien. Bovendien kun je je chemische troep dan wegdoen. Chemotherapie breekt je af, bloeddruk en hart medicatie is puur gif. Infectieziekten kunnen heel gezellig met verdund water behandeld worden.

Dus het advies is: Houd je aan het advies van de homeopaat, stop met alle schadelijke chemische middelen, schadelijke operaties enz.
Als homeopathie werkt bij hoofdpijn, verkoudheid en griep moet het ook wel bij kanker werken.
Ja hoor. Kijk maar: http://thehomeopathiccollege.org/cancer ... treatment/

En hier een reactie op de blijkbaar befaamde Manfred Mueller.
Dear Mr Mueller,

thank you for your card, the good wishes, and the links you provided to your websites, articles, etc. I only read the one on cancer but was impressed. It is remarkably misguided, unethical and dangerous. Crucially, it has the potential to shorten the lives of many desperate patients. I therefore urge you to desist making your opinions public or from applying them in your clinical practice. I say this not merely because I am concerned about the patients that have the misfortune to fall into your hands, but also to prevent you from getting into trouble for immoral, unethical or unlawful behaviour.

In this spirit, I wish you happiness for the New Year.

Edzard Ernst
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

dikkemick schreef: 04 jan 2018 14:40
heeck schreef: 04 jan 2018 14:22 Petra, Dikkemick,

Roeland
Gewoon. Zodra er geld voor de 'behandeling' gevraagd wordt.
Dat werkt niet want mijn huisarts is ook niet voor niets.
Zie eens deze serieuze man en hoe precies de leek zich genomen moet voelen.

Roeland
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

heeck schreef: 05 jan 2018 08:47 Dat werkt niet want mijn huisarts is ook niet voor niets.
Zie eens deze serieuze man en hoe precies de leek zich genomen moet voelen.
<knip filmpje oplichter />
Wat zou er in die ampullen zitten? Gemalen edelsteen, piramiden en neutronenkorrels?

Zijn diagnosemethode staat trouwens in beginsel open voor onderzoek, door hem dozen te laten pendelen waarvan hij niet weet of er wat inzit. Ik kan me niet voorstellen dat hij betere resultaten haalt dan raden.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Zulke figuren horen in de gevangenis.

Daarmee is mijn standpunt wel duidelijk.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

De Encyclopedist schreef: 05 jan 2018 10:00 Wat zou er in die ampullen zitten? Gemalen edelsteen, piramiden en neutronenkorrels?

Zijn diagnosemethode staat trouwens in beginsel open voor onderzoek, door hem dozen te laten pendelen waarvan hij niet weet of er wat inzit. Ik kan me niet voorstellen dat hij betere resultaten haalt dan raden.
Hoogst waarschijnlijk zit overal het zelfde in, hij heeft dus altijd de goede. :lol:
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 05 jan 2018 11:55 Zulke figuren horen in de gevangenis.

Daarmee is mijn standpunt wel duidelijk.
Denk eerder aan een ander soort inrichting :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie