Peter van Velzen schreef: ↑05 nov 2017 02:49 Niemand kan zich - denk ik - een gekromde ruimte goed voorstellen. Ik zelf kom niet verder dan een gekromd oppervlak (dat van de aarde). Een euclidische ruimte van drie dimensies lukt ons wel, want die komt enigzins overeen met de wereld om ons heen. Strikt genomen komt ze er echter niet mee overeen, want het vlak waarop wij staan is eigenlijk een boloppervlak. En overal in het heelal zijn massa's die de ruimte vervormen. Vier dimensies is voor de meeste mensen helemaal een stap te ver. Maar in wiskundige modellen kun je je computer met veel meer dimensies laten rekenen. Mensen die trachten de stringtheorie te ontwerpen werken met wel 11 dimensies, maar die bevatten niet allemaal equivalente dimensies. Er zijn er bij die meer gekromd zijn dan de anderen. Geen idee wat de consequenties daarvan zijn.
Maar pak er vooral een globe bij, en leg daar een oprolbaar meetlint overheen, dan zie je precies wat de gevolgen van de kromming zijn. Het rechte meetlint, draait altijd in een cirkel rond de globe.
Ja, die globe met kromming snap ik wel. Ik snap niet waarom de al of niet aanwezigheid van materie de boel veranderd.
" En overal in het heelal zijn massa's die de ruimte vervormen" roep je even tussen neus en lippen door.
Hoe kan de ruimte nou vervormd worden als die gewoon IS wat het IS.?
ik vrees dat ik nog niet eens de vraag goed kan formuleren.
Ik zie een ruimteschip (=massa) voor me die in de ruimte vliegt. En omdat die massa er is verandert de ruimte.
Maar wat verandert er dan? Die ruimte is er dan toch nog gewoon? Die is toch niet opeens verdwenen omdat er wat vliegt.
En als die ruimte verandert (groter/kleiner/lichter/zwaarder/ ???) dan moet dat schip toch meegaan in die verandering? Of ook veranderen?
En is dat dan een dimensie? Of een verandering van dimensie? Of een domein?