Ik ben blij dat het mag, ik wist niet dat ik daarvoor toestemming moest hebben.appelfflap schreef: ↑30 okt 2017 06:26
je mag je afkeer laten blijken maar de kern blijft hetzelfde
wil je een economie zonder geld, ruil- of tussenmiddel dan moet je toch echt uitleggen hoe dat werkt.
gewoon oproepen om anders te denken volstaat niet. Het wezen mens, met al z'n kleine kantjes, uit het model halen en in een illusie ivd perfect mens geloven is ook geen optie.
Dat hebben de communisten geprobeerd, het perfecte model alleen waren ze de menselijke eigenschappen, goed als slecht, vergeten
Het enige wat volstaat is het denken, de rest doet een ieder namelijk al, want anders zou het niet mogelijk zijn. Het is alleen de manier waarom iets gedaan wordt.
Op het moment dat je gaat denken, ik moet beloond worden voor dat wat ik doe, krijg je dat een vrouw zich in uiterste wanhoop zichzelf maar gaat aanbieden, op het moment dat je gaat denken, zij moet ook leven, zij is belangrijk, net zo als ik graag belangrijk zou zijn, ga je gewoon helpen, ongeacht of ze wel iets heeft of niets. En dat is het enige wat een verschil maakt of je een wereld met geld hebt of zonder.
het verloop van het communisme valt daarmee niet te vergelijken, want het communisme is gebaseerd op een samenleving met geld, waarin je niet anders hoeft te denken. Daarnaast is het ook geen keuze van mensen geweest. het was een politiek besluit,waarin mensen opgelegd kregen in een communistisch systeem te leven. Op het moment dat je gaat zeggen wij gaan in een wereld zonder geld leven, op de manier zoals het kapitalisme en het communisme zijn ontstaan, zal het zeker falen, want daarmee ga je voorbij aan de noodzakelijke denkwijze.