'Christenen worden het meest vervolgd'

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
chromis
IT Tech. & Moderator

'Christenen worden het meest vervolgd'

Bericht door chromis »

Op fok! kwam ik dit tegen. Het originele artikel komt uit het Reformatorisch dagblad:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/70181
http://frontpage.fok.nl/nieuws/70181 schreef: 'Christenen worden het meest vervolgd'
Gepost door Rob (R@b) - Bron: Reformatorisch Dagblad
Gepubliceerd: dinsdag 7 november 2006 @ 16:22

Het christendom is wereldwijd de meest vervolgde godsdienst, zo blijkt uit het nieuwste jaarboek christenvervolging (Märtyrer 2006), dat is uitgegeven door het Duitse christelijke persbureau Idea. Volgens het boek zijn circa 90% van alle martelaren die vanwege hun geloofsovertuiging overlijden, christen. Jaarlijks zouden er 90.000 christenen vanwege hun geloof worden gedood.

Uit het onderzoek blijkt dat 75% van alle verwondingen omwille van een religieuze overtuiging, worden toegebracht aan christenen. Van de ongeveer 2,2 miljard christenen wordt ongeveer 10% om zijn geloofsovertuiging vervolgd of benadeeld.

Verdrukking
Dat het christendom meer in de verdrukking komt, heeft voornamelijk te maken met de toename van het aantal christenen in Afrikaanse en Aziatische landen, zo meent een van de opstellers van het boek. In veel van die landen bevoordelen de overheden de traditionele religies boven het christendom en geven ze die een plaats in een nationalistische strategie.

Landen waar het christendom het moeilijk heeft zijn onder andere India, Indonesië, Bangladesh en Pakistan. Daar worden vreemde godsdiensten, zoals het christendom, regelmatig via de rechter of door middel van geweld gedwarsboomd.

Uit het jaarboek blijkt verder dat vooral de positie van christenen in Eritrea en Irak sterk is verslechterd. In Irak zijn kerken met grote regelmaat doelwit van bomaanslagen. Veel christelijke Irakezen besluiten hierom het land te ontvluchten.
http://www.refdag.nl/artikel/1280567/Ch ... volgd.html is een iets andere tekst.

Ik kan me levendig voorstellen dat Christenen in moslimlanden het niet makkelijk hebben. Ik vind dat vanuit mijn perspectief dan ook schandalig. Mijn vraag is echter wel in hoeverre deze cijfers niet overdreven zijn. Daarmee wil ik het feit niet bagetalliseren, maar slachtoffertje spelen ten behoeve van begrip voor het geloof is namelijk geen onbekend fenomeen. Ik wil bij deze een discussie uitlokken over dit jaarboek. Ik heb gezocht naar dit jaarboek. Je moet het zover ik het zie kopen. Ik kan er ook geen oordeel over vellen, maar mischien dat iemand van jullie met dergelijke beweringen vertrouwd is, of met de inhoud van dit jaarboek?

Als ik zoek naar het jaarboek, dan kom ik terecht op de site van Idea, het christelijke persbureau: http://www.idea.de/shop/index.php?cat=c ... lgung.html , een Duitse webshop waar allerlei boeken verkocht blijken te worden over gevangen christenen en dergelijke dingen. Dit jaarboek is in ieder geval niet het eerste jaarboek: de voorgaande jaren was er ook zo'n jaarboek. Klik voor de aardigheid ook eens op "Naturwissenschaft".

Wat denken jullie?
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: 'Christenen worden het meest vervolgd'

Bericht door Devious »

