Waarom verspreidde de mens zich over de aarde?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

pallieter
Bevlogen

Re: Waarom verspreidde de mens zich over de aarde?

Bericht door pallieter »

Petra schreef: 25 sep 2017 03:46 Beweren jullie nou dat het heelal eindig of beperkt is?

Als het heelal oneindig is of eindeloos door kan groeien dan raakt het toch nooit overvol.
http://www.allesoversterrenkunde.nl/!/! ... -een-rand/
https://phys.org/news/2015-03-universe- ... inite.html

We weten het niet zeker, Petra. Maar dat is heel moeilijke materie.
Het heelal - of het nu eindig of oneindig is - heeft wel een waarnemingshorizon, waar we niet voorbij kunnen kijken. Dats is het gevolg van de eindige leeftijd van het heelal (13,8 miljard jaar) en de eindige lichtsnelheid (ca. 300.000 kilometer per seconde). In de tijd dat het heelal bestaat kan een lichtstraal nooit meer dan 13,8 miljard lichtjaar hebben afgelegd. Dat betekent dat licht van extreem ver verwijderde gebieden in het heelal nog niet voldoende tijd heeft gehad om op aarde aan te komen.

Die waarnemingshorizon, die zich dus op een afstand van ca. 13,8 miljard lichtjaar bevindt, is geen fysieke rand of begrenzing. Zou je je op die waarnemignshorizon bevinden, dan zag je omgeving er in grote lijnen net zo uit als de huidige omgeving van ons eigen Melkwegstelsel, en zou je opnieuw geconfronteerd worden met een waarnemingshorizon die zich in alle richtingen op 13,8 miljard lichtjaar afstand bevindt. Wat dat betreft is de waarnemingshorizon in het heelal heel goed te vergelijken met de horizon op zee, zoals gezien vanuit het kraaiennest van een schip.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 26 sep 2017 03:39
Petra schreef: 26 sep 2017 02:39 We kunnen nu niet verder denken dan sneller reizen dan het licht, maar daar kan m.i. best verandering in komen.
https://www.nu.nl/wetenschap/2623024/we ... eizen.html
Het zal de komende 5.000 jaar niet mogelijk zijn om eem hoeveelheid materie ter grootte van het complete heelal met de lichtsnelheid te laten reizen. Dat is toevallig een van de weinige zaken waar ik absoluut zeker van ben. Ook is een heelal dat geheel bestaat uit mensenvlees onleefbaar.

De mens verspreidde zich omdat het kon, niet omdat hij het onmogelijke mogelijk wilde maken.
Ik zie de onmogelijkheid niet.

Je geeft ook geen antwoord.
Zeg je nou dat ons heelal een vaste omtrek van 5000 lichtjaar heeft? Dan snap ik die gevolgtrekking wel maar maar maar... volgens mij heeft het heelal geen vaste omtrek en al helemaal niet van 5000 lichtjaar als ik een kwantumwereld bedenk of een multiversum.

Maar goed, je bent absoluut zeker van wat dan? Van de omtrek van het heelal of van het feit dat we niet sneller dan het licht kunnen reizen of van de maximale massa die kan reizen m.b.t. het tijdsbestek waarbinnen dat zou moeten gebeuren ????
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
Petra
Banned

Bericht door Petra »

pallieter schreef: 26 sep 2017 11:38
Petra schreef: 25 sep 2017 03:46 Beweren jullie nou dat het heelal eindig of beperkt is?

Als het heelal oneindig is of eindeloos door kan groeien dan raakt het toch nooit overvol.
http://www.allesoversterrenkunde.nl/!/! ... -een-rand/
https://phys.org/news/2015-03-universe- ... inite.html

We weten het niet zeker, Petra. Maar dat is heel moeilijke materie.
Het heelal - of het nu eindig of oneindig is - heeft wel een waarnemingshorizon, waar we niet voorbij kunnen kijken. Dats is het gevolg van de eindige leeftijd van het heelal (13,8 miljard jaar) en de eindige lichtsnelheid (ca. 300.000 kilometer per seconde). In de tijd dat het heelal bestaat kan een lichtstraal nooit meer dan 13,8 miljard lichtjaar hebben afgelegd. Dat betekent dat licht van extreem ver verwijderde gebieden in het heelal nog niet voldoende tijd heeft gehad om op aarde aan te komen.

