Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Reiki van oorsprong geen alternatieve geneeswijze, wat dan wel?

Bericht door heeck »

Nog even de 2008-bron voor "Catapsie":
http://almaarkleinergroeien.blogspot.nl/2008/12/altijd-prijs-niets-gewonnen.html schreef: . . .
Een test onder hun auspiciën zou faliekant aflopen, want er bestaat zoiets als catapsie:
mensen kunnen je ongewild op een paranormale manier beletten je paranormale gaven te gebruiken. Noem het negatieve energievelden. . . . . . '
Door mij aangehaald in:
http://forum.skepp.be/viewtopic.php?p=3 ... bed#p35452

en toen door mij met de hand bijgeschreven in mijn exemplaar van Titus Rivas'
"Encyclopedie van de Parapsychologie van A tot Z"

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

heeck schreef: 01 jan 2018 20:12 Nog even de 2008-bron voor "Catapsie":
http://almaarkleinergroeien.blogspot.nl/2008/12/altijd-prijs-niets-gewonnen.html schreef: . . .
Een test onder hun auspiciën zou faliekant aflopen, want er bestaat zoiets als catapsie:
mensen kunnen je ongewild op een paranormale manier beletten je paranormale gaven te gebruiken. Noem het negatieve energievelden. . . . . . '
Door mij aangehaald in:
http://forum.skepp.be/viewtopic.php?p=3 ... bed#p35452

en toen door mij met de hand bijgeschreven in mijn exemplaar van Titus Rivas'
"Encyclopedie van de Parapsychologie van A tot Z"

R.
Aha! Is dat hetzelfde effect dat spoken in een huis waar het spookt ervan weerhoudt zich te tonen als ik er ben?
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ingi schreef: 01 jan 2018 16:06 Je laat energie in beweging komen en de ontvanger bepaalt min of meer onbewust op fysiek of psychisch niveau waar het voor nodig is.

Ik heb al eerder een vraag over die 'energie' gesteld die heb je waarschijnlijk over het hoofd gezien. Niet gek hoor je hebt nogal wat te lezen.
Hoe wéét jij dat je energie in beweging laat komen? En wat versta je precies onder die energie?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Fish schreef: 01 jan 2018 22:04
Ik heb al eerder een vraag over die 'energie' gesteld die heb je waarschijnlijk over het hoofd gezien. Niet gek hoor je hebt nogal wat te lezen.
Hoe wéét jij dat je energie in beweging laat komen? En wat versta je precies onder die energie?
@Fish
ik heb je vraag het opgezocht, (ook je uitleg van de site) en in het homeopathie topic. Heb ik idd over het hoofd gezien. Bij deze alsnog in gebed in het antwoord op je bovenstaande post.

Dat de verschillende frequenties in een lichaam specifiek met de handen te voelen zijn dat ervaar ik zelf niet zo. Wel kan ik soms pijnen overnemen, In begin heb ik moeten leren dat te scheiden van wat van mij en wat van de ander is. Wat ik of diegene die "verzorgd" :) spreek behandeld wordt verder kan voelen zijn tintelingen, stromingen, immense warmte, koude rillingen van alles. Het heeft te maken heeft met ontladingen. Zo kan iemand ook in lachen of huilen uitbarsten. Blokkades komen op die manier los. Iemand die ergens heel erg geblokkeerd is voelt vaak niets en ik voel dan ook alsof het niet goed doorstroomt.

Ik weet het dat energie in beweging komt doordat ik het letterlijk door mijn lichaam en/of handen voel stromen en meestal onophoudelijk begin te gapen. Dat was van begin af aan zo toe toen ik ermee begon> (1994). Het stroomt immers ook door mij heen, dus in feite "behandel ik mezelf ook terwijl ik het doorgaf.