Allereerst: verschrikkelijk dat er christenen worden vervolgd vanwege hun geloof, maar...
chromis schreef: Het christendom is wereldwijd de meest vervolgde godsdienst, zo blijkt uit het nieuwste jaarboek christenvervolging (Märtyrer 2006), dat is uitgegeven door het Duitse christelijke persbureau Idea. Volgens het boek zijn circa 90% van alle martelaren die vanwege hun geloofsovertuiging overlijden, christen. Jaarlijks zouden er 90.000 christenen vanwege hun geloof worden gedood.
deze cijfers moeten wél in het juiste perspectief worden gezien. Het Christendom is óók de grootste godsdienst, en het meest wijdverbreid. Oók in Islamitische landen vormen de christenen in bijna alle gevallen de grootste minderheid. Het is daarom ook heel verklaarbaar waarom deze de grootste aantallen vormen. Hindoes en Boeddhisten worden in Islamitische landen even erg vervolgd (waarschijnlijk erger, omdat zij volgens de Koran tot de 'afgodendienaren' behoren, en deze hebben een lagere status dan de 'volkeren van het Boek' (christenen). Hindoeistische en Boeddhistische minderheden vinden we echter niet verspreid over de wereld, maar voornamelijk in Bangladesh en Pakistan.
Atheïsten en skeptische intellectuelen worden óók gruwelijk vervolgd, maar daar zijn er niet zo veel van.
Mijn vraag is echter wel in hoeverre deze cijfers niet overdreven zijn, want slachtoffertje spelen ten behoeve van begrip voor het geloof is geen onbekend fenomeen.
Ik denk niet dat het overdreven is. In mijn dagelijkse werk heb ik veel te maken met vluchtelingen. Bij vrijwel alle christenen die afkomstig zijn uit landen als Egypte, Iran of Irak, hoor ik de verhalen over vervolging, onderdrukking, marteling, achteruitstelling, etc,,
Maar dezelfde verhalen heb ik ook gehoord van hindoes en sikh's uit Bangladesh, in de meest gruwelijke details, maar daar zijn er minder van, waardoor deze bevolkingsgroepen niet met dergelijke 'indrukwekkende' cijfers kunnen gooien.

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

@Devious
Christenen die in de drie-eenheid geloven plegen volgens de moslims ook shirk (afgodendienst-de ergste zonde mogelijk). Ze zeggen dat de term christenen in de koran terugslaat op mensen die niet in de drie-eenheid geloven.
balou
Forum fan

Bericht door balou »

Voordat die christenvervolging uitsluitend in de schoenen van de Islam geschoven wordt
wil ik er op wijzen dat ook landen als China, Rusland en mogelijk ook Korea geen "christenvriendelijke"politiek voeren.

Ook moet er eerst worden vastgesteld wat onder vervolging moet worden verstaan.
Is dat het opsluiten of zelfs terechtstellen van christenen, of houdt dat ook in dat christenen in een aantal landen gewoon niet welkom zijn, vooral niet als zij actief evangeliseren.
De tegenwerking die christenen in die landen ondervinden wordt door hen ook snel als vervolging aangemerkt.
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

verdere opmerking
de genoemde landen vervolgen iedereen die er een andere mening/idee op na houdt. de gegeven artikels wekken de indruk alsof men specifiek christenen zou viseren. Het is natuurlijk belachelijk te denken dat de Chinese, Pakistaanse of Iraanse leiding een forum als dit zou tolereren en de stichters niet ff zou ondervragen :)
het artikel bewijst in ieder geval hoe belangrijk het is om religie's uit de politieke macht te houden.

Over china en USSR 1 bedenking: God gooit m'n daar buiten maar m'n zet zichzelf in de plaats om te aanbidden. het ochtendgebed werd in rusland dan ' bla bla bla dierbare stalin, wij danken u voor al het goede bla bla bla" Elk Chinees boek begint en eindigt met odes aan de grote stichter (profeet?)
ik zie het verschil niet
Laatst gewijzigd door appelfflap op 08 nov 2006 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