Die waarnemingshorizon, die zich dus op een afstand van ca. 13,8 miljard lichtjaar bevindt, is geen fysieke rand of begrenzing. Zou je je op die waarnemignshorizon bevinden, dan zag je omgeving er in grote lijnen net zo uit als de huidige omgeving van ons eigen Melkwegstelsel, en zou je opnieuw geconfronteerd worden met een waarnemingshorizon die zich in alle richtingen op 13,8 miljard lichtjaar afstand bevindt. Wat dat betreft is de waarnemingshorizon in het heelal heel goed te vergelijken met de horizon op zee, zoals gezien vanuit het kraaiennest van een schip.
JA, moeilijk is het zeker. Ik loop steeds tegen de grenzen van mijn begripsvermogen aan. Heb me een tijdje in de wereld van de quantum verdiept, maar hoe meer ik er van probeer te begrijpen hoe minder ik snap. Wiskunde heb ik ook ten einde raad maar opgegeven. Om gillend gek van te worden, en helemaal het idee dat er mensen rondlopen die het allemaal wel snappen. Die hebben blijkbaar op de eerste rij gezeten toen de hersens werden uitgedeeld. Waar was ik, waar was ik? Normaal gesproken ben ik kippetje de voorste. :roll:

Anyway ... dat laatste stuk is wat ik bedoel. Als er geen begrenzing is kunnen we er toch ook geen maximaal haalbare getallen op loslaten? En als er wel een begrenzing is dan weten we dat niet omdat we niet zover kunnen kijken. Of staat dat los van die max massa van Peter?
M.i. is het heelal groeiende, (zelfs in een versnellend tempo i.p.v. afnemend wat logischer zou zijn) hebben we de omtrek bij lange na niet in zicht en kunnen we helemaal nergens uitspraken over doen.

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Petra schreef: 27 sep 2017 01:46

Ik geef wel antwoord maar jij ziet dat niet. Daar kan ik verder niets aan doen. De mens verspreid zich overal waar dat maar mogelijk is, doch buiten de aarde is dat nog nauwelijks mogelijk. We zijn nog niet verder weg geweest dan één lichtseconde, en daar zijn we weer even snel verdwenen. De gedachte dat we ons kunnen blijven vermenigvuldigen in het huidige tempo is gewoon absurd. In méér dan een opzicht. Als jij in het absurde wilt blijven geloven, ga je gang. Maar verwacht van mij dan geen reactie meer. Ik heb betere dingen te doen. Jij trouwens ook.
Ik wens u alle goeds
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Peter van Velzen schreef: 27 sep 2017 05:03
Petra schreef: 27 sep 2017 01:46

Ik geef wel antwoord maar jij ziet dat niet. Daar kan ik verder niets aan doen. De mens verspreid zich overal waar dat maar mogelijk is, doch buiten de aarde is dat nog nauwelijks mogelijk. We zijn nog niet verder weg geweest dan één lichtseconde, en daar zijn we weer even snel verdwenen. De gedachte dat we ons kunnen blijven vermenigvuldigen in het huidige tempo is gewoon absurd. In méér dan een opzicht. Als jij in het absurde wilt blijven geloven, ga je gang. Maar verwacht van mij dan geen reactie meer. Ik heb betere dingen te doen. Jij trouwens ook.
Ok.
Ik zie het idd niet. Ook niet wat er absurd aan is, maar natuurlijk is dat jouw pakkie an niet.
Menselijke groei neemt nu eenmaal exponentieel toe, ik zie dat niet veranderen. Wel dat het universum met ons meegroeit.

Ik hoor je ergernis en ik neem direct van je aan dat jij veeel betere dingen te doen hebt.
Mijn moeder is weer eens opgenomen en ik stond as usual klaar om in het vliegtuig te springen, mijn kroost is het daarmee erg oneens, en zoon is al bij opa ingetrokken. Dus...eigenlijk kan ik niks beters bedenken dan het hoofd maar flink aan het werk te houden. :)

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Petra schreef: 27 sep 2017 06:52Menselijke groei neemt nu eenmaal exponentieel toe, ik zie dat niet veranderen. Wel dat het universum met ons meegroeit.
Hoe kom je daar nu weer bij?
Het Universum dijt uit, dat is waar, maar de hoeveelheid massa/energie neemt niet toe.
Daardoor worden steeds meer sterrenstelsels onbereikbaar en zelfs niet meer waarneembaar, dat ligt in de relativiteitstheorie besloten.
Gaat het proces wat te hard, waar het op lijkt eindigt alles met de Big-RIP.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Petra
Banned

Bericht door Petra »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 27 sep 2017 10:38
Petra schreef: 27 sep 2017 06:52Menselijke groei neemt nu eenmaal exponentieel toe, ik zie dat niet veranderen. Wel dat het universum met ons meegroeit.
Hoe kom je daar nu weer bij?
Het Universum dijt uit, dat is waar, maar de hoeveelheid massa/energie neemt niet toe.
Daardoor worden steeds meer sterrenstelsels onbereikbaar en zelfs niet meer waarneembaar, dat ligt in de relativiteitstheorie besloten.
Gaat het proces wat te hard, waar het op lijkt eindigt alles met de Big-RIP.
De mens die de aarde bevolkt, planeten bevolkt en evolueert naar een lichtwezen, waarna we de andere dimensies gaan 'bevolken.'

Ik heb inmiddels Hawking besteld :D

Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Petra schreef: 27 sep 2017 06:52 Menselijke groei neemt nu eenmaal exponentieel toe, ik zie dat niet veranderen. Wel dat het universum met ons meegroeit.
Volgens mij zijn er twee aspecten
  • 1. Het universum kan groeien wat het wil maar we hebben niks aan die groei omdat we er niet meer ruimte door krijgen. Bijvoorbeeld; Voyager 1 en Voyager 2 zijn bijna op de kop af 40 jaar onderweg en nog niet eens buiten ons zonnenstelsel. Ik ben er van overtuigd dat we nooit zoveel technische vooruitgang kunnen boeken in ruimtereizen dat we daarmee het bevolkingsprobleem kunnen oplossen;
  • 2. Thomas Malthus heeft in "An Essay on the Principle of Population" in 1798 al aangetoond dat bevolkingsgroei exponentieel groeit en voedselproductie lineair en dat dit automatisch inhoudt dat er mechanismen in werking treden die de bevolkingsgroei temperen.
Het verspreiden over onze aardkloot voorkwam dat de bevolkingsgroei afgeremd hoefde te worden maar nu we de hele aarde zo'n beetje in gebruik hebben is daar geen escape meer. Verspreiden richting de ruimte gaat vast wel een keer gebeuren maar niet in een dusdanig tempo of omvang dat de bevolkingsgroei niet zal worden afgeremd.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Petra
Banned

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 29 sep 2017 15:04
Petra schreef: 27 sep 2017 06:52 Menselijke groei neemt nu eenmaal exponentieel toe, ik zie dat niet veranderen. Wel dat het universum met ons meegroeit.
Volgens mij zijn er twee aspecten
  • 1. Het universum kan groeien wat het wil maar we hebben niks aan die groei omdat we er niet meer ruimte door krijgen. Bijvoorbeeld; Voyager 1 en Voyager 2 zijn bijna op de kop af 40 jaar onderweg en nog niet eens buiten ons zonnenstelsel. Ik ben er van overtuigd dat we nooit zoveel technische vooruitgang kunnen boeken in ruimtereizen dat we daarmee het bevolkingsprobleem kunnen oplossen;
  • 2. Thomas Malthus heeft in "An Essay on the Principle of Population" in 1798 al aangetoond dat bevolkingsgroei exponentieel groeit en voedselproductie lineair en dat dit automatisch inhoudt dat er mechanismen in werking treden die de bevolkingsgroei temperen.
Het verspreiden over onze aardkloot voorkwam dat de bevolkingsgroei afgeremd hoefde te worden maar nu we de hele aarde zo'n beetje in gebruik hebben is daar geen escape meer. Verspreiden richting de ruimte gaat vast wel een keer gebeuren maar niet in een dusdanig tempo of omvang dat de bevolkingsgroei niet zal worden afgeremd.
Dankje. Begrijpelijke taal. :)

Het gaat er dan denk ik om hoeveel geloof we hebben in de technologische vooruitgang.

Peter van Velzen
Site Admin

Petra schreef: 30 sep 2017 06:48 Het gaat er dan denk ik om hoeveel geloof we hebben in de technologische vooruitgang.
Of hoeveel vertrouwen we hebben in de relativiteitstheorie. . .
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Gisteren was ik de hele dag off-line, maar vandaag zijn twee medewerkers van de provider langsgeweest, hebbenalles nagekeken en leke onverrictherzake te vertrekken, maar... later op de avond deed ie het weer. (onze internetaansluiting)

Ik ontdekte bij Scientias deze link over onze voorouders die gedeeltelijk een antwoord pretendeert te hebben op de vraag van dit topic.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie