lanier schreef: ↑24 nov 2017 15:33Daar kan ik niet zoveel mee. Ik weet jouw achtergrond niet, ik kom alleen met informatie die op internet is te vinden. Uiteraard kun je beweren dat dit fout is, maar dan wil ik je bij deze verzoeken een formele en zo compleet mogelijke definitie te geven van dimensie. Graag ook rekening houden met de projectieve meetkunde
https://nl.wikipedia.org/wiki/Projectieve_meetkunde
Als je een college van me wilt dan ben te laat, ik ben nu in ruste.
Een complete definitie ga ik zeker niet geven, dat is gewoon gen doen.
Het is niet iets wat zonder vrij veel voorkennis onderwezen kan worden.
================
De 2-dim projectieve meetkunde kent slecht twee soorten elementen die van de eerste soort en die van de tweede en het begrip incident met.
Daar nog wat axioma's bij en dat is alles waar het opgebouwd is.
(in je link lopen ze te hard van stapel door ze gelijk lijnen en punten te noemen.)
dat geeft verwarring omdat er projectieve meetkunden zijn die bv slecht cirkels en puntparen bevatten)
Bedenk dat er vele projectieve meetkunden bestaan en dat velen daarvan synthetisch zijn.
Ook bestaan er eindige (twee dim) projectieve meetkunden waarvan de Fano meetkunde de kleinste is.
(7 element van de eerste soort dus 7 van de tweede soort)
===================
Ook zijn er eindige lineaire ruimten waarin er geen meetkundig lijn begrip bestaat.
Immers neemt met de scalairen over een eindig lichaam en heeft men een eindige basis dan is de ruimte discreet.
Zo bevat de liniaire ruimte met basis (0,1) en (1,0) met de scalairen over de Z3 slechts 9 punten.
====================
Men kan de eis dat het over een lichaam moet zijn wat versoepelen en het over een commutatieve Ring laten gaan.
Zo'n meetkunde noemt men een Modul.
======================
De Wiki is vaak onbetrouwbaar dat komt omdat iedere idioot in beginsel wordt toegelaten als schrijver.
Zo vond ik en keer dat Spartacus zou zijn gekruisigd, terwijl zijn lot nu juist een groot vraagteken is.
De schrijver was waarschijnlijk in de war met Kik Douglas.