balou schreef:Voordat die christenvervolging uitsluitend in de schoenen van de Islam geschoven wordt
wil ik er op wijzen dat ook landen als China, Rusland en mogelijk ook Korea geen "christenvriendelijke"politiek voeren.
Wat Rusland betreft is dit niet waar. In Rusland heeft de laatste 15 jaar een omwenteling plaatsgevonden. Tegenwoordig zegt 62% opeens in God te geloven, en de orthodoxe kerk is weer opgebloeid als het bolwerk van zowel religieuze als nationalistische gevoelens. Alle kerkkoepels zijn weer opgepoetst en opnieuw met goud belegd. Putin is regelmatig in de othodoxe kerk te zien, en dat wordt dan altijd op TV vermeld.
Jongerenclubs die geleid worden door de orthodoxe kerk in samenwerking met een 'jongerenafdeling' van de geheime dienst (een soort 'fel nationalistische padvinderij met een religieus sausje) zijn bijzonder populair tegenwoordig.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Toevallig afgelopen weekend een vluchtelinge uit Moldavie gesproken. Wie dacht dat dank zij het of onder het communisme religie was uitgebannen, heeft het mis. Het was welliswaar verboden om religies in het openbaar te belijden. Echter, de onderlinge religieuze bevolkingsgroepen met alle religieus geinspreerde vooroordelen waren heel duidelijk zichbaar.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
balou
Forum fan

Bericht door balou »

@Reformed.
Rusland kent maar één soort Christendom tegenwoordig.
Evangelisatie van andere christenen is zeer moeilijk zo niet onmogelijk.
Die andere christenen kunnen dat zien als vervolging. Want bijeenkomsten van Evangeliserende christenen worden soms met intimidatie of geweld verstoord.
De Russisch orthodoxe kerk heeft zich meermalen uitgesproken tegen andere christenen.
Schuilkerken en huiskamer-bijeenkomsten, zijn in china en rusland dan ook niet ongewoon.

Ook in Israël worden evangelisten niet met open armen ontvangen. Er is daar een effectief ontmoedigingsbeleid, dat christenen zouden kunnen zien als vervolging
artikel 1. Een fundamentalist heeft altijd gelijk.
Artikel 2. Indien de fundamentalist ongelijk heeft, treedt automatisch artikel 1 in werking.
Achnaton
Forum fan

Bericht door Achnaton »

balou schreef:@Reformed.
Rusland kent maar één soort Christendom tegenwoordig.
Evangelisatie van andere christenen is zeer moeilijk zo niet onmogelijk.
De Russisch orthodoxe kerk heeft zich meermalen uitgesproken tegen andere christenen.
Schuilkerken en huiskamer-bijeenkomsten, zijn in china en rusland dan ook niet ongewoon
Vreemd Balou, niet om het een of ander maar tijdens mijn bezoek afgelopen zomer
werd de poolse katholieke kerk in Moskou gewoon bezocht en ik kwam erachter dat ze katholiek was door de duidelijke foto's van de paus aan de deuren, ik had niet echt de indruk van iets onderdrukkends.
Bovendien hoorde ik van Jehova praktijken ze schijnen daar ook een echte plaag te zijn en in de stad zag ik zelfs de hier uitgestorven gewaande Baghwans, wat je nu schrijft komt me toch ietwat overdreven over Balou, klinkt als stemmingmakerij.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

marc aka controle schreef:@Devious
Christenen die in de drie-eenheid geloven plegen volgens de moslims ook shirk (afgodendienst-de ergste zonde mogelijk). Ze zeggen dat de term christenen in de koran terugslaat op mensen die niet in de drie-eenheid geloven.
Ja, dat klopt. Maar tóch hebben christenen en joden als de 'volkeren van het Boek' officiëel een hogere status. (niet dat daar altijd zoveel van terecht komt overigens).
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

balou schreef:Voordat die christenvervolging uitsluitend in de schoenen van de Islam geschoven wordt
Zoals iemand reeds zei, gaat dat voor Rusland niet meer op. Maar wat betreft China en (Noord) Korea, gaat dat ongetwijfeld op. Het was niet mijn bedoeling om die vervolging uitsluitend aan de Islam te wijten.
De tegenwerking die christenen in die landen ondervinden wordt door hen ook snel als vervolging aangemerkt.
Inderdaad, en dat mag niet als vervolging worden gekenschetst.

Vriendelijke groet.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Achnaton schreef: Bovendien hoorde ik van Jehova praktijken ze schijnen daar ook een echte plaag te zijn en in de stad zag ik zelfs de hier uitgestorven gewaande Baghwans, wat je nu schrijft komt me toch ietwat overdreven over Balou.
Klopt. De Hare Krishna's en allerlei oosterse sekten schijnen ook welig te tieren daar in Rusland.
Plaats reactie