Brieven aan God

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

Ruby schreef:Ik weet niet hoe het met jou gesteld is, maar volgens mij stapt iemand in Nederland niet 1,2,3 naar zo iemand. Ten eerste vanwege het verkeerde beeld dat sommige mensen hebben hier (je bent toch niet gek?)
als je wanhopig bent heb je daar toch lak aan? En trouwens als je je laat beïnvloeden door wat anderen ervan vinden dat je naar een psycholoog gaat trek je je er dan niets van aan wat ze zeggen over een brief aan god?? De psycholoog kun je ook anoniem bezoeken.
Ruby schreef:weet je wel niet wat dat kost? Vrienden, familie, buren, dominee of pastoor etc. Er moet een bepaald vertrouwen zijn voordat je je ziel en zaligheid open legt. ... En wat als je nu niet zulke goede vrienden hebt. En wat als je geen familie hebt?
dan heb je inderdaad een probleem maar los je dat op door een brief aan god te sturen. Stuur er dan een aan Knevel himself of de dominee of.... in ieder geval een levend persoon, waarvan je ook daadwerkelijk antwoord en hulp kunt verwachten.
Ruby schreef:Jij hebt een bepaalde visie over het geloof. Maar zoals je, neem ik aan, gemerkt hebt heeft iedereen een andere visie. Je kunt niet weten hoe zij denken.
Maar hoe zie jij bidden dan dat gebeurd toch ook niet op briefjes ?
Ruby schreef:Ik kan het alleen maar jammer vinden dat er mensen zijn die zich minder achterlijk (en dus mi meer verheven) voelen dan een ander.
Ik ben niet meer verheven, een beter mens of wat dan ook maar wel mentaal krachtiger omdat ik een illusie niet nodig heb, ik kan de harde werkelijkheid aan.
Ruby schreef:Ik vind jou niet een medelievend mens als je dit tot waanzinnig en nutteloos betiteld.... Waarom oordeel je zo hard hierover?
Ik ben heus geen ellendig , kwaadwillend sikkeneurig mens hoor. Ik strijd voor het leed van mijn medemens maar wel met beide benen op de aarde. En ik wil ook graag nutteloze waanzin in deze wereld bestrijden door het onder de aandacht te brengen. De brieven zijn veel minder schadelijk maar even achterlijk als het vermoorden van een ongelovige (waarbij, in de ogen van de fundi moslim ook de christen horen) om zo in een hemel met 7 maagden te komen.
TOCH VREEMD dat er alleen maar reacties komen over de brieven zelf en niet over de serieuze reactie hierop door de genoemde maatschappelijke instanties daar is het mij nl om te doen. Van onze belasting centen houden ze zich hiermee bezig. That is my point.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

Stanhope schreef:JIJ kunt het natuurlijk verwerpelijk vinden van deze organisaties. Zo vind ik jouw reactie weer bizar.

Verklaar u nader ! Wat is er zo bizar ?
Wat schieten die organisaties maar belangrijker nog de brievenschrijvers zelf op van deze actie :?:
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Mar
Forum fan

Bericht door Mar »

Misschien dat die organisaties tenminste de nood zien van een mens?

Mar
Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

Mar schreef:Misschien dat die organisaties tenminste de nood zien van een mens?
Waarom schijft men dan niet direct aan de EO nazorg ??
Maar wat moet een politieke partij daar in vredesnaam mee en wat moet een post bedrijf daar mee? Hebben ze geen serieuze zaken om zich mee bezig te houden. Bv het bezorgen van post aan de EO nazorg omdat het aan die organisatie is gericht !
Friedrich Nietzsche
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

