Kan een computer bewustzijn hebben?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Re: Afgesplitst: kan een computer bewustzijn hebben?

Bericht door Petra »

heeck schreef: 28 nov 2017 08:59 Petra,

We lezen inderdaad totaal verschillend.
Ik lees geen nek uitstekerij, maat juist afbakening met aansprekende overdrijvingen.

Roeland
Roeland,
Interessant.
Het bewijst iig weer onze subjectiviteit en selectieve waarneming; de eerstepersoonservaring. :)
Aansprekende overdrijvingen worden meestal gebruikt om een punt te maken.

Die vrouw steekt aan alle kanten haar nek uit. :D Zodanig dat ze met haar kop mijlenver boven het maaiveld dartelt. Dat blijkt niet alleen uit dit filmpje of een paar stukjes tekst maar zij als mens in het geheel.

Enfin, als je 'mijn' quotes leest. En dan bv. The whole point of consiousness is not about responses or behaviors,
it's about what goes on inside.
, met daarbij haar non verbale handeling, wat zegt dat jou dan?
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Petra schreef:
knjp. . .knip

Dat blijkt niet alleen uit dit filmpje of een paar stukjes tekst maar zij als mens in het geheel.

. . . . . knip. .knip

Enfin, als je 'mijn' quotes leest. En dan bv. The whole point of consiousness is not about responses or behaviors,
it's about what goes on inside., met daarbij haar non verbale handeling, wat zegt dat jou dan?
Graag voor de laateste verwijzing een tijdslot in haar presentatie, want ik ga niet alles herluisteren.

Wat er volgens jou blijkt uit haar:
Filmpje, stukjes tekst en mens als geheel, of waar je op doelt is me zo niet duidelijk.

Wel zie ik iemand die makkelijk en opvallend verstaanbaar spreekt, en een uitmuntende voordracht in elkaar heeft gespijkerd die zelfs aan het eind niet verveelt.
Maar dat zegt niets over de waarde van de inhoud.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef: 29 nov 2017 08:16
Petra schreef:
knjp. . .knip

Dat blijkt niet alleen uit dit filmpje of een paar stukjes tekst maar zij als mens in het geheel.

. . . . . knip. .knip

it's about what goes on inside., met daarbij haar non verbale handeling, wat zegt dat jou dan?
Graag voor de laateste verwijzing een tijdslot in haar presentatie, want ik ga niet alles herluisteren.

Wat er volgens jou blijkt uit haar:
Filmpje, stukjes tekst en mens als geheel, of waar je op doelt is me zo niet duidelijk.

Wel zie ik iemand die makkelijk en opvallend verstaanbaar spreekt, en een uitmuntende voordracht in elkaar heeft gespijkerd die zelfs aan het eind niet verveelt.
Maar dat zegt niets over de waarde van de inhoud.

Roeland
Lezen Roeland, Lezen.
Petra schreef: 28 nov 2017 05:07 Met name eerste zin en laatste zin vond ik erg aangenaam aanvoelen. :D
v.a. 1.30.20
Als dit je al ontgaat, wat ontgaat je dan nog meer?

Betreffende quote zit op 1.33.00 had ik ook al geschreven. Dus kom op.. check 't ff, en zeg dan maar weeeeeeeer Petra je hebt gelijk. :lol:

Nou hier, uitmuntende voordracht; zijn we het toch weer eens.
En IK, zag nu eenmaal direct een rebel, die herken ik nu eenmaal erg snel.
Dat jij wat minder goed waarneemt kun je mij niet kwalijk nemen. :lol:

Hier een leuk artikel, ik heb 'r gegoocheld met 'Bohemian' want daar deed ze me aan denken.
https://www.thejc.com/lifestyle/feature ... ld-1.29476
'I have got a bloody-mindedness' :) Heerlijk.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Petra
Banned

Re: Alien Discordian Determinism

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 27 nov 2017 07:04
The whole point of consiousness is not about responses or behaviors,
/quote]

Viel het jou trouwens ook op dat soms twee gebieden (binnen dezelfde cirkel) een maximale activiteit vertoonden? Er werd niets over gezegd, maar mij intrigeert het wel.
Nou Peter, ik heb gezocht hoor maar waar dan?
Ik zie epicenters die uitwaaieren. :?