hieronder een uitleg over wat Ki is. Rei is universeel oftwel spiritueel in het Japans. Ki is energie.
In hoever Wikipedia het goed weer geeft weet ik niet, maar dit soort zaken heeft idd te maken met de Oosterse cultuur.
Vandaar ook dat het westerse Reiki systeem verschilt en soms gewoonweg de essentie mist.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Qi_(concept)
http://www.aikidogoes.nl/Ki.html
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Dank voor je uitleg over Reiki en je verwijzing naar Wikipedia, Ingi.
Nu is alles duidelijk, want daar staat:
Er zijn geen overtuigende resultaten van dubbelblinde onderzoeken van de werkzaamheid van traditionele Chinese geneeskunst die gebaseerd zijn op qi. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van qi of voor het nut van het gebruik van qi als metafoor.
We kunnen er dus van uitgaan dat Ki niet bestaat.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ingi schreef: 01 jan 2018 23:01 Ik weet het dat energie in beweging komt doordat ik het letterlijk door mijn lichaam en/of handen voel stromen en meestal onophoudelijk begin te gapen. Dat was van begin af aan zo toe toen ik ermee begon> (1994). Het stroomt immers ook door mij heen, dus in feite "behandel ik mezelf ook terwijl ik het doorgaf.
Dat lijkt mij een typisch geval van de ervaring verwarren met de verklaring. Ik twijfel er niet aan dat jij een ervaring hebt die het best te omschrijven is als het voelen stromen van energie door je lichaam. Maar dat jij een dergelijke ervaring hebt, wil helemaal niet zeggen dat dat is wat er gebeurd. Wij hebben namelijk wel meer ervaringen die niet overeenkomen met de werkelijke verklaring.

Bij een hypnagoge schok bijvoorbeeld hebben mensen de ervaring dat ze vallen, maar de werkelijke verklaring heeft niets met een val te maken.

Wanneer ik last heb van myokymie dan ervaar ik dat alsof er luchtbellen door mijn ooglid passeren maar ook hier is dat niet de verklaring.

Dit dus ter illustratie waarom het zo belangrijk is dat je voorzorgen neemt om te voorkomen dat je jezelf bedriegt. Hier had je jezelf dus de vraag moeten stellen hoe betrouwbaar het epistemologisch principe is om van een ervaring over te stappen naar een verklaring. Doordat je dat niet gedaan hebt, ben je in de zelfde val getrapt als waarin talloze kwakaanhangers al getrapt zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Dikkemick reactie 1 jan 17:45 Beantwoorden: CONCEPT

Dikkemick je snapt me niet:
“Dikkemicks stelling” schreef:Heel simpel. ALS Reiki werkt, dan MOET dit wetenschappelijk te onderzoeken zijn en...
dan wordt Reiki in de algemene gezondheidszorg toegepast en vergoed door de verzekeraars.
Je poneert een lege constructie waarvan ik de leegte het best kan illustreren met:

Als blaten werkt, dan MOET dit w. te onderzoeken zijn en . . dan wordt . .
Als behandelen met vlliegende tapijtjes werkt, dan MOET dit w. te onderzoeken zijn etc.

Vandaar dat ik boter bij de vis van je eiste met:
Hoe valt waar te nemen OF Reiki werkt?
Ik neem geen genoegen met huiden van ongeschoten beren en jouw
Hoe valt waar te nemen of
antibiotica werkt? We hebben een methode in de geneeskunde ontwikkeld om dit te verifiëren.
Anders...Anders komen we weer op placebo-werking en daar heb jij duidelijk een broertje dood aan.
slaat daarom helemaal nergens op, want of antiobiotica werkt is boven alle twijfel.
En zolang niet is vastgesteld dat Reiki aan haar claims over werkzaamheid bij de klant voldoet hoeft er niet naar PlaNocebo te worden verwezen.
Waar je overigens mijn dubbele “nee” niet hebt kunnen parereren.

