'Islamitische docente hoeft geen hand te geven'

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

balou
Forum fan

Bericht door balou »

Samante schreef;
Maken joodse mensen niet al sinds de 14e of 15e eeuw deel uit van de maatschappij?
Ik zou in het privédomein veel rekening kunnen houden met ook moslims als zij dat op hun beurt ook met mij doen. Met enkele moslims ben ik bevriend en is er wederzijds respect.
Hoe lang of hoe kort men in een land ook verblijft, godsdienstige gebruiken verander je niet.
Nu is meneer gassan een voorbeeld dat je niet zo vaak zult aantreffen in nederland, maar in Antwerpen is die kans wel wat groter.

Eigenlijk heb ik dit voorbeeld bedacht om wat meer nuancering aan te brengen in de gedachten van mensen die zeggen onder geen enkele voorwaarde te accepteren dat hun kostbare cultuurgoed afbrokkeld. En geen enkele concessie willen doen aan godsdienstige gewoonten en gebruiken die andere volkeren nu eenmaal hebben.
Die situatie, en bijbehorende stoere taal wordt plotseling anders wanneer men zich een positie kan voorstellen waarbij men afhankelijk is van iemand die deze voor ons vreemde omgangsvormen wenst te handhaven.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Samante

Bericht door Samante »

balou schreef:Eigenlijk heb ik dit voorbeeld bedacht om wat meer nuancering aan te brengen in de gedachten van mensen die zeggen onder geen enkele voorwaarde te accepteren dat hun kostbare cultuurgoed afbrokkeld. En geen enkele concessie willen doen aan godsdienstige gewoonten en gebruiken die andere volkeren nu eenmaal hebben.
Ik wil best concessies doen, maar ik zal daarin niet de enige moeten zijn. Laten de moslims en moslima's in dit land eerst maar eens homoseksuelen respecteren. Tegen het homofobe gedrag van veel moslims en moslima's hoor je vanuit de moslimgemeenschap nooit iets. En net als Kitty zie ik de islam als een bedreiging in het algemeen. Die enkele vrienden van me zijn duidelijke uitzonderingen.
Balou schreef: Die situatie, en bijbehorende stoere taal wordt plotseling anders wanneer men zich een positie kan voorstellen waarbij men afhankelijk is van iemand die deze voor ons vreemde omgangsvormen wenst te handhaven.
Dat gaat misschien voor sommigen op, voor mij niet.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Die situatie, en bijbehorende stoere taal wordt plotseling anders wanneer men zich een positie kan voorstellen waarbij men afhankelijk is van iemand die deze voor ons vreemde omgangsvormen wenst te handhaven.
Dat geldt voor mij ook zeker niet, hierin moet je niet generaliseren. Niet alles voor je positie hoor, zeker niet. Principes hoeven niet zomaar omgegooid te worden als je er zelf beter van kan worden hoor. En dat zou ik dus echt niet doen ook. Verder zou ik niet gaan werken in een bedrijf waar moslims te scepter zwaaien al bieden ze me het dubbele. Ik heb juist gruwelijk de pest aan mensen die op een hypocriete manier ineens tegen hun principes ingaan ter eigen belang.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

balou schreef:Stel je het tijdstip vast op een vrijdagavond?
Ik zou er niet eens bij hebben stilgestaan totdat hij mij eraan had herinnerd dat hij joods is en dus de vrijdag als heilige dag ziet.
Informeer je wat de lievelingsgerechten van meneer Gassan zijn?
Nee. Ik kook enigzins speciaal (vanzelfsprekend), maar hij heeft 't maar te vreten. Ik zou wel vragen of er dingen zijn die hij absoluut niet lust of wil, want:
Koop je koosher voedsel?
Ik zou het hem van te voren vragen. Want als hij écht orthodox is, heeft hij dus ook dubbel kookgerei, en mag ik hem niet eens wat voorschotelen omdat mijn kookwaren zijn besmet met onrein varken en zuivelprodukten (zie hier). Je casus hangt nogal af van de mate van orthodoxie van meneer Gassan.
Of geef je hem boerenkool met worst omdat dit een Nationaal gerecht is?
De boerenkool zou uitstekend kunnen, met worst voor mij, en een overheerlijk tahoe- of kikkerwerwtengerecht voor hem. Ik zie werkelijk geen enkele reden om daar moeilijk over te doen. Hij heeft zijn gebruiken, ik de mijne. Als hij daar prijs op stelt, respecteer ik de zijne, maar aan de andere kant vraag ik dan ook respect voor de mijne. Het moet geen eenzijdige business worden
En meneer Gassan begroet jouw vrouw met een charmante hoofdknik, maar geeft haar geen hand. Gooi je hem het huis uit met de uitroep dat hij zijn luizenbaantje in zijn haar kan smeren?
Oh, 't is dus een chassidist. Dan eigenlijk wel, ja. Of liever gezegd, mijn vrouw zou na het diner stilletjes hebben gevraagd hoe het mogelijk is dat ik voor zo'n steil figuur werk. Als alternatief zou ik haar hebben kunnen coachen in het gebruik van het groeten onder deze figuren---voor een enkele keer is dat niet erg.

