Petra schreef: 31 okt 2017 00:21
LonelyThinker schreef: 30 okt 2017 21:28
Blijf je vasthouden dat decoherentie 'alles wel even op zal lossen', wat het helemaal niet doet, of geef je toe dat de waarnemer weleens de, altijd al vermoedde, cruciale rol speelt in de kwantumcollapse. Ik kies voor het laatste.
Dit is toch ook m.i. een breed aanvaarde theorie?
Ik wil ook wel weten wat er zo fout aan is.
Al begrijp ik niet helemaal wat decoherentie ermee van doen heeft.
Elk atoom in het universum is bijvoorbeeld al op zichzelf een "waarnemer" die de golffunctie doet dichtklappen. Elke molecule, elke rots, elke boom, elke ster, elke planeet, elke maan, elke asteroïde, elk stofdeeltje in de ruimte,... zijn "waarnemers". Elke interactie tussen een foton en een atoom of elektron is een" waarneming". Elk radioactief verval is een "waarneming". Elke interactie tussen elementaire deeltjes is een "waarneming". Elke interactie tussen atomen (een rots, een molecule,...) is een "waarneming". Elke contact tussen materie is een "waarneming". En zo kan je nog een paar dagen verder schrijven.
Een "waarneming" is een meting waarbij een vorm van informatie wordt uitgewisseld en heeft NIETS maar dan ook NIETS met een bewuste waarnemer te maken. Dat informatie uitwisselen is bijvoorbeeld een rots die een tegen een andere rots ligt, licht dat een elektron tegenkomt of elk bovenstaand voorbeeld.
Dus ja, een boom die in bos valt maakt geluid, zelfs al is er geen mens in de buurt om dat te horen. En "kiezen" dat er een cruciale rol bestaat voor een bewuste waarnemer bij het dichtklappen van de golffunctie is wetenschappelijk van hetzelfde niveau dan "kiezen" dat er een kabouter bestaat die in een theepot leeft die rond Pluto draait.