pallieter schreef: ↑17 okt 2017 11:10
Het gaat er dus absoluut niet over dat Earth mijn biefstukje wil afnemen. Het gaat erover dat earth een bepaalde ethiek WIL afdwingen dmv van heropvoedingskampen en zelfs genocide.
was jij het niet die koos voor de megagenocide? Laten we afspreken: als jij insinueert dat ik genocide toelaat, dan moet je er telkens bij vermelden dat jij de nog veel grotere megagenocide verkiest.
Earth zegt dat hij niemand wil dwingen? Zolang iedereen doet wat Earth wil, zal hij niemand dwingen. Wat hij wel vergeet te vertellen is dat dieren doden voor hem gelijk staat aan moord en moordenaars nu wel eenmaal gestraft moeten worden. Maar hij wil ons niet dwingen????
Ik ben sterk gekant tegen het strafrecht van vergeldend straffen. Maar ik wil wel dat wij allemaal beslissen dat het opsluiten van moordenaars wel goed is, in de situaties waarin dat het meest effectieve is in termen van haalbaarheid, bevorderen van welzijn en bescherming van potentiële slachtoffers. Dat geldt inderdaad voor alle moordenaars. Dus ja, dergelijke dwang wil ik nog. Wat ik niet wil, is dat we nu alle vleeseters gaan opsluiten. En nee, dat is geen contradictie.
Ik besef heel goed dat mijn vleesconsumptie niet ethisch is. En toch kies ik er vandaag voor om toch vlees te eten. Net zoals ik besef dat het niet ethisch verantwoord is kleding die gemaakt wordt in sweatshops te kopen,
het boycotten van sweatshops is zeker niet altijd effectief en vaak zelfs schadelijk (het maakt dwingt die arme arbeiders in een nog penibelere situatie)
goedkope elektronica, auto rijden, vliegtuigreizen,
die dingen zijn toegelaten zolang je je schade maar compenseert (bv CO2-compensatie) en je alles bij elkaar een voldoende lage voetafdruk hebt.
kinderen maken,
wat is daar onverantwoord aan? Als wij geen kinderen mogen hebben, dan mag niemand dat, en dan sterft alles uit en dat kunnen we niet willen.
airconditioning te plaatsen en je gezicht te scrubben met plastic bolletjes.
ja, als er betere alternatieven zijn, maar je kunt toch niet beweren dat facial scrub zonder plastic een verlies van comfort is?
Dus Jagang, wordt jij dan ook gehinderd door die reactance theory wanneer je op reis gaat met de kinderen? Of besef je dat om volledig ethisch te leven je ALLE comfort moet opgeven?
Kun je aantonen dat comfort inherent incompatibel is met ethische verantwoordelijkheid, in de zin dat we alle comfort moeten opgeven? Wat versta je eigenlijk onder comfort? Moeten er per se plastic bolletjes in de scrub zitten voor het comfort? Zonder die plastic bolletjes geen enkel comfort meer? Ja, als je comfort zo interpreteert...
Of aanvaard je dat je nu eenmaal geen perfect mens bent? En dat het echt geen misdaad is om een evenwicht te zoeken tussen levenskwaliteit en de wereld te verbeteren.
het evenwicht is bij vleesconsumptie moeilijk te zoeken. Van tientallen personen de keel oversnijden, omdat het verschil in comfort van het eten van hun spierweefsel en het eten van diervrije vervangproducten zo groot is? Je moet die twee eens op een weegschaal plaatsen: dat verlies van comfort van één persoon om veganistisch te eten aan de ene kant, en aan de andere kant het verlies van alles (leven, vrijheid, alle comfort dat men kan hebben) van veel meer personen die gekeeld worden. Denk jij dat die weegschaal in evenwicht gaat zijn?
En dat iedereen nu eens compleet vrij is om voor zichzelf te bepalen hoe hij dat doet.
nee, jij bent niet bereid om het aan seriemoordenaars en verkrachters over te laten om te bepalen hoe ze het doen.
Maar Ik heb de vrijheid om te kiezen hoe ik mijn korte tijd op deze aardkloot invul binnen de wettelijke bepalingen van onze samenleving.
maar je hebt niet de vrijheid om de wettelijke bepalingen van onze samenleving zo te houden, als die wetten nog niet goed zijn. Als de wettelijke bepalingen waren dat moordenaars vrij mochten rondlopen, heb je niet de vrijheid om die wetten zo te houden.
En NIEMAND gaat mij een ethiek opleggen!
dat hoeft niet, want je gaat het zelf doen. Dat jij moordenaars wil opsluiten hoeft men jou ook niet op te leggen.
Niemand gaat MIJN keuzevrijheid afnemen!
maar je vind wel dat men jouw vrijheid om te moorden mag afnemen.
Niemand gaat mij ooit dwingen een ideologie te volgen.
maar je bent zelf al wel aanhanger van de ideologie die zegt dat we niet mogen moorden.
Die gedanken sind frei, ook deze van Earth. Maar verdorie ook de mijne en zeker ook mijn gedacht en mening over Earth.
bij vleesconsumptie gaat het niet meer over vrijheid van gedachte, want met vrijheid van gedachte veroorzaak je nog geen schade terwijl vleesconsumptie wel schade veroorzaakt bij anderen. Als je een dier doodt om op te eten, dan kan dat dier helemaal niet meer denken, dus ontneem je volledig diens vrijheid van gedachte. Dus jij gaat klagen over de vrijheid van gedachten wanneer je zelf bij tientallen personen die vrijheid ontneemt? Een beetje redelijkheid, misschien?