Maar dan weer terug naar de handenweigerende moslima: die verkeert niet in de speciale situatie van een belangrijk zakendiner, die verkeert in de situatie van lesgeefster en voorbeeld voor een groot aantal opgefokte pubers die later in de nederlandse maatschappij moeten gaan functioneren. Handen schudden, dus.
Laatst gewijzigd door cymric op 08 nov 2006 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Inderdaad. Meneer Gassan/Cohen/Levi heeft in principe in Balou's voorbeeld geen voorbeeldige functie voor opgroeiende jeugd. Dat heeft een leraar vind ik wel. In die zin vind ik dat zij behalve educatieve taken, ook de pedagogische en maatschappelijke taak heeft te onderwijzen wat gewenst is in de NLse samenleving. Aangezien de fatsoensnorm is dat men elkaar een hand geeft, behoort ze dat ook te doceren. Dat heeft niets met eventuele afkeer of invloed van Islam in NL te maken, maar wel met dat je je normen en waarden aanpast aan het land waar je verblijft. Als ik in Japan ga lesgeven en de traditionele begroeting tussen leraar en leerling zou een knipoog zijn, en ik zou moeten lesgeven, dan zou ik evengoed mijn leerlingen met een knipoog begroeten.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Sararje schreef:Inderdaad. Meneer Gassan/Cohen/Levi heeft in principe in Balou's voorbeeld geen voorbeeldige functie voor opgroeiende jeugd. Dat heeft een leraar vind ik wel. In die zin vind ik dat zij behalve educatieve taken, ook de pedagogische en maatschappelijke taak heeft te onderwijzen wat gewenst is in de NLse samenleving. Aangezien de fatsoensnorm is dat men elkaar een hand geeft, behoort ze dat ook te doceren. Dat heeft niets met eventuele afkeer of invloed van Islam in NL te maken, maar wel met dat je je normen en waarden aanpast aan het land waar je verblijft. Als ik in Japan ga lesgeven en de traditionele begroeting tussen leraar en leerling zou een knipoog zijn, en ik zou moeten lesgeven, dan zou ik evengoed mijn leerlingen met een knipoog begroeten.
Heel juist Sararje!!
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Maken joodse mensen niet al sinds de 14e of 15e eeuw deel uit van de maatschappij?
Zijn aanwezig minimaal vanaf de 13e eeuw:
http://www.israel-palestina.info/module ... cle&sid=84
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Marcus Scaurus schreef: Culturen doen er zeker toe, wie zijn allochtonen om de Nederlandse cultuur weg te gooien en blind die van hun zelf te volgen? Ik ben er zeker niet op tegen dat jij als moslima mannen niet in de ogen wil kijken en geen hand wil geven, maar dan moet je wel weten dat ik jou niet als volwaardig gespreks partner zal zien, niet alleen in een zakelijke relatie.

knip

Maar kunnen twee culturen niet in één werkplek? Nee, niet als een van de partijen moedwillig de heersende protocollen negeert. Wij schudden handen om mensen gerust te stellen, we zeggen non-verbaal 'Kom maar dichtbij, ik ben ongevaarlijk'. Deze gebruiken maakt het makkelijk om te communiceren, het neemt angst en onzekerheid weg.
Inderdaad, het is die fundamentalistische moslima die op een zwarte school haar fundamentalisme staat te promoten, er zijn nog meer moslimleraren en -leerlingen op die school hoor. Juist op een zwarte school moet deze uitwas met klem bestreden worden omdat deze mevrouw al gauw als "martelares van het westen" gebombardeerd zal worden door de leerlingen die een excuus zoeken om net zo fundamentalistisch hun medeleerlingen te gaan bejegenen.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

collegavanerik schreef
Inderdaad, het is die fundamentalistische moslima die op een zwarte school haar fundamentalisme staat te promoten, er zijn nog meer moslimleraren en -leerlingen op die school hoor. Juist op een zwarte school moet deze uitwas met klem bestreden worden omdat deze mevrouw al gauw als "martelares van het westen" gebombardeerd zal worden door de leerlingen die een excuus zoeken om net zo fundamentalistisch hun medeleerlingen te gaan bejegenen.
Volledig mee eens het is toch al beangstigend om te zien wat de groep leerlingen waarbij zij voor de klas staat als wereldbeeld heeft. Het handen schudden an sich daar til ik niet zo zwaar aan maar ik ben bang dat wij ons hiermee op een glijdende schaal gaan begeven en den wat hiernaa? Toch volledige lichaamsbedekking in openbare functies? Overigens typerend dat de lerares waar het hier om gaat na de zomervakantie tot haar standpuntswijziging is gekomen. Streng toegesproken in het land van herkomst?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Er is nieuws betreffende dit onderwerp: http://frontpage.fok.nl/nieuws/70230
http://frontpage.fok.nl/nieuws/70230 schreef: Verdonk: Commissie Gelijke Behandeling afschaffen
Gepost door Redactie - Bron: ANP
Gepubliceerd: donderdag 9 november 2006 @ 01:08

Minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) vindt dat overwogen moet worden de Commissie Gelijke Behandeling af te schaffen. De nummer 2 op de kandidatenlijst van de VVD zei dat woensdag in het programma Nederland Kiest.

Verdonk heeft zich zeer gestoord aan een recente uitspraak van de commissie. Die bepaalde dat een VMBO-school niet van een islamitische docente mag eisen dat ze mannen een hand geeft.

Verdonk noemde dat ''te gek voor woorden''. Volgens haar is de Commissie Gelijke Behandeling opgericht om het mogelijk te maken dat niet alle conflicten tussen burgers aan de rechter voorgelegd hoeven te worden. Verdonk vindt dat de commissie met haar uitspraak over de VMBO-docente te ver is gegaan, omdat die niet bevorderlijk is voor de integratie.
..en dat "vlak" voor de verkiezingen. ;)
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Zelfde cathegorie luchtballon als godsdienstlessen van Bak ellende.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Sararje schreef:Als ik in Japan ga lesgeven en de traditionele begroeting tussen leraar en leerling zou een knipoog zijn, en ik zou moeten lesgeven, dan zou ik evengoed mijn leerlingen met een knipoog begroeten.
Ik weet een prima oplossing voor die dame. Als ze een latexhandschoentje aandoet, kan ze mannen prima een hand geven, zonder die mannen werkelijk aan te raken, zodat zij hen niet kan 'verontreinigen'.

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
cherub

Bericht door cherub »

Devious schreef:
Sararje schreef:Als ik in Japan ga lesgeven en de traditionele begroeting tussen leraar en leerling zou een knipoog zijn, en ik zou moeten lesgeven, dan zou ik evengoed mijn leerlingen met een knipoog begroeten.
Ik weet een prima oplossing voor die dame. Als ze een latexhandschoentje aandoet, kan ze mannen prima een hand geven, zonder die mannen werkelijk aan te raken, zodat zij hen niet kan 'verontreinigen'.

Grtz...
Misschien kan ze kopjes geven !
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Devious schreef:Ik weet een prima oplossing voor die dame. Als ze een latexhandschoentje aandoet, kan ze mannen prima een hand geven, zonder die mannen werkelijk aan te raken, zodat zij hen niet kan 'verontreinigen'.
Het is nog veel eenvoudiger. Allah kan toch alles? Dan zorgt hij voor een laagje onzichtbare goddelijkheid tussen haar hand en de man voor wie ze Zóóóóóóóóóóveel Respect heeft. Zo kan ze toch handen schudden zonder de man fysiek aan te raken. En het gevoel van aanraking? Illusie. Reflex. Met een beetje oefening kan ze de beelden van XXX-hardcore sexuele uitspattingen met de man die ze nu niet aanraakt ook wel onderdrukken en bewaren voor haar lieve moslimman. Die zal haar met plezier afranselen voor deze schandelijke perversiteiten.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
cherub

Bericht door cherub »

cymric schreef:Het is nog veel eenvoudiger. Allah kan toch alles? Dan zorgt hij voor een laagje onzichtbare goddelijkheid tussen haar hand en de man voor wie ze Zóóóóóóóóóóveel Respect heeft. Zo kan ze toch handen schudden zonder de man fysiek aan te raken. En het gevoel van aanraking? Illusie. Reflex. Met een beetje oefening kan ze de beelden van XXX-hardcore sexuele uitspattingen met de man die ze nu niet aanraakt ook wel onderdrukken en bewaren voor haar lieve moslimman. Die zal haar met plezier afranselen voor deze schandelijke perversiteiten.
eigenlijk best wel opwindend, geen handen geven, gelijk de zak waar men zich in bevindt.

misschien moet ze gewoon de zak krijgen, om een handje te geven.
Plaats reactie