GH schreef:Maar hoe zie jij bidden dan dat gebeurd toch ook niet op briefjes ?
Maar het gaat dus niet om mij, aangezien ik niet zo'n brief heb gestuurd.
Ik ben niet meer verheven, een beter mens of wat dan ook maar wel mentaal krachtiger omdat ik een illusie niet nodig heb, ik kan de harde werkelijkheid aan.
Jouw werkelijkheid. Jij noemt iets een illusie, een ander noemt het zijn/haar werkelijkheid.
TOCH VREEMD dat er alleen maar reacties komen over de brieven zelf en niet over de serieuze reactie hierop door de genoemde maatschappelijke instanties daar is het mij nl om te doen. Van onze belasting centen houden ze zich hiermee bezig. That is my point.
Vind ik niet zo vreemd. Als je namelijk begrip hebt voor de brieven, kun je ook begrip hebben voor de reactie van de instanties. Ik vind het dus wel een goed idee.
En wat betreft onze belasting centen: die gaat naar zoveel plekken die de een onzinnig vindt en een ander zinnig. Daar zal je nooit helemaal uitkomen.
Maar wat moet een politieke partij daar in vredesnaam mee en wat moet een post bedrijf daar mee? Hebben ze geen serieuze zaken om zich mee bezig te houden. Bv het bezorgen van post aan de EO nazorg omdat het aan die organisatie is gericht !
Ach ja.. ik vraag ik me bij veel politieke partijen af of ze geen serieuzere zaken hebben om zich mee bezig te houden. De "aanval" op Remkes bijvoorbeeld. Maar er zijn toch veel mensen die dat wel degelijk serieus vonden. Ieder z'n ding zullen we maar zeggen.
En in dit geval is er in ieder geval iemand die zich blijkbaar serieus bezig houdt met de noden van een paar mensen. Eigenlijk net zoiets als die actie voor Azie.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Stanhope
Ervaren pen

Re: brieven aan god

Bericht door Stanhope »

GH schreef:
Stanhope schreef:JIJ kunt het natuurlijk verwerpelijk vinden van deze organisaties. Zo vind ik jouw reactie weer bizar.

Verklaar u nader ! Wat is er zo bizar ?
Wat schieten die organisaties maar belangrijker nog de brievenschrijvers zelf op van deze actie :?:
Ik reageerde op:

GH schreef:
Maar we dwalen een beetje af van het eigenlijke thema nl. dat serieus geachte maatschappelijke organisaties zich daarmee bezig houden DAT is verwerpelijk
Onder verwerpelijk versta ik: wat verworpen moet worden uit moreel oogpunt (zie woordenboek).

Jouw reactie vond ik bizar, omdat jij daarin vermeldt DAT het verwerpelijk is. En niet dat JIJ het verwerpelijk vindt.

Onder bizar moet je in dit geval wonderlijk verstaan (zie woordenboek).

Zoals je waarschijnlijk weet ben ik vrijzinnig (= ondogmatisch zie woordenboek :lol: ) en leef als vrij mens. Anderen gun ik ook die vrijheid. Zo ook het grappige gedrag dat omschreven is in het onderhavige artikel.

GH schreef:
Vraag ik me ook af. Ach, misschien gaat men dit uiteindelijk wel doen.

Groet,

Stan
Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

Ruby schreef:
OK dan, Hoe denk jij dat de brievenschrijvers bidden zien t.o.v. hun brief ?
Ruby schreef:Jouw werkelijkheid. Jij noemt iets een illusie, een ander noemt het zijn/haar werkelijkheid.
OK mijn werkelijkheid ,mijn overtuiging, maar ik spreek ook vanuit mijn perspectief en vanuit dat perspectief is god een illusie.
Ruby schreef:Als je namelijk begrip hebt voor de brieven, kun je ook begrip hebben voor de reactie van de instanties. Ik vind het dus wel een goed idee.
Je kunt begrip hebben voor de uitzichtloze situatie van de schrijvers. Maar, het zal in jouw ogen dan wel een tekort koming van mij zijn, ik blijf het anoniem schrijven aan god belachelijk vinden. Als je om aandacht schreeuwt doe het dan niet anoniem.
Ruby schreef:En wat betreft onze belasting centen: die gaat naar zoveel plekken die de een onzinnig vindt en een ander zinnig. Daar zal je nooit helemaal uitkomen.
Ja maar dat beslist een kabinet die wij elk 4 jaar kiezen of weg stemmen. Dus in principe nemen die besluiten waar de meerderheid het mee eens is. In individuele gevallen waar dat niet het geval is komt men in verzet.
Ruby schreef:Ach ja. ik vraag ik me bij veel politieke partijen af of ze geen serieuzere zaken hebben om zich mee bezig te houden. De "aanval" op Remkes bijvoorbeeld.
Ben ik met je eens maar dan heb je het wel over concrete / wezenlijke zaken. Brieven aan god zijn lucht. En over de drukte om sommige wezenlijke zaken kun je je ook verontwaardigen.
Ruby schreef:En in dit geval is er in ieder geval iemand die zich blijkbaar serieus bezig houdt met de noden van een paar mensen. Eigenlijk net zoiets als die actie voor Azie.
Hallo wakker worden : het zijn anonieme brieven :!:
Friedrich Nietzsche
Gerard
Bevlogen

Re: brieven aan god

Bericht door Gerard »

Stanhope schreef:Jouw reactie vond ik bizar, omdat jij daarin vermeldt DAT het verwerpelijk is. En niet dat JIJ het verwerpelijk vindt.
Het zijn brieven met een anonieme adressering (wie is- en waar woont god) en een anonieme afzender. Is het dan niet absurd en verwerpelijk dat "serieuze" organisaties zich daarmee bezig houden? Als dat moreel goed is glijden we toch echt af naar een verwerpelijk niveau.
Friedrich Nietzsche
Ruby
Forum fan

Bericht door Ruby »

GH schreef:
Ruby schreef:En in dit geval is er in ieder geval iemand die zich blijkbaar serieus bezig houdt met de noden van een paar mensen. Eigenlijk net zoiets als die actie voor Azie.
Hallo wakker worden : het zijn anonieme brieven
:lol: :lol: :oops: :oops: U begrijpt dat ik geen goede Sherlock Holmes zou zijn. I'm truly embarassed! En nu ga ik mijn mond maar weer even dicht houden. :-#

-----

Zo dat was even.

Ik vind het moreel gezien nog altijd goed dat mensen zich hier "druk" om maken. Alleen idd wel erg lastig om de mensen op te sporen. Dat maakt het niet bepaald haalbaar. Daar zou je idd je vraagtekens bij kunnen zetten.
GH schreef:Je kunt begrip hebben voor de uitzichtloze situatie van de schrijvers.
En daar ging het mij dus alleen maar om.
GH schreef:Maar, het zal in jouw ogen dan wel een tekort koming van mij zijn, ik blijf het anoniem schrijven aan god belachelijk vinden. Als je om aandacht schreeuwt doe het dan niet anoniem.
Bijna iedereen schreeuwt in stilte om aandacht. Sommigen doen dit opvallend, anderen onopvallend. Iedereen is anders. Ik heb niet gezegd dat ik het een tekortkoming vind dat jij het schrijven van anonieme brieven aan God belachelijk vindt. Ik vind het alleen jammer dat je dat belachelijk vind.
GH schreef:
Ruby schreef:
OK dan, Hoe denk jij dat de brievenschrijvers bidden zien t.o.v. hun brief ?
Geen idee. En dat doet er ook niet toe.
Groeten van Ruby
-------------------------------------------
I don't question your existence - God
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Vanuit zakelijk (en klantvriendelijk) oogpunt bekeken telt elke brief. Wanneer een brief wordt doorgezonden komt dit op rekening van de ontvanger. Het is dus ook een kwestie van geld verdienen. Ik weet niet hoeveel van die brieven er jaarlijks worden verstuurd, maar elke eurocent telt. Als bedrijf kun je op deze manier ook je klantvriendelijkheid naar een specifieke, in dit geval religieuze, groep laten zien( en met de eenwording van Europa is daar in deze een hele grote groep bijgekomen).
Mijn persoonlijke mening houdt het midden tussen begrip en ongeloof.
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

Ruby schreef: Alleen idd wel erg lastig om de mensen op te sporen. Dat maakt het niet bepaald haalbaar. Daar zou je idd je vraagtekens bij kunnen zetten.
Inderdaad maar dat doen EO Christen Unie en TPG kennelijk niet.
Ruby schreef:Ik vind het alleen jammer dat je dat belachelijk vind.
Ieder zijn mening.
Friedrich Nietzsche
Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

