Een wereld zonder geld

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Mcmadtasty
Diehard

Re: Een wereld zonder geld

Bericht door Mcmadtasty »

appelfflap schreef: 30 okt 2017 06:26
je mag je afkeer laten blijken maar de kern blijft hetzelfde
wil je een economie zonder geld, ruil- of tussenmiddel dan moet je toch echt uitleggen hoe dat werkt.
gewoon oproepen om anders te denken volstaat niet. Het wezen mens, met al z'n kleine kantjes, uit het model halen en in een illusie ivd perfect mens geloven is ook geen optie.
Dat hebben de communisten geprobeerd, het perfecte model alleen waren ze de menselijke eigenschappen, goed als slecht, vergeten
Ik ben blij dat het mag, ik wist niet dat ik daarvoor toestemming moest hebben.
Het enige wat volstaat is het denken, de rest doet een ieder namelijk al, want anders zou het niet mogelijk zijn. Het is alleen de manier waarom iets gedaan wordt.
Op het moment dat je gaat denken, ik moet beloond worden voor dat wat ik doe, krijg je dat een vrouw zich in uiterste wanhoop zichzelf maar gaat aanbieden, op het moment dat je gaat denken, zij moet ook leven, zij is belangrijk, net zo als ik graag belangrijk zou zijn, ga je gewoon helpen, ongeacht of ze wel iets heeft of niets. En dat is het enige wat een verschil maakt of je een wereld met geld hebt of zonder.

het verloop van het communisme valt daarmee niet te vergelijken, want het communisme is gebaseerd op een samenleving met geld, waarin je niet anders hoeft te denken. Daarnaast is het ook geen keuze van mensen geweest. het was een politiek besluit,waarin mensen opgelegd kregen in een communistisch systeem te leven. Op het moment dat je gaat zeggen wij gaan in een wereld zonder geld leven, op de manier zoals het kapitalisme en het communisme zijn ontstaan, zal het zeker falen, want daarmee ga je voorbij aan de noodzakelijke denkwijze.
🤔😎😜😁😃😉👍
Mcmadtasty
Diehard

Peter van Velzen schreef: 30 okt 2017 03:38

Als men het geld niet bedacht had, dan was de huidige samenleving onmogelijk geweest. We zouden waarschijnlijk nog steeds jager/verzamelaars zijn. Ik kan niet kiezen voor een wereld zonder geld. Ik ben momenteel geheel afhankelijk van mijn pensioen (en dat is geld).
hm ben benieuwd, in de eerste drie maanden van het volgende jaar gaat iedereen staken. Gelukkig zijn pensioenfondsen geautomatiseerd en krijg je je geld
🤔😎😜😁😃😉👍
Mcmadtasty
Diehard

Petra schreef: 30 okt 2017 07:27
Mcmadtasty schreef: 30 okt 2017 00:42
Het leuke ervan is een ieder heeft een beeld van waartoe een wereld zonder geld toe kan leiden, het promoten Waar in de toekomst opnieuw een wereld zonder geld ontstaat is afhankelijk van een keuze die we als mensheid maken, in wat we willen.
=D> :D
Leuk.
Je verwoordt op alle fronten mijn gedachten, maar dan beter :lol:
Ik dacht idd aan the venusproject en aan Thrive (the movie), maar dat is al heel wat jaar geleden dat ik die zag.
Dank je.
heerlijk om het eens niet allemaal uit te moeten leggen :D
🤔😎😜😁😃😉👍
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Mcmadtasty schreef: 30 okt 2017 08:59 ga je gewoon helpen,
en dan hebben we een geldloge maatschappij?
Mcmadtasty
Diehard

appelfflap schreef: 30 okt 2017 10:36
Mcmadtasty schreef: 30 okt 2017 08:59 ga je gewoon helpen,
en dan hebben we een geldloge maatschappij?
Helpen is geen basis voor een geldloze maatschappij. De gedachte waarom je helpt is de basis.
🤔😎😜😁😃😉👍
appelfflap
Banned

Mcmadtasty schreef: 30 okt 2017 10:54 Helpen is geen basis voor een geldloze maatschappij. De gedachte waarom je helpt is de basis.
neurologen, loodgieters werkers op een boorplatform werken niet of volge jarenlange studies enkel om mensen te helpen.
die willen een villa en die krijgen die niet gewoon omdat iemand hen wil helpen

dat moet je trachten uit te leggen. apple ontwikkeld en geeft mij geen iPhone omdat ze mij willen helpen hé
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Mcmadtasty schreef: 30 okt 2017 00:42 Op het moment dat men het geld bedacht had men ook voor een andere denkwijze kunnen kiezen. Een ander feit is, je kunt de menselijke denkwijze niet veranderen. Alleen een persoon zelf is in staat zijn denkwijze te veranderen.
Geld is in verschillende culturen in een verscheidenheid aan vormen verschenen behalve munten kan je ook aan schelpen, veren of pelzen denken. Er is een intermediair nodig om over en weer op grotere schaal aan uitruil te doen. Dit heet dan ineens handel. Ben het wel met je eens dat het huidige systeem voor verbetering vatbaar is. Zoals ik al eerder in dit draadje vermelde kan dit m.i. enkel op niet te grote schaal binnen gemeenschappen die zelfvoorzienend zijn. Denk overigens wel dat de wijze waarop ons aangeleerd is erover te denken om te vormen is. Maar vooralsnog zijn de meeste maatschappijen op groei ingesteld. Dit zal vroeg of laat een keer spaak lopen denk ik.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Petra schreef: 30 okt 2017 07:27 Als je je het op kleine schaal kunt voorstellen dan is de stap naar big toch zo gezet? Een stukje schaalvergroting... meer is het niet.
Ook nu worden door vrijwilligers minder leuke dingen gedaan... gewoon omdat het nodig is.
Omzetten in tijd is wederom 'een voor wat hoort wat' idee.
Met die schaalvergroting overschrijd je de lokale zelfredzaamheid en wordt je t afhankelijk van externe krachten. Voor wat hoort wat is overigens een ingebakken biologisch beginsel met de fraaie naam tit for tat. Als ik van een Duitse brouwer een hefe Weizen wil is het doenlijk deze bij de lokale slijter te halen en in ruil diens dakgoot te legen. De lokale slijter kan echter niet steeds in de auto springen om bij de Duitse brouwer hand en spandiensten in ruil voor het geleverde bier te verrichten. Je krijgt dan algauw een situatie van oneindige regressie.
Als het aan mij ligt ga ik niet werken maar een beetje sporten, lezen, muziek luisteren, koken en klussen in en rond het huis. :angel12:
Mcmadtasty
Diehard

doctorwho schreef: 30 okt 2017 12:26
Mcmadtasty schreef: 30 okt 2017 00:42 Op het moment dat men het geld bedacht had men ook voor een andere denkwijze kunnen kiezen. Een ander feit is, je kunt de menselijke denkwijze niet veranderen. Alleen een persoon zelf is in staat zijn denkwijze te veranderen.
Geld is in verschillende culturen in een verscheidenheid aan vormen verschenen behalve munten kan je ook aan schelpen, veren of pelzen denken. Er is een intermediair nodig om over en weer op grotere schaal aan uitruil te doen. Dit heet dan ineens handel. Ben het wel met je eens dat het huidige systeem voor verbetering vatbaar is. Zoals ik al eerder in dit draadje vermelde kan dit m.i. enkel op niet te grote schaal binnen gemeenschappen die zelfvoorzienend zijn. Denk overigens wel dat de wijze waarop ons aangeleerd is erover te denken om te vormen is. Maar vooralsnog zijn de meeste maatschappijen op groei ingesteld. Dit zal vroeg of laat een keer spaak lopen denk ik.
Ikzelf betwijfel dat het systeem voor verbetering vatbaar is. En dat heeft vooral te maken met het consumptiemodel wat het hanteerd.
We hebben momentel te kampen met millieuproblemen,wat toch het meest aantoonbaar veroorzaakt wordt door de mens. Er zijn allerlei projecten gaande om energieverbruik terug te dringen. Daarnaast kampen wij met uitputting van grondstoffen.
nu heb je opkomende maatschappijen en de bedoeling is dat ieder land een welvarende economie gaat vormen.daar zijn projecten en ontwikkelingsgelden op ingesteld.
Dat betekent meer van alles. wat weer betekent dat we meer energie moeten gaan verbruiken. datwat nu bespaart wordt in het ene land, gaat eenander land met zijn economie weer deels of volledig teniet doen. Daarnaast moet dat wat in die landen geproduceert wordt weer geconsumeerd worden.
naast dat er een uitbreiding komt vanuit de bestaande economische maatschappijen, komt er een uitbreiding in het bestaande consumptieaanbod in de bestaande economiische maatschappijen. Wat weer betekend dat we meer nog moeten gaan consumeren, willen we die opkomende economieén steunen.
Alleen maar die opkomende economieën steunen zou ten koste gaan van de eigen economie. dus zouden we nog meer moeten verdien, wat betekent dat tweeverdieners op den duur drieverdieners zouden moeten worden om nog aan de maatstaven van dit systeem te kunnen voldoen. doordat we meer moeten verdienen worden of de producten duurder of we moeten meer produceren. meer produceren leid weer tot nog meer te moeten consumeren en nog meer grondstoffen moeten gebruiken.

Ik denk dat het alleen nog maar bergafwaarts kan gaan.dat het en nobele gedachte is dat het systeem nog voor verbetering vatbaar is, maar dat de omstandigheden het niet toelaten en dat we vroeg of laat voor een ander systeem moeten gaan kiezen.

Een wereld zonder geld biedt heel veel andere mogelijkheden zonder het consumptiemodel, terwijl andere bedachte systemen wel weer afhankelijk zijn van het consumptiemodel en beperkt zijn tot de zelfde mogelijkheden.
🤔😎😜😁😃😉👍
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Mcmadtasty schreef: 30 okt 2017 13:32 Ikzelf betwijfel dat het systeem voor verbetering vatbaar is. En dat heeft vooral te maken met het consumptiemodel wat het hanteerd.
We hebben momenteel te kampen met milieuproblemen,wat toch het meest aantoonbaar veroorzaakt wordt door de mens. Er zijn allerlei projecten gaande om energieverbruik terug te dringen. Daarnaast kampen wij met uitputting van grondstoffen.
Daar ben ik het zeker mee eens we zijn inmiddels met teveel mensen, hetgeen met huidig consumentisme niet goed gaat komen. In geen enkel beleidsplan wordt gestreefd naar een min of meer stabiele bevolking om vervolgens daarop behoeften af te stemmen. Het is echter steevast gestoeld op groei, hetgeen vroeg of laat vast zal lopen. Maar wellicht hebben nieuwe technologische ontwikkelingen het in zich om ook met onze aantallen de boel leefbaar te houden. Wordt off topic maar had laatst gesprek met iemand die zichzelf prees omdat er nu zonnecellen op zijn dak liggen. Ik was niet onder de indruk en wees hem op twee auto's waarvan eentje van bekende sjoemeldieselafkomst. Drie kinderen vliegreizen en lekker vlees blijven eten. Als je met het laatste nu als gezin een stopt of fors mindert zet dat meer zoden aan de dijk. Ach ik maak met mijn adviezen zelden vrienden en heb al heel wat verjaarspartijtjes in mineur doen eindigen :)
appelfflap
Banned

doctorwho schreef: 30 okt 2017 14:18 Daar ben ik het zeker mee eens we zijn inmiddels met teveel mensen, hetgeen met huidig consumentisme niet goed gaat komen. In geen enkel beleidsplan wordt gestreefd naar een min of meer stabiele bevolking
het wil je dat doen zonder gedwongen sterilisaties ?
het moet gebeuren akkoord, maar politiek totaal onhaalbaar
Mcmadtasty
Diehard

doctorwho schreef: 30 okt 2017 14:18
Mcmadtasty schreef: 30 okt 2017 13:32 Ikzelf betwijfel dat het systeem voor verbetering vatbaar is. En dat heeft vooral te maken met het consumptiemodel wat het hanteerd.
We hebben momenteel te kampen met milieuproblemen,wat toch het meest aantoonbaar veroorzaakt wordt door de mens. Er zijn allerlei projecten gaande om energieverbruik terug te dringen. Daarnaast kampen wij met uitputting van grondstoffen.
Daar ben ik het zeker mee eens we zijn inmiddels met teveel mensen, hetgeen met huidig consumentisme niet goed gaat komen. In geen enkel beleidsplan wordt gestreefd naar een min of meer stabiele bevolking om vervolgens daarop behoeften af te stemmen. Het is echter steevast gestoeld op groei, hetgeen vroeg of laat vast zal lopen. Maar wellicht hebben nieuwe technologische ontwikkelingen het in zich om ook met onze aantallen de boel leefbaar te houden. Wordt off topic maar had laatst gesprek met iemand die zichzelf prees omdat er nu zonnecellen op zijn dak liggen. Ik was niet onder de indruk en wees hem op twee auto's waarvan eentje van bekende sjoemeldieselafkomst. Drie kinderen vliegreizen en lekker vlees blijven eten. Als je met het laatste nu als gezin een stopt of fors mindert zet dat meer zoden aan de dijk. Ach ik maak met mijn adviezen zelden vrienden en heb al heel wat verjaarspartijtjes in mineur doen eindigen :)
De computer is zo'n technologie.het consumeren van niets, in de vorm van pixels.
🤔😎😜😁😃😉👍
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

appelfflap schreef: 30 okt 2017 14:36
doctorwho schreef: 30 okt 2017 14:18 Daar ben ik het zeker mee eens we zijn inmiddels met teveel mensen, hetgeen met huidig consumentisme niet goed gaat komen. In geen enkel beleidsplan wordt gestreefd naar een min of meer stabiele bevolking
het wil je dat doen zonder gedwongen sterilisaties ?
het moet gebeuren akkoord, maar politiek totaal onhaalbaar
Voorlichting, ontmoediging social engineering :)
appelfflap
Banned

doctorwho schreef: 30 okt 2017 19:08 Voorlichting, ontmoediging social engineering :)
in Europa zal dat zeker lukken of helpen
in de 3e wereld? neuken is geodkoop vertier hé
Petra
Banned

Bericht door Petra »

appelfflap schreef: 30 okt 2017 21:02
doctorwho schreef: 30 okt 2017 19:08 Voorlichting, ontmoediging social engineering :)
in Europa zal dat zeker lukken of helpen
in de 3e wereld? neuken is geodkoop vertier hé
Als de welvaart toeneemt neemt het aantal kindertjes dat men op de wereld zet navenant af. Vast gegeven.
Maar toch...

A solution for all.
Eet geen vlees, nooit ongesteld, geen nageslacht.
En het beste nieuws is... Gratis! In een geldloze maatschappij dan hè. :lol:
Ik zeg; dat zij/hij in de pauze prima kan putjesscheppen, dakgoten legen, op een booreiland werken, etc etc.

Laatst gewijzigd door Petra op 31 okt 2017 03:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Plaats reactie