je laatste opmerking is genant voor iemand die ondanks eigen reserves over Reiki toch zegt:
Is het naïef te denken dat bewezen (niet te kostbare) geneeswijzen toegepast worden in de gezondheidszorg? Uiteraard hangt eea samen met gled!
Er is nog niets aangetoond, nog geen Reikibeer geschoten en Dikkemick is zwaar onder de indruk van de fantastische huiden.
Zo gaat dat met goedgelovigen.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Ingi” schreef:Wat kritisch betreft..ik vertelde mensen dat er geen wetenschappelijk bewijs is, dat je ten allen tijde een dokter moet raadplegen en ik hanteerde”
. . . 16:06
Die dingen die je probeert mij aan te praten laat ik voor wat ze zijn. Ik laat je wel de voordeel van de twijfel. Want wie weet was ik niet duidelijk. Ik voel liever inhoudelijke discussies.
Vertellen dat er geen wetenschappelijk bewijs is riekt mij te veel naar bovenwetenschappelijke kennis die wetenschappelijk nog moet worden ingelopen.
Iets dat bij de Duitse Heilpraktiker en ook fabrikanten van Rare Apparaten tegenwoordig schering en inslag is.

Wetenschap begint namelijk met turven en feiten aantonen. Daarna pas gaan we over tot het ook onmisbare verklaren.

Er is in deze maar 1 enkele inhoudelijke discussie:
Gewoon alledaags aantonen dat wat je aan resultaten voorspiegelt duidelijk stellen,
en
dat wat je stelt echt waar is, echt de geclaimde effecten heeft
en
dat zulks betrouwbaar gecontroleerd is.
Dat is het minimale vereiste om je van je kwakzalversgeuren en -risico's te bevrijden.

Verwijzen naar details van je ritueel is later misschien niet onaardig als je je afvraagt hoe je toch zover kon gaan in het misleiden van mensen die hulp zoeken.

Roeland
PS
Ik heb internet afgeschuimd op meldingen over klant-effectieve gevolgen van Reiki-behandelingen.
Erg leerzaam en voor gelovigen onthutsend.
R.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ingi schreef: 01 jan 2018 23:01 [
Dat de verschillende frequenties in een lichaam specifiek met de handen te voelen zijn dat ervaar ik zelf niet zo. Wel kan ik soms pijnen overnemen, In begin heb ik moeten leren dat te scheiden van wat van mij en wat van de ander is. Wat ik of diegene die "verzorgd" :) spreek behandeld wordt verder kan voelen zijn tintelingen, stromingen, immense warmte, koude rillingen van alles. Het heeft te maken heeft met ontladingen. Zo kan iemand ook in lachen of huilen uitbarsten. Blokkades komen op die manier los. Iemand die ergens heel erg geblokkeerd is voelt vaak niets en ik voel dan ook alsof het niet goed doorstroomt.

Ik weet het dat energie in beweging komt doordat ik het letterlijk door mijn lichaam en/of handen voel stromen en meestal onophoudelijk begin te gapen. Dat was van begin af aan zo toe toen ik ermee begon> (1994). Het stroomt immers ook door mij heen, dus in feite "behandel ik mezelf ook terwijl ik het doorgaf.
Dat lijkt meer op een milde vorm van hypochondrie, het overnemen van het ziektebeeld van iemand anders.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Best een leuke site, maar het zaait bij mij veel verwarring. Er staat eigenlijk niet wat reiki is. Ja spirituele energie. Het streven naar harmonie een geluk kan ik nog wel iets bij voorstellen, maar wat is spirituele levensweg, spirituele groei, spirituele verlichting.
Ik weet niet eens wat spiritueel betekent en om welke energie het gaat. Laat staan hoe de energie te meten.

Is er een site waar ze de Japanse termen niet vertalen, maar in normale (wetenschappelijke?)taal uitleggen en definiëren? En ik bedoel niet het woordenboek op de aangewezen site. Daar worden termen uitgelegd met nog wolliger teksten.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Het wordt tijd dat wordt beseft wat een vreemde, lachwekkende dijenkletser Reiki is:

http://respectfulinsolence.com/2014/06/ ... -of-reiki/

https://respectfulinsolence.com/2017/01 ... e-healing/

Respect voor nonsens heeft zijn grenzen.

Roeland
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

axxyanus schreef: 02 jan 2018 09:14 Dat lijkt mij een typisch geval van de ervaring verwarren met de verklaring. Ik twijfel er niet aan dat jij een ervaring hebt die het best te omschrijven is als het voelen stromen van energie door je lichaam. Maar dat jij een dergelijke ervaring hebt, wil helemaal niet zeggen dat dat is wat er gebeurd. Wij hebben namelijk wel meer ervaringen die niet overeenkomen met de werkelijke verklaring.
axxyanus schreef: 02 jan 2018 09:14 Dit dus ter illustratie waarom het zo belangrijk is dat je voorzorgen neemt om te voorkomen dat je jezelf bedriegt. Hier had je jezelf dus de vraag moeten stellen hoe betrouwbaar het epistemologisch principe is om van een ervaring over te stappen naar een verklaring. Doordat je dat niet gedaan hebt, ben je in de zelfde val getrapt als waarin talloze kwakaanhangers al getrapt zijn.
Ik begrijp dat je eigenlijk zegt dat ik niet kritisch ben (geweest) ten opzichte van mijn eigen waarnemingen.
Je tegenwerpingen en aannames verklaren niet waarom dat wat ik voel naar eigen waarneming herhaaldelijk en consequent voorkomt tijdens een en dezelfde handeling/beoefening met Reiki. Vanaf het begin (vanaf 1994) heb ik daarin mijn eigen waarnemingen geobserveerd.

Als je aannames kloppen moet ik dus alsnog uitvinden waar die stromingen vandaan komen die ik voel tijdens Reiki behandelingen en waarom ik dan dusdanig moet gapen dat mij de tranen over de wangen lopen.

Inmiddels ben ik er namelijk weer mee begonnen, voorlopig voor mezelf.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Fish schreef: 02 jan 2018 12:09 Dat lijkt meer op een milde vorm van hypochondrie, het overnemen van het ziektebeeld van iemand anders.

Hypochondrie is een angststoornis. Angst voor ziekte.

Iets (bv een sfeer in huis) of iemands gesteldheid, psychisch of fysiek aan kunnen voelen is iets anders.
Sommige mensen hebben dat van nature. Dan ben je nergens bang voor.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 02 jan 2018 10:27
Roeland
PS
Ik heb internet afgeschuimd op meldingen over klant-effectieve gevolgen van Reiki-behandelingen.
Erg leerzaam en voor gelovigen onthutsend.
R.
Dan heb je de positieve ervaringen over het hoofd gezien.
En als je het wetenschappelijk wilt houden beide zowel positief als negatief zijn geen bewijs.

Voor de rest bezig jezelf ook aannames dat mensen (in dit geval door mij) misleid worden.
Het riekt ergens naar, het lijkt..

Het is algemeen bekend dat Reiki en andere dingen niet wetenschappelijk onderbouwd is.
Zowel bij beoefenaars als ook bij die er gebruik van maken. En voor die het niet weten
kun je het ervoor zorgen dat het geregeld is dat dat wel gebeurt. Zoals je bv. op homeopathische
middelen niet meer mag zetten dat het ergens voor is..ik kan je verzekeren die mensen die het
willen gebruiken schaffen een naslagwerk aan en gebruiken het toch als ze er wel positieve ervaringen
mee hebben.

Dat er een groep is die dat allemaal niet kan accepteren is uiteindelijk niet hun probleem.
Het is een mening dat je alleen maar dingen zou mogen gebruiken die bewezen zijn.
Blijkbaar zijn er nog genoeg mensen die het daar niet mee eens zijn.

Wat niet wegneemt dat je er voor moet zorgen dat je dat toelicht en geen dingen doet
die ervoor zorgen dat er geen mensen geschaad worden door ze bv. ervan afhouden naar een dokter te gaan.
In Duitsland is dat m.i. beter geregeld. Maar dan hebben we het vooral over mensen die anderen structureel behandelen.

Als je Reiki cursussen volgt en het voor je eigen ontwikkeling gebruikt zoals oorspronkelijk bedoeld is dat niet van toepassing.
Laatst gewijzigd door Ingi op 02 jan 2018 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ook ik ben wel geïnteresseerd naar de vorm van energie die een rol zou spelen bij reiki. Waar komt ze vandaan? Hoe wordt ze opgewekt? Hoe wordt ze doorgegeven zonder direct contact?
En...Is ze meetbaar?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie