@Peter:
...maar er zijn ook toestanden in je brein waar je aan kunt werken, door te oefenen. Zo kun je een op systematische manier beter leren spellen, rekenen of schaken, en zijn er zelfs trainingprogramma's waarmee sommige mensen er in slagen te stoppen met roken.
Toestanden in je brein waar je aan kunt werken...
Hoe ga jij dat in werking zetten? Stel, jij wilt de toestand van nicotineverslaving in je brein aanpakken?
Hoe komt het in 1e instantie dat jij die toestand wilt aanpakken? Er staat inderdaad niemand met een pistool op je gericht, maar je brein wordt dagelijks blootgesteld aan anti-rooksignalen.
Zo hield Victor Lamme ooit een praatje over vrije wil, liet
dit plaatje/filmpje zien (waarbij de vrouw haar tas stevig vastpakt) en vroeg aan de zaal: "Wie van u is ook racist?"
Iedereen lachen uiteraard, maar wat blijkt? De amygdala (o.a. emoties in het brein) wordt bij het zien van gekleurde mensen geactiveerd. Waarom? Omdat we jarenlang blootgesteld zijn aan negatieve associaties m.b.t. de slechte zwarte boef in tegenstelling tot de blanke James Bond.
En ditzelfde geldt voor nicotine. 50 Jaar terug stonden de sigaretten thuis bij iedereen op tafel, werd er volop reclame gemaakt en was roken sociaal volledig acceptabel. Maar hoe is dit vandaag?
Stuur JIJ je brein Peter, of doet de media dit?
@Petra
Ik weiger op mijn werk altijd mee te doen aan stompzinnige oefeningen/scenariotrainingen, omdat ik van mening ben, dat je rampen niet kunt oefenen. Iedere ramp staat op zich en heeft unieke eigenschappen. Ik kan iedere dag oefenen hoe ik moet reageren als iemand een pistool op mijn hoofd zet, maar ik WEET dat dit pistool nep is en dat de dader een spelletjes speelt. Ik sla bij iedere oefening vakkundig dit pistool uit zijn handen (waarom geen haar?) en schijt in mijn broek als het in het echt gebeurd. Maar misschien heb ik het mis en kan ik mijn brein inderdaad 'trainen' (aardbeving in landen waar dit veel voorkomt) maar dan nog blijft het afhangen van de input die er steeds weer inkomt (opgelegd wordt) en waarom die input er in komt. In geval van die oefeningen word ik dus min of meer gedwongen door mijn baas en de huidige tijdsgeest (zoveel mogelijk onzinnige scenario creëren).
Dan zou je nog kunnen zeggen: "Maar je weigert die trainingen en dat is toch vrije wil?" Maar ook dit heeft te maken met mijn jeugd/geschiedenis en toestand van mijn brein. Ik heb nooit geleerd toneel te spelen en in die toestand zit mijn brein nog steeds. Misschien krijg ik er in de toekomst wel zoveel problemen mee en word er met ontslag gedreigd. In dat geval geeft dat in mijn brein negatieve emoties en "besluit" ik misschien wel de toneelschool te gaan volgen...
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.