experimenten m.b.t. homeopathie

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: experimenten m.b.t. homeopathie

Bericht door heeck »

Ingi schreef: 21 dec 2017 02:31
Ja, het is me duidelijk dat homeopathie hier geacht wordt niet te werken.
. . . . . . .
Dat zal niet alleen hier het geval zijn.
Alleen doet men her en der zijn best om die nuchtere kennis onder de pet te houden:

Bijvoorbeeld in de USA of bij doorgewinterde kwakzalvers:
viewtopic.php?f=23&t=16607&start=735#p540418
http://www.hzg.nl/benin schreef:150 nieuwe cursisten hebben tot nu toe het eerste gedeelte van het programma gevolgd. Na afloop heeft iedereen zijn eigen doos met homeopathische medicijnen gekregen en inmiddels zijn ze in hun eigen dorp aan de slag gegaan.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 21 dec 2017 10:02 Behalve als het Grieksvuur is. :lol:
Je blijft eeen betweter van het zuiverste water :lol:
Ik wens u alle goeds
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

heeck schreef: 21 dec 2017 10:13
Ingi schreef: 21 dec 2017 02:31
Ja, het is me duidelijk dat homeopathie hier geacht wordt niet te werken.
. . . . . . .
Dat zal niet alleen hier het geval zijn.
Alleen doet men her en der zijn best om die nuchtere kennis onder de pet te houden:

Bijvoorbeeld in de USA of bij doorgewinterde kwakzalvers:
viewtopic.php?f=23&t=16607&start=735#p540418
http://www.hzg.nl/benin schreef:150 nieuwe cursisten hebben tot nu toe het eerste gedeelte van het programma gevolgd. Na afloop heeft iedereen zijn eigen doos met homeopathische medicijnen gekregen en inmiddels zijn ze in hun eigen dorp aan de slag gegaan.
Roeland
Met hier bedoelde ik de locatie. En homeopathie in het algemeen.
En het is mij al langer duidelijk dat volgens de schrijvers hier het bewijs ontbreekt dat het werkt.
De rest zal ik een dezer dagen lezen. Bedankt voor de informatie.
Laatst gewijzigd door Ingi op 22 dec 2017 01:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

doctorwho schreef: 21 dec 2017 09:16
Petra schreef: 21 dec 2017 07:53 Waarom niet de gewone medische weg bewandelen voor dit ene keertje?
Via dierenarts rustgevend middeltje.
Lijkt mij ook de meest wijze weg en niet met Fifi uit wandelen rond klokslag twaalf.
Je weet dat er ook een middel is wat de hond verlamd en je beter niet kunt geven?
Een ander daarentegen weer wel, weet even de namen niet.

Verder ben ik het met je eens, dat zou een optie zijn voor dit soort problemen als het echt niet anders kan.
Wandelen kan de hele dag al niet meer. Ze hebben een eigen gedeelte in de tuin waar ze hun behoefte mogen doen.
Alleen geen blijvende optie, want hij raakt overstuur van meer dingen zoals paarden en vliegtuigen en dus
ben ik aan het trainen. Ene keer gaat het goed, andere keer niet. Wij kregen dit hondje pas met 2 jaar en weten
dus ook niet wat er mis is gegaan. Vorig jaar heb ik valeriaan en rescue voor hem gebruikt dat werkte redelijk goed. En in een ruimte met
muziek en licht aan samen met de andere honden. (we hebben er vier en een pleeghondje)
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 21 dec 2017 13:49
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 21 dec 2017 10:02 Behalve als het Grieksvuur is. :lol:
Dat is beroepsdeformatie. :D
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Petra
Banned

