Hoe lang of hoe kort men in een land ook verblijft, godsdienstige gebruiken verander je niet.Maken joodse mensen niet al sinds de 14e of 15e eeuw deel uit van de maatschappij?
Ik zou in het privédomein veel rekening kunnen houden met ook moslims als zij dat op hun beurt ook met mij doen. Met enkele moslims ben ik bevriend en is er wederzijds respect.
Nu is meneer gassan een voorbeeld dat je niet zo vaak zult aantreffen in nederland, maar in Antwerpen is die kans wel wat groter.
Eigenlijk heb ik dit voorbeeld bedacht om wat meer nuancering aan te brengen in de gedachten van mensen die zeggen onder geen enkele voorwaarde te accepteren dat hun kostbare cultuurgoed afbrokkeld. En geen enkele concessie willen doen aan godsdienstige gewoonten en gebruiken die andere volkeren nu eenmaal hebben.
Die situatie, en bijbehorende stoere taal wordt plotseling anders wanneer men zich een positie kan voorstellen waarbij men afhankelijk is van iemand die deze voor ons vreemde omgangsvormen wenst te handhaven.

Hebr 6: