Jan van Lennip schreef: ↑02 nov 2017 12:24
De rijkste man van de wereld bezit nu bijna 100.000.000.000 aan vermogen. Dit getal is natuurlijk buiten proportioneel. Zeker met het oog op het feit dat geld gelijk staat aan een debit. Er is nou eenmaal niet oneindig veel geld in de wereld.
Mijn vraag is dan ook, wat te doen tegen het probleem van het opraken van geld als een ruilmiddel. Ik hoop hiermee een beeld te krijgen wat er aan oplossingen kunnen worden bedacht. Ik trap zelf de bal af met een vermogenslimiet in te stellen. Laten we voor het gemak het getal hierboven aanhouden. Daarna is het vermogen voor 100% belastbaar. Argument hiervoor is dat geld een ruilmiddel moet blijven. Als we het geld gaan oppotten dan vervalt deze functie.
Als eerste verwijs ik naar een eerdere discussie over Fiducie in de Europese economie:
https://freethinker.nl/forum/viewtopic. ... ie#p343017
Geld als ruilmiddel raakt niet op. Het wordt bijgedrukt in chartaal en giraal geld. De geldpersen van zowel de Amerikaanse dollar als de Europese Euro draaien maar door.
Tegelijkertijd verliest niemand in de wereld het vertrouwen in de Amerikaanse dollar, terwijl de Amerikaanse schuldenlast onuitspreekbaar geworden is. Hoeveel de geldpersen ook bijdrukken, niemand in de wereld vraagt zich af of het dollarbiljet nog wel onderpand heeft.
Ik spreek in de door mij aangehaalde discussie hierboven over het luchtkasteel van de Amerikaanse dollar.
Men blijft vertrouwen houden in de dollar als waardepapier en men blijft het accepteren. Hetzelfde geldt voor de Euro.
Dat de geldpersen door Draghi zijn aangezet en nog steeds doordraaien, laat niemand afvragen of de Euro nog wel waarde heeft.
Je kunt 'monopoly' blijven spelen zolang de spelers over geld beschikken en als je ze erin blijft voorzien kun je eindeloos spelen.
Waar het de armen aan ontbreekt is een valuta waarin fiducie bestaat. Druk simpel dollars of Euro's bij en verstrek deze aan de armen in de wereld. Niemand in de Westerse wereld zal er een brood minder om eten en de armen haal je tegelijkertijd ook aan de eettafel.
Niemand in de financieel-economische wereld zal het wagen om de fiducie in het geld ter discussie te stellen. Als de Chinezen het echte onderpand van de door hun verstrekte leningen gaan opeisen (in goud bijvoorbeeld), graven zij hun eigen economische graf en het economisch luchtkastelenspel is te belangrijk en zal moeten blijven doorgaan. No matter what.