lanier schreef: ↑23 nov 2017 13:09Een rechte is bepaald door twee verschillende punten en is een deelruimte van dimensie één die afhangt van één parameter en waarvan de richting bepaald is door één richtvector.
Er staat dat een rechte een 1-dim ruimte is.
Niet dat die rechte zelf een dimensie is.
lanier schreef: ↑23 nov 2017 13:09Een vlak is bepaald door drie punten, niet op één rechte gelegen, en is een deelruimte van dimensie twee die afhangt van twee parameters en waarvan de richting bepaald is door twee richtvectoren.
Hier geldt het zelfde maar dan een dimensie hoger.
lanier schreef: ↑23 nov 2017 13:09Een deelruimte van dimensie 3 is bepaald door vier punten, niet in één vlak gelegen, en hangt af van drie parameters en de 'richting' ervan is bepaald door drie richtvectoren.
Ook hier is dat weer het geval.
======
Ik ken dat boek niet maar ik vermoed dat het een populair-wiskunde boek is want alles is nogal wat slordig neer gezet.
(Natuurlijk heeft hij dat gedaan om het voor mensen met weinig kennis leesbaar te houden)
Hij werkt met vectoren dus heeft hij het over lineaire ruimten.
Dan is een rechte alleen maar een lineaire deelruimte als hij door het basis punt gaat anders is het slechts een lineaire variëteit.
Dat geldt analoog ook voor de twee andere quotes.
Daarnaast gaat hij er van uit dat in het laatste geval die n-dim (lineaire) ruimte is ingebed in een hogere dimensionale (lineaire) ruimte.
Dan is er dus een probleem want die hogere moet dan wel eerst wel omschreven zijn, dus zijn we weer bij af.
Misschien dat het elders in het boek beter beschreven is, maar daarvoor zou ik het boek moeten kennen.
Er kleven nog andere bezwaren aan zijn methode, maar dat is weer een verhaal op zich.