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Petra schreef: 29 nov 2017 23:28 Nou Peter, ik heb gezocht hoor maar waar dan?
Het betrof beelden rond minuut 45. Ik krijg nu ik het opnieuw afspeel de indruk dat het om het visuele en het auditatieve centrum gaat. (dus zien en horen). Het is dus minder bijzonder dan ik eerst dacht. Er werd in feite wel over gesproken, maar het was mij niet zo snel duidelijk wat het verband was tussen de plaatjes en wat er verteld werd. Het gehoorcentrum lijkt vaker en langer actief te zijn dan het visuele centrum. En dat is wat ze ook vertelt. Dat komt me eerlijk gezegd normaal voor. Geluiden krijgen sneller aandacht dan beelden. Kijken doen we pas, als we reeds gefocust zijn op een plek in onze omgeving. Oftewel we zien alleen datgene waar we al aandacht voor hebben, terwijl geluiden met name onze aandacht opeisen.
Ik wens u alle goeds
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Transcript Baroness schreef:I'm not sure whether you're conscious or not, but what i am sure of is, if you are it's not my consiousness. It's not like mine. Yeah. So that's what's make consiousness so subjective and so special.
...
Machines...you can approach them in two ways.
1)
You can say i'm going to model it. Perhaps that is one of the claims of the blue brain project. Now think about that.. what is a model. A model is not a simulacrum.
1-joke)
If you want a simulacrum of the brain just have a baby.
1-serious-a)
So if you want to model something you want to identify the salient features to the exclusion of the extraneous ones. If i wanted to model flight i would know the essential part was to defy gravity and i wouldn't be too fast about incoperating beaks and feathers.

1-serious-salient)
So therefore if you're trying to model consiousness the problem arises what is the salient feature that we want to put in, what are the extraneous features that we can leave out. And i would submit we don't know that.
1-good warning)
If we knew that we wouldn't have to model it anyway, because we'd have solved the problem.

2-hardware-device)
The second approach is to build a non-biological device of enhancing and increasing complexity, someone like Ray Kurzweil (advocate of singularity), people like that think that if you have something is very complex then consiousness will just emerge as a product of complexity.
Now one can't prove that's not the case, because you can't prove something isn't the case, you can only prove positives and the owners would be on such individuals to prove it was,
2-Turing-intermezzo)
but then you have the problem of the Turing test. ..... As yet no computer have passed althought there is a human being that's failed it.
..
2-warning-for Boeing-loose parts complexity emergence)
So this operational definition is very hard because even if you were given clever or things as you know, you can just sit there, the whole point of consiousness is not about responses or behaviors, it's about what goes on inside. And that i think it is very hard to, with absolute conviction, demonstrate in something, that (like John Searle the philosopher said) might be built of old beer cans.

3-Ja natuurlijk is dat de evo-surprise die te ontraadselen valt.)
I think the thing that it's built of, brain cells, chemicals, modulators, integration with the whole body, for my money, those things are significant features. I can't prove that they are, but then the onus would be on you to proof with your beer can that they are consious.
Petra,

Dank! De Q&A had ik nog niet opgepakt.

Inderdaad meer van wat ik al vond: keurige probleemomschrijving die niemand de nek kan kosten.
Het wachten is op onderzoeksresultaten, die ik achter mijn aanrecht niet kan aanmaken.

ad 3)
Gelijk komt dan wel de gedachte op aan de vele soorten ogen die los van elkaar zijn ontstaan, wat het vermoeden opwekt dat er misschien wel meer dan een enkele wijze zou kunnen zijn om een bewustzijn te implementeren.
En waarom zou daar dan geen electronische bij kunnen zijn?

Onze electronische telepathie is toch ook al beter dan de vleeschelijke?!
En radar kijkt ook heel wat verder en ook doooor de mist heen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Petra
Banned

Bericht door Petra »

heeck schreef: 30 nov 2017 09:56
Petra,

Dank! De Q&A had ik nog niet opgepakt.

Inderdaad meer van wat ik al vond: keurige probleemomschrijving die niemand de nek kan kosten.
Het wachten is op onderzoeksresultaten, die ik achter mijn aanrecht niet kan aanmaken.

ad 3)
Gelijk komt dan wel de gedachte op aan de vele soorten ogen die los van elkaar zijn ontstaan, wat het vermoeden opwekt dat er misschien wel meer dan een enkele wijze zou kunnen zijn om een bewustzijn te implementeren.
En waarom zou daar dan geen electronische bij kunnen zijn?

Onze electronische telepathie is toch ook al beter dan de vleeschelijke?!
En radar kijkt ook heel wat verder en ook doooor de mist heen.

Roeland
Je hebt er weer een ware speurtocht van gemaakt.
Ik vond die beeldspraak met 'beer cans' toch vrij duidelijk de achterliggende gedachte weergeven.
Wat evo-suprise betreft verwijs ik weer terug naar de quote waar het mij in eerste instantie om ging, die ik heel knap met reuzeletters in je schoot heb geworpen, en welke m.i. de gedachte weergeeft waarom elektronisch bewustzijn of telepathie wellicht mogelijk of beter kan zijn maar dat maakt het nog steeds geen menselijk bewustzijn.

Quote op 1.33.00. Mét prachtige gebarentaal. (Schrijf het er maar weeeeer bij voor je.):
The whole point of consiousness is not about responses or behaviors,

P.S. Je mag het gerust denken hoor; ook koppige drammer stond al in m'n enorme lijst met vervelende eigenschappen genoteerd. :lol:

Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 30 nov 2017 05:50
Petra schreef: 29 nov 2017 23:28 Nou Peter, ik heb gezocht hoor maar waar dan?
Het betrof beelden rond minuut 45. Ik krijg nu ik het opnieuw afspeel de indruk dat het om het visuele en het auditatieve centrum gaat. (dus zien en horen). Het is dus minder bijzonder dan ik eerst dacht. Er werd in feite wel over gesproken, maar het was mij niet zo snel duidelijk wat het verband was tussen de plaatjes en wat er verteld werd. Het gehoorcentrum lijkt vaker en langer actief te zijn dan het visuele centrum. En dat is wat ze ook vertelt. Dat komt me eerlijk gezegd normaal voor. Geluiden krijgen sneller aandacht dan beelden. Kijken doen we pas, als we reeds gefocust zijn op een plek in onze omgeving. Oftewel we zien alleen datgene waar we al aandacht voor hebben, terwijl geluiden met name onze aandacht opeisen.
Ahaaa, die.
Die vond ik erg leuk. Waar het m.i. om ging is dat beide op dezelfde manier/plek in de hersenen verwerkt worden en toch verschillende ervaringen geven. Ze knoopte daar een wild idee betreffende ruimtetijd aan vast, ter onderzoek. Creatieve denker. :)

Peter van Velzen
Site Admin

Petra schreef: 01 dec 2017 04:34 Ahaaa, die.
Die vond ik erg leuk. Waar het m.i. om ging is dat beide op dezelfde manier/plek in de hersenen verwerkt worden en toch verschillende ervaringen geven. Ze knoopte daar een wild idee betreffende ruimtetijd aan vast, ter onderzoek. Creatieve denker. :)
Ik vond ze juist opvallend verschillen. De neuronennetwerken zijn hetzelfde en ze werken bijna altijd samen, maar het visuele veld blijft bestaan - ook als wij onze ogen niet op enig detail focussen. We zijn ons er echter niet langer bewust van Op geluid kunnen wij ons nauwelijks focussen, Het focust ons! en we zijn ons bijna altijd bewust van geluid. We kunnen onze ogen sluiten. maar niet onze oren. We zijn daarom niet bang voor het weerlicht maar wel voor de donder. Het verschil zit hem inderdaad niet zozeer in de hersenen. maar in de zintuigen. Het lijf zogezegd.
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 01 dec 2017 04:48 We kunnen onze ogen sluiten. maar niet onze oren.
Verhip ja, wat een waarheid. Nooit over nagedacht.
Gek idee eigenlijk, waarom we onze oren ook niet zouden kunnen sluiten, gewoon echt ff dicht i.p.v. Oostindisch te moeten spelen. :lol:

Peter van Velzen
Site Admin

Petra schreef: 01 dec 2017 05:02
Peter van Velzen schreef: 01 dec 2017 04:48 We kunnen onze ogen sluiten. maar niet onze oren.
Gek idee eigenlijk, waarom we onze oren ook niet zouden kunnen sluiten, gewoon echt ff dicht i.p.v. Oostindisch te moeten spelen. :lol:
Vleermuizen kunnen het in zekere zin wel, maar die kijken dan ook naar geluid.
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 01 dec 2017 05:17
Petra schreef: 01 dec 2017 05:02
Vleermuizen kunnen het in zekere zin wel, maar die kijken dan ook naar geluid.
Wij kijken ook om te zien waar het geluid vandaan komt. En kunnen ook beter horen als we kijken in de richting van het geluid.

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 01 dec 2017 05:17Vleermuizen kunnen het in zekere zin wel, maar die kijken dan ook naar geluid.
Het is gewoon echolocatie in het hoogfrequente gebied en het wordt opgevangen met het oor. (het is dus horen)

PS.
Sommige blinden kunnen dit ook een beetje.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Delight
Ervaren pen

Bericht door Delight »

Ik ben hooggevoelig voor geluid - soms ook om gek van te worden... :roll:
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Petra schreef: 01 dec 2017 05:20 Wij kijken ook om te zien waar het geluid vandaan komt. En kunnen ook beter horen als we kijken in de richting van het geluid.
Maar dat heeft meer met onze oorschelpen te maken.
Soms helpt het juist om je ogen te sluiten als je geluid beter wil waarnmemen, zoals bij een gehoortest.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie