Een mens is geboren uit een natuurlijk proces. Een hedendaagse computer niet.LonelyThinker schreef: ↑07 nov 2017 20:35Dat zou je moeten motiveren.Iksnaphetniet schreef: ↑07 nov 2017 19:13Een mens kan nooit een computer (zoals we die nu kennen) zijn of worden.
Je hebt een zekere consistentie nodig om eigenschappen te krijgen. Als een atoom niet consistent is in haar werking kun je ook geen consistente eigenschappen krijgen. Je wilt ook geen stenen hebben die om de paar tellen veranderen steen naar modder om een huis mee te bouwen, je wilt dat het tot in de oneindigheid stenen blijven en die eigenschap behouden.LonelyThinker schreef: ↑07 nov 2017 20:35 Als ik het goed begrijpt is het universum in al zijn onderdelen deterministisch? Dan zou het brein ook deterministisch zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat alles in het universum dezelfde eigenschappen hebben als die stenen en dat alle processen perse blind zijn. De werking van de steen heeft wel invloed op het huis, maar heeft niet dezelfde eigenschappen als het huis. Het huis kan warmte vasthouden, er kan in gewoond worden, het kan bescherming geven etc.
De werking van een atoom mag dan blind zijn, maar de werking van een groep atomen hoeft dat niet te zijn. Een groep atomen kan bijvoorbeeld een mens zijn die bewust is en keuzes kan maken. Daarin ligt de vrijheid tot kiezen, nadenken etc. Maar daarvoor heb je wel een betrouwbare (en dus vermoed ik gedetermineerde) en consistente bouwblokken voor nodig.
Bedoel je dan iets van een losstaande entiteit van de hersenen? Dat lijkt me ingewikkeld. Maar ik heb de antwoorden ook niet en weet ook niet wat het inhoud om een BDE te hebben. Wat uit de BDE doet je vermoeden dat het bewustzijn losstaat van de hersenen?LonelyThinker schreef: ↑07 nov 2017 20:35 Dat kan, en dan moet ik toegeven dat ik cartesiaans dualist ben (geworden?), dat wil zeggen, ik zie bewustzijn niet als een emergente eigenschap, maar als losstaande entiteit (de ziel) van het brein. Dit begrijp ik uit bijna-doodervaringen die ik vernomen heb.
Denk je uberhaupt dat bewustzijn losstaat van materie? Dat het een soort van veld o.i.d. is? Er zijn namelijk nog wel wat dualistische filosofen die denken dat dit mogelijk is. Zoek maar eens op David Chalmer. Ook wel een leuke invalshoek. Alleen blijf ik zelf bij de materialistische kijk op bewustzijn totdat er echt bewijzen zijn op iets anders wijzen.
Ik denk niet dat dit perse uit hoeft te maken. Zolang het maar consistent genoeg is. Zelfs zijn eigenschappen van materie niet volledig gedetermineerd. Je hebt wel bouwblokjes nodig die betrouwbaar genoeg zijn om iets betrouwbaar mee te bouwen. Als ons bouwmateriaal (atomen) te willekeurig wordt dan kunnen we veel minder goed dingen willen en kiezen. Misschien wordt de wil wel minder vrij als systemen minder deterministisch worden.LonelyThinker schreef: ↑07 nov 2017 20:35 Daarnaast vraag ik me af of, als alles deterministisch is, er wel sprake kan zijn van vrije wil.