Bericht door Petra »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 dec 2017 10:48
Peter van Velzen schreef: 21 dec 2017 13:49
Dat is beroepsdeformatie. :D
Daar zijn vast wel homeopathische medicijntjes voor te vinden.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Petra schreef: 23 dec 2017 08:06
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 dec 2017 10:48 Dat is beroepsdeformatie. :D
Daar zijn vast wel homeopathische medicijntjes voor te vinden.
Ik denk niet dat een slokje water helpt, wel een korreltje zout. . .
maar eerlijk gezegd hou ik wel van mijn medeforumleden als ze gewoon zichzelf blijven.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Blijf vooral veel geld uitgeven aan homeopathische middeltjes. Blijf ook vooral geloven in de werking ervan. Als ik urineer in de middelandse zee zit er meer "werkzame" stof in dit water dan in een flesje homeopathie.
Enkele kritische geluiden (o.a. het absurde van de verdunningen!) vind je hier en hier.
Eerste artikel vergelijkt homeopathie met wijwater. A: Je gaat de paus niet vragen om dubbelblind onderzoek en B: Wijwater werkt gewoon!
Tweede artikel trekt een vergelijk naar straling (of b.v. vaccins) en DNA-schade (een heel klein beetje straling zou nl. goed kunnen zijn...), maar het vergelijk wordt direct (terecht) afgeschoten.
Maar zoals mensen zullen blijven geloven in wijwater zullen er altijd mensen met kanker zijn die deze gevaarlijke onzin serieus zullen nemen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Ingi schreef: 21 dec 2017 01:54
axxyanus schreef: 18 apr 2016 12:00 Hoe onderzoek je dat juist? Meer specifiek, welke maatregelen neem je om te vermijden dat je jezelf bedot?
...
Zo dat is lang geleden, deze vraag niet meer gezien denk ik.
Ik snap je punt wat je zegt betref onderzoeken en hoe wetenschapper dat doen.
Ik ben geen wetenschapper, ik vertrouw op mijn ervaring en mijn gezond mensenverstand.
Tja maar wetenschappers hebben maar al te vaak aangetoond, hoe die ervaring en gezond mensenverstand ons kunnen bedotten.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Ingi schreef:En het is mij al langer duidelijk dat volgens de schrijvers hier het bewijs ontbreekt dat het werkt.
Mij is het ook duidelijk, en dat is een extraatje, dat het volgens Hahnemann verdunnend schudden als achterliggende bedoeling heeft de specifieke geneeskracht van een middel te versterken.
Dat leidde er toe dat er steeds meer verdunnend werd geschud om zo steeds krachtiger werking naar voren te laten komen.
Dat is vanzelf in strijd met de kennis dat zonder een enkel molecuul ieder werking is verdwenen.

Zie ook https://skepp.be/nl/algemene-info/homeopathie

Roeland
Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef: 23 dec 2017 17:35
Ingi schreef:En het is mij al langer duidelijk dat volgens de schrijvers hier het bewijs ontbreekt dat het werkt.
Mij is het ook duidelijk, en dat is een extraatje, dat het volgens Hahnemann verdunnend schudden als achterliggende bedoeling heeft de specifieke geneeskracht van een middel te versterken.
Dat leidde er toe dat er steeds meer verdunnend werd geschud om zo steeds krachtiger werking naar voren te laten komen.
Dat is vanzelf in strijd met de kennis dat zonder een enkel molecuul ieder werking is verdwenen.

Zie ook https://skepp.be/nl/algemene-info/homeopathie

Roeland
Wat wel echt werkt is het flesje met briefjes met lieve teksten beplakken die de watermoleculen opleuken.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Heb vandaag een gigantische hoeveelheid homepathie nodig gehad. En echt, dat is werkelijk het enige dat mij vandaag heeft kunnen helpen.

Was natuurlijk nog beter geweest moest ik gisteren wat meer homepathie genomen hebben ipv een biertje of 20.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Dat hangt natuurlijk af van het gebruikte oplos- en verdunningsmiddel. Alcohol of water.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Petra schreef: 24 dec 2017 15:31
Wat wel echt werkt is het flesje met briefjes met lieve teksten beplakken die de watermoleculen opleuken.
Petra,
Met die suggestie verlaat je het domein van de homeopathie en betreed je dat van de bezweringen volgens Emoto en ook de Bio-oscillator.

Roeland
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Vilaine schreef: 24 dec 2017 16:31 Dat hangt natuurlijk af van het gebruikte oplos- en verdunningsmiddel. Alcohol of water.
Vergeet het verstuiven en navolgend drogen op melksuikerkorreltjes niet.

Roeland
Plaats reactie