De Bijbel zei me niets meer, je kon er alle kanten mee op'

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

writer
Bevlogen

Re: De Bijbel zei me niets meer, je kon er alle kanten mee o

Bericht door writer »

PietV. schreef:...Het zijn vaak dezelfde gasten die hun mening geven in deze rubriek van Trouw......
Daarom zijn de reacties geen goede weergave van wat er leeft bij afvalligen en daarom zou het niet verkeerd zijn wanneer de redactie van Trouw in een 2de artikel de persoonlijke reacties aan I.B. aan bod zou laten komen om het verhaal compleet te maken.
NB: Doe wel en zie niet om.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Dat zou het mooiste zijn als mensen zich hier voor lenen. Echter in sommige gemeenschappen is de sociale controle zo alomtegenwoordig dat dit lastig gaat worden voor sommigen. Zelfs op dit forum verkiest het merendeel om anoniem te blijven en zoveel mogelijk persoonlijke details achterwege te laten. En dan hebben we het vaak over mensen die de route al lang en breed achter de rug hebben.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B »

Het is tekenend en tegelijk helaas ook vertekenend, dat de mensen die zich herkennen in het verhaal niet openbaar reageren.
Ik heb van enkele personen toestemming gekregen om een verkorte versie van hun verhaal toch te delen. Vanmorgen drie reacties ingezonden naar de redactie van Trouw, maar ze zijn tot nu toe nog niet geplaatst.
De rest van de verhalen... ik ga zeker proberen om ze toch te laten horen. Anoniem en met toestemming. Het zijn er teveel en ik vraag me af of iemand ooit zoveel dergelijke schrijnende verhalen met dit thema bij elkaar verzameld zag.. Ik moet hier wel iets mee doen. Het voelt bijna misdadig om ze alleen ter kennisgeving aan te nemen..
Ik denk dan ook dat er een boek gaat komen...
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Een heel mooi startpunt :!: en je boek zal in een leegte voorzien. En hou zelfs ruimte voor nog een boek want ik verwacht dat je met tussenpoos nog meer verhalen te lezen krijgt. Die uiteindelijk een afspiegeling zijn van de samenleving, verschillende leeftijden, achtergronden, plaatsen en de manier waarop men dit verwerkt.

Waarschijnlijk druipt het door, maar je kan op je blog ook nog een oproep zetten dat je graag verhalen tegemoet ziet over afvalligheid en dat een deel geanonimiseerd gebruikt gaat worden voor een toekomstig boek. Met enige voorstudie van hetgeen je al binnen hebt kun je zelfs nog gerichte vragen sturen naar de mensen die je hun boodschap slijten om een beeld completer te maken. Want informatie kan gebrekkig zijn terwijl er een boeiend verhaal achter zit.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Inge B schreef:....Ík denk dan ook dat er een boek gaat komen...
Vooruitlopend op dit initiatief een suggestie. Om te voorkomen dat gelovigen met problemen je boek gaan negeren omdat er alleen maar reacties van afvalligen in zouden staan zou je misschien ook een aantal gelovigen aan het woord kunnen laten. Ik neem aan dat die ook gereageerd hebben. Is zo maar een opmerking van me, het wordt jouw boek en jij bepaalt je doelgroep maar neem rustig de tijd om alle mogelijkheden door te nemen.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Interessante suggesties.
Een soort overzicht van verschillende soorten reacties, die tijdens het lezen openingen voor gedachten voor iedereen zouden kunnen zijn.
Dan kun je gelijk ook laten zien, waar mensen die uit "uit de kast komen" mee geconfronteerd kunnen worden, ook binnen de groep andere lezers
En misschien een algemene discussie oproepen.
In de praktijk zullen het misschien vnl. alleen die uitsluitend met goede bedoelingen worden, want ik weet niet of veel anderen hun medewerking zullen geven.

Maar dat is een kwestie van jouw keuze, hoe daar dan weer mee om te gaan.
Eerst:
Je zult je eigen doel en doelgroep moeten kiezen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ik zou geen gelovigen aan het woord laten. De kans is groot dat het initiatief verkeerd wordt uitgelegd en er een pleidooi in komt te staan die de groep die worstelt met hun afvalligheid verkeerd verstaat. De aanwezigheid van een praktiserend predikant kan al genoeg zijn om antipathie op te roepen bij degenen die hun verhaal hierin plaatsen. Ook al roept de man of vrouw dat hij begrip heeft, maar wie gelooft dit??? Ik heb diverse afleveringen van Adieu God gezien en ook de achtergrond commentaren op de EO steevast bekeken en de kloof wil men wil dichten maar dan wel met een brug naar eigen gelederen. En uiteindelijk moet je gaan voor een principe en niet proberen om veel te verkopen met een product dat qua inhoud afwijkt van hetgeen je zelf voorstaat.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Een idee omzetten in iets concreets is niet altijd even makkelijk :|
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Deze keer zal Inge de regie hebben. 8*)

En idd. niet gemakkelijk om te weten hoe het beste het doel bereikt wordt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ik denk dat je met zo'n boek geen al te hoog doel voor ogen moet hebben.

Misschien zou je het als middel kunnen zien:
De lezers zijn de mensen die zich er in herkennen, lotgenoten van degenen die het artikel lazen en er op reageren.
Die mensen staan vaak aan het begin van een proces en voelen zich alleen.
Als je in zo'n periode iets tegen komt waar je jezelf in herkent en beseft dat je niet allen staat, is dat goud waard.

Als je op toegezonden stukken reageert door te stellen dat je ze, net als jouw eerste stuk, wil gebruiken om mensen te ondersteunen, zullen niet veel mensen bezwaar hebben tegen publicatie van hun (geanonimiseerde) verhalen.

Zijn het veel verhalen en is het een te grote puist werk om ze te anonimiseren, dan zou je mensen kunnen vragen om daarbij te helpen. Ik wil wel hoor :lol:
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B »

Dank jullie wel voor het meedenken! Jullie reacties zijn zeer waardevol voor me. Ik barst van de ideeën en ben vooral voelend, maar ook denkend :mrgreen: , aan het bepalen wat mijn doel en doelgroep zal zijn. De vinger op de zere plek leggen. Dat in elk geval. De rest wordt me vanzelf duidelijker. Langzaam maar zeker gaat het vorm krijgen en concreter worden. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte!
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/
Storm
Bevlogen

Re: De Bijbel zei me niets meer, je kon er alle kanten mee op'

Bericht door Storm »

The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Storm schreef: 25 okt 2017 17:41 Die Inge toch! =D> https://dogmavrij.nl/2017/10/25/steun-e ... verlaters/
Oftewel "trainer en coach voor kerkverlaters en anderen die zich in hun persoonlijkheid onderdrukt voelen."

Sterkte en wijsheid ermee, Inge! Goed initiatief! :thumbleft:
Born OK the first time
De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist »

Rereformed schreef: 25 okt 2017 17:57
Storm schreef: 25 okt 2017 17:41 Die Inge toch! =D> https://dogmavrij.nl/2017/10/25/steun-e ... verlaters/
Oftewel "trainer en coach voor kerkverlaters en anderen die zich in hun persoonlijkheid onderdrukt voelen."

Sterkte en wijsheid ermee, Inge! Goed initiatief! :thumbleft:
O jeetje, Inge gaat professioneel. Als dat maar goed afloopt. 8*)
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

@Inge

Ik hoop dat je boek er komt.

groetjes Arjen
Martim Cymbron -
Plaats reactie