appelfflap schreef: ↑23 okt 2017 16:00
Earthheart schreef: ↑23 okt 2017 13:59
ja, ten tijde van de slavernij van zwarten kon de blanke racist ook
en dan had de blanke ongelijk. het grote verschil is dat de zwarte een mens is zoals de blanke. een kast is nu eenmaal geen mens en kan niet gediscrimineerd worden.
zoals de racist zegt: "een kast is nu eenmaal geen blanke en kan dus niet gediscrimineerd worden." Je zegt dus nog steeds dezelfde soort argumenten die een racist kan zeggen. De racist kan nog steeds zeggen dat jij ongelijk hebt omdat het grote verschil is dat de zwarte geen blanke is.
Ik zeg: het grote verschil is dat de zwarte, de kast,... allemaal entiteiten zijn zoals de blanke. Met andere woorden: ik maak geen willekeurig verschil tussen entiteiten.
of gaan we nu argumenteren dat ik het onderste schap van mijn kast discrimineer omdat ik daar mijn slechtste boeken heb gezet? Terwijl de goede boeken op het hoogste schap staan?
als schappen het recht hebben om niet tegen hun wil in de slechtste boeken te bevatten, dan discrimineer je schappen nog niet, want schappen hebben geen wil. Moesten schappen wel een wil hebben en je gaat naar willekeur de ene schap de betere boeken geven zodat er schappen tegen hun wil in de slechtere hebben, ja, dan ben je aan het discrimineren.
dan moet je maar kunnen beargumenteren dat mijn beschuldiging onterecht was.
als universitair geschoolde en gedoctoreerde, naar eigen zeggen toch, zou je moeten weten dat omdraaien bewijslast een klassieke fundamentalistentruk is. Jij beweert dat ik discrimineer, jij moet bewijzen.
ik heb het al vaak bewezen, door je erop te wijzen dat je naar willekeur één biologische groep (bv een soort) uit de verzameling van biologische groepen (soorten, rassen, genera, ordes, klassen,...) kiest en aan de leden van die groep rechten toekent die niets te maken hebben met het groepslidmaatschap omdat in de formulering van die rechten nergens verwezen wordt naar die gekozen biologische groep. Dat is dus willekeur, en ze is ongewenst want kan niet consistent gewild worden door de wezens die wel een wil hebben maar buiten die groep vallen (bv de dieren die je opeet).
welke pech hebben ze? Hebben ze er een probleem mee?
geen idee
als je weet dat ze niets kunnen voelen, dan kun je toch daaruit afleiden dat ze er geen probleem mee hebben? Want een probleem ermee hebben wil zeggen er een negatief gevoel bij hebben. Als je geen gevoelens hebt kun je geen negatieve gevoelens hebben.
aan dieren, planten en kasten kan ik dat niet vragen. 1 vd vele redenen waarom we de grens leggen op het menszijn en de diersoort mens.
aan baby's en mentaal gehandicapten kun je het ook niet vragen. Ga je die opeten?
die kunnen dat doorgaans wel en die diersoort is duidelijk afgelijnd.
ze is helemaal niet afgelijnd. Welke van je voorouders was de eerste mens? Is een mens-chimpansee hybride een mens? Is een genetisch gemanipuleerde mens met niet-menselijke genen nog een mens? Vanaf hoeveel % menselijke cellen is een mens-varken chimeer een mens? Recent bestond er een dergelijke mens-varken chimeer. En alle tussenvormen tussen jou en een varken hebben ooit rondgelopen op deze planeet. Er is dus geen duidelijke lijn.
Nee. Klagen ze? Nee.
Beseffen ze dat ze benadeeld worden of geschaad worden? Nee,
Willen ze dat ik hen op een andere manier behandel? Nee,
projectie en inlegkunde. je weet het niet dus moet je projecteren,
jij wist wel dat ze niet kunnen voelen. Als ik dan zeg dat ze niets beseffen en willen, wat projecteer ik dan?
stel deze vraag tegelijk aan een koe en je zult daar even lang op een antwoord kunnen wachten als bij je tomaat, vrees ik toch
een koe vertoont duidelijk gedrag en fyiologische-neurologische reacties die we heel goed herkennen bij de wezens die wel verbaal kunnen mededelen dat ze klagen, iets willen,...
sommige dieren kunnen meer empathie voelen dan sommige mensen.
klopt
net zoals veel diersoorten sneller zijn als de mens of sterker, of groter, of beter rieken/horen/zien of ...
inderdaad, allemaal irrelevant dus
je kunt dit uitbreiden naar toestellen want een computer is 1000x slimmer als jij, voor hetgeen jij niet weet heeft men het internet uitgevonden toch gaan we het internet geen rechten geven.
zoals ik al zei gaf ik alle entiteiten, dus ook het internet, dezelfde rechten. Maar ja, omdat het internet geen wil heeft en die rechten dus triviaal voldaan zijn, hoef je ze niet aan het internet te geven.
en ook tussen mensen zijn er enorme verschillen maar de fundamenten van de diersoort en de herkenbaarheid is gelijk. ik ben 1000X dommer als bv hawkins, toch blijf ik een mens en ben ik plots niet even weinig waard als 1 of ander dier.
zeer vreemd dat je zo expliciet het woordje "weinig" schreef. Dat is een voorbeeld van de onderschattingsdenkfout
https://stijnbruers.wordpress.com/2017/ ... sdenkfout/
En je hebt een automatisch mensdenken. Je kunt telkens evengoed "primaat" zeggen in plaats van "mens". Ja er zijn fundamentele verschillen tussen ordes en de herkenbaarheid van primaten is duidelijk.
Datzelfde gaat op voor uw negers of mentaal gehandicapten, overduidelijk, helder klaar, duidelijk en herkenbaar als mens dus vallen ze binnen de criteria van de mens
ze zijn nochtans ook even overduidelijk, helder, klaar en herkenbaar als primaat. Dus waarom zeg je altijd "mens" en niet "primaat"?
een mens herkennen is simpel
een primaat herkennen ook. Een zoogdier herkennen ook. Een blanke herkennen ook. Maar eigenlijk ook weer niet: net zoals er tussenvormen tussen blanken en zwarten zijn, zo kunnen er tussenvormen tussen mensen en varkens zijn.
en duidelijk en kan perfect onderbouwt worden waarom we die grens daar leggen.
ah, maar nu mag ik toch eventjes zeggen dat die bewijslast bij jou ligt hé. Dit is de positie waar ik je wou hebben. Opgepast voor schaakmat nu.
Uw criteria voelen en willen rammelt langs alle kanten in vaagheid, onduidelijkheid, is discutabel, grijze zones, ...
op vlak van grijze zones is er een verschil: bij menszijn zijn er inherent grijze zones die zelfs de beste wetenschappers met alle kennis van de wereld nog niet kunnen oplossen. Niemand zal ooit kunnen zeggen vanaf hoeveel % lichaamscellen een chimeer een mens is. Zoals geen enkele wetenschapper zal kunnen zeggen vanaf hoeveel zandkorreltjes we kunnen spreken van een zandhoop. Bij het hebben van een wil weten we dat het neerkomt op het draaien van het bewustzijnsprogramma in de hersenen. Staat dat aan of af? Voel je pijn of niet? Heb jij ooit al eens een tussenvorm van pijn en geen-pijn gevoeld? Ik bedoel dan niet een kleine of zachte pijn, maar iets dat tegelijk pijnlijk en pijnloos was. Zoals een lamp die tegelijk wel en niet brandt, en dan heb ik het niet over een lamp die zachtjes brandt. Ja, een kwantummechanische superpositie is een goed voorbeeld, maar macroscopische systemen zoals jij kunnen dat niet zo ervaren.
Waarom zou je zeggen dat zoiets als willen onduidelijk is wanneer het iets is dat je direct kunt ervaren? Is rood zo onduidelijk wanneer je een rode kleur ziet? Is wil zo onduidelijk wanneer je reuzenhonger hebt en eten wil?
Mijn verwijzing naar tweelingen draaide natuurlijk rond Mengele, of veel ethici het met u eens zijn?
dat wist ik
gevoel voor humor, ironie, sarcasme ed hebt ge dus ook al niet.
Ik vind veel dingen grappig, maar dat van jou nu niet. Maar goed, als wat je schreef louter humor en ironie was, dan is het zinloos om met je verder te discussieren.
Doordrammen
... zegt diegene die geen goede argumenten kan aangeven
focussen op 1 onderwerp,
ooh, hoe erg!
(he, dat was heel grappig he? dat was echt geslaagde ironie van mij!)
geen inlevingsvermogen,
zeht diegene die anderen onnodig leed veroorzaakt louter voor het eigen smaakgenot van vlees.
alles zwart-wit zien, ... interessant eigenlijk
ja, het woordje "alles" is interessant: zwart-wit zien heeft volgens jou een negatieve connotatie. Jij ziet alles van wat ik zeg dus negatief, dus als zwart, en alles van jou als wit waarschijnlijk. En dan ga jij iets zeggen over zwart-wit denken...