Rebecca schreef:Mijn persoonlijke mening houdt het midden tussen begrip en ongeloof.
Ik meen dat je wilde zeggen dat de actie eigenlijk voornamelijk een commercieel doel diende dan vat ik die laatste opmerking niet helemaal. :?:
Friedrich Nietzsche
Mar
Forum fan

Bericht door Mar »

Ik heb al eerder geschreven dat ik een programma heb beluisterd waarin de EO commentaar geeft over dat bericht van TPG-post.
Vaak heeft de brief wel degelijk aan de binnenkant een afzender. Dan wordt er altijd contact opgenomen met de persoon in kwestie.
En het heeft dus niets met commercie te maken. De brieven zijn gefrankeerd - anders worden ze wel degelijk vernietigd als onbestelbaar.

Natuurlijk probeert de EO dan te evangeliseren, dat is, gezien hun achtergrond, logisch. Dat is ook een risico dat mensen nemen als ze een 'brief aan God' schrijven.

Er kan rationeel over geredeneerd worden. Is mij allemaal best. Maar ik denk dat in bepaalde gevallen aan de verschrikkelijke eenzaamheid van de schrijvers voorbij wordt gegaan. En dan kun je discussiëren of iemand naar een psychiater moet.
Maar wij heffen het vingertje.
Het gegeven ligt er - punt uit en ik denk dat deze maatschappij eens naar zichzelf moet kijken, of dit soort dingen niet gecreëerd worden.

Mar
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Zoals verwacht een toelichting.Ik heb begrip voor de manier waarop de TPG als commercieel bedrijf handelt. Het ongeloof zit hem in de 'geadresseerde' waar de brieven voor bedoelt zijn.
De TPG is al lang geen staatsbedrijf meer en sinds zij de vrije markt op zijn gegeaan moeten zij flink concureren met concurenten als Sandd, Selekt Mail etc. Als bedrijf tellen akties als deze, en de publiciteit die daar bij komt kijken ,wel degelijk mee. Dat heb ik in vorige posting proberen uit te leggen. Wanneer er trouwens een adres bekend is van de afzender is de standaardprocedure dat de brief retour wordt gezonden. Wordt dit structureel van aard, dan zijn er zeker kosten aan verbonden. Wanner de TPG de afspraak met de EO heeft gemaakt om deze brieven na hen toe te sturen is dit een kwestie van doorzendservice waar gewoon voor moeten worden betaald; wel-of niet gefrankeerd.
Ik wil niet voorbij gaan aan de mogelijke maatschappelijke problemen als eenzaamheid e.m. die deze briefschrijvers zouden hebben. Maar dat is weer een onderwerp an sich lijkt me. Gh vroeg zich immers af hoe een commercieel bedrijf zich serieus met deze kwestie kon inlaten.
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Gerard
Bevlogen

brieven aan god

Bericht door Gerard »

Mar schreef:Vaak heeft de brief wel degelijk aan de binnenkant een afzender. Dan wordt er altijd contact opgenomen met de persoon in kwestie.
Ik blijf erbij schrijf dan direct aan de dominee pastoor of EO. En schrijf dan ook zoals gebruikelijk de geadresseerde achterop.
Mar schreef:En het heeft dus niets met commercie te maken.
dat was ook niet mijn opmerking ik citeerde en reageerde.
Mar schreef:Er kan rationeel over geredeneerd worden. Is mij allemaal best.
ik dacht dat op een vrijdenkers site de ratio een belangrijke factor was.
Mar schreef: Maar ik denk dat in bepaalde gevallen aan de verschrikkelijke eenzaamheid van de schrijvers voorbij wordt gegaan. En dan kun je discussiëren of iemand naar een psychiater moet.Maar wij heffen het vingertje.
Het gegeven ligt er - punt uit en ik denk dat deze maatschappij eens naar zichzelf moet kijken, of dit soort dingen niet gecreëerd worden.
Maar als je je sociale contacten kwijt bent geraakt hoef je toch ook je "common sense" niet te zijn verloren? En dat we als maatschappij aan de eenzaamheid schuldig zijn dat is een hele andere discussie.
Friedrich Nietzsche
